آریا بانو

آخرين مطالب

آهن زنگ نزن چیست و چه کاربرد‌هایی دارد؟ گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو - آهن زنگ نزن یکی از پرکابردترین فولادهایی است که در صنایع مختلف از آن استفاده می‌شود و نقش مهمی در زندگی روزمره انسان دارد. همانطور که از نام آن پیداست این فولاد ضد زنگ است و دچار خوردگی نمی‌شود.


یا تابحال به جنس نیمکت، کارد و چنگال و سایر آهن‌های براق دقت کرده‌اید؟ آهن زنگ نزن نام عمومی برای تعدادی از آهن‌های مختلف است که عمدتا به دلیل مقاومت آن‌ها در برابر خوردگی از آن‌ها استفاده می‌شود. تمامی آهن‌های زنگ نزن دارای حداقل 10.5 درصد کروم هستند. این عنصر با اکسیژن موجود در هوا واکنش می‌دهد و یک لایه سطحی کروم اکسید پیچیده ایجاد می‌کند که نامرئی است، اما برای جلوگیری از ترکیب بیشتر اکسیژن و پیشگیری از زنگ زدن سطح کفایت می‌کند. در ادامه با کاربردهای این فولاد بهتر آشنا می‌شوید.
آهن زنگ نزن چیست و چه کاربرد‌هایی دارد؟
ویژگی‌های آهن زنگ نزن
ورقه آهن به تنهایی بسیار نازک و حدود 130 آنگستروم است که هر آنگستروم یک میلیونوم سانتی‌متر است. ویژگی این لایه عبارتند از: منفعل (واکنش نشان نمی‌دهد یا بر روی مواد دیگر اثر نمی‌گذارد)، پایدار (چسبیده به لایه آهن است و دیگر جابجا نمی‌شود) و خودنوسازی (اگر آسیب ببیند، کروم بیشتر از آهن در معرض هوا خواهد بود و اکسید کروم بیشتری تشکیل می‌دهد).
آهن زنگ نزن در چاقو
این بدان معناست که در طی سالیان دراز یک چاقوی درست شده از آهن زنگ نزن می‌تواند روزانه استفاده شود و همچنان باقی بماند. سطوح بالاتر کروم و همچنین افزودن سایر عناصر آلیاژی مثل نیکل و مولبیدن لایه سطحی را تقویت کرده و مقاومت آن را در برابر خوردگی مواد ضد زنگ افزایش می‌دهند. کروم همیشه عامل تعیین کننده است، اگرچه عناصر دیگر مثل نیکل و مولبیدن برای افزایش مقاومت در برابر خوردگی استفاده می‌شوند. علاوه بر این، آهن زنگ نزن به طور کامل قابل بازیافت است.
مخترع آهن زنگ نزن
یک دیدگاه گسترده مبنی بر این که آهن زنگ نزن در سال 1913 توسط هری بررلی ، متالوژیست شفیلد کشف شد وجود دارد. او بر روی انواع مختلف آهن برای تولید سلاح کار می‌کرد و متوجه شد که فولاد کروم 13 درصد پس از گذشت چند ماه، آسیبی ندیده است. این در حالی است که فرضیه پیچیده‌تر از این است.
مخترع آهن زنگ نزن
کاربردها
از انواع مختلف آهن زنگ نزن برای ساخت هزاران وسیله استفاده می‌شود. در زیر به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:
کاربرد خانگی: کارد و چنگال، سینک‌ها، ماهی تابه، گردونه ماشین لباس شویی، کوره ماکروفر، انواع تیغ. معماری و مهندسی عمران: روکش‌ها، نرده ساختمان، اتصالات درب و پنجره، مبلمان خیابانی، بخش‌های ساختاری، نوار تقویت شده، ستون‌های روشنایی، تیر سردرها، پایه‌های بنایی. حمل و نقل: سیستم‌های اگزوز، پنجره و داخل خودروها، تانکر‌های خیابانی، انبار‌های کشتی، تانکر‌های کشتی حامل مواد شیمیایی، باقی مانده وسایل نقلیه. کاربرد شیمیایی دارویی: مخازن تحت فشار، لوله‌های فرآیند. نفت و گاز: پایگاه‌های نفت و گاز در منزل، جعبه کابل، خطوط لوله زیر زمینی. پزشکی: تجهیزات جراحی، جراحی ایمپلنت، اسکنر ام آر آی (MRI) غذا و نوشیدنی: تجهیزات پذیرایی، جوشاندن، تقطیر، پردازش مواد غذایی. آب: آب و فاضلاب، لوله‌های آب، مخازن آب گرم. کاربرد عمومی: فنرها، چفت وبست‌ها (پیچ و مهره و واشر‌ها)، سیم.
