آریا بانو

آخرين مطالب

یک فعال حقوق کودک:

تشکیل پلیس اطفال، احساس ناامنی کودکان بزه دیده را از بین می‌برد گفتگو

تشکیل پلیس اطفال، احساس ناامنی کودکان بزه دیده را از بین می‌برد

  بزرگنمايي:

آریا بانو - یک فعال حقوق کودک با اشاره به وضعیت مبهم لایحه تشکیل پلیس ویژه اطفال و نوجوانان در نیروی انتظامی گفت: پلیس باید آگاه به مسائل مددکاری، روان‌شناختی و اصول حقوق کودک باشد تا بتواند امنیت گرفته شده ناشی از وقوع جرم را به کودک بازگرداند.

هادی شریعتی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه دادرسی در زمینه مسائل قضایی کودکان یکی از موضوعات اساسی و بسیار مهم در سیستم‌های قضایی مختلف است، افزود: نهاد قضایی که در آن پلیس، قاضی و فرآیند دادرسی بر پایه اصول اساسی حقوق کودک بنا شده باشد، قطعا نسبت نزدیک‌تری به اجرای صحیح عدالت خواهد داشت. برهمین اساس از گام‌های موثر در احقاق حقوق کودکان در ایران پیش بینی پلیس اطفال در قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1392 است.
وی در ادامه اظهار کرد: به استناد ماده 31 این قانون به منظور حسن اجرای وظایف ضابطان در مورد اطفال و نوجوانان، باید پلیس ویژه اطفال و نوجوانان در نیروی انتظامی تشکیل شود که وظایف و حدود اختیارات آن بر اساس لایحه‌ای است که از سوی رئیس قوه قضاییه تهیه می‌شود. اما با گذشت چند سال از تصویب آیین دادرسی کیفری، همچنان وضعیت این لایحه مبهم است؛ گاهی اخباری از تدوین و نهایی شدن آن توسط مقام‌های قضایی منتشر می‌شود که در حد خبر باقی می ماند. در حقیقت سرنوشت این لایحه دچار بلاتکلیفی شده است.
این فعال حقوق کودک ادامه داد: این در حالیست که قانون حمایت از کودکان و نوجوان نیز که به تازگی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و در ماده 6 بند ب، وظایفی را جهت حمایت از کودکان در وضعیت مخاطره آمیز، به پلیس اطفال واگذار کرده است.
این حقوق دان با تاکید بر اینکه حساسیت‌های ویژه دادرسی در رسیدگی به «جرائم اطفال» و همچنین «جرائم علیه اطفال» و تسریع در روند تدوین لایحه، ایجاد پلیس اطفال در نیروی انتظامی را ضروری می‌کند، تصریح کرد: ترس و عدم اطمینان به نیروهای انتظامی در کودکان و نوجوانان بزه‌دیده و معارض با قانون، یکی از چالش‌های اساسی حقوق کودک در ایران است. پلیسی که آگاه به مسائل مددکاری، روان‌شناختی و اصول حقوق کودک نباشد، نمی‌تواند امنیت گرفته شده ناشی از وقوع جرم را به کودک بازگرداند و در مواردی به دلیل عدم شناخت به این موارد باعث نقض گسترده حقوق کودکان خواهد شد.
به گفته شریعتی این نقض و نادیده‌گرفتن حقوق کودک، نسبت به کودکان مهاجر و کودکان متعلق به مناطق حاشیه ای و جرم خیز به شدت گسترده است .
این حقوق‌دان با بیان اینکه نگاه طبقاتی، که همواره با برچسب‌ها و پیش داوری‌هایی مبنی بر بزهکاری همراه است، در رفتار برخی از ضابطان قضایی مشاهده می‌شود. این شیوه اتهام‌زنی و نگرش همراه با خشونت، باعث شده است که اعتماد این بخش از کودکان و خانواده‌هایشان حتی نسبت به حمایت در برابر بزه‌دیدگی از بین برود .احساس نگرانی و ترس نسبت به پلیس در دستگاه انتظامی و قضایی، جریان مطالبه گری حق و دادخواهی را به بی‌راهه خواهد کشاند و تبعات ناگواری نیز به همراه خواهد داشت.
شریعتی با اشاره به اینکه اجرای عدالت قضایی یک قدم قبل از دادرسی صورت می گیرد، توضیح داد: این به آن معناست که عدالت قضایی باید در همان مرحله وقوع جرم یا وضعیت مخاطره آمیزی که امکان دارد کودک را معارض با قانون و یا قربانی جرم کند وجود داشته باشد. درصورت وجود ترس و عدم اطمینان کودک و خانواده نسبت به طرح مشکل با پلیس، بدون شک باعث خدشه دار شدن چهره عدالت خواهد شد.
انتهای پیام





