آریا بانو

آخرين مطالب

کار گران، جان ارزان اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران - حوادث کار هر سال موجب مرگ شماری از هموطنان می شود، مرگ هایی که بخش زیادی از آن با رعایت اصول ایمنی در محیط کار می تواند رخ ندهد، مصدومیت هایی که موقتی یا همیشگی، افرادی را علیل و از کار افتاده و نان آورانی را خانه نشین می کند.

محمدحنیف تازه پنجاه و دومین بهار عمر خود را پشت سر می گذاشت، در یکی از روزهای اوایل خرداد امسال در حالی که دغدغه جمع و جور کردن جهیزیه برای تنها دخترش داشت تا در یکی دو و ماه آینده او را به خانه بخت بفرستد و به قول خودش با رفتن دختر به خانه بخت و سفید بخت شدنش باری از رو دوشش برداشته شود و آن وقت می ماند که کم کم عروسی دو پسر نوجوانش را در سال های آتی تدارک کند اما او بر اثر یک سهل انگاری و نبود ایمنی در محیط کار در یک حادثه دلخراش فوت کرد.
آن روز محمد حنیف که در اداره برق یکی از شهرهای شهرستان دماوند کار می کرد، مثل هر روز سرکار رفت و خبر نداشت که جانش در خطر است و آخرین روز کاریش است، صبح از اهل خانه خداحافظی کرد و با لبخند همیشگی اش در آخرین نگاه به دخترش قول داد که با دست پر بر می گردد و بقیه جهیزیه او را فراهم می کند.
همسرش را دلداری داد که خانم ناراحت نباش خدا بزرگ است، همه چیز جور می شود در حیاط منزل را به امید دیدار شبانه اهل خانه بست تا برود، شب با دست پر به خانه برگردد، اما برگشتی در کنار نبود. ساعتی بعد اتفاقی ناگوار مسیر زندگی این خانواده پنج نفره را عوض کرد، تغییری که همه چیز را تحت شعاع قرار داد.
آن روز محمدحنیف برای نصب تیر چراغ برق به یکی از روستاهای دماوند رفته بود، ناگهان زنجیر اتصال نصب تیر چراغ برق در رفت. از چند کارگری که مشغول نصب تیر چراغ برق بودند، هر کس به یک طرف گریختند، اما متاسفانه، محمد حنیف درست در جهت سقوط تیر چراغ برق گریخت و مورد اصابت تیررها شده قرار گرفت. لحظه ای بعد پیکر غرق به خون او نقش بر زمین بود، محمد حنیف تا رسیدن تیم اورژانس دوام نیاورد و جان به جان آفرین تسلیم کرد.
حادثه ای تلخ از جنس کار، باز هم خانواده ای را داغدار کرد، پدری که در اوج نداری و با دستان خالی کارگری جهیزیه یک دانه دخترش را فراهم می کرد و چشم انتظار این بود که دردانه اش را در لباس سفید عروسی ببیند، بر اثر یک غفلت، تمام آرزوهایش را با خود به گور برد و خانواده ای را دغدار کرد.
از این گونه حوادث که به حوادث کار شهرت دارند، در محل کار بسیار اتفاق می افتد. بخشی از آنها که کم هم نیستند به مرگ منجر می شود و بخشی دیگر موجب مصدومیت های موقتی یا طولانی مدت و همیشگی می شود. با خود ناتوانی و گوشه نشینی را برای فرد کارگر به دنبال دارد و برای یک عمر سبک زندگی و امرار معاش خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد.
بخش عمده ای از این حوادث به دلیل سهل انگاری و رعایت نکردن اصول ایمنی کار اتفاق می افتد البته این حوادث با تمهیدات جدی از سوی کارگر یا کارفرما و حفظ سلامت محیط کار و دستگاه ها و تجهیزات ایمنی قابل پیشگیری است.
برنامه های پیشگیری از وقوع حوادث کار، همچون استفاده از وسایل حفاظت فیزیکی (برای جلوگیری از سقوط حین کار، استفاده از کلاه ایمنی در کارگاه ها)، آموزش بهداشت کار و نظارت موثر بر کارگاه ها می تواند در کاهش حوادث حین کار و مرگ و میر ناشی از آن موثر باشد.
اهمیت حوادث ناشی از کار، جدای از بار مالی فراوانی که برای افراد، خانواده ها، شرکت ها و سازمان ها به بار می آورد در سطح کلان می تواند دارای ابعاد اجتماعی و سیاسی وسیعی نیز باشد.
حوادث معمولا نتیجه شرایط یا عملیات نامطمئن و نا ایمن است. شرایط نا ایمن شامل استفاده از تجهیزات بد طراحی شده و غیر مجهز، محیط پر خطر به عنوان نمونه، لیز بودن زمین به دلیل ریختن آب، یا ابزار و تجهیزات قدیمی و مستهلک است. بنابراین ضروری است ایمنی محیط های کار از هر حیثی مانند ایمنی فیزیکی محل کار و ایمنی خود کارگر در نظر گرفته شود، شأن انسانی کارگر و سلامت او حفظ شود و کارفرما هم با اندکی هزینه بیشتر سلامت محیط کار و کارگران خود را تضمین کند، اینجاست که باز، پیشگیری مقدم بر درمان است و می طلبد با آموزش های لازم محیطی امن برای کار فراهم شود.
*حادثه کار چیست؟
حادثه ناشی از کار شامل اتفاق یا پیامدی است که در جریان انجام کار پدید می آید و با صدمات شغلی مرگبار یا غیر مرگبار همراه است.
از دیدگاه صندوق تامین اجتماعی حادثه ناشی از کار، مطابق ماده 60 قانون تامین اجتماعی شامل حوادثی است در حین انجام وظیفه رخ می دهد و به سبب آن برای بیمه شده اتفاق می افتد. مقصود از حین انجام وظیفه تمام اوقاتی است که بیمه شده در کارگاه یا موسسات وابسته یا ساختمان ها و محوطه آن مشغول کار باشد یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه عهده دار انجام ماموریتی باشد.
