آریا بانو

آخرين مطالب

آشنایی با ساز قانون گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو - قانون از ساز‌های قدیمی و کهن در موسیقی ایران است که قابلیت نواختن ردیف موسیقی ایرانی را دارد. سازی است زهی مضرابی، یعنی صدای ساز با ضربه‌ای که توسط مضراب به زه یا سیم می‌خورد تولید می‌شود.


سرویس فرهنگ و هنر - تاریخچه ساز قانون به خانواده‌ی یک ساز قدیمی به نام سیتار بر‌میگردد که در قرن‌های میانه به اروپا راه یافته است. همچنین ساز قانون از ساز‌های قدیمی و کهن در موسیقی ایران است که می‌توان با آن ردیف موسیقی ایرانی را نواخت. ولی متاسفانه در ایران خیلی کم مورد توجه قرار گرفته و عده‌ی کمی با این ساز آشنایی دارند. نام این ساز از واژهٔ یونانی Kanon گرفته شده است که در آن زبان به مفهوم «قانون، قاعده» است. در ادامه به معرفی ساز قانون و اجزای تشکیل دهنده‌ی آن می‌پردازیم.
معرفی ساز قانون
قانون سازی است به شکل ذوزنقه‌ی قائم الزاویه. ساز قانون از ساز‌های زهی مضرابی مطلق است که از چوب، پوست، فلز، استخوان و زه ساخته شده است. برای نواختن این ساز نوازنده باید به نحوی بنشیند که ضلع بزرگتر ساز روی میز یا پاها، به سمت نوازنده قرار داشته باشد و با دو انگشت سبابه‌ی دست راست و چپ مجهز به مضراب بنوازند. در ساخت قانون معمولا از چوب‌های کهنه شده و محکم گردو استفاده می‌شود و ممکن است سازهایی با اندازه‌های مختلف ساخته شوند.
اجزای تشکیل دهنده‌ی ساز قانون
جعبه‌ی صوتی
دو صفحه‌ی زیر و روی ذوزنقه‌ی قائم الزاویه‌ای با کلاف‌های چهار گانه‌ی جانبی به هم متصل شده و جعبه صوتی را تشکیل می‌دهند. این جعبه معمولا از چوب گردو ساخته می‌شود.
پرده گردان
در سراسر سمت چپ ساز بعد از شیطانک و قبل از گوشی‌ها ابزار‌های کوچک فلزی قرار دارد که روی قطعه چوب اضافه‌ای که بر روی صفحه‌ی رو چسبانیده شده با کمک میخ‌های کوچکی نصب شده‌اند. از هر پرده گردان تعدادی وتر هم کوک و هم صدا می‌گذرند و به گوشی‌ها متصل می‌شوند. کوک وتر‌ها بدون استفاده از پرده گردان‌ها صدای بِمُل دارد. پرده گردان‌ها را معمولا با دست چپ حرکت می‌دهند.
پرده گردان بر دو نوع است:
1. یک سری از قانون‌ها در ایران از روی الگوی عربی ساخته شده‌اند. این سازها دسته‌ی کوچکی برای حرکت دادن دارند و تعداد آن‌ها برای هر گروه از وتر‌های هم صدا بین چهار یا پنج عدد است و با حرکت هر کدام از آن‌ها صدای بین "بمل" تا "دیز سری" را می‌توان به طور جداگانه به دست آورد.
2. یک سری پرده گردان ریلی دارد که در طرف چپ ساز بعد از شیطانک نصب می‌شوند و پایه‌ای چوبی دارند. بر روی آن قطعه چوب کوچک یا دسته‌ی فلزی قرار دارد که بر روی پایه‌ی چوبی به حرکت در می‌آید و با آن می‌توان طول وتر را کم و زیاد کرد و صدای بین "بمل" تا "دیز سری" و حتی فواصل کوچک‌تری را نیز به وجود آورد.
آشنایی با ساز قانون
صفحه‌ی رو
صفحه رو یک صفحه‌ی چوبی است که در طرف چپ آن 27 پرده گردان و 81 گوشی قرار دارند و در سمت راست آن، زیر خرک، به جای چوب، مستطیلی از پوست به عرض تقریبی 15 و طول تقریبی 40 سانتی متر قرار گرفته است. صفحه رو یک سطح پوست‌دار دارد که گاهی از یک تکه پوست و گاهی از چهار تکه پوست مجزا به صورت مربع یا لوزی ساخته می‌شود. شبکه‌هایی را در قسمت چوبی صفحه، ایجاد می‌کنند تا صدا خارج شود.
پوست
صفحه رو یک قسمت پوست دار دارد که از پوست شتر، گوساله و ماهی ساخته می‌شود. پوست قانون را کمی ضخیم‌تر از پوست ساز‌های دیگر انتخاب می‌کنند چرا که باید بتواند فشار کوک 81 سیم را در سطحی بزرگ تحمل نماید.
پل