کاربرد آهن زنگ نزن در سینک ظرفشویی
انواع فولاد ضد زنگ
سه دسته اصلی انواع آهن زنگ نزن و ویژگی‌های آن‌ها عبارتند از:
1. آستنیتیک
آلیاژ‌های کروم، نیکل و آهن با کروم 16 تا 26 درصد، نیکل 6-26 درصد و مقدار کمی کربن با خواص غیر مغناطیسی. نیکل مقاومت در برابر خوردگی را افزایش می‌دهد. سخت شدن آن در دمای پایین و همچنین زمانی که گرم شود و بعد خنک شود است. نوع 304 یا S30400 یا 8/18 (18 درصد کروم، 8 درصد نیکل) پر استفاده‌ترین ترکیب است. 2. مارتنستیک
آلیاژ‌های کروم-آهن با 10.5 تا 17 درصد کروم و ترکیبات کربن به دقت کنترل شده است. سخت شدن آن به وسیله خنک شدن (به سرعت در آب یا روغن خنک می‌شود) و تغییر دما (گرم می‌شود سپس خنک می‌شود) است. مارتنستیک خواص مغناطیسی دارد. عمدتا در ساخت چاقو استفاده می‌شود. درجات مارتنستیک قوی و سخت هستند و شکل دهی و جوش کردن آن‌ها سخت و دشوار است. نوع 420 (S42000) نمونه معمول آن است. 3. فریتیک
آلیاژ‌های کروم-آهن با 17 تا 27 درصد کروم و با مقدار کمی کربن و دارای خواص مغناطیسی است. ظروف آشپزی ساخته شده از این نوع حاوی سطوح بالاتر کروم است. نوع 430 رایج‌ترین فریتیک مورد استفاده است. دو نوع دیگر آن شامل دوپلکس (با ساختار‌های آستنیتیکی و فریتیکی) و رسوبات سخت شده آهن ضد زنگ است که در شرایط خاصی استفاده می‌شود.
انواع آهن زنگ نزن انواع آهن ضد زنگ چه کاربردی دارد؟
آستنیتیک‌ها که دارای ساختار‌های ریزی هستند در ساخت چاقو و ظروف پخت و پز استفاده می‌شوند. این نوع بسیار سخت است و از طریق فرآیندی که شامل گرمایش، خنک کردن و حرارت دادن است، سخت می‌شود. این نوع در دمای بالا مقاومت زیادی دارد. فریتیک و آستنیتیک هر دو در وسایل آشپزخانه و لوازم خانگی استفاده می‌شوند. آستنیتیک به علت مقاومت بالا در برابر خوردگی و سهولت در تمیز کردن، در صنعت مواد غذایی و تجهیزات نوشیدنی ترجیح داده می‌شود. برای مثال نوع 301 یک آستنیتیک ضد زنگ است که دارای 17 درصد کروم، 7 درصد نیکل و 0.05 درصد کربن است و به طور گسترده برای تهیه ظروف آماده سازی مواد غذایی استفاده می‌شود. شما می‌توانید به راحتی از اکثر لوازم آشپزخانه با کیفیت پایین برای داخل فر استفاده کنید. با این حال برای پخت و پز به کیفیت بی توجهی نکنید و فقط بهترین‌ها را خریداری کنید. اکثر تولید کننده‌های لوازم آشپزخانه از آهن زنگ نزن مشابه نوع 304 که دارای کفه ضخیم پخش کننده حرارت است، استفاده می‌کنند. فلزاتی که حرارت را به خوبی پخش می‌کنند، مثل مس و آلومینیوم به قسمت‌هایی پایینی متصل شده تا از نقاط داغ و پخت و پز نامناسب جلوگیری شود. سرویس‌های غذا خوری با کیفیت پایین به طور کلی ساخته شده از نوع 409 و 430 (فریتیک) هستند، در حالی که بهترین سرویس‌های غذا خوری ساخته شده از نوع 410 و 420 (مارتنسیک) برای چاقو و نوع 304 (آستنیتیک) برای قاشق و چنگال است. انواع 410/420 می‌توانند سخت شوند و حرارت ببینند و به لبه‌های تیز چاقو تبدیل شوند، در حالی که هرچه نوع 304 نرم‌تر باشد کار کردن با آن راحت‌تر است. به همین دلیل است که برای اشیائی که نیاز به فرآیند‌های شکل گیری، شستشو و ساییدن دارند استفاده می‌شود.
سوالات متداول درباره فولاد ضد زنگ (آهن زنگ نزن)
محتوی کروم-نیکل چیست؟