اوقات مراجعه به درمانگاه یا بیمارستان یا برای معالجات درمانی و توانبخشی و اوقات رفت و برگشت بیمه شده از منزل به کارگاه نیز جزء اوقات انجام وظیفه محسوب می شود مشروط بر اینکه در زمان عادی رفت و برگشت به کارگاه اتفاق افتاده باشد حوادثی که برای بیمه شده حین اقدام برای نجات سایر بیمه شدگان و مساعدت به آنان اتفاق می افتد نیز حادثه ناشی از کار محسوب می شود.
با توجه به دستور قاضی پرونده تعیین عرش و دیه در حوادث ناشی از کار توسط پزشکی قانونی مشخص و صدور رأی بر عهده مقام قضایی است.
مطابق ماده 13 آیین نامه چگونگی بازرسی کار موضوع تبصره ماده 99 قانون کار در هنگام بررسی حوادث منجر به فوت و نقص عضو و آسیب دیدگی، بازرسان کار موظفند برای مستدل بودن گزارش حادثه، نظریه پزشکی قانونی را اخذ و مورد توجه قرار دهند.
* مرگ 15 هزار و 997 نفر در حوادث کار
عباس مینوی، مدیرکل امور آموزش و کارآموزی سازمان پزشکی قانونی کشور به خبرنگار ایرنا می گوید: در 10سال گذشته (1387 تا 1396)، 15 هزار و 997 نفر در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند که 15 هزار و 767 نفر از این افراد مرد و 230 نفر زن بودند.
او می افزاید: در 10 سال گذشته بیشترین آمار تلفات حوادث کار در سه استان تهران با 3 هزار و 371، اصفهان با هزار و 383 و خراسان رضوی با 880 فوتی ثبت شده است که در مجموع 5 هزار و 634 نفر از تلفات را در برمی گیرد.
وی می گوید: استان های کهگیلویه و بویراحمد با 74، ایلام با 111 و خراسان جنوبی با 113 کمترین آمار تلفات را در این مدت داشته اند و طی 10 سال گذشته بیشترین آمار تلفات با هزار و 994 فوتی در سال 1392 و کمترین آن با هزار و 225 فوتی در سال 1388 به ثبت رسیده است.
مدیرکل امور آموزش و کارآموزی سازمان پزشکی قانونی کشور ادامه می دهد: در چند سال اخیر با رشد تلفات ناشی از حوادث کار مواجه بودیم، به نحوی که در سال 1395 با رشد 10 درصدی و در سال 1396 با رشد 1.9 درصدی تلفات مواجه بودیم.
* سقوط از بلندی بیشترین علت مرگ در حوادث کار
مینوی تصریح می کند: در حوادث کار عمده علت مرگ افراد سقوط از بلندی است، بر اساس آمارهای موجود طی 10 سال گذشته 6 هزار و 640 نفر از متوفیان حوادث کار بر اثر سقوط از بلندی جان خود را از دست داده اند که 41.5 درصد از کل تلفات حوادث کار 10 ساله را در بر می گیرد.
وی می افزاید: پس از آن برخورد جسم سخت با 3 هزار و 756 مورد، برق گرفتگی با 2هزار و 215، سوختگی با 819 و کمبود اکسیژن با 670 فوتی در رتبه های بعدی علل مرگ بر اثر حوادث کار قرار می گیرند و همچنین در این مدت 10 ساله هزار و 897 نفر نیز به دلایلی دیگر در حوادث کار جان باخته اند.
* توصیه هایی برای ارتقای سطح ایمنی محیط کار
مدیرکل امور آموزش و کارآموزی سازمان پزشکی قانونی می گوید: یکی از مهمترین دلایل به وجود آمدن چنین حوادثی، رعایت نکردن اصول اولیه ایمنی در کارگاه است که متاسفانه به علت گسترش نیافتن فرهنگ استفاده از اصول ایمنی و محدودیتی که در اجرا برای نیروی کار ایجاد می کند، کارگران رغبتی به استفاده از وسایل و تجهیزات ایمنی نشان نمی دهند. به همین علت حضور کارشناسان ایمنی در انجام مراحل کار در کارگاه، امری ضروری است که چنین حساسیتی در اغلب موارد وجود ندارد.
وی تصریح کرد: نبود افراد آموزش دیده متناسب با نوع فعالیت و تجهیزات لازم و در کل نبود عوامل بازدارنده و شناخت از آن عامل مهمی در افزایش کشته شدگان و مجروحان حوادث کار است.
مدیرکل امور آموزش و کارآموزی سازمان پزشکی قانونی می افزاید: بررسی دقیق تجهیزات ایمنی کارگاه و همچنین نظارت های وزارت کار در این خصوص از سوی مراجع قانونی نیز ضروری است.
وی اضافه می کند: عوامل محیطی، صفات شخصی مانند سرسختی، عصبانیت، عجله و بی باکی، شرایط ناایمن، عمل ناایمن، اشتباه فردی، ضعف مدیریت، میزان تحصیلات و استفاده نکردن یا استفاده نامناسب از وسایل حفاظت فردی و خط مشی مدیریت از موثرترین عوامل حوادث کار یه شمار می آیند.
مینوی خاطر نشان می کند: از اعمال ناایمن می‌توان مواردی مانند کار بدون مجوز، استفاده از ابزار معیوب، عدم توجه به اخطارها، عدم استفاده از وسائل حفاظت فردی، سرعت زیاد ماشین آلات، بلندکردن اشتباه بار، شوخی و تعمیر ماشین حین حرکت را نام برد.
وی افزود: برای کاهش چنین حوادثی و به حداقل رساندن آسیب های ناشی از آن باید بدانیم که مسئولیت عمده وقایع نامطلوب به عهده مدیران است و سرپرستان و استادکاران افراد کلیدی در پیشگیری از حوادث هستند.
گزارش از: ناهید حاجی خانی
*2181 * 3063