سه پل داخل جعبه‌ی صوتی قرار دارد که یکی از آن‌ها بین قسمت پوست دار و قسمت چوبی صفحه و دوتای دیگر زیر قسمت چوبی هستند و فشار صفحه‌ی رو را کنترل می‌کنند. این پل‌ها از نشست کردن و تغییر شکل یافتن صفحه جلوگیری می‌کنند و ضمنا در تنظیم تعادل صدا بین وتر‌ها نقش مهمی دارند.
خرک
خرک تیغه‌ای باریک از چوب است که طول تقریبی آن 35 سانتی متر (کمی کوتاه‌تر از عرض قانون) و ارتفاع آن 2 سانتی متر است و در طرف راست روی سطح پوست دار قرار دارد و به صورت یکسره زیر تمامی وتر‌ها واقع شده است. در روی خرک استخوان باریکی قرار دارد که از فرو رفتن وتر‌ها در چوب خرک جلوگیری کرده و با 81 شیار در فواصل معین، وتر‌ها از روی آن عبور می‌کنند. خرک ساز قانون به کمک چهار پایه‌ی چوبی کوچک بر سطح پوست دار صفحه‌ی رو قرار می‌گیرد.
گوشی
گوشی‌ها به شکل میخی که یک سر آن هرمی شکل است و از جنس چوب ساخته می‌شوند. یک سر گوشی در کلید کوک و سر دیگرشان که باریک‌تر است به صورت عمودی در سطح افقی چوب در سمت چپ ساز جای می‌گیرند. در واقع هر وتر به یک گوشی بسته می‌شود.
کلید کوک
کلید کوک یک ابزار فلزی 10 سانتی متری است که در یک سر آن سوراخی به اندازه‌ی سر هر گوشی قرار دارد. طرف دیگر کلید پهن‌تر است و نوازنده برای کوک کردن وتر‌ها با دست چپ کلید را به راست و چپ می‌چرخاند.
شیطانک
شیطانک قطعه چوب باریک و کم ارتفاعی است که سمت چپ و بین پرده گردان و گوشی‌ها جای دارد. وتر‌ها از روی شیطانک بور کرده تا به گوشس متصل شوند. در بعضی قانون‌ها شیطانک یک سره است. در بعضی دیگر به قطعات کوچکی هستند که وترهایی که همصدا کوک می‌شوند از روی آن‌ها عبور می‌کنند.
آشنایی با ساز قانون
سیم گیر
سیم گیر یا جعبه‌ی گره‌ها در کلاف جانبی سمت راست قرار دارد که صفحه‌ی زیر و رو را به هم متصل می‌سازد، این جعبه دری متحرک داشته و تو خالی است. دسته وتر‌ها داخل این قسمت قرار گرفته و از سوراخ‌هایی که در آنجا تعبیه شده‌اند بیرون آمده و از روی خرک می‌گذرند.
وتر‌ها
قانون معمولا 82 وتر از جنس زه، ابریشم روکش دار یا نایلون دارد. وترهای قسمت بم فلزی و با روکش دهر هستند. وترها اغلب در گروه‌های سه تایی و در قسمت بم، تکی یا دوتایی با یکدیگر همصدا کوک می‌شوند و معمولا تعداد صدا‌ها جمعا 27 است. گاهی تعداد وتر‌ها بسته به اندازه‌های مختلف جعبه‌ی صوتی کمتر یا زیادتر است.
مضراب
مضراب‌ها، حلقه‌ای نسبتا پهن و فلزی از جنس نقره، ورشو، یا برنج هستند که در هر دو دست در بند دوم انگشت سبابه قرار می‌گیرد. داخل این حلقه به طرف کف دست، تیغه‌ای به طول تقریبی 4 و عرض تقریب 1 سانتی متر وجود دارد که معمولا از شاخ گاو، گوزن، یا بز کوهی (و گاه پلاستیکی نرم) ساخته می‌شود. این تیغه مانند ناخن انگشت عمل کرده و برای زخمه زدن به وتر‌هاست و مانند ناخن انگشت عمل می‌کند.
صدا و نت نویسی ساز قانون
وسعت معمول صدای قانون‌های متداول در ایران حدو سه اکتاو نیم است.
کوک وتر‌ها
کوک وتر‌ها را می‌توان به وسیله‌ی پرده گردان‌ها برای تمام فواصل موسیقی ملی تغییر داد.
کلید نت نویسی
نت نویسی برای قانون روی دو حامل صورت می‌گیرد. در این ساز برای حدود یک اکتاو از صدا‌های بم، با کلید فا خط چهارم و بقیه با کلید سل خط دوم حامل نت نویسی می‌شود. نمونه ای از نت نویسی برای ساز قانون را در تصویر زیر مشاهده می کنیم.
آشنایی با ساز قانون - نت قانون
نمونه‌ی تصویری قانون نوازی از هنرمند ایرانی را با هم می‌بینیم.
.h_iframe-aparat_embed_frame{position:relative;} .h_iframe-aparat_embed_frame .ratio {display:block;width:100%;height:auto;} .h_iframe-aparat_embed_frame iframe {position:absolute;top:0;left:0;width:100%; height:100%;}