محتوی کروم-نیکل به درصد کروم و نیکل در آهن ضد زنگ گفته می‌شود. کروم به آهن زنگ نزن خاصیت درخشش و دوام می‌دهد، در حالی که نیکل به منظور سختی و مقاومت آن استفاده می‌شود. آهن ضد زنگ 10/18 به معنای این است که 18 درصد آن را کروم و 10 درصد را نیکل تشکیل می‌دهد. یک سینک حاوی کروم-نیکل 10/18 به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و دوام بیشتر به عنوان بهترین نمونه فولاد ضد زنگ است.
تفاوت آهن زنگ نزن 10/18 و 8/18 چیست؟
عدد اول نشان دهنده مقدار کروم موجود در آهن است به عنوان مثال 18، 18 درصد کروم است. عدد دوم نشان دهنده نیکل است یعنی 8 برای 8 درصد نیکل است؛ بنابراین 8/18 به این معنی است که این آهن زنگ نزن حاوی 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل است. 10/18 یعنی 18 درصد کروم و 10درصد نیکل.
هرچه اعداد بزرگتر باشند، مقاومت در برابر خوردگی بیشتر است. هردوی 8/18 و 10/18 حاوی نیکل هستند و عضوی از خانواده سری 300 ضد زنگ هستند. 0/18 یعنی 18 درصد کروم و 0 درصد نیکل. وقتی که هیچ نیکلی وجود نداشته باشد ضد زنگ عضوی از خانواده سری 400 است.
سری 400 مغناطیسی هستند و در مقایسه با سری 300 در برابر خوردگی مقاوم نیستند، در حالی که سری 300 غیر مغناطیسی هستند و عمدتا برای تهیه سینک، تجهیزات پردازش مواد غذایی، مناطق آماده سازی غذای رستوران‌ها و ... استفاده می‌شود.
تفاوت بین آهن زنگ نزن 304 و 316 چیست؟
304 حاوی 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل است. 316 حاوی 16 درصد کروم، 10 درصد نیکل و 2 درصد مولبیدن است. مول برای کمک به مقاومت در برابر خوردگی به کلرید (مانند آب دریا و نمک‌های ضد انجماد) اضافه شده است.
آیا آهن زنگ نزن می‌تواند جوش شود؟
بله. این نوع فولاد به آسانی جوش داده می‌شود، اما روش جوشکاری آن متفاوت از آهن کربنی است. میله یا الکترود پرکننده باید از جنس آهن ضد زنگ باشد.
آهن زنگ نزن تا چه درجه حرارتی را می‌تواند تحمل کند؟
آهن زنگ نزن دارای ویژگی‌های عالی در هردو مقیاس درجه حرارت است. برخی از آهن‌های زنگ نزن را می‌توان در درمای کمتر از نیتروژن مایع و برخی را تا حدود 1800 درجه فارنهایت استفاده کرد.
محتوای بازیافتی از آهن زنگ نزن چیست؟
آهن زنگ نزن می‌تواند 100 درصد بازیافت شود. به این دلیل است که آهن زنگ نزن می‌تواند دوباره ذوب شود و آهن ضد زنگ جدید بسازد. مقدار معمولی ضایعات آهن زنگ نزن بازیافت شده که برای ساخت آهن ضد زنگ جدید استفاده می‌شود بین 65 تا 80 درصد است.
آیا آهن زنگ نزن ضد زنگ است؟ چرا؟
آهن زنگ نزن به شکل آهن‌های دیگر که موقع زنگ زدن اکسید قرمزی رو سطح شان ظاهر می‌شود و پوسته پوسته می‌شوند، نیست. خوردگی به طور کلی ناشی از آلودگی‌هایی است که روی سطح آهن زنگ نزن قرار دارند.
آیا آهن زنگ نزن خاصیت مغناطیسی دارد؟
چندین نوع آهن زنگ نزن وجود دارد. سری 300 (که حاوی نیکل است) مغناطیسی نیست. سری 400 (که فقط حاوی کروم و بدون هیچ نیکلی است) مغناطیسی است.
آیا آهن زنگ نزن خورده می‌شود؟
اگرچه آهن زنگ نزن نسبت به فولاد معمولی کربن یا دیگر آلیاژ‌ها در برابر خوردگی مقاوم‌تر است، اما در برخی موارد می‌تواند دچار خوردگی شود. این آهن کمتر زنگ می‌زند نه اینکه اصلا زنگ نزند. در محیط‌های معمولی جو یا آب، آهن زنگ نزن خورده نمی‌شود و در سینک‌های خانگی، سرویس‌های غذا خوری، ماهی تابه و سطوح کار استفاده می‌شود و خوردگی ایجاد نمی‌کند.
در شرایط شدید تر، آهن زنگ نزن اصلی ممکن است دچار خوردگی شود و در این صورت آلیاژ قوی تری از آهن زنگ نزن باید مورد استفاده قرار گیرد.

