آریا بانو

آخرين مطالب

ابتکار:

عدالت جنسیتی ریشه در هویت دینی و ملی ما دارد اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران- معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: تحقق عدالت جنسیتی از مباحث دینی ما است که ریشه در هویت دینی و ملی ما دارد و با جدیت می خواهیم این دیدگاه را داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، معصومه ابتکار روز دوشنبه در نشست تخصصی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با مشاوران وزرا، مدیران کل امور بانوان و مدیران کل امور اجتماعی استانداری های سراسر کشور افزود: در خصوص موضوع عدالت جنسیتی، اعتقاد داریم عدل جزو اصول دین است و خداوند عادل است و کوچکترین شبهه در این زمینه، نوعی شرک است.
وی تصریح کرد: در مورد موضوع خلقت انسان آیاتی به صراحت آمده است؛ در عالم خلقت زن و مرد با هم برابر هستند و هیچ تفاوتی بین آنها در ذات و کرامت نفس وجود ندارد. البته تفاوت هایی در مسئولیت و نقش ها را می بینید که اینها دلیل بر تبعیض نیست.
ابتکار اظهار داشت: امام خمینی (ره) بر تحقق جایگاه راستین زن تاکید جدی داشتند، در این زمینه مجاهدت و این موضوع را پایه‌گذاری کردند و رهبر معظم انقلاب نیز با نگاهی پیشرو و رو به آینده به این حوزه توجه دارند.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه زنان به عنوان مادر حقوق بالاتری دارند، افزود: تفاوت ها بین زنان و مردان واقعی است و هیچکس نمی تواند آنها را انکار کند که عمدتا این تفاوت ها به واسطه نقش های متفاوت بانوان است و ما جایگاه زنان را کمتر نمی دانیم.
ابتکار اظهار داشت: یقین داریم دنیا در زمینه تحقق عدالت جنسیتی پیشرفت هایی داشته است و نگرانی نداریم از اینکه نشست یا تحقیقاتی با دنیا داشته باشیم چراکه اینها مباحثی روشن است و باید از خرد جمعی و تجربه کشورهای دیگر در این زمینه استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه باید از تجربیات سوئد که تجربه های موفق و تلخی در عدالت جنسیتی دارد، استفاده شود، اظهار داشت: نباید این نگرانی را داشته باشیم که مبادا رسالتمان خدشه دار شود و به همین دلیل از تجربیات جهانی استفاده نکنیم؛ البته شاخص های عدالت جنسیتی موضوع بسیار مهمی است.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: قرار است مرکز آمار ایران آمار تفکیکی جنسیتی را به ما بدهد تا از آنها استفاده کنیم و باید در کنار این شاخص ها، شاخص‌های جهانی را هم مدنظر داشته باشیم.
وی اظهار داشت: باید از وجهه پرافتخار زنان در جهان به خوبی دفاع کنیم و جایگاه واقعی زنان ایرانی نیز باید دیده شود.
* عدالت جنسیتی بر اساس قانون برنامه ششم توسعه اجرا شود
ابتکار ادامه داد: عدالت جنسیتی باید بر اساس ماده ١٠١ و ١٠٢ قانون برنامه ششم توسعه اجرا شود زیرا موضوع خانواده جزو اولویت های دولت است و ما باید این مواد قانون برنامه ششم، سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب و برنامه های دولت در حوزه زنان و خانواده را به عنوان یک سند بالادستی مدنظر قرار دهیم.
وی به موضوع ترک تحصیل دختران نیز اشاره کرد و گفت: موضوع بازماندگی از تحصیل دختران یک مسأله جدی است و این موضوع نیاز به برنامه ریزی دارد و باید به طور خاص به آن پرداخته شود.
ابتکار افزود: باید به فاصله و شکاف جنسیتی توجه کنیم تا مشخص شود امکان دسترسی به امکانات و برابری در چه بخش هایی وجود نداشته است و معتقدیم باید فرصت ها برای زنان و مردان برابر باشد.
وی اظهار داشت: این موضوع همان عدالت جنسیتی با تمرکز بر موضوع زنان و خانواده است و مشاوران امور زنان و خانواده دستگاه های اجرایی باید با نگاه عدالت جنسیتی در شوراهای استانی حضور داشته باشند.
ابتکار به موضوع تاب آوری اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به خروج آمریکا از برجام و تحمیل جنگ اقتصادی بهترین موضوع برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی و تهدیدات جامعه، بحث تاب آوری اجتماعی به ویژه برای زنان مناطق پر آسیب است.
وی به موضوع گفت و گوی ملی و بین نسلی به عنوان یک موضوع مهم اشاره کرد و افزود: اگر نتوانیم ادبیات و مهارت های گفت و گو را بشناسیم، ممکن است این گفت و گو محقق نشود و حتی به یک فاجعه تبدیل شود؛ به همین منظور در مرحله اول بحث الگوسازی از گفت و گوی ملی برای استان های کشور را آماده کرده ایم.
ابتکار ادامه داد: همچنین به موضوع تحقق ٣٠ درصد پست های مدیریتی برای بانوان توجه ویژه داریم و قرار است در هفته دولت کارنامه دستگاه های اجرایی ارائه شود.
‌اطهره نژادی معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان نیز با بیان اینکه امور زنان صرفا زنانه نیست، گفت: قرار نیست مجموعه امور زنان صرفا برای زنان کار کند بلکه وظیفه دارد برنامه‌های دستگاهی را قبل از تصویب و اجرا از نظر پیامدها بر حوزه جنسیت و خانواده ارزیابی کند.
وی با اشاره به اینکه ماده ١٠١ قانون برنامه ششم توسعه تکلیف معاونت زنان را برای تحقق عدالت جنسیتی مشخص کرده است، اظهار داشت: تبصره ٢ این ماده معاونت را موظف کرده است تا آیین نامه اجرایی را با کمک سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی تهیه و عملکرد دستگاه‌ها در این حوزه را رصد کند.
نژادی با بیان اینکه همه دستگاه‌ها موظف می‌شوند در راستای قانون اساسی تلاش کنند، تصریح کرد: دستگاه ها باید گزارش ‌عملکرد خود را به معاونت امور زنان ‌دهند و این معاونت آنها را به ریاست جمهوری ارائه ‌کند.
معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان با بیان اینکه دفاتر امور زنان دستگاه‌های مختلف باید پیامد برنامه‌های پیش بینی شده را در مقیاس‌های مختلف ارزیابی و رصد کنند، افزود: معاونت امور زنان با همکاری سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی آیین نامه اجرایی تبصره ١٠١ برنامه ششم توسعه را تنظیم کرده است.
وی توضیح داد: این آیین نامه به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده و بررسی‌ها در این مرحله به اتمام رسیده است و اکنون در کمیسیون‌های دولت در حال بررسی است.
* ٧٢6٨*1834