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

«پدر» مهم‌ترین رکن تربیت فرزندان در خانواده

گفتگو با اولین زن خلبان هلیکوپتر در ایران

زن و دفاع مقدس، تار و پود در هم تنیده

«شهریه» و «کلاس‌های فوق برنامه»؛ بیشترین شکایات خانواده‌ها از مهدهای کودک

علی اصغر کاراندیش: اعتبارات حوزه سینما، یارانه کتاب و مطبوعات سال آینده افزایش می‌یابد

آسیب پذیری فرزندان دارای مادر زندانی بسیار بالا است

شهرداری تهران فرصت حضور بانوان معلول را درجامعه فراهم می کند

20 ایده برتر جشنواره کودکآنلاین معرفی شدند / آذری جهرمی: اگر امروز به فرهنگ کودکان فکر نکنیم آینده را از دست خواهیم داد

از بیماری تا "توهم" بیماری

جملات آرایش‌شده روانشناسان در فضای مجازی را باور نکنید

کودکان چمدان نیستند!

خانواده متشنج و آشفته احتمال ارتکاب فرزندان را به بزهکاری‌ها افزایش می‌دهد

4 روایت جذاب از خشایار الوند

عباسی: حقوق بازنشستگان در بودجه سال آینده مورد توجه قرار بگیرد

زنان در خانواده فقر را بیشتر از سایر اعضا درک می کنند

‌بانویی که ورزشکارانی نام‌آور تربیت کرده

ما خودمان سپندارمذگان داریم

سن ازدواج برای دختران و پسران چند سال باشد؟

عشق و احساسات عاشقانه در مردان

در آستانه 30 سالگی احساس پوچی می کنم

والدین معتاد «عزت نفس» فرزندانشان را کاهش می‌دهند

سیرصعودی رفتار «سیگار» کشیدن دختران نوجوان نسبت به پسران

مریم دوستی: "آسیه در زمستان" حمایت نشد / می‌توان با تاسیس کمپانی‌های فیلم کوتاه گام‌های مثبت برداشت

بهزاد عبدی: استفاده نادرست از برنامه‌هاى کامپیوترى باعث نزول سطح موسیقى فیلم شده است / تور اروپایی گروه خنیاگران مهر

حضور یک سوم کودکان «کاروخیابان» در پایتخت /عدم همکاری وزارت بهداشت برای درمان کودکان معتاد

500 محله آسیب‌خیز شناسنامه‌دار شدند

نگاه و زاویه دید جدید به قصه معروف آنشرلی/ "آقا محمدخان" یک انتزاع نمایشی از تاریخ / روایت دو کارگردان از آثارشان در جشنواره تئاتر فجر

«کافه دانتیسم»؛ رویای بی‌رونق

اختلاف سن ازدواج چقدر اهمیت دارد؟

«جشن طلاق» یا سوگواری جدایی ؟

فضای مجازی به محل چشم و هم‌چشمی تبدیل شده است

ژنتیک؛ یکی از عوامل گرایش فرد به اعتیاد

چه کسانی «جشن طلاق» می‌گیرند؟

ازدواج با این افراد، ممنوع

برایم مهم است که اول من را به عنوان بازیگر بشناسند

موسیقی ما برای سرگرمی نیست / سلیقه شنیداری مردم به‌شدت افت کرده است / شاهد سبحانی‌فر و فهام گوهری از آلبوم "پیدای پنهان" می‌گویند

ژان کلود کریر: تئاتر زنده‌ترین نوع هنرهاست / نشان عالی خانه تئاتر به فیلمنامه‌نویس و نمایشنامه‌نویس فرانسوی اعطا شد

«جشن طلاق»؛ یک لاکچری‌ ایرانی در قاب خودنمایی

طلاق عاطفی و زوج های از هم دور افتاده

غزال بهمنی: طراح لباس بنگاه‌دار اقتصادی نیست

افزایش سن ازدواج، تغییر سبک زندگی یا تخریب بنیان خانواده

ضعف خانواده‌های ایرانی در فرزند پروری

زنان دارای همسر معتاد در معرض آسیب اعتیاد

ارتباط شعر و معارف دینی دوسویه است / شاعران آیینی برای روشنگری معارف دینی به میدان بیایند

تجرد قطعی و منفی نگری چالشی جدی در برابر جوانان

"میلیونر میامی" تا حدی ادای دین به سینمای ایران است / ساخت فیلم کمدی از جدی سخت‌تر است / صابر ابر بازیگری کمیاب است

سعید حق‌مراد: خیاط کت مردانه، پادشاه خیاطان است / تداوم کارگاه‌های آموزشی آکادمی "ژینو" در سراسر کشور

رضا توفیق‌جو: "وَرَن" فیلمی سایکودرام است

علی منتظری: تئاتر و انقلاب به یکدیگر خدمت کرده‌اند / باید به تئاتر استان‌ها توجه خاص داشته باشیم

حمید دهقانپور: سال‌های پیش از انقلاب سینما به حد ورشکستی رسید / سینمای ایران در دهه 60 دچار تحول شگرفی شد