آریا بانو

آخرين مطالب

گیاهان آپارتمانی: راهکارهایی برای تقویت گل و گیاه گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو - اگر علاقه دارید که در منزل گیاهان آپارتمانی داشته باشید، لازم است با روش‌های تقویت گل و گیاه آشنا باشید. در این مقاله قصد داریم شما را با راه‌های تقویت گل و گیاه آشنا کنیم. با مجله آنلاین روزچین همراه باشید.
در نوشته‌های قبل به معرفی گل‌های آپارتمانی مانند گل بامبو ، سانسوریا ، گل گندمی ، اسپاتی فیلوم ، شمعدانی ، آزالیا ، آگلونما ، آنتوریوم ، پوتوس ، دیفن باخیا ، کالانکوآ ، ژربرا ، پیله‌آ و… پرداختیم. امروز قصد داریم به چگونگی تقویت گل و گیاه اشاره کنیم.
اهمیت تقویت گل و گیاه
گیاهان آپارتمانی اهمیت تقویت گیاهان صحبت درباره برداشت محصولات گیاهان، فراوان به میان آمده است؛ اما زمانی که گیاهان شما به زمان باردهی رسیده و وزن میوه و گل آن‌ها سنگین شود، قضیه جدی‌تر (از پرورش گل‌های بزرگ) خواهد شد. زیرا گیاهان به ساقه‌های قوی‌تری نیاز خواهند داشت.
گیاهان می‌بایست از استحکام فیزیکی لازم برخوردار باشند؛ چراکه در غیر این‌‌ صورت، حتی میزان ثمردهی گیاه زیر سؤال می‌رود. به بیان دیگر، شرط لازم برای ثمردهی کافی گیاه (از درخت گرفته تا بوته یا هر گیاه مثمر دیگر) استحکام فیزیکیِ کافی است؛ پیش از آنکه به راهکارهای افزایش استحکام و تقویت گل و گیاه بپردازیم، در مورد عوامل تضعیف گیاه بحث خواهیم کرد.
دلایل ضعف گیاه
گل و گیاه گیاهان بیمار ضعف گیاه می‌تواند ناشی از کمبود مواد مغذی، هرس‌نشدن به‌موقع و کافی یا به دلیل جوانی گیاه باشد. نرسیدن مواد مغذی به گیاه، عاملی‌ست که موجب عدم‌توانایی برای رشد و قدرت‌گرفتن شاخه‌ها و ساقه‌ها می‌شود. درعین‌حال، هرس‌کردن و شکل‌دهی گیاه به منظور رشد صحیح (به‌خصوص در مورد گیاهان رونده یا گیاهانی مانند درخت مو که برای شکل‌دهی آن‌ها به صفحه‌ای توری‌مانند نیاز است) از عوامل مهم برای استحکام گیاه محسوب می‌شود. در کنار این موارد، گاهی به‌دلیل قطر و استحکام کم تنۀ گیاه نسبت به ارتفاع آن، لازم است با استفاده از روش‌هایی مانند تیرک‌گذاری به آن کمک کنیم.
مواد مغذی
گیاهان آپارتمانی تقویت گیاه با کوددهی یکی از مهم‌ترین مواردی که موجب ضعف گیاه یا به‌هم ریختن‌ شکل و ساختار آن می‌شود، نرسیدن مواد مغذیِ کافی به آن است. تقریباً تمامی گیاهان نیازهای غذایی مشترکی دارند: نیتروژن، فسفر، پتاسیم، منیزیم، گوگرد (سولفور) و کلسیم. البته، پیش از پرورش هر نوع گیاه لازم است که در مورد میزان نیاز هر گیاه به این مواد تحقیق شود و به‌صورت متناسب در اختیار آن قرار بگیرد.
کلسیم
کلسیم به ساخت دیواره‌های سلولی قوی درون گیاه و مبارزه با بیماری‌ها که باعث سستی و شکنندگی گیاه می‌شود، کمک می‌کند.
پتاسیم
پتاسیم در مراحل اولیه رشد گیاه از حالت بذر، با تقویت شاخه‌ها و ساقه‌ها، باعث استحکام بیشتر گیاه می‌شود.
فسفر
فسفر در ایجاد ریشه‌ و گل‌های مستحکم‌تر و همچنین مقاومت در برابر شرایط سخت مؤثر است.
هر سه مورد، در رشد و تقویت گل و گیاه مؤثر بوده و محصولاتی که به‌عنوان تقویت‌کننده گیاه به فروش می‌رسند شامل همین مواد هستند.
فراموش نکنید که با وجود نیاز گیاهان به این عناصر، استفاده بیش‌ازحد از آن‌ها می‌تواند به گیاه آسیب برساند؛ بنابراین لازم است به میزان نیاز هر گیاه و نسبت مواد مختلف به یکدیگر برای آن توجه شود؛ مثلاً استفاده از عناصر فسفر و پتاسیم بدون رساندن کلسیم به گیاه نمی‌تواند مفید باشد. بنابراین برای برداشت محصول کافی، رعایت میزان استفاده از هرکدام از عناصر، بسیار اهمیت دارد.
با وجود اینکه نمی‌توان گفت مواد دیگر برای گیاه مهم نیستند، اما سه عنصر نامبرده (کلسیم و پتاسیم و فسفر) برای بهره‎‌مندی گیاه از مقاومت کافی ضروری هستند. مثلاً سیلیس به‌عنوان ماده ضروری برای گیاه به حساب نمی‌آید، به‌خصوص در حالتی که بستر گیاه تراکم مواد معدنی بالایی داشته باشد؛ در این حالت استفاده از این ماده، حتی می‌تواند اثر عکس داشته باشد.
