آریا بانو

آخرين مطالب

اخبار امروز اداره اجتماعی ایسنا؛

از داغ سکه بر مهریه زنان تا پدیده سرقفلی جوی‌های آب برای ماشین‌شویی اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - داغ سکه بر مهریه زنان، تاثیر شخصیت‌های کارتونی بر رفتار کودکان، پدیده سرقفلی جوی‌های آب برای ماشین‌شویی، نبود داروخانه «آنلاین» و تاثیر ترک تحصیل بر گرایش افراد به انجام جرائم سرخط مهمترین خبرهای اداره اجتماعی ایسنا طی امروز (24 شهریو)ر ماه است.

به گزارش ایسنا، اداره اجتماعی ایسنا ، امروز (شنبه 24 شهریور) 60 خبر در سرویس‌های مختلف اعم از محیط زیست، جامعه - شهری، آموزش و پرورش، خانواده، سلامت و حوادث و انتظامی منتشر کرده است که گزیده‌ای از مهمترین این اخبار به همراه تیتر و لینک در زیر می‌آید:
داغ سکه بر «مهریه» زنان
داغ سکه بر مهریه زنان تیتر مصاحبه‌ای است که امروز در سرویس خانواده ایسنا منتشر شده است که به چالش‌های مربوط به این موضوع پرداخته است. درحالی که رئیس مرکز آمار و اطلاعات قوه قضاییه هفته گذشته از «مطالبه مهریه» به عنوان پنجمین خواسته قضایی در کشور خبر داده است، برخی از نمایندگان مجلس نیز به موضوع افزایش قیمت سکه و تاثیر آن بر پرداخت مهریه پرداختند. حالا مثَل قدیمی «چه کسی آن را داده و چه کسی آن را گرفته است؟» درباره مهریه، تبدیل به موضوع جدال حفظ حقوق زنان در مقابل افزایش تعداد مردان زندانی ناتوان از پرداخت مهریه شده است.
شهناز سجادی - دستیار حقوق شهروندی رئیس جمهور در امور زنان و خانواده - در گفت‌ و گو با ایسنا معتقد است: مشکل افزایش قیمت سکه در بازار به زنان ربطی ندارد و یک بحث اقتصادی است و قرار نیست زنان با حقوق خودشان تاوان مشکلات اقتصادی جامعه را بدهند. به هرحال اگر بخواهند مهریه زنان را به دلیل شرایط اقتصادی بردارند یا کاهش دهند، تعادل حقوقی بین زنان و مردان به هم می‌خورد و زنان از نظر حقوقی تضعیف می شوند بنابراین زمانی خوب است مهریه حذف شود یا کاهش یابد که از طرف دیگر حقوق مرد محدود به شرایطی شود یعنی حق طلاقش مشروط شود، حق سکونت با جلب نظر زن باشد یا حتی حق ممنوع الخروج کردن از اختیار مردان خارج شود. به عبارت دیگر این موارد را باید همزمان انجام دهیم، نه اینکه تنها حق مهریه را از زنان سلب کنیم.
تاثیر شخصیت‌های کارتونی بر رفتار کودکان/"فیلشاه" پر مخاطب‌ترین نماد نوشت‌افزارهای ایرانی
سرویس خانواده همچنین امروز به تاثیر شخصیت‌های کارتونی بر رفتار کودکان پرداخته است. محمدمهدی ایزدخواه - استاد دانشگاه و قائم مقام گروه پژوهشی اقتصاد فرهنگ - در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه نوشت‌افزارها علاوه بر جنبه اقتصادی دارای ابعاد فرهنگی بسیار مهمی هستند، گفت: در ایران هیچ راهبرد بلندمدتی برای محصولات کاراکتر محور (نوشت‌افزار، اسباب‌بازی، بازی‌های ویدیویی و ...) در نظر گرفته نشده این درحالی است که در دنیا حدود 250 میلیارد دلار (نیم درصد از اقتصاد دنیا) به محصولات این حوزه اختصاص داده می‌شود.
وی با بیان اینکه کودکان ایرانی به خوبی با نمادهای فعلی کشور ارتباط برقرار می‌کنند به نمایشگاه نوشت‌افزارهای ایرانی و اسلامی اشاره و اظهارکرد: در این نمایشگاه کودکان استقبال بسیار خوبی از نوشت افزارهایی با نماد "فیلشاه" داشتند. هزینه ساختی که برای این کاراکتر صرف شده تنها یک هزارم ساخت یک کاراکتر آمریکایی بوده است. این مسئله نشان می‌دهد که می‌توان با فعالیت درست در این حوزه بسیار موفق باشیم.
ورود 9350 نیروی جدید به مدارس/ تدریس مشروط معلمانی که در آزمون اصلح قبول نشدند
با توجه با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها امروز حسین خنیفر- رئیس دانشگاه فرهنگیان - در گفت‌وگو با ایسنا از ورود 9350 فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان به مدارس از مهر 97 خبر داد و گفت: از مهرماه امسال تربیت بیش از 40 هزار دانشجو معلم جدید در دانشگاه فرهنگیان شروع می‌شود.