برگرفته از: کتاب سازشناسی ایرانی از ارفع اطرایی و محمدرضا درویشی
ساغر شفیعی

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/77799/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صادق قطب زاده، یک انقلابی که قصد کودتای نظامی داشت

ماجرای گران شدن شیرخشک؛ سازمان غذا و دارو پاسخ دهد / داروخانه‌ها حق گران کردن خودسرانه ندارند

نقاط حساس بدن متولدین هر ماه !

برای جلوگیری از سرطان روده مسواک بزنید

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

48 میلیون ایرانی‌ تمایل به مهاجرت از ایران دارند!/ ویدئو

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

برای کاهش تاثیر استرس بر قلب چه کنیم؟

مواد غذایی مفید برای تسکین درد مزمن

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

هشدار جدی پلیس درباره سفر به استان های جنوبی

باران، رگبار و رعد و برق در انتظار این استان هاست

درج نام مادر روی کارت ملی منتفی شد؟

خاتمی: در دانشگاه افراطیون چپ را کوبیدم و ناراحتشان کردم، به رهبرى گفتم، ایشان هم افراطیون راست را محکوم کنند؛ نپذیرفتند

83 درصد کودکان کار از اتباع هستند

عامل چاقی مردان و زنان یکسان است؟

گروکشی از بیمار؛ زیرمیزی پزشکان روی میز تعزیرات

کاربرد عجیب پلک که نمی‌دانستید!

تعظیم روز ارتش

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

مهاجرت ایرانی ها هم مانند افغانستانی ها توده ای می‌شود؟

چه کسانی کاندید جراحی برداشتن «لوزه» هستند؟

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

کمبود این ویتامین سبب خواب رفتن پا می‌شود!

سفر به تهران قدیم؛ کشتی با خرس در خیابان‌های تهران/ تصاویر

ژست جدید محمدرضا گلزار در کنار خودروی لوکس به عنوان یک مدل تبلیغاتی را ببینید!

تغییرات چهره محمود احمدی نژاد بعد از عمل زیبایی پلک در مراسم گرامیداشت بهبهانی

ابراهیم رئیسی در جلسه جدید دولت با تغییر ظاهری بزرگ و متفاوت؛ پای عمل جراحی در میان است؟

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

وقتی ژیلا صادقی مجری جنجالی تلویزیون اسلحه به دست شد| تیر خانم مجری به هدف خورد؟

سهامداران عدالت بخوانند |خبر جدید رئیس سازمان بورس درباره پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت

سلفی منوچهر هادی با مهمانان مراسم سی و نهمین سالگرد پدر مرحومش /چقدر شبیه باباش بوده

هنگامه حمیدزاده بازیگر نقش فرزانه در سریال بزنگاه بعد از 16 سال

عکس هنری پناه استخری در چشم اندازی زیبا از کشور بلژیک که پدر بازیگرش منتشر کرد

طبیعت گردی حسین مهری سینای زمانه و پسرش بانمکش / پدر و پسر کپی برابر اصل اند

رونمایی عباس غزالی بازیگر وضعیت سفید از فرزندش / تیپ ست و بامزه پدر دختری

اولین واکنش رضا رشیدپور به اعلام خبر درگذشت خود و انتقادات و واکنش‌های هوادارانش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

رونمایی از چهره جدید و باورنکردنی بهنوش بختیاری با رنگ موهای عجیب که سوژه مجازی شد!

نگاهی به دکوراسیون شیک و با کلاس خانه علی سخنگو پارسای سریال دلدادگان در روز تولدش / چیدمان زیبا چقدر خوش سلیقه

سینی غذای خوشمزه ؛ رنگارنگ و دو نفره آیسان آقاخانی برای همسرش رضا گلزار / نوش جان باشه

کارمندان بخوانند | خبر خوش و مهم رئیس سازمان بودجه درباره حقوق 1403 کارمندان

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

جسن تولد 5 سالگی پسر بزرگتر فخریه اوجن و بوراک اوزچیویت در استانبول / تزیین رنگارنگ و خیلی شلوغ