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/86342/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علم منتظر معجزه نمی ماند

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

رکورد ابدی مصطفی پاشا در تراکتور!

استارت تیم ملی فوتسال ایران با برتری مقابل همسایه

حرکت انفجاری دروازه بان افغانستان در مقابل دروازه بان ایران

کارلتو بالاخره به رکورد گواردیولا رسید

استقبال خوب هواداران استقلال از بازی فردا

اردوی آماده‌سازی تیم ملی نجات غریق در تهران برگزار شد

فرنگی کاران ایران تمرینات خود را در قرقیزستان پیگیری کردند

رئال با حذف سیتی شانس اول قهرمانی شد

عضو کادرفنی خمس به تراکتور بازگشت

خنده‌های پردیس پورعابدینی در پشت‌صحنه گناه فرشته

کاش یکبار حال خودمو میپرسیدی

تو که میدونی من تا آخرش باهاتم‌

روش عجیب کسب درآمد حسین رفیعی در هنرستان!

برملا شدن هویت واقعی داماد جوان

نمایش عکس های واقعی عروسی فرشته حسینی و نوید محمدزاده در سریال نمایش خانگی

تیزر تصویری از آهنگ جدید محسن ابراهیم زاده

پورعباس: در سال 1402 به هیچ عنوان تقلب سازمان یافته‌ای به ثمر ننشست

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه حج بسیار سنگین است

دو نشانه ی انسان نادان

حضور پلنگ در کوهسرخِ خراسان رضوی

بز های غش کننده!

ذوق زدگیِ لاک پشت برای غذایش

واکنش کودک چند ماهه هنگام بمباران غزه

میز بیلیاردی که خودش را با امواج در کشتی تراز می کند

تایم‌لپس دیدنی از درخشش شفق قطبی بر فراز آتشفشان درحال فوران

سیب زمینی تنوری و سس قارچ

زن در چه شرایطی مالک نصف دارایی مرد می‌شود؟

گلایه‌های مهدی هاشمی‌نسب از میثاقی در نشست خبری

فردوسی‌پور: خوب شد جلوی بیانیه نویسی ها گرفته شد

ادموند بزیک: امتیاز هفته های پایانی خیلی مهم است

محمد خاکپور: علاقه‌ای ندارم در این فضا کار کنم

صحبت جالب آنچلوتی با پپ

نوروزی به نمایندگی از وزیر ورزش و جوانان از پیروانی عیادت کرد

بلینگام کاپیتان سابق یونایتد را شوکه کرد

گل اول افغانستان به ایران در رقابت های فوتسال

تیم ریکرو کشورمان فردا راهی چین می‌شود

10 گل برتر رویارویی‌های صنعت نفت و پرسپولیس

قلبی که برای پوست شیر می‌تَپد!

زندگی به کام است چون یار منی در خیالم

آره قرص هامو نخوردم قاطی کردم!

چیدمان میز ناهار دو نفره سروین بیات با منظره رویایی و آرام‌بخش/ چقدر خوش سلیقه اس

سیل و آبگرفتگی در 8 استان جنوبی کشور

بازداشت دختر 11 ساله ای که فروشنده لباس را به قتل رساند

اورژانس هوایی فرشته نجات خانم 72 ساله شد

کمک به دیگران

40 مکان مقدس و تاریخی در بقیع تخریب شد

آخرالزمان در دبی