وی با بیان اینکه مهر امسال 9350 فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان و مهر 98 حدود 10 هزار فارغ‌التحصیل این دانشگاه تحویل آموزش و پرورش شده و وارد کلاس های درس می‌شوند، اظهار کرد: امسال 25 هزار مجوز برای جذب دانشجومعلم از محل کنکور سراسری در 16 گرایش مختلف داشتیم همچنین 17 هزار نفر از فارغ‌التحصیلان کارشناسی سایر دانشگاه‌ها و طبق ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان در آزمون استخدامی سراسری پذیرفته شدند که باید از مهر وارد دوره‌های حرفه آموزی و مهارت آموزی معلمی یک ساله در دانشگاه فرهنگیان شوند.
انتخاب منابع کنکور در دست شورای پذیرش دانشجو/ سرایت تاثیر منفی کنکور به مقطع دبستان
در سرویس آموزش و پرورش هم خبری با محوریت منابع کنکور منتشر شده است که طی آن مهدی نوید ادهم - دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش - اظهار کرد: انتخاب منابع کنکور بر اساس قانون مجلس، در اختیار شورای سنجش و پذیرش دانشجو است اما اینکه امتحان کدام دروس به صورت نهایی برگزار شود به شورای عالی آموزش و پرورش واگذار شده است.
وی با اشاره به چالش‌های تربیت دینی در مدارس گفت: بخش قابل توجهی از سند تحول به تببین شاخص‌های تربیت دینی اشاره دارد. یکی از این شاخص‌ها، عقلانیت است و تربیت دینی عقل مدار است. ما تلاش کردیم عقلانیت را در برنامه‌ریزی‌ها پررنگ کنیم.
خراسان رضوی، کرمان و فارس در اولویت طرح‌های آبخیزداری
افزون بر خبر هواشناسی، سرویس محیط زیست ایسنا امروز خبری در حوزه طرح‌های آبخیزداری در کشور منتشر کرده است. ناصر حیدری‌پوری - معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها - در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به تخصیص اعتبار 700 میلیارد تومانی به طرح‌های آبخیزداری کشور طی امسال گفت: استان‌هایی مانند خراسان رضوی، کرمان و فارس در رده‌های اول از نظر سهم‌بری از اعتبارات هستند.
وی ادامه داد: امسال 200 میلیون دلار معادل 700 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری سراسر کشور با هدف جلوگیری از هدررفت آب، فرونشست آب به سفره های آب زیرزمینی و جلوگیری از سیل، گسترش پوشش گیاهی و تغذیه سفره های آب زیرزمینی اختصاص یافته است.
پدیده سرقفلی جوی‌های آب برای ماشین‌شویی
در سرویس شهری ایسنا نیز امروز گزارشی خواندنی در مورد ماشین‌شویی در محله یوسف‌آباد تهران منتشر شده است. این گزارش این طور آغاز می‌شود: یوسف آباد از محله‌های قدیمی تهران است. از آن محله‌ها که داستان‌ها برای خود داشته و دارد. از آن محله‌ها که میرزا یوسف مستوفی الممالک از مردان دوره ناصرالدین‌شاه آن را پایه نهاد تا پایگاهی را در شمال غربی دارالخلافه ناصری از آن خود بداند. از آن سال‌ها که مستوفی الممالک با آرامش در گذر دوست داشتنی خود قدم بر می‌داشت بیش از صد سال می‌گذرد و طی این سال‌ها دارایی پر طمطراق مستوفی الممالک حال و هواهای مختلفی به خود دیده است. از هجوم ماشین‌ها و ترافیک و آلودگی هوا و رشد بی‌اندازه جمعیت گرفته تا شغل‌ها و کاسبی‌هایی که حال این خیابان قدیمی تهران را دچار دگرگونی کرده است.
ماشین شویی شغلی است که در گذر یوسف آباد سرقفلی خاص خودش را دارد و به جز آن عده که قوم و خویش یکدیگرند کس دیگری نمی‌تواند آن را از آن خود کند؛ شغلی که فارغ از آنکه سیما و منظر خیابان یوسف آباد و برخی خیابان‌های اطراف را بهم ریخته است، مشکلات زیست‌محیطی فراوانی را نیز برای اهالی محل و درختان به همراه دارد. مشکل و معضلی که خیابان یوسف آباد سال‌های سال است با آن رو به رو بوده است.
گود برج میلاد همچنان در بلاتکلیفی
همچنین امروز در سرویس شهری ایسنا، خبری در مورد گود برج میلاد منتشر شده است. افشین حبیب زاده - رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر تهران - از بلاتکلیفی گود برج میلاد گلایه کرد. وی در گفت وگو با ایسنا در مورد سرانجام گود رها شده جنب مرکز همایش‌های برج میلاد گفت: متاسفانه علیرغم تذکرات پی در پی به مجموعه شهرداری تهران برای تعیین تکلیف گود جنب برج میلاد، هنوز سرانجام این گود بلاتکلیف است.
