آریا بانو

آخرين مطالب

بهترين جاذبه هاي توريستي خاورميانه اقتصادي

  بزرگنمايي:

بانو نیوز -

کارناوال/ شاید تصور کنید که برای گشت و گذار و تفریح حتما باید به اروپا و یا کشور های قاره ی آمریکا سفر کنید و مدت زمانی را در این گونه کشورها صرف کنید. جالب است که بدانید که گردشگران بسیاری در سراسر جهان محو جاذبه ها و آثار باستانی کشور های خاورمیانه می شوند و از نقاط مختلف جهان برای لمس زیبایی های این منطقه سفر می کنند.
وبسایتی به نام دِستِینیشن تیپس (destination tips) مقاله ای با نام "دیدنی هایی که در خاورمیانه نباید از دست بدهید" را منتشر کرده است. در این لیست با جاذبه هایی آشنا می شوید که بسیار شگفت و اسرار آمیز هستند و حتی نام برخی از آن ها در فهرست عجایب هفتگانه به ثبت رسیده، حتی از یکی از جاذبه های ایران را نیز در این لیست نام برده شده است.
در ادامه همراه ماد تا با هم گشت و گذاری در خاورمیانه را تجربه کنیم .

۱- دریای مرده | اردن
با شنیدن نام دریای مرده (Dead Sea) ممکن است فکر و خیال هایی عجیب و غریب و شاید هم ترسناک به سراغ شما بیاید اما یکی از خیره کننده ترین مکان های روی کره ی زمین، در انتظار شماست. دریای مرده نام دریاچه ای نمکی است که در مرز میان اسرائیل و اردن قرار دارد و به دلیل این که هیچ موجود و یا گیاهی به طور دائم در آن زندگی نمی کند به دریای مرده معروف است. دریای مرده پست ترین نقطه بر روی کره ی زمین است چرا که لبه ها و ساحل های این دریاچه حدود ۱۲۹متر از سطح دریا پایین تر هستند.
جالب این که میزان شوری این دریاچه هشت برابر اقیانوس های جهان است و اگر با کم آبی شدید مواجه شود کامل از بین نمی رود و همچنان باقی می ماند چرا که هر چه میزان آب دریاچه کمتر شود غلظت و شوری آن افزوده می شود و نهایتا به نقطه ای می رسد که تبخیر متوقف می شود.

۲- هرم بزرگ جیزه | مصر
یکی از هفت عجایب به جای مانده از جهان باستان، هرم بزرگ جزیره نام دارد که در شهر قاهره ی کشور مصر واقع شده است. مردم و دانشمندان بر این باورند که این هرم آرامگاه فرعون خوفو از دودمان چهارم بوده و به همین منظور مصریان باستان آن را ساخته اند. قدمت این بنا به ۲۵۶۰ سال قبل از میلاد مسیح می رسد و این یعنی بیش از ۴ هزار سال از عمر هرم بزرگ جیزه می گذرد. هرم بزرگ جیزه آن قدر عجیب و مرموز است که تا به امروز هنوز دانشمندان و باستان شناسان نتوانستند پرده از رموز آن بردارند؛ هرم جیزه همچون یک معمای لاینحل است که شاید هیچ گاه، هیچ کس نتواند به پاسخی برای آن برسد. بدون شک رفتن به مصر و دیدن چنین راز بزرگی از نزدیک، می تواند تجربه ی فراموش نشدنی باشد.