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/77541/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

بنر زیبای هواداران الهلال برای بازی امشب

ماجرای تمرد بازیکنان خوشه طلایی از خسرو حیدری

حیدری: دوست داشتم در استقلال خداحافظی کنم

ستاره بایرن: برای بازی برابر رئال لحظه‌شماری می‌کنم

شاگردان نکونام میزبان یک استقلالی متفاوت

گل اول العین به الهلال توسط اریک

ترکیب آرسنال-چلسی؛ پوچتینو علیه صدرنشین

خیال کورتوا راحت است؛ لونین به خوبی جایم را پر کرده

عقب‌نشینی یوفا؛ لیست‌‌های اروپایی 26 نفره شد

پایان پیولی؛ زلاتان سرمربی میلان را انتخاب کرد

سفر پریناز ایزدیار با رضا عطاران به کاخ صدام حسین!

کلیه ناخدا رو به اسم نورالدین خریدند!

مجری سابق برنامه «هفت»: با زور و تهمت و تهدید فیلمساز نمی‌شوید!

جشن تولد ساده و بی ریای بازیگر پیشکسوت

اجرای فوق حرفه ای و 4 نفره با یک «گیتار»

چرا به سوالات اپراتورهای اورژانس باید پاسخ داد

هوای تهران گرم می شود!

عملیات ویژه نیروهای امدادی برای نجات سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

گلایه‌ی رئیس پلیس راهور از ابلاغ نشدن قانون افزایش جرایم رانندگی

طوفان شن در لیبی

خیاط زبردست طبیعت

دریاچه‌ زیبای بَرم اَلوان در شهرستان بهمئی

یک آپارتمان مخفی در برج ایفل!

این اسنک رو میتونی هم صبحانه استفاده کنی هم به عنوان شام

از این ترفندهای خلاقیتی که حسابی به کارت میاد!

با این رفتار، همیشه از جاری هات سرتر و جلوتری

اگر اینکارها رو انجام میدی بدون که آبرسان برای پوستت ضرر داره

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

برف‌روبی توسط اولتراها!

یازده مرد منتخب کرسپو برای فتح فینال غرب آسیا

ستاره یونایتد: عذرخواهی چرا، جواب کاونتری را دادم!‏

جانشین عالیشاه در اراک هم بازوبند می‌خواهد

گلایه خسرو حیدری از علی دایی

حسین وفایی، به مکان مقدس ما توهین کردی!

سیوهای بی نظیر دروازه بانان لالیگا با پا!

تمجید شواین اشتایگر از گواردیولا

خط و نشان مدافع ذوب آهن برای تراکتوری‌ها

توصیه به لیورپول؛ مورینیو دوای درد شماست!‏

«زیرخاکی» و «مردان آهنین» پربیننده‌ترین‌های آخر فروردین

«مست عشق» نیامده حدود 2 میلیارد فروخت

تصاویر متفاوتی از شاهزاده سریال «جومونگ 3»

سختی‌های کار «سلطان و شبان» که کمتر شنیدید

5 پیشنهاد موسیقی از ناصر زینعلی برای حال خوب

وزیر بهداشت: عرضه اینترنتی دارو آزمایشی است

ماجرای تفنگدار آمریکایی؛ از تلاش برای منفجر کردن مسجد تا مسلمان شدن!

سخن بزرگان/ بی توجهی به فقرا جرم بزرگی است