حبیب‌زاده با بیان اینکه قرار بوده به شیوه مشارکتی در این محل مجموعه هتل ساخته شود که بنا به دلایلی این مهم رخ نداد و حالا گود رها شده است، اظهارکرد: با اینکه عمر نیلینگ گود برج میلاد به اتمام رسیده است اما هنوز تکلیف این قرارداد مشارکتی با پیمانکار مشخص نشده است و از آنجایی که حل مشکل این گود به یک مشکل حقوقی بدل شده است به نظر نمی‌رسد که به‌زودی حل و فصل شود.
داروخانه "آنلاین" نداریم/تبلیغ دارو خلاف است
در سرویس سلامت ایسنا، خبری در مورد نبود داروخانه‌های آنلاین و خلاف بودن تبلیغ دارو منتشر کرده است. کیانوش جهانپور - سخنگوی سازمان غذا و دارو - در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تشریح نحوه تعیین اصالت دارو و مکمل‌ها درباره فروش اینترنتی دارو گفت: گاهی دارو و مکمل‌هایی از طریق سایت‌هایی تحت عنوان «داروخانه آنلاین» عرضه می‌شود اما باید توجه کرد که داروخانه‌های آنلاین مجاز نیستند.
وی با تاکید بر ممنوعیت تبلیغ دارو گفت: طبق قانون «تبلیغ دارو» خلاف است و اگر دارویی در جایی تبلیغ شود، قطعا این دارو غیرمجاز و قاچاق بوده است. از طرفی باید توجه کرد که تنها محل مجاز عرضه دارو و مکمل داروخانه‌ها هستند. حال گاهی می‌بینیم که داروها و مکمل‌هایی از طریق فضای مجازی و سایت‌هایی تحت عنوان داروخانه آنلاین عرضه می‌شوند اما باید توجه کرد که اغلب اینها داروخانه‌های آنلاین مجاز نیستند.
تاثیر ترک تحصیل بر گرایش افراد به انجام جرائم
در سرویس حوادث امروز خبری در مورد تاثیر ترک تحصیل بر گرایش به جرائم منتشر کرده است. رضا بافتی - کارشناس حوزه روانشناسی - با اشاره به ترک تحصیل نوجوانان و گرایش آن‌ها به انجام خرده جرائم گفت: این مسئله لزوما به دلیل ترک تحصیل نیست و شاید اگر بستر کار برای این افراد فراهم می‌شد در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها مشغول به کار می‌شدند.
وی اظهار کرد: اگر بخواهیم مسئله افزایش انجام جرم بر اثر ترک تحصیل یا عدم تحصیل را بررسی کنیم درمی‌یابیم که افراد با تغییر در شرایط کار یا تحصیل خود گروه دوستانشان را نیز تغییر می‌دهند بنابراین اگر فردی در سن کم ترک تحصیل کند و مدرکش «ابتدایی» باشد احتمال بیشتری وجود دارد که دوستانش نیز در همین سطح تحصیلات باشند. با توجه به اینکه تحصیل مشغولیتی مفید برای نوجوان و جوان امروزی است، عدم تحصیل بستری را برای برخی از این افراد فراهم می‌کند که به دلیل بیکاری دوستانی نامناسب پیدا کنند و از همین طریق در مسیر انجام جرائم قرار گیرند.
مدیریت بحران به دنبال اجرای طرح «هر نظامی یک امدادگر»
همچنین امروز مرتضی اکبرپور - معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور- از برنامه‌ریزی برای ارائه آموزش به نظامیان در راستای اجرای طرح «هر نظامی یک امدادگر» خبر داد و درباره این طرح گفت: نیروهای نظامی با توجه به توان و ظرفیت بالایی که در سراسر کشور دارند همواره از جمله نخستین نیروهایی هستند که در زمان وقوع حوادث و بحران‌ها در محل حاضر می‌شوند. کما اینکه در زمین لرزه کرمانشاه نیز دیدیم که نیروهای نظامی چطور به مردم و زلزله زدگان خدمات ارائه می‌کردند.
وی افزود: در همین راستا و به منظور افزایش هماهنگی میان نیروهای نظامی و دستگاه‌ها و سازمان‌های امدادی طرحی در مرحله تدوین است که بر اساس آن فعالیت‌های امدادی و اقدامات نیروهای مسلح در زمان بحران‌ها ساماندهی می‌شود و در همین راستا نیز اقدام به ارائه آموزش به نیروهای نظامی اعم از سربازان و نیروهای کادری خواهد شد.
به گزارش ایسنا، فهرست پربازدیدترین اخبار اجتماعی ایسنا در تاریخ 24 شهریورماه به شرح زیر است:
داغ سکه بر «مهریه» زنان
گود برج میلاد همچنان در بلاتکلیفی
داروخانه "آنلاین" نداریم/تبلیغ دارو خلاف است
هشدار پلیس استرالیا درباره توت‌فرنگی‌های سوزن‌دار!
علل خون‌دماغ شدن و راه‌های درمان و پیشگیری
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/90220/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود

حردانی: هواداران سنگ تمام گذاشتند

شجاعی جمله معروف کمالوند را بازسازی کرد

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

کری ستاره بارسا برای رئال؛ با 200 درصد توان بازی می کنیم