Translate by a professional
No Internet Connection

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/75870/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علایم افسردگی در سن یائسگی به چه شکل است؟

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

اسرائیلی‌ها به میزان خسارت خود پس از حمله پهپادی_موشکی سپاه ایران اعتراف کردند!

اولین واکنش ژیلا صادقی به ماجرای ممنوع الکار بودنش در برنامه تلویزیونی برمودا!

پیش بینی جدید درباره قیمت مسکن در سال 1403| تا آخرسال قیمت آپارتمان به این اعداد می‌رسد!

جشن تولد نیلوفر پارسا بیتای آوای باران در 33 سالگی / رونمایی از بارداری دوقلوهایش

خاطرات ناصرالدین‌شاه؛ خرس‌ها ول می‌شدند می‌رفتند توی مردم؛ خنده داشت

استایل جدید و متفاوت بهنوش طباطبایی بازیگر سینما و تلویزیون با شعری معنادار

دابسمش زیبای الهه حصاری کیمیا زخم کاری و دوستش با آهنگ چاوشی در خودروی لاکچری اش

لو رفتن اسم واقعی سیدجواد هاشمی در برنامه «صداتو»/ محسن کیایی افشاگری کرد

چهره جدید نیکا فرقانی دختر نقی و همای پایتخت در شهربازی استکهلم

رونمایی از تغییرات جدید چهره بهنوش طباطبایی خانم بازیگر همیشه خوشتیپ در آسانسور

دورهمی دوستانداران عارف لرستانی در سالگردش / بازیگر طنزی که در بهار مرگی تلخ داشت

فلزات سنگین تهدید جدی رژ لب های تقلبی

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

رونمایی سیدحسین حسینی دروازه بان استقلال از چهره عروسکی دخترش / این کوچولوی ریزه میزه ماشاالله داره

ماجرای عمل جراحی رهبر انقلاب بدون بیهوشی عمومی و آخرین وضعیت سلامتی ایشان | رهبر انقلاب رژیم غذایی خاصی دارند؟

بهترین راه برای داشتن همسری بهتر: نگاهی به تجربه‌ی یک زن ایرانی

10 نکته برای بهبود کیفیت خواب

پاتوق معتادان متجاهر در عمق 10 متری زمین در تهران

جدیدترین عکس منتشر شده از محمدرضا گلزار و همسرش آیسان آقاخانی بعد از ازدواج!

رفع تیرگی زانو، آرنج و قوزک پا با 5 روش موثر خانگی ارزان قیمت!

قانون فرزندآوری با آن همه بودجه و اعتبار و اصرار شکست خورد

از کجا بفهمیم آب مروارید داریم؟

رژیم تخم مرغ، یک رژیم سریع و آسان برای لاغری

جلوگیری از چین و چروک دور لب با چند پیشنهاد ساده

اثبات یک رابطه میان سدیم و بیماری های قلبی و عروقی

واکنش جالب و متفاوت ژیلا صادقی مجری مشهور به حمله سپاه پاسداران به اسرائیل

تعطیلی پنجشنبه ها قطعی شد؟ | خبر مهم و جدید درباره کاهش ساعت کاری ادارات

ابلاغ دستورالعمل دانشگاه آزاد درباره حجاب

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

افشاگری مجری جنجالی زن تلویزیون: شهروند آمریکا هستم!

شیطنت‌های دختر با نمک سروش رفیعی در تمرین پرسپولیس / روزمو ساختی عمر بابا

تصویر تازه نوه ی اکبر عبدی که مثل پدر بزرگش بانمک و توپوله / ماشالا به هردوشون

رونمایی از چهره جدید هانده ارچل «کیمیا خاتون» فیلم مست عشق در ژاپن

نیوشا ضیغمی از بزرگترین راز زندگی اش پرده برداشت / دلنوشته تلخ بازیگر معروف 2 سال بعد از جدایی همسرش

خرید شیرخشک بدون تغییر قیمت از داروخانه ها

آیا تهوع و استفراغ شدید در دوران بارداری مضر است؟

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

چند روز آینده آب و هوای این استان ها رویایی می شود

چطور وام فرزندآوری بگیریم؟

عکس بهاری و زیبای میترا رفیع بانوی خوش استایل گیلدخت نگاه ها را خیره کرد

تولد ایلیا عامری پسر مو فرفری و خوشتیپ کمند امیر سلیمانی/ بهش نمیاد پسر به این بزرگی داشته باشه

تبریک تولد مارال فرجاد به خواهرش مونا با انتشار عکس های سفر خواهرش به بوداپست

اختلال در سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک تا 24 ساعت آینده برطرف خواهد شد