آریا بانو

آخرين مطالب

روایت داوران ساز گیتار و ویولنسل از اجرای نوازندگان جشنواره موسیقی جوان فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - پدرام فسلفی، سیمون آیوازیان، علیرضا تفقدی و مهرداد پاکباز داوران ساز گیتار و امید جعفری، کریم قربانی، صنم قراچه داغی و محسن تویسرکانی داوران ساز ویولنسل، اجرای شرکت‌کنندگان دوازدهمین جشنواره موسیقی جوان را داوری کردند.


سرویس موسیقی هنرآنلاین: دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان که پس از اتمام بخش موسیقی دستگاهی، این روزها در حال برگزاری بخش موسیقی کلاسیک است در شانزدهمین روز شهریورماه به هنرنمایی نوازندگان دو ساز گیتار و ویولنسل اختصاص داشت.
تالار رودکی در این روز از نوازندگان این سازها میزبانی کرد و آن‌ها در مقابل هیئت داورانی متشکل از پدرام فسلفی، سیمون آیوازیان، علیرضا تفقدی و مهرداد پاکباز داوران ساز گیتار و امید جعفری، کریم قربانی، صنم قراچه‌داغی و محسن تویسرکانی داوران ساز ویولنسل به رقابت پرداختند.
امسال با دوره‌های گذشته بسیار متفاوت بود
پدرام فلسفی درباره ارزیابی خود از اجراها گفت: امسال با دوره‌های گذشته بسیار متفاوت بود. تصور می‌کنم که سطح گروه "الف" در حال نزدیک شدن به استانداردهای بین‌المللی است و ما در بخش گیتار می‌توانیم از نوازندگان خارجی دعوت کنیم که در این بخش شرکت کنند.
او ادامه داد: البته باید روی نقاط ضعف تاکید کنم چرا که روند جشنواره و صعود شرکت‌کنندگان نقطه قوت به شمار می‌رود. در مورد نقاط ضعف فکر می‌کنم، کم بودن اجراهای آماده‌سازی برای شرکت‌کنندگان و آداب صحنه بسیار مشهود است و به نظرم مدرسان باید هرچه بیشتر روی این موارد تمرکز کنند و قطعا از این پس اجراهایی که ما در صحنه "جشنواره موسیقی جوان" می‌بینیم تاثیرگذار خواهد بود.
او در پایان گفت: من روند صعودی را در جشنواره مشاهده کردم ولی امسال احساس می‌کنم که شرکت‌کنندگان دچار جهش بسیار بزرگی شده‌اند.
بیشتر ضعف نوازندگان جوان اجرایی است
علیرضا تفقدی نیز اجراها بخش گیتار جشنواره موسیقی جوان را اینطور ارزیابی کرد: قطعا شرکت‌کنندگان گروه "الف" بسیار قدرتمند ظاهر شدند و این قضاوت داوران را مشکل می‌کرد. یقینا ضعف‌هایی در شرکت‌کنندگان وجود داشت ولی به هر حال فکر می‌کنم اگر در این زمینه با اساتید مشورت کنند، می‌توانند ضعف‌های‌شان را رفع کنند. شرکت‌کنندگان به لحاظ تکنیکی در یک سطح بودند و شاید بیشتر ضعف‌های‌شان اجرایی است؛ ولی در کل آنچه را در توان‌شان بود را به نحو احسن به نمایش گذاشتند.
انگیزه و تلاش جوانان در روحیه اساتید بسیار تاثیرگذار است
مهرداد پاکباز در تفسیر اجرای شرکت‌کنندگان ساز گیتار گفت: فکر می‌کنم جشنواره در هر دوره پیشرفت می‌کند ولی به شرطی که به بُعد اجرایی شرکت‌کنندگان توجه بیشتری شود. به نظرم اگر فقط یکسال یک بار امکان اجرای صحنه‌ای با توجه به امکاناتی که در دسترس داریم، فراهم شود بسیار کم است. به نظرم شرکت‌کنندگان می‌توانند در ازای دریافت جوایز به اجرای برنامه بپردازند. در نهایت معتقدم دیدن انگیزه و تلاش جوانان در روحیه اساتید بسیار تاثیرگذار است.
او ادامه داد: در ارزیابی کلی، شرکت‌کنندگان خوب بودند ولی گروه سنی "الف" با انگیزه‌تر بودند و خوشبختانه در این چند سال به این گروه سنی در ایران توجهات بیشتر شده است و به نظرم در یک محیط رقابتی درست که صرفا بحث سابقه مطرح نباشد. شرکت‌کنندگان می‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند؛ چرا که شرکت‌کنندگان در این سن خون‌سرد، پیگیر و علاقمند هستند که این موضوع برای اساتید هم شگفت‌آور است.
با نقطه ضعف مهمی در شرکت‌کنندگان مواجه نشدم
سیمون آیوازیان داور ساز گیتار نیز گفت: من فکر می‌کنم شرکت‌کنندگان گروه "الف" بهترین بودند و به نسبت در گروه‌های بالاتر شرکت‌کنندگان ضعیف‌تر می‌شوند. تقریبا تمام شرکت‌کنندگان در یک سطح نواختند. شرکت‌کنندگان در سنین پایین هنوز احساس و درک درست موسیقایی پیدا نکرده‌اند ولی این رده سنی با کمک راهنمایی‌های اساتیدشان تا اندازه‌ای مسیر را درست آمده‌اند. من با نقطه ضعف مهمی در شرکت‌کنندگان مواجه نشدم. البته تعدادی از هنرمندان از نظر تکنیکی مشکل داشتند که باید به اساتیدشان مراجعه کنند.
نقطه قوت جشنواره مدیریت صحیح آن است
کریم قربانی داور بخش ویلونسل نیز درباره ارزیابی خود از اجراهای نوازندگان جوان گفت: نوازندگان در این دوره به طبع بهتر از دوره‌های قبلی بودند. ما در این دوره رپرتوارها را کمی مشکل‌تر انتخاب کردیم و نوازندگان در هر سه رده بیشتر تلاش کردند و توانستند این قطعات را در حد قابل قبولی اجرا کنند. امیدوارم این انگیزه در هنرمندان جوان ایجاد شود که اگر سال آینده رپرتوار را ارتقا دادیم، بازهم از آن استقبال کنند.
او ادامه داد: فکر می‌کنم نقطه قوت جشنواره موسیقی جوان مدیریت صحیح آن است و خوشبختانه این نقطه قوت در تمام بخش‌های جشنواره تعمیم داده شده است.
جشنواره فرصت بسیار خوبی را در اختیار نوازندگان قرار می‌دهد
صنم قراچه‌داغی نیز اجراهای بخش ویلونسل را اینطور ارزیابی کرد: شرکت‌کنندگان در رده سنی "ج" با استعداد بودند البته چون من در سال‌های قبل در جشنواره حضور نداشتم، نمی‌توانم شرکت‌کنندگان را نسبت به سال‌های قبل مقایسه کنم، ولی نکته مثبتی که به نظرم می‌رسد این است که این موقعیت برای شرکت‌کنندگان وجود دارد که روی سن بیایند و این اشتیاق، انگیزه برای کار بیشتر نوازندگان را به وجود می‌آورد و امیدوارم نوازندگان روز به روز بیشتر پیشرفت کنند.
او ادامه داد: مسلما نوازندگان باید علاوه بر تکنیک روی فرم و استیل قطعات نیز کار کنند. جشنواره فرصت بسیار خوبی را در اختیار نوازندگان قرار می‌دهد که روی استیج بنوازند و این باعث ایجاد انگیزه در بین جوانان می‌شود و به طبع هر چه بیشتر کار را جدی بگیرند نتیجه بهتری خواهند داشت.
تمام دنیا موسیقی درآمد زیادی ندارد
امید جعفری دیگر داور این بخش نظر خود را اینطور اظهار کرد: شرکت‌کنندگان به لحاظ کیفی پیشرفت داشتند ولی نکته حائز اهمیت این است که تعداد شرکت‌کنندگان به نسبت دورهای قبل کاهش یافته است. متاسفانه نوازندگان کار و منبع درآمدی ندارند من در گذشته در چهار ارکستر می‌نواختم ولی امروز به جز چند ارکستر که به صورت محدود فعالیت می‌کنند ارکستر دیگری وجود ندارد؛ به همین خاطر جوانان رغبتی به موسیقی ندارند البته در تمام دنیا موسیقی درآمد زیادی ندارد و خود من علاوه بر نوازندگی در هنرستان هم تدریس می‌کردم و در رادیو نیز فعالیت داشتم.
او ادامه داد: به طور کلی سطح موسیقی در ایران افول کرده است و اگر اساتید موسیقی بازنشسته شوند دیگر گزینه‌های جایگزین نداریم. من همیشه به جوانان توصیه می‌کنم که هنر و فعالیت‌های هنری را جدی بگیرند به این خاطر که هنر زندگی بخش است البته در این میان باید برای جوانان نوازنده زمینه‌های اشتغال فراهم شود.
قطعا نقش دبیر جشنواره بی‌تاثیر نیست
محسن تویسرکانی داور بخش ویولنسل نیز گفت: فکر می‌کنم به نسبت سال‌های قبل اجراهای بخش ویلونسل خوب بود ولی گروه سنی "ج" از کیفیت خوبی برخوردار نبودند. شاید یک دلیلش این باشد که دیگر انگیزه‌هایی برای رقابت و پیشرفت ندارند.
او ادامه داد: قطعا نقش دبیر جشنواره در برگزاری هرچه بهتر این جشنواره بی‌تاثیر نیست ولی ما باید در سطح کلان برنامه‌ریزی کنیم. ارکسترهای ما باید بیشتر از قبل فعال باشند ولی در حال حاضر ارکسترهای ما بیشتر در مناسبت‌ها می‌نوازند. اگر تعداد ارکسترهای ما بیشتر بود نوازندگان ما انگیزه و امید پیدا می‌کردند تا در این ارکسترها عضو شوند و نوازندگی کنند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/85434/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برای خوب شدن سرفه آنتی‌بیوتیک بخوریم؟

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن