آریا بانو

آخرين مطالب

معاون رئیس جمهوری در امور زنان تاکید کرد

ضرورت استفاده از تجارب جهانی برای تحقق عدالت جنسیتی اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به مکاتبه با تمام وزرا و دستگاه‌های کشور از ارائه کارنامه به کارگیری 30 درصدی زنان در سطوح مدیریتی و اجرایی کشور در پایان هفته دولت خبر داد.

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار در نشست تخصصی معاونت امور زنان و خانواده با مشاوران وزراء، مدیران کل امور بانوان و مدیران کل امور اجتماعی استانداری‌های کشورکه امروز برگزار شد با تاکید بر ضرورت استفاده از تجربیات جهانی در زمینه عدالت جنسیتی گفت: بحث عدالت جنسیتی در نگاه دینی و ملی ما ریشه دارد و قطعا از تجارب جهانی استفاده می‌کنیم.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی با عزت نفس و اقتدار خود باید از تجربه کشورهای دیگر استفاده کند، اظهار کرد: برای مثال باید تجارب کشوری مانند ژاپن را در کنار کشوری مانند سوئد استفاده کنیم و با آن‌ها نشست‌های مشترک داشته باشیم. اسناد بین‌المللی زیادی داریم که می‌توانیم ضمن استفاده از آنها نقد و ارزیابی‌شان کنیم اما نباید در این زمینه‌ها نگرانی داشته باشیم. ادامه مسیر نباید از پله اول باشد و فکر کنیم باید همه چیز را خودمان اختراع کنیم.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه تعیین سیاست‌های مشترک حوزه زنان در سطح دولت و قوا در دبیرخانه ستاد ملی زن و خانواده و طی جلسات متعدد انجام می‌شود،گفت: برگزاری این جلسات باعث می‌شود تا سیاست‌ها تعیین شود و هم‌افزایی بین دستگاهی به وجود آید. در موضوع عدالت جنسیتی نیز معتقدیم عدل جزو اصول دینی و ارکان اعتقادی ماست. معتقدیم خداوند عادل است و هر گونه شبهه در این موضوع نوعی شرک محسوب می‌شود.
ابتکار با بیان اینکه در موضوع خلقت انسان هیچ تفاوتی بین زن و مرد در ذات، روح و کرامت آن‌ها وجود ندارد،اظهارکرد: گاهی شائبه‌هایی ایجاد می‌شود که تفاوت در مسئولیت و نقش‌ها به دلیل تبعیض است اما این مسئله درست نیست.
وی در ادامه اظهار کرد: در سیره پیامبراکرم (ص)، ائمه اطهار (ع) و حتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در اندیشه‌های حضرت امام (ره) تحقق جایگاه راستین زن در فقه، نگرش اسلامی، سیاست و مردم سالاری دینی وجود داشته است. حضرت امام خمینی(ره) نیز در این زمینه به معنای واقعی مجاهدت کردند چرا که بسیاری نگاهشان متحجرانه بود. نگاه مقام معظم رهبری نیز در ادامه این مسیر و با نگاه رو به آینده است.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه هیچ کس نمی‌خواهد تفاوت بین زن و مردم را انکار کند، تصریح کرد: تفاوت‌ها عمدتا به دلیل نقش‌ها هستند و از نظر مقام و منزلت تفاوتی ندارند.
وی با بیان اینکه ستاد ملی زن و خانواده فراقوه‌ای است،گفت: در حال همکاری با مرکز آمار برای به دست‌ آوردن آمار به تفکیک جنسیت هستیم. همچنین در تعریف شاخص‌ها شاخص‌های جهانی را هم مد نظر داریم چرا که هیچ دلیلی ندارد از جایگاه زنان ایرانی در عرصه بین‌المللی دفاع نکنیم.
ابتکار با بیان اینکه در مناطق محروم میزان بازماندگی از تحصیل دختران و ترک تحصیل در سطوح متوسطه مسئله جدی است،اظهارکرد: در دستگاه‌ها باید به مسئله شکاف در دسترسی‌ها همچنین زنان سرپرست خانوار توجه کنیم و فرصت‌های برابر برای زنان و مردان فراهم کنیم. همچنین تقویت ساختارهای امور زنان موضوع مهمی است و طی هفته آینده همزمان با هفته دولت مکاتبه‌ای برای تقویت جایگاه و ساختارهای امور زنان انجام می‌دهیم.
وی با اشاره به اجرای طرح تاب‌آوری اجتماعی در شرایط جدید اقتصادی ایران نیز گفت: اجرای طرح تاب‌آوری می‌تواند به ویژه برای زنان در این شرایط بسیار موثر باشد. همچنین استفاده از سازمان‌های مردم نهاد و ظرفیت جامعه مدنی برای توان افزایی و سپردن مسئولیت به تشکل‌ها اهمیت بسیاری دارد چرا که آن‌ها می‌توانند در تصمیم‌سازی‌ها، اجرا و مشارکت و حتی مرحله رصد و افزایش پاسخگویی موثر باشند.
ابتکار با بیان اینکه گفت‌وگوی ملی خانواده و گفت‌وگوی بین نسلی طرحی وسیع است، اظهار کرد: الگوسازی گفت‌وگوی بین نسلی بسیار مهم است و اگر نتوانیم مهارت‌های گفت‌وگو را آموزش دهیم ممکن است این فضا به جای موفقیت به فاجعه تبدیل شود. به همین دلیل از صاحبنظران دعوت می‌کنیم تا راهکارهایی ارائه دهند.
بررسی آیین‌نامه اجرایی ماده 101 برنامه ششم در کمیسیون‌های دولت
به گزارش ایسنا در ادامه این نشست اطهره نژادی - معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری - با بیان اینکه امور زنان صرفا زنانه نیست، گفت: قرار نیست دستگاه امور زنان صرفا برای زنان کار کند بلکه وظیفه دارد برنامه‌های دستگاهی را قبل از تصویب و اجرا از نظر پیامدها بر حوزه جنسیت و خانواده ارزیابی کند.
وی با اشاره به اینکه ماده ١٠١ قانون برنامه ششم توسعه تکلیف معاونت زنان را برای تحقق عدالت جنسیتی مشخص کرده است، اظهار کرد: تبصره ٢ این ماده معاونت را موظف کرده است تا آیین نامه اجرایی را با کمک سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی بنویسد و عملکرد دستگاه‌ها در این حوزه را رصد کند.
نژادی با بیان اینکه همه دستگاه‌ها موظف می‌شوند در راستای اجرای قانون اساسی تلاش کنند، تصربح کرد: دستگاه‌ها گزارش‌هایشان را به معاونت امور زنان می‌دهند و این معاونت آنها را به ریاست جمهوری ارائه می‌کند.
معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان با بیان اینکه دفاتر امور زنان دستگاه‌های مختلف باید پیامد برنامه‌های پیش بینی شده را در مقیاس‌های مختلف ارزیابی و رصد کنند، گفت: معاونت امور زنان با همکاری سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی آیین نامه اجرایی ماده ١٠١ برنامه ششم توسعه را تنظیم کرده است. این آیین نامه به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده و بررسی‌ها در این مرحله به اتمام رسیده است و اکنون در کمیسیون‌های دولت در حال بررسی است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/77538/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود