آریا بانو

آخرين مطالب

سفر به ایران برای اروپاییها چقدر آب می‌خورد اقتصادي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - اگر یک اروپایی بخواهد از آخرین روزهای تعطیلات تابستانی خود استفاده کند و به ایران بیاید، چقدر از حقوق ماهیانه‌اش را باید خرج کند؟

سرویس اخبار - اگر یک اروپایی بخواهد از آخرین روزهای تعطیلات تابستانی خود استفاده کند و به ایران بیاید، چقدر از حقوق ماهیانه‌اش را باید خرج کند؟ آیا اصلا با حقوق یک ماه می‌تواند به ایران بیاید یا باید مثل ایرانیانی که می‌خواهند به اروپا بروند، چند ماهی پول پس انداز کند؟
برنامه یک سفر دو هفته‌ای به ایران را برای یک زوج اروپایی بررسی می کنیم. برای این سفر قیمت یک پرواز رفت و برگشت از پاریس، رم یا فرانکفورت در اواخر شهریور چیزی حدود 350 یورو برای هر نفر بود.
اما به محض رسیدن به ایران اگر بخواهند با تاکسی از فرودگاه امام خمینی به هتلی که قبلا رزرو کرده‌اند برسند، باید حدود 100 هزار تومان با نرخ تاکسی‌های ویژه فرودگاه بپردازند. اگر فرض کنیم که هتلی که رزرو کرده‌اند چهار ستاره باشد، باید چیزی در حدود شبی 400 هزار تومان پرداخت کنند. اگر فرض کنیم که چهار شب را در تهران بمانند، پس باید رقمی حدود 1 میلیون و 600 هزار تومان برای هتل در تهران در نظر بگیرند.
در طول این 4 روز هم، احتمالا می‌خواهند به مکان‌های دیدنی تهران مانند درکه و دربند، باغ ملی، امامزاده صالح، برج آزادی، برج میلاد، بازار میدان تجریش و شهرری و امثالهم هم سری بزنند. اگر فرض کنیم تمام این دوست‌داشتنی‌ها تهران را با آژانس بروند، چیزی حدود روزانه 150 هزار تومان باید در نظر بگیرند. البته که اگر حوصله شلوغی‌های مترو و تراکم جمعیت اتوبوس‌های BRT را داشته باشند، می توانند این 150 هزار تومان را به 15 هزار تومان و حتی کمتر هم برسانند.
اما این تمام هزینه‌های گردشگران در تهران نیست، چرا که این زوج اروپایی، به جز صبحانه که احتمالا در هتل سرو می‌شود، باید ناهار و شام خود را هم در رستوران‌ها میل کنند. این دو نفر باید برای هر وعده غذای معمولی در تهران حدودا 50 هزار تومان در نظر بگیرند. هرچند این رقم به نسبت نوع رستوران، سبک غذا و منطقه‌ای که قرار دارد می‌تواند بالاتر و پایینتر باشد.
پس رقم تقریبی هزینه‌های چهار روز این زوج در تهران شامل 1 میلیون و 600 هزار تومان برای هتل، 700 هزار تومان هزینه تاکسی و باز هم حدودا 400 هزار تومان هزینه غذا خواهد بود. در نتیجه 2 میلیون و 700 هزار تومان تنها در تهران هزینه کرده‌اند. با قیمت یوروی امروز 21 شهریور که در بازار حدود 15 هزار و 800 تومان معامله می‌شود، تا اینجای سفر حدود 170 یورو در تهران هزینه کرده‌اند.
ادامه سفر در نصف جهان
بعید است گردشگری به ایران برود و قصد سفر به اصفهان را نداشته باشد. راه‌های رسیدن از تهران به اصفهان متعدد است. از اتوبوس‌های VIP گرفته که با هزینه 40 هزار تومان و حدودا 5 ساعته شما را از پایانه بیهقی به ترمینال کافه اصفهان می رسانند تا پروازهای یک ساعته که برای هر نفر حدودا 300 هزار تومان هزینه خواهد داشت.
هتل‌های زیبای اصفهان البته چندان ارزان نیستند و بازهم حدودا هر شب 300 هزار تومان برای اقامت در هتلی چهار ستاره باید پرداخت کرد. این زوج اگر بخواهند پنج روز در این شهر زیبا بمانند، باید یک میلیون و 500 هزار تومان برای این اقامت هزینه کنند.
هزینه رفت و آمد در اصفهان اما به اندازه تهران گران نیست و می‌توان با مبلغی کمتر و حدودا 350 هزار تومان پنج روز در اصفهان گشت و سی و سه پل و مسجد امام و میدان نقش جهان و پل خواجو و منار جنبان و دیگر مکان‌های دیدنی پایتخت صفویان را از نزدیک مشاهده کرد.
هزینه خوراک هم کمی ارزانتر از تهران خواهد بود و شاید بتوان با هر وعده 40 هزار تومان هزینه‌ها را مدیریت کرد.
پس سفر اصفهان هم هزینه‌ای بالغ بر 1 میلیون و 500 هزار تومان برای هتل، 80 هزار تومان(اتوبوس) یا 600 هزار تومان (هواپیما)، 350 هزار تومان هزینه رفت و آمد و 400 هزار تومان هزینه خرد و خوراک هزینه روی دست زوج اروپایی خواهد گذاشت. مجموع هزینه سفر اصفهان حدود 2 میلیون 330 هزار تومان البته با درنظر گرفتن اتوبوس خواهد شد. به این ترتیب با قیمت یوروی روز در بازار ایران حدود 150 یورو هزینه این دو نفر در اصفهان می شود.
ایستگاه پایانی، آرامگاه کوروش و داریوش
گردشگران اروپایی بعد از گذراندن چند روزی در روزگار ایران اسلامی، احتمالا مایل خواهند بود چند روزی نیز سری به روزگار ایران پیش از اسلام بزنند. برای این امر هیچ‌جا بهتر از شیراز نخواهد بود. حالا که این زوج اروپایی مسیر تهران تا اصفهان را با اتوبوس طی کرده‌اند، می‌توانند با کمی صرفه‌جویی از اصفهان تا شیراز هم با اتوبوس به سفر خود ادامه دهند. مسیری حدودا پنج ساعته که باز هم حدودا 40 هزار تومان برای هر نفر هزینه خواهد داشت. در شیراز هم حدودا شبی 400 هزار تومان هزینه هتل 4 ستاره برای دو نفر خواهد شد و اگر این زوج بخواهند پنج شب در این شهر بمانند، باید حدود دو میلیون تومان برای اقامت در شهر حافظ و سعدی بپردازند.
هزینه خوراک تقریبا مشابه اصفهان است و همان وعده‌ای 40 هزار تومان را برایشان در نظر می‌گیریم. هزینه رفت و آمد اما ارزانتر است و برای این پنج روز با 300 هزار تومان می‌توانند هم حافظیه و آرامگاه سعدی را ببینند و هم از تخت جمشید و بازار وکیل و شاهچراغ بازدید کنند.
اما مسافت شیراز به تهران طولانی‌تر از آن است که بتوان به سادگی با اتوبوس به پایتخت برگشت. پس بهتر است برای بازگشت به تهران از هواپیما استفاده کنند. قیمت بلیط هواپیما هم از شیراز به تهران هم حدودا نفری 300 هزار تومان می شود و در مجموع باید 600 هزار تومان برای بازگشت به تهران در نظر گرفت.
پس آخرین ایستگاه هم هزینه‌های شیراز خواهد بود که باید حدودا 80 هزار تومان هزینه اتوبوس، دو میلیون تومان هزینه هتل، 400 هزار تومان هزینه خوراک و 300 هزار تومان هم بابت رفت و آمد در شیراز و بالاخره 600 هزار تومان هم برای بلیت هواپیما از شیراز به تهران هزینه کنند. این سفر در مجموع هزینه‌ای حدود سه میلیون و 400 هزار تومان روی دست این زوج اروپایی خواهد گذاشت. با توجه به قیمت یورو در بازار ایران (21 شهریور) این مبلغ معادل حدود 215 یورو خواهد بود.
حقوق یک کارگر در فرانسه
پس سفر حدودا دو هفته‌ای زوج اروپایی به تهران به صورت تقریبی 350 یورو (بلیط)، 170 یورو در تهران، 150 یورو در اصفهان و بالاخره 215 یورو در شیراز هزینه خواهد داشت. یعنی چیزی کمتر از 900 یورو این سفر دو هفته‌ای هزینه بر خواهد بود. اما حقوق یک کارگر ساده در فرانسه ساعتی 9 و 88 یورو است که با کسر مالیات، بیمه و دیگر موارد برای او 7/61 یورو در روز باقی می‌ماند.
اگر این کارگر فرانسوی در روز 7 ساعت کار کند دستمزد روزانه‌اش 53/27 یورو خواهد بود. این کارگر اگر 5 روز در هفته کار کند، می تواند ماهانه حدود 1060 یورو درآمد داشته باشد. پس این کارگر با چیزی کمتر از حقوق یک ماهه خود می‌تواند سفری کامل به ایران داشته باشد و تهران و شیراز و اصفهان را بگردد و حتی ولخرجی هم بکند و بدون صرفه جویی سفری به یاد ماندنی را تجربه کند. این درحالیست که یک زوج فرانسوی هرگز نمی‌تواند با این مبلغ بیش از 10 روز را در اروپا با این کیفیت (سطح هتل) به سفر برود.
منبع: آفتاب
میلاد براهیمی

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/87999/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود

حردانی: هواداران سنگ تمام گذاشتند

شجاعی جمله معروف کمالوند را بازسازی کرد

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

کری ستاره بارسا برای رئال؛ با 200 درصد توان بازی می کنیم

رضاوند: بازی‌ها با VAR برگزار شود تا حق تیمی‌ خورده نشود

واکنش بادامکی به استفاده از VAR در هفته‌های پایانی

بادامکی: اسماعیلی فر به هواداران لایک نشان داده

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه