آریا بانو

آخرين مطالب

عملکرد کاروان ورزشی ایران در جاکارتا

ورزش تیراندازی در پیچ و خم ناکامی‌ ورزشي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران - 29 تیرانداز ملی پوش ایران این روزها در شهر چانگون کره جنوبی شانه به شانه برترین تیراندازان جهان سیبل ها را هدف گرفته اند اما به نظر می رسد قد آنان برای چیدن سیب سهمیه المپیک 2020 توکیو بسیار کوتاه است.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایرنا، سیدمهدی هاشمی رئیس اسبق فدراسیون تیراندازی سال ها پیش و اندکی پس از تصدی این پست اعلام کرد که ایران در بازی های آسیایی گوانگجو چین بین سه تا پنج مدال خواهد گرفت و در بازی های اینچئون نخستین مدال طلای تیراندازی کشور در این بازی ها گرفته خواهد شد.
وی همچنین گفته بود که ایران با سه تیرانداز در المپیک 2012 لندن و با پنج تیرانداز در المپیک ریو حضور خواهد داشت. ضمن اینکه مدعی بود بر اساس کار کارشناسی اش، ایران اولین مدال المپیکی این رشته را در توکیو و المپیک 2020 و از بین هشت تیراندازی که کسب سهمیه خواهند کرد، کسب می کند.
اما نتایج بدست آمده در بازی های آسیایی جاکارتا و متعاقب آن حضور در مسابقات قهرمانی جهان کره جنوبی نه فقط هیچ نشانی از امید به کسب مدال در المپیک توکیو ندارد که کسب سهمیه المپیک را نیز در حد یک آرزو برای تفنگداران ایران، دست نیافتنی کرده است.
حال باید پرسید تیراندازی ایران را چه می شود که نجمه خدمتی تیراندازی که در بازی های آسیایی اینچئون نخستین مدال کاروان ایران آن هم از رنگ طلایی را به گردن آویخت و در بیست و هشتمین دوره یونیورسیاد دانشجویان آن هم در کره 2 مدال انفرادی و یک مدال تیمی از مجموع پنج مدال کاروان را به نام خود ثبت کرد به گونه ای که اعجوبه جهان در این رشته نامیده شد، در بازی های آسیایی جاکارتا جزو اولین بازندگان نام گرفت و در رقابت های قهرمانی جهان کره جنوبی حتی نمی تواند به جایگاه 10نفر نخست نگاه کند.
از سوی دیگر الهه احمدی و مه لقا جام بزرگ دیگر تیراندازان المپیکی ایرانی که مدال های آسیایی و جهانی را در کارنامه خود دارند، توانایی حضور در فینال و کسب مدال را به یک باره از دست داده اند و فقط با حسرت، توزیع این مدال ها و سهمیه ها را به تماشا نشسته اند.
به نظر می رسد چنانچه بیش از 10 سال پیش با یک کار کارشناسی و جمع بندی بسیار قوی، هدف گذاری ها صورت گرفت و برنامه ها نوشته شد، تا یکی از برترین مربیان جهان به ایران بیاید و بیش از هشت سال، تیرانداز طلایی تربیت کند که فینالیست های المپیکی هم باشند، امروز نه خبری از مدیریت هدف گذار وجود دارد و نه برنامه ای برای حضور تیراندازان در المپیک توکیو.
درست است که رشته اهداف پروازی پس از مدت ها تعطیلی و بی توجهی به دلایل عدیده، در هنگام مدیریت بسیار کوتاه مهدی مبینی (سرپرست) به صف جلو رسید و توانست کم کم دیده شود تا جایی که در دوره مدیریت علی دادگر (رئیس فعلی) و پیش از هجدهمین دوره بازی های آسیایی 2018 جاکارتا 2 اردوی برون مرزی در ایتالیا برگزار کرد، اما رشته های تفنگ و تپانچه که امیدهای ایران برای حضور در المپیک و کسب نخستین مدال های این رشته برای ایران هستند کاملا مغفول مانده و بارها اردوی هایشان در هانوفر لغو شد.
این درست است که دادگر، بخشی از بدهی «لازلو سوچک» مربی مجارستانی تیم ملی را پرداخت کرد تا کار ایران به دادگاه CAS (دادگاه حکمیت ورزشی) کشیده نشود، اما معلوم است که هیچ برنامه مشخصی برای حضور تیراندازان در المپیک ندارد زیرا به جای جذب مربیان مجرب خارجی دائم، مربیان خارجی را به طور موقت جذب می کند.
این در حالی است که همه منتظر ارایه برنامه از سوی این مربیان هستند، برخی از آنان (از جلمه گوران ماکسیموویچ) بدون هیچ پاسخگویی در خصوص نتایج ضعیف تیم ملی در 2 رویداد مهم اخیر، مدعی می شوند که هنوز وضعیت قرار دادشان با فدراسیون مشخص نیست.
امروزه هند در کنار حریفان همیشگی تیراندازی ایران در آسیا به عنوان رقیبی جدید، جدی و بسیار خطرناک عرض اندام می کند. تیراندازان این کشور اهداف بزرگ شان را در بازی های آسیایی و المپیک را با حضور مستمر در اردوهای داخلی و خارجی، استفاده از بیش از 200 فشنگ در هر جلسه تمرینی، حضور در مسابقات مهم آسیایی و جهانی دنبال می کنند.
تیم های ملی تیراندازی ایران در رشته های مختلف اگرچه به رویدادهای خارجی از جلمه بازی های کشورهای اسلامی اعزام می شوند اما سطح و کلاس این رویدادها در حدی نیست که سطح فنی و تجربه میدانی این تفنگداران را افزایش دهد.
علاوه بر این تیراندازان ایرانی به دلیل مشکلات مالی فدراسیون های ورزشی، شانس زیادی برای حضور در سایت های تیراندازی برون مرزی را نیز ندارند تا تجربه آنان همپای حریفانشان از میادین بزرگ جهان ارتقا یابد.
تیراندازن ایرانی تاکنون در 9 دوره المپیک شرکت کرده اند و اگرچه در 2 المپیک 2012 لندن و 2016 ریو موفق به صعود به فینال این رقابت ها شدند و الهه احمدی در هر 2 دوره عنوان ششمی را کسب کرد، اما تاکنون هیچ تیراندازی از ایران در المپیک مدال کسب نکرده است و اگر شرایط حاضر در تیراندازی به همین منوال ادامه یابد باید بگوییم هیچ تیراندازی شانس کسب سهمیه المپیک توکیو را نیز نخواهد داشت.
اتفاقی که مدت هاست در رشته تیراندازی با کمان رخ داده به نظر می رسد می آید تا گریبان تیراندازی را نیز بگیرد.
حضور تیراندازان ایران در ادوار مختلف المپیک:
- 1948 لندن سه نفر
- 1960 رم یک نفر
- 1964 توکیو چهار نفر
- 1976 مونترال کانادا چهار نفر
- 1996 آنتلانتای آمریکا یک تیرانداز زن
- 2000 سیدنی استرالیا یک نفر
-2004 آتن یک نفر
- 2012 لندن سه نفر
2016 ریو پنج نفر
ورزشی **1828**9129

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/84408/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بهترین طرز برخورد با بچه های وابسته

در خاطره سازی برای کودکان افراط نکنید

طلاق و برخورد صحیح با بچه ها

چگونه هوش فرزندمان را پرورش دهیم؟

اگر فرزندتان 6 سال دارد...

چگونـه تمـرکـز کـودکان را افـزایـش دهیـم؟

طلاق با کودکان شما چه می کند

10 جمله ویرانگر که نباید به کودکان گفت!!

اگر فرزندتان خجالت می کشد، بخوانید!

نترس، کنارت هستم

من باوردارم که تو می توانی

روزگار سخت یک کودک

علت و روش های درمان ناخن جویدن در کودکان

برخورد صحیح با عادت های نادرست کودکان

تاثیر دلبستگی ایمن بر کسب ایمان کودک

سی راه برای افزایش بهره هوشی کودکان

اول مهر و دردسر خواب بچه ها !

7 نکته کلیدی برای تشویق کودکان به آموختن

عادت به مطالعه را در دانش آموزان تقویت کنیم

کودکان چگونه فکر می کنند

خشم کودک در دست والدین

8 نکته درباره اتاق مطالعه

از کودکی ام بزرگی ام را بشناس

مدرسه یعنی مدرسه !

50 روش برای به ظهور رساندن استعداد کودکان

فرزند پیش دبستانی شما می تواند کتاب بخواند !

کابوسی به نام دیکته

نقش رسانه های آموزشی در فرآیند یادگیری

روش هایی برای افزایش توجه و تمرکز کودکان

برای فرزندتان یک مادر کامل هستید یا کافی؟ !

با ترس کودکان از پزشک چه کنیم؟

تنبیه؛ خوب یا بد. مساله این است!

داشتن کودکی شاد و با استعداد با این 50 کار

اگر فرزندتان در هیچ کاری موفق نیست !

شاه کلیدهایی برای والدین

بیش فعالی را از 4 سالگی جدی بگیرید

نقاشی کودکتان را تحلیل کنید !!

هیجان کودک برای ورود خواهر یا برادر کوچک‌تر

به طور کلی سیر نقاشی بدین ترتیب است :

انواع روش های محبت کردن به کودکان!

چگونه سوالات جنسی فرزندم را پاسخ دهم؟

نکته های کاربردی برای تربیت فرزندان تان

علت دروغگویی کودکان چیست ؟

قفل زبان کودکان را چگونه بگشاییم ؟

چطور کودکان رادر مرگ عزیزان همراهی کنیم؟

اگر نمی خواهید بچه ها جیغتان را در بیاورند!

ایجاد اعتماد به نفس با دادن پول توجیبی

تکرار / عشق از زبان کودکان

اضطراب امتحان و مقابله با آن

کودکانی که تنها نمی خوابند