از دست ندهید: پروندۀ گیاهان آپارتمانی: گل پیله‌آ و شرایط نگهداری آن
کمک به گیاه
تقویت گیاهان تیرک‌گذاری برای نگه‌داشتن گیاهان بزرگ تیرک‌گذاری (بستن یک تیرک به گیاه)، یکی از راه‌های کسب اطمینان از استقرار صاف و مستحکم گیاه است. البته همیشه گیاه به این کار نیاز ندارد، چراکه اگر گیاه از بذر یا قلمه رشد کرده باشد، احتمالاً ریشه‌های آن به میزان کافی قوی خواهند بود. این ریشه‌های قوی، قدرت گیاه برای ایستادگی را تضمین خواهد کرد.
با این وجود، درختانی که تازه کاشته شده و ریشه بزرگ و کافی نداشته باشند، در ابتدا نیاز به یک راه کمکی برای صاف‌ایستادن خواهند داشت. به‌طورکلی، پیش از اینکه گیاه در زمین ریشه بپراکند و توانایی لازم برای سرپا ایستادن را پیدا کند، استفاده از تیرک یا طناب لازم است. همچنین می‌بایست دقت کرد که فشاردادن بیش‌ازحد تیرک‌ها درون زمین ممکن است به ریشه‌های تازه‌ایجادشده آسیب برساند.
لازم است بدانیم که تیرک‌گذاری، لازمه رشد برخی گیاهان مانند گوجه‌فرنگی و لوبیاست. گیاهان رونده نیز برای دریافت نور و مواد مغذی نیاز به بالا‌رفتن از جایی دارند. بنابراین، تیرک‌گذاری نه‌تنها در گیاهان تازه‌کاشته‌شده به آن‌ها کمک می‌کند، بلکه برای گیاهان رونده ضروری‌ست؛ چراکه این گیاهان، بدون بهره‌مندی از حمایت کافی، رشد و حاصل کافی را نخواهند داشت.
نور، جریان هوا و هرس
علاوه‌بر مواد مغذی، موارد دیگری هستند که برای زیبایی و استحکام گیاه ضروری‌ هستند.
اهمیت نور
تقویت گیاهان اهمیت نور در رشد گیاهان یکی از روش‌هایی که برای قدکشیدن بیشتر گیاهان استفاده می‌شود، جلوگیری از رسیدن نور زیاد به آن‌هاست؛ اما این روش تنها زمانی کارساز است که به‌درستی انجام شود. گیاهان با دریافت نور و تبدیل آن‌ به انرژی، رشد می‌کنند و در صورت عدم‌دریافت نور به میزان کافی، قادر به رشد نخواهند بود. این مسئله تا زمانی که درباره مفاهیمی مانند آنچه بالا گفته شد (محرومیت گیاه از نور) صحبت نشود، به‌حدکافی ساده به نظر می‌آید؛ اما حقیقت این است که همین عمل نیز اگر به‌درستی به کار گرفته شود، نور کافی را در اختیار گیاه خواهد گذاشت.
جریان هوا
منظور از جریان هوا، صرفاً گردش هوا در محل پرورش گیاه نیست. بلکه علاوه‌بر آن، مقصود وزش باد است که با حرکت‌دادن گیاه و فشار به آن، باعث استحکام بیشتر می‌شود. لذا لازم است هنگامی که پرورش گیاه در مکان‌های سرپوشیده انجام می‌شود، از وجود بادی ملایم در محیط مطمئن شد. درحالی‌که مکان‌های باز به‌صورت طبیعی از این ویژگی برخوردارند، اما در صورت وجود بادهای شدید در منطقه پرورش لازم است برای محافظت از گیاه از روش‌های کمکی (مانند تیرک‌گذاری) استفاده شود.
هرس درست و به‌موقع
تقویت گیاهان هرس کردن در کنار این موارد، هرس‌ گیاه در استحکام‌بخشی به گیاه کمک‌کننده است. مشخص است که هدف از هرس‌کردن، قطع شاخه‎‌های اصلی نیست. بلکه با قطع‌شدن شاخه‌های متفرقه و اضافی، گیاه روی رشد و استحکام شاخه‌های اصلی و تنه خود تمرکز خواهد کرد. هنگام هرس‌کردن می‌بایست از قطع کامل شاخه‌های موردنظر مطمئن شد؛ چراکه باقی‌ماندن آن‌ها در حالت نیمه‌قطع‌شده، نه‌تنها از استحکام کلی گیاه خواهد کاست، بلکه شاخه‌های ضعیف دیگری را به گیاه خواهد افزود.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط نگهداری از گیاهان آپارتمانی می‌توانید به مقالات پیشین سایت مانند گیاهان سایه دوست ، تامین نور لازم گیاهان ، تامین رطوبت برای گیاهان آپارتمانی ، درختچه‌های آپارتمانی ، انواع گل های آپارتمانی ، گیاهان آپارتمانی گلدار ، گیاهان آپارتمانی مقاوم ، گلهای آپارتمانی و… مراجعه کنید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/78453/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایی از داخل کپسول فضانوردی Orion

