آریا بانو

آخرين مطالب

بهناز نازی: بازیگران دوست دارند نقش های متفاوت بازی کنند فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
بهناز نازی بازیگر با سابقه تئاتر در سال های اخیر حضور موثری در بازیگری تئاتر داشته است. او دو ماه پیش در نمایش «کوروش» به کارگردانی پری صابری و کمی قبل ترش در نمایش «شرق دور شرق نزدیک» دو نقش بسیار متفاوت تاریخی و رئال اجتماعی را بازی کرد. بازیگری که تجربه کارگردانی نمایش موفقی مثل فیل را در کارنامه اش دارد و در نمایش «ریچارد» در نقش ملکه مارگریت بازی درستی ارائه می کند. بهناز نازی سوای بازیگری و کارگردانی در تئاتر در حوزه طراحی صحنه و لباس در سینما و تلویزیون هم فعالیت می‌کند.
او در نمایش های «گمسار»، «روزگاری برای بودن»، «دختری با شنل ارغوانی»، «آژاکس»، «داستان‌های کارور»، «مکبث»، «کالون و قیام کاتسلیون» به عنوان بازیگر و در نمایش های «روزنه»، «روزگار طولانی تنهایی» و «انتظار با بوی نرگس» به عنوان طراح صحنه فعالیت داشته است. نمایشنامه «ریچارد سوم» از سری نمایشنامه‌های تاریخی ویلیام شکسپیر، شاعر و نمایشنامه‌نویس شهیر انگلیسی است که حدود سال 1593 میلادی به نگارش درآمده است. نمایشنامه «ریچارد سوم»، داستان تراژیک به قدرت رسیدن شاه ریچارد سوم و سقوط او را به تصویر می‌کشد. در اثر شکسپیر، ریچارد سوم مردی بدقیافه، گوژپشت، حیله‌گر و خشن و برادر پادشاه وقت از دودمان پلانتاجنت است که با خود عهد کرده به هر قیمتی شده صاحب تاج و تخت شود.
ریچارد ضد قهرمانی است که راه شرارت در پیش می‌گیرد و با دسیسه و قتل رقبا، پس از مرگ شاه ادوارد، به سلطنت می‌رسد و در پایان نمایش نیز این پادشاهی شکست می‌خورد.این نمایشنامه، پرشخصیت‌ترین نمایشنامه‌های شکسپیر است و ماجراهای آن براساس نحوه ظهور و سقوط شاه ریچارد سوم نوشته شده است. این نمایشنامه شامل پنج پرده، بیست و پنج صحنه، سی و سه شخصیت اصلی و ده‌ها شخصیت فرعی است که در زمان‌ها و مکان‌های متفاوتی می گذرد و همین آن را به دشوارترین اثر نمایشی شکسپیر تبدیل کرده است. ریچارد سوم مشهورترین و محبوب‌ترین نمایشنامه تاریخی شکسپیر است. این نمایشنامه بارها روی صحنه رفته و در سینما و ادبیات نیز موضوع اقتباس‌های فراوان بوده است.
تئاتر ریچارد به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا نعیمی نیز یکی از این اقتباس‌ها است که در مرداد ماه 97 با 70 بازیگر و در تالار وحدت به روی صحنه رفته است و حامد کمیلی، شقایق فراهانی، بهناز نازی، فرید قبادی و... به عنوان بازیگران در این نمایش حضور دارند. ایران تئاتر با بهناز نازی درباره بازی اش در نمایش ریچارد و نقش ملکه مارگریت گفتگویی انجام داده که در ادامه می خوانید.
برایتان بازی در نقش های تاریخی در اولویت است و یا نقش معاصر و امروزی؟
بازیگران دوست دارند نقش های متفاوت بازی کنند و خودشان را تکرار نکنند. خوشبختانه این فرصت را داشته ام که در کارهای حمید رضا نعیمی نقش های متفاوت و جذابی بازی کنم. در سال قبل نقش هانا را در کنار حامد بهداد در نمایش «شرق دور شرق نزدیک» بازی کردم؛ زنی امروزی و کرد که بسیار اکتیو است. دو ماه قبل ترش هم در نمایش شوایک نقش خانم مولر یک زن چاق پابه سن گذاشته مستخدم را بازی کردم و اوایل امسال هم در نمایش خانم صابری تجربه بازی در یک نقش تاریخی را داشتم. البته در گروه تئاتری شایا من ممکن است در نمایش بازی نکنم ودر سایر کارها مشارکت داشته باشم و دوست دارم همیشه این قدرت ایفای نقش های متفاوت را داشته باشم.
این مسئله که مدام با یک گروه ثابت کار کنید و بعد با گروه دیگری مثل گروه خانم صابری کار کنید، کار دشواری نیست؟
برای بازیگری که کار حرفه ای انجام می دهد نباید این مسئله تفاوتی داشته باشد. من اگر در هر نمایشی چه نمایش های گروه شایا و یا سایر گروه‌ها کارم را درست انجام بدهم با هیچ چالشی مواجه نخواهم شد. بازیگر باید بتواند با توانایی‌هایش خواسته کارگردان را در صحنه اجرا کند.
معمولا برای بازیگران نقش هایی که به لحاظ فیزیک و سن و سال با خودشان متفاوت است جذابیت های بیشتری دارد؟
برای من این تفاوت خیلی جذاب است. در کارنامه کاریم به چند نقش علاقه خاصی دارم؛ خانم مولر نمایش شوایک از جمله این نقش ها بود که برای درست بازی کردنش کلی سختی متحمل شدم.
نمایش نامه ریچارد بارها در سینما و تئاتر مورد اقتباس قرار گرفته است. موقعی که کارگردان برای بازی در این نمایش از شما دعوت کرد.
چه احساسی داشتید؟
علی رغم اینکه نمایش بارها روی صحنه رفته است؛ اما می شود با خوانش جدید متفاوت اجرایش کرد. یکی از رویکردهای جدی گروه تئاتری شایا این است که نکات پنهان و کمتر دیده شده نمایش نامه های معروف خارجی را برجسته و آشکار کند. در اغلب کارهای شکسپیر به جز چند نمونه محدود مثل مکبث نقش زنان زیاد پر رنگ نیست و معمولا این زنان در طول درام دچار چالش جدی نمی شوند.
در اصل زنان آثار شکسپیر در حکم کاتالیزور کنش مندی مردان هستند؟
بله، این زنان در مردان نمایش ایجاد انگیزه می کنند. اوفلیا و دزدمونا چنین شخصیتهایی هستند. البته لیدی مکبث شخصیت زن متفاوتی در آثار شکسپیر است. به هرحال در دوران زیست شکسپیر زنان حتی نمی توانستند به عنوان بازیگر روی صحنه بیایند. شکسپیر طوری می نویسدکه برای منی که چند قرن بعدتر نقش زنی از کارهایش را بازی می کنم جای کار باقی می گذارد.
مارگریتی که در نمایش ریچارد بازی می کنید جزو زنان اثر گذار دربار است؟
نوع خوانش کارگردان نسبت به مارگریت متفاوت است و او مثل یک شاهد عمل می کند؛ زنی که دیگر نمی تواند ملکه بشود، اما همچنان تلاشش را انجام می دهد، زنی که قدرت طلب به نظر می رسد.
آیا شما مارگریت را زن کنش‌مندی دیدید؟
مارگریت تلاش می کند در تحولات دربار کنش‌مند باشد. او در طول نمایش مثل یک وجدان بیدار حضور پیدا می کند و هرازگاهی تلنگری به ریچارد می زند.
روزنامه آفتاب یزد


لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/74413/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تراکتور و نساجی به یاد نادر دست نشان

سهرابیان از لیست استقلال خط خورد

شمس‌آذر با یک تغییر در اندیشه توقف استقلال

کری ستاره سیتی؛ چهارمین قهرمانی متوالی را می‌خواهیم

ساکت الهامی در مرز انفجار در ورزشگاه وطنی

نصرتی در دومین تجربه سرمربیگری تراکتور

آذرپیرا پنجمین سهمیه کشتی آزاد را گرفت

غیبت مربی رونالدو به دلیل عمل جراحی

مسی‌ها آماده شکست فولاد در هفته بیست و چهارم

گواردیولا: سرافکنده نیستیم، فوتبال باخت دارد

مسعود شجاعی یک ستاره غیرمنتظره در تیمش دارد

ترکیب ابتدایی فولاد برای تقابل با مس رفسنجان

تراکتور در وطنی هم تنها نیست

تصاویر باورنکردنی؛ کینگ اریک روی صحنه می‌خواند!‏

وقتی مثل عمه جونت به آشپزی علاقه نداری!

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

دف نوازی زیبا و شنیدنی در برنامه «معرکه»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

طرز تهیه دسر چوکو لاوا

با این معجون شگفت انگیز 10 سال بیشتر عمر کنید

محبت کردنشون خیلی جالبه

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

اقدام حمایتی دولت انگلیس از ورزشکاران روسی

زوج دفاعی جدید شجاع؛ حضور کمرنگ اما موثر!

کلوپ: همان لیورپول ترسناک همیشگی می‌شویم

چهار تراکتوری مورد تشویق هواداران مازنی

سنگ تمام هواداران نساجی برای بقا در لیگ

متیو مک کانهی: وقتی خدا رو داری یه رفیق داری اون رفیقم خودتی

بوسه امیر جعفری بر پیشانی همسرش در یک سریال

بیت باکس زیبای دی جی و بچه ها در حضور آقای طهماسب

علت عدم حضور نبویان در پدرخوانده3

نتیجه‌ی عدم توجه به جلو در رانندگی

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

ترکیب تراکتور بدون خمس زیر و رو شد!

فلاح: دوست داشتم برای آقای گلی تلاش کنم

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

رنکینگ توپ طلا؛ فرش قرمز برای بلینگام!

ادعای عجیب ویدال؛ دوست داشتم برای رئال بازی کنم!

نصیرزاده: سرمربی جدید تا پایان فصل بعد می‌ماند

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

نه فرانسه و نه پی‌اس‌جی؛ مقصد زیدان مشخص شد

باقری تک و تنها در جنگ با آلوز و حسینی

در آستانه ال‌کلاسیکو؛ کاپیتان رئال تمرین نکرد

این افراد ریواس نخورند

اجرای تماشایی از آهنگ «پینک فلوید» با گیتار الکتریک

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

واژگونی پراید حادثه آفرید

حکمت/ کجای مجلس بنشینیم؟