۳- پترا | اردن
پترا، شهری باستانی است که در جنوب اردن پایتخت امان ساخته شده. با مطالعه بر روی کتیبه هایی که در این شهر پیدا کردند، مشخص شد پترا نام دیگری هم داشته؛ باستان شناسان عقیده دارند این شهر با نام رز (Rose City) در دوران باستان شناخته می شده است دلیل این نام گذاری هم رنگ سرخ سنگ های شهر و درخشیدن آن ها در محیطی کاملا بیایانی می دانند. این شهر از قدیمی ترین شهرهای دنیاست؛ بیشترین قدمتی که برای این شهر در نظر گرفته اند ۳۱۲ سال پیش از میلاد مسیح است. پترا پایتخت حکومت نبطیان یا نباتیان (Nabataeans) عرب و نشان دهنده ی قدرت و عظمت امپراطوری آن ها بوده است. بزرگ ترین و پر رونق ترین بازار تجاری خاورمیانه و از برترین مراکز پر رفت و آمد و پر رونق دنیا... امروزه پترا را به عنوان سمبل امان می شناسند. مهم ترین نکات عجیب در رابطه با پترا سیستم آبرسانی شهر، جمع آوری آب در محیطی بیابانی و بی آب و علف، ساختمان های غول پیکر در دل صخره ها، معماری فوق العاده ی بناها، ساخت و ساز در محیطی شیب دار و شن زار و از همه مهم تر پنهان ماندن از چشم جهانیان تا سال ۱۸۱۲ میلادی هستند.
پترا در دوران باستان محل تلاقی، اتصال و رفت و آمد مردمان سعودی، مصری، سوریه ای و فینیقیه بود،محلی که با کوه های بلند و دره های عمیق احاطه شده است، بلند ترین کوه این شهر سرند نام دارد و از پترا در مقابل طوفان های شنی مراقبت می کند.
شهر پترا در سال ۱۹۸۵ میلادی جزو فهرست عجایب هفتگانه کلاسیک قرار گرفت و در سال ۲۰۰۷ میلادی پس از یک رای گیری بزرگ اینترنتی باری دیگر در فهرست عجایب هفتگانه ی جدید دنیا برگزیده شد.یونسکو از پترا به عنوان با ارزش ترین میراث فرهنگی انسانی یاد کرده است.

۴- غار جعیتا | لبنان
یکی دیگر از جاذبه های دیدنی که در خاورمیانه قرار دارد، جعیتا (Jeita Grotto) در لبنان است؛ غاری که از دو غار آهکی تشکیل شده است در سال ۲۰۱۱ در لیست فینالیست ها برای قرار گیری در فهرست عجایب هفتگانه، نامش می درخشید.
در کل غار جعیتا طولی در حدود ۹ کیلومتر دارد؛ طول غار بالایی ۲٬۱۳۰ متر و غار پایینی ۶٬۲۰۰ متر و از این بابت لقب طولانی ترین غار مرکب در خاورمیانه را از آن خود کرده است. در غار پایینی رودخانه ای جریان دارد که تنها با قایق سواری می توان از آن بازدید کرد. غار جعیتا یکی از نماد های ملی کشور لبنان و مهم ترین مرکز گردشگری این کشور محسوب می شود.
جالب است بدانید که غار جعیتا در دوران پیش از تاریخ کاربری مسکونی داشته و نخستین بار در سال ۱۸۳۶، توسط یک مُبلغ آمریکایی به نام ویلیام تامسون، غار پایینی آن کشف شد.
آدرس: لبنان-بیروت-کسروان-نهر الکلب

۵- مسجد شیخ زاید | امارات
مسجد شیخ زاید، بعد از مسجد الحرام و مسجد النبی، سومین مسجد بزرگ جهان است و در شهر ابوظبی امارات قرار دارد. این مسجد را ۳۰۰۰ کارگر، در میان سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۶ ساختند و اولین نماز جماعت را در عید قربان سال ۲۰۰۷ در آن برگزار کردنئ. شبستان اصلی این مسجد ۹۶ ستون مرواریدنشان را در خود جای داده است. همچنین در این مسجد هفت لوستر وجود دارد که با میلیون ها کریستال سواروفسکی(۱) تزیین شده اند. بزرگترین لوستر این مسجد، دومین لوستر بزرگ جهان است. این ها ویژگی هایی هستند که مسجد شیخ زاید را به یکی از دیدنی ترین جاذبه های ایالات متحده عربی تبدیل کرده اند.
جالب است بدانید که فرشی که در داخل سالن اصلی این مسجد پهن شده، بزرگترین فرش در جهان است که توسط یک هنرمند ایرانی با نام علی خالقی طراحی شده است. این فرش ۵،۶۲۷ متر مربع وسعت و چیزی در حدود ۳۵ تن وزن دارد و از عمدتا از پشم که از ایران و نیوزیلند تامین شده اند، بافته شده است. بافت این فرش که در آن ۲،۲۶۸،۰۰۰،۰۰۰ گره وجود دارد، چیزی نزدیک به دو سال طول کشیده است.
آدرس: مارات متحده ی عربی دبی- خیابان پنجم - خیابان شیخ الرشید ابن سعید

۶- بیابان سفید فرافره | مصر
این صحرای زیبا در غربی ترین منطقه ی مصر قرار گرفته و بسیار وسیع می باشد، ۲.۸ میلیون کیلومتر مساحت دارد و بسیار گرم و سوزان است و در تابستان دمایی حدود ۳۵ تا ۴۵ درجه ی سانتی گراد دارد به همین دلیل هیچ کس حاضر به زندگی در این منطقه نیست اما در سرشماری سال ۲۰۰۲ میلادی از فرافره مشخص شد که ۵۰۰۰ نفر بادیه نشین در این صحرا زندگی می کنند. اما حقیقتا فرافره، بهترین بیابان مصر است از این نظر که زیبا، دارای بادهای فصلی و صخره های خیره کننده شبیه قارچ می باشد. فرافره بهترین مکان برای شروع سفری به سفیدی برف اما گرم و سوزان است. خوب است بدانید همه ی شن ها و صخره های این بیابان سفید رنگ نیست و تنها قسمت شمالی بیابان است که رنگی سفید دارد و مقصد اصلی گردشگران است. در این بیابان تفریحات و امکانات بسیاری برای بیابان گرده در نظر گرفته شده است تا شما سفری به یاد ماندنی و گرم را تجربه کنید.

۷- شهر دبی
دبی، بزرگترین شهر کشور امارات، جایی که در چشم برهم زدنی چنان قدرت گرفت که امروز به آن لقب منهتن خاورمیانه را می دهند؛ شهری که بلندترین آسمان خراش دنیا، برج ۱۶۴ طبقه ای خلیفه را در خود جای داده و برای هر گردشگری با هر سلیقه ای، تفریحی مخصوص در نظر گرفته است. محال است که به دبی بروید و تفریحی مناسب خودتان نیابید. اگر می خواهید در خاورمیانه، یک شهر مدرن را ببینید و سفری متفاوت را تجربه کنید باید به دبی بروید؛ جایی که همزمان می توانید بر روی شن های گرم کویر قدم بزنید، بعد از آن به بزرگترین باغ گل دنیا بروید و روز را با اسکی بر روی پیست اسکی سرپوشیده ی شهر به اتمام برسانید.

۸- ارگ اربیل | کردستان
ارگ اربیل در شهر تاریخی اربیل در اقلیم خودگردان کردستان عراق قرار گرفته و محلی ها به آن قلات می گویند. حدود ۶۰۰۰ سال است که مردمانی در این قلعه زندگی می کنند. این ارگ آن قدر شگفت است که در ۲۱ ژوئیه ۲۰۱۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. در باب آشنایی این بنا باید بدانید که ارگ اربیل یک مکان باستانی است که بر روی تپه های ماهور در مرکز شهر کنونی اربیل قرار گرفته است. این ارگ در روزهای پر رونق خود دارای سه محله داشته:سراها، تکیه ها و توپخانه.
امروز این ارگ با تلاش دولت کردستان عراق، به یک منطقه توریستی تبدیل شده است که می توانید از آن بازدید کنید.
این بنا همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۷ میزبان گردشگران است.

۹- مسجد نصیرالملک | ایران
مسجد نصیرالملک شیراز یکی از شاهکارهای کاشی کاری در ایران است که با فضایی رویایی و روحانی شما را غرق آرامش می کند. مهم نیست که چه دینی اعتقاد دارید، با ورود به این مسجد و لمس فضای معنوی آن، گوشه ای از قلبتان به نور ایمان روشن خواهد شد. در ساعات اولیه ی صبح، با تابش نور خورشید به شیشه های رنگی آن، در شبستان های مسجد، مهمانی رنگ ها رخ شروع می شود و زیبایی این مسجد چندین برابر می شود. به همین جهت به آن مسجد صورتی هم می گویند. ساخت این مسجد به دستور میرزا حسن علی خان ملقب به نصیرالملک، در سال ۱۲۹۴ آغاز و در سال ۱۳۰۵ پایان یافت.
برای بازدید از مسجد می توان همه روزه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲:۳۰ و ۲:۳۰ بعدازظهر الی ۸ شب به این مکان مراجعه کنید.
آدرس: استان فارس-شیراز- خیابان لطف علی خان زند

۱۰- قبه الصخره
قبه الصخره، بعد از مسجدالاقصی از مهم‌ترین آثار معماری اسلامی در بیت‌المقدس بر شمارده می شود. در زیر گنبد طلایی این مسجد، سنگی وجود دارد که برای مسلمانان، یهودیان و مسیحی ها دارای ارزش و اعتبار است. اعتقاد و باور مسلمانان بر این است که حضرت محمد (ص) از قبه الصخره به بهشت عروج کرد و با توجه به سنت یهودی ها این محل همان جایی است که حضرت ابراهیم پسر خودش را به عنوان قربانی خداوند اعلام کرد. این مسجد یکی از قدیمی ترین نمونه های معماری ارزشمند اسلامی را عرضه می کند.

سخن آخر
آیا تا به حال به این جاذبه ها رفته اید؟دیدنی ها دیگری در خاورمیانه می شناسید که همین قدر معروف و شگفت انگیز باشند؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.



لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/7519/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تیپ جذاب و متفاوت سلنا گومز در شهر نیویورک / جدیدترین استایل خیابانی خانم بازیگر برای فیلم جدیدش

عکس یادگاری طاها پسر علیرضا بیرانوند در کنار رونالدو / لایک جالب رونالدو برای پسر رقیبش

اجرای زیبای آهنگ ناصر عبداللهی توسط پسرش

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان

فتوای جهاد او انگلیسی‌ها را از خاک ایران خارج کرد!

حمله دلفین‌ها به گله موتوماهیان

تولد عجیب‌ترین توله سگ دنیا که همه را حیرت‌زده کرد

ظهر بارانی در حرم مطهر رضوی

فرار خنده دار کروکودیل از رویارویی با سگ

دسر شکلاتی را خلاقانه بساز

پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم

اخاذی مرد شیاد با جلب اعتماد زنان پس از مرگ مادرشان

نشانه‌گیری اتفاقی اما بسیار دقیق فران تورس در پایان ال‌کلاسیکو

مطهری: تراکتور همیشه مدعی بوده

آزمون در ترکیب اصلی رُم برابر اودینزه

واکنش دین محمدی به قهرمان لیگ برتر امسال

واکنش رجب زاده به اتفاقات بازی با استقلال ملاثانی

مطهری: همه تیم‌ها را می‌شناسم

مطهری: در تراکتور باید کمتر حرف زد، بیشتر عمل کرد

اشکش: ای کاش نتایج داخل زمین رقم بخورد

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

هاشمی: نیم همت برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها درنظر گرفتیم

بررسی ابعاد مختلف سریال «جنگل آسفالت»

هفتمین «پاتوق فیلم کوتاه» برگزار می‌شود

وقتی که یک عطسه باعث بهمن می شود

ماجرای عکس تکان دهنده «آلن دلون» چه بود؟

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

درگذشت معصومه حائری عروس بزرگ امام خمینی و همسر سیدمصطفی خمینی+ عکس

عکس سه نفره سینا مهراد و برادرزاده هایش / خوش گذرانی پسران ساعد سهیلی با عموشان

سورپرایز جالب مردم در کنسرت توسط گرشا رضایی

بازگشایی گردنۀ برف‌گیر تته پس از 5 ماه

ماسه‌خواری؛ پرونده همیشه باز در سواحل مازندران

حمله سریالی به جنگلبانان!

بارندگی‌های سیل آسا در زیرکوه خراسان جنوبی؛ داوطلبان کنکور نتوانستند در جلسه امتحان حاضر شوند

تعرض به زنان به بهانه شرکت در مراسم ترحیم

بازداشت 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

ویدیویی بامزه و پربازدید از متهم اصلی کرونا

محصولاتی که ما مصرف می کنیم تو طبیعت به چه شکل بودند؟

کلیپی زیبا از شگفت انگیزترین آبشارهای جهان

باقالی پلو با مرغ شاندیزی‌

پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور

عاقبت تلخ ازدواج برای فرار از خانه پدری

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

مدیر کنسرسیوم بانک‌ها: دیگر ما پرسپولیسی هستیم

دین‌محمدی: حیف از تیم راه‌آهن که منحل شد

مطهری: این یک استارت دوباره است