مارک زاکربرگ: دستگاه جدیدمان مغز را می‌خواند

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

برنامه 6 بازی پایانی پرسپولیس و استقلال

مدیر شمس‌آذر: پنالتی استقلال غلط بود

ماجراجویی شاگردان شجاعی در قامت یک تیم هجومی

ریوالدو: هیچکس بهتر از مورینیو برای هدایت بارسا نیست!

بند اخراج در قرارداد ناگلزمان

قرارداد عجیب ستاره رئال با نامزدش

تردید مربی ولزی برای حضور در تراکتور

احتمال حضور 10 تیم ایتالیایی در رقابت‌های اروپایی

حمایت جالب مهندس پرتغالی از کاپیتان تراکتور

دو گل زیبا و پنالتی از دست رفته سادیو مانه مقابل الفیحا

«انگل؛ خاکستری»: روایتی تماشایی از یک آخرالزمان انگل‌زده

کنایه‌ بچه به شرایط سخت و عجیب اقتصادی

«برمودا» امشب میزبان عمو قناد است

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

تفریحات بهاری نفیسه روشن با چهره ای برنزه در ساحل مالدیو / باغی از بهشت روی زمین

«آژانس دوستی» و تماشای یک تیتراژ واقعی

تیزر ویدئویی از آهنگ جدید علی زندوکیلی

امدادگران آمریکایی در حال آزمایش لباس های جت گرانشی

گروگان‌گیری دختر 16 ساله در تهران

مشاهده 4 قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه

ارسال مواد غذایی به سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان توسط نیروی هوایی ارتش

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار درباره زایمان تقویمی

یکی از زیباترین مناظر گله اسب‌های وحشی

صحنه ای نفس گیر از کمک به یک کوسه برای بازگشت به آب

طرز تهیه خمیر هزارلا

ترفندهایی برای خوشمزه‌تر شدن قورمه سبزی که هر کسی نمی‌داند!

غذاهای دریایی خطر قرارگیری در معرض مواد شیمیایی را افزایش می دهند

خواص «وَالزَّیْتُونِ» معجزه‌گر

افزایش استرس‌ زنان امروزی به دلیل بی‌خوابی

حاج آقا مرادی: اگر کسی ناشناس پیام داد و دنبال آشنایی بود این دنبال دختربازی هست!

کاخ رسانه تصاویر جالبی از فرود مجدد فالکون 9

پنگوئن رباتیک با سرعت و چالاکی در زیر آب حرکت می‌کند

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

در چنین روزی و در سال 2011 ضربه کاری رونالدو به بارسلونا

جواد خیابانی: نه قهر کردم و نه از تلویزیون می‌روم

گزینه‌های باشگاه تراکتور برای مربی جدید از زبان نصیرزاده

حواشی بازی پیکان و هوادار از زاویه دوربین باشگاه

وینیسیوس 52 بازی زودتر به مسی رسید!

قریشی: استعفای ربیعی شوک مثبتی به تیم داد

دوشان ولاهوویچ تنها بازیکنی که در تیم الگری می‌درخشد

کاظمیان: داور عامل شکست ما برابر استقلال بود

ریکاوری تراکتوری‌ها با چهره اخمو

کولاک مهاجم سابق پرسپولیس در لیگ ژاپن

واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس به 6 بانک

پرسپولیس عنوان کمترین گل خورده را از استقلال گرفت

مجری معروف تهیه کننده تئاتر شد!