آریا بانو

آخرين مطالب

وقت بازنشستگی رسید اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران- قانون منع بکارگیری بازنشستگان در دستگاه های اجرایی که هفته گذشته از سوی شورای نگهبان تایید شد، بازار داغ شایعاتی را مبنی بر فرار بازنشستگان از بازنشستگی دامن زده است مهمترین موضوع، مراجعه مدیران اجرایی برای افزایش درصد جانبازی به بنیاد شهید است.

در روزهای اخیر بحث های زیادی در رسانه ها و فضای مجازی مطرح شده که برخی مدیران برای افزایش درصد جانبازی به بنیاد شهید مراجعه کرده اند تا بتوانند با استفاده از این قانون، درصد جانبازی شان را به 50 درصد برسانند تا همچنان بر کرسی های مدیریتی تکیه بزنند و چند سالی بیشتر در عرصه مدیریت بمانند.
زمانی که کلیات طرح ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان از سوی شورای نگهبان به تصویب رسید، بارقه امید در دل جوانان جرقه ای خورد اما در رسانه ها و فضای مجازی خبرهایی به گوش می رسد که بازنشسته ها تلاش بیشتری برای ماندن دارند و به این بار باز هم ناامیدی سایه بر زندگی آنها افکند چرا که شنیده ها حاکی از نرفتن است.
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان از تایید کلیت طرح ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان در جلسه چهارشنبه هفته گذشته این شورا خبر داد و گفت: این طرح برای جامعه موثر است چون این مصوبه به بکارگیری جوانان در بخش های مختلف کمک می کند.
به گزارش ایرنا، نمایندگان در جلسه علنی دوم مرداد 97 طرح اصلاح قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان را با 194 رأی موافق تصویب کردند که بر اساس این طرح بکارگیری بازنشستگان در دستگاه های اجرایی به استثنای روسای قوا، معاون اول رئیس جمهوری، نواب رئیس مجلس، اعضای شورای نگهبان، وزیران، نمایندگان مجلس و معاونان رئیس جمهوری ممنوع است.
این خبرها با واکنش های مختلفی مواجه شد به طوری که محمدرضا بادامچی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت: «به ‌زودی با ابلاغ رئیس‌ جمهوری، اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان الزامی می‌ شود و جز مواردی که در نص قانون تصریح شده، هیچکس مستثنی نخواهد بود. همه بازنشسته‌ ها باید صندلی‌ ها را رها کنند و فرصت را به جوان ‌ها بدهند. مصلحت ‌سازی‌ و‌ تلاش‌ برای دور زدن قانون، غیرممکن است».
با وجود اینکه برخی شنیده ها حاکی از آن است که مدیران برای افزایش درصد جانبازی به بنیادشهید مراجعه کرده اند اما بنیاد شهید این موضوع را به شدت تکذیب می کند.
حسن نوروزی، رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی گفته بود که مجلس با رصد عملکرد بنیاد شهید اجازه هجوم مدیران بازنشسته به این نهاد را نخواهد داد و افراد متخلف در زمینه دستکاری میزان جانبازی به مراجع قضایی معرفی می شوند.
نوروزی ادامه داد: فشار به مسئولان بنیاد شهید برای افزایش درصد جانبازی از سوی مدیران بازنشسته به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و مجلس با این پدیده به شدت برخورد می ‌کند. البته بنیاد شهید نیز برای تعیین درصد جانبازی کمیسیون پزشکی تشکیل می ‌دهد که حدود 15 پزشک هر پرونده را بررسی می کنند بنابراین احتمال اینکه درصد جانبازی مدیران بازنشسته و حتی مدیران صاحب نفوذ بخواهد به راحتی تغییر کند، ممکن نیست.
سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اضافه کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز باید در زمینه چگونگی بررسی درصد جانبازی افراد اطلاع رسانی کند که حساسیت ‌های افکار عمومی در این زمینه برطرف شود.
نوروزی تأکید کرد: افرادی که بخواهند خارج از این روال پرونده‌ خود را پیش ببرند، مجلس در جهت اجرای صحیح قانون مصوب خود از ابزار نظارتی خود استفاده خواهد کرد و اجازه دور زدن قانون را نخواهد داد. پس توصیه می شود افراد به جای دور زدن قانون مصوب مجلس به این قانون تمکین کنند چرا که مجلس به صورت جدی تخلفات در این زمینه را رصد و به مردم و مقامات قضایی گزارش خواهد داد.
با این حال پس از ابلاغ این قانون، طبق معمول برخی به صرافت افتاده اند تا روزنه ‌ای پیدا کنند تا شاید قانون را دور بزنند. این مساله از مدیران ورزشی و مشخصا فوتبال شروع شد. کلید خوردن این شایعات از بحث افزایش درصد جانبازی مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال شروع شد. او اعلام کرد من 50 درصد جانبازی دارم و در 20 سال گذشته هم هیچ تغییری نکرده است اما غلامرضا طائبی مدیرکل کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه هیچ مقامی درخواست افزایش درصد جانبازی نداشته است، تاکید کرد: مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال به طور مشخص درخواستی در این خصوص ارائه نداده است.
طائبی با توجه به اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر درخواست برخی مقامات برای افزایش درصد جانبازی، تصریح کرد: آقای تاج دارای 45 درصد جانبازی است و از سال 85 تاکنون به بنیادشهید مراجعه نکرده و درخواستی مبنی برافزایش درصد جانبازی نداشته است.
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان درباره این قانون توضیحات بیشتری ارائه داده و گفته است که قانون منع بکارگیری یا پایان همکاری بازنشستگان تا 2 ماه آینده لازم ‌الاجراست.
به گفته وی، بندهای (د) و (ه) ماده 71 قانون مدیریت کشوری که شامل استانداران و سفرا و معاونان وزرا است، مشمول ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان می‌ شود. البته در این مصوبه استثنائاتی برای جانبازان بالای 50 درصد، آزادگان بالای 3 سال و فرزندان شهدا دیده شده است.
کدخدایی با اشاره به استثنائات دیگری در برخی دستگاه‌ها گفت: نیروهای مسلح تابع قوانین دیگری هستند. رویه اجرای این مصوبه مشمول فرصتی 2 ماهه است. سازمان‌ ها و ارگان ‌هایی که این قانون برایشان صادق است ظرف دو ماه باید در خصوص اجرای آن اقدام کنند و ضمانت اجرای این قانون مانند دیگر قوانین، جرم‌ انگاری یا انفصال از خدمت خواهد بود.
پس از تصویب این قانون، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی روز شنبه گذشته در نامه ‌ای به رئیس جمهوری، «قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان» را برای اجرا ابلاغ کرد.
کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نیز گفت: قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان شفاف و در مقام اجرا بدون هرگونه تبعیضی اجرایی خواهد شد.
او درباره زمان اجرای این قانون گفت: این مصوبه مانند تمام مصوبات، پس از ابلاغ رئیس مجلس و رئیس جمهوری در ظرف زمانی مقرر در قانون اجرایی می شود؛ این مصوبه ناظر به ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری است که سه دسته از مقامات را به همراه گروه هایی از خانواده های شهدا و ایثارگران از شمول مقررات بازنشستگی مستثنی کرده است.
عادل آذر، رئیس کل دیوان محاسبات کشور نیز درباره این قانون توضیح داده است که مقامات مشمول قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشسته ها حدود 170 نفر هستند که تعداد زیادی نیست، زیرا بیش از 100 هزار نفر مدیر میانی و تحصیلکرده و با تجربه در کشور داریم که می توانند این خلاء را پر کنند.
رئیس کل دیوان محاسبات کشور گفت: قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشسته ها، تمام دستگاه های اجرایی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی را که در ماده (5) قانون خدمات کشوری بیان شده است، در بر می گیرد و نسبت به قانون بازنشستگی قبلی که اجرای آن از تاریخ اول فرودین 1395 بوده است، یکسری از مقامات مثل استانداران، معاونان استانداران و معاونان وزیران و فرزندان جانبازان که پیش از این می توانستند بازگشت به کار داشته باشند را از بکارگیری پس از بازنشستگی منع کرده است.
با وجود صحبت هایی که درباره مراجعه برخی مدیران برای افزایش درصد جانبازی می شود، غلامرضا طائبی مدیرکل کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران این موضوع را به شدت تکذیب کرده و گفته است: برای افزایش درصد جانبازی سفارش از هیچ فرد یا مسئولی را نمی پذیریم و پزشکان بر اساس مستندات پزشکی درصد جانبازی را اعلام می کنند.
وی افزود: از زمانی که قانون منع بکارگیری بازنشستگان در دستگاه های اجرایی به تصویب رسیده است هیچ پرونده جدیدی برای افزایش درصد جانبازی به ما ارجاع داده نشده و هیچ فردی از مدیران فعلی درخواستی در این خصوص ارائه نداده است.
وی خاطرنشان کرد: برای اینکه فردی به عنوان جانباز بعد از بازنشستگی بتواند در دستگاهی مشغول به کار باشد، باید حتما درصد جانبازی بالای 5٠ درصد، آزاده با بیش از سه سال یا جزو فرزندان شهدا باشد.
حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی شهیدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، نیز در این باره گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران هیچ گونه توصیه و اعمال فشاری را برای افزایش درصد جانبازی نمی ‌پذیرد. البته در موضوع افزایش درصد جانبازی تابع قوانین و مقررات هستیم. مسئولان بنیاد اجازه هیچ اعمال نفوذی در این زمینه را نخواهند داد.
وی ادامه داد: تاکنون درخواستی از سوی مدیران و مسئولان برای افزایش درصد جانبازی به بنیاد شهید و امور ایثارگران ارائه نشده است، اگرچه افزایش درصد جانبازی در کمیسیون ‌های تخصصی پزشکی بررسی می ‌شود و این فرآیند بر اساس قوانین و ضوابط علمی و تخصصی صورت می‌گیرد و ساز و کارهای طراحی شده نیز اجازه اعمال سفارش و توصیه خارج از ضوابط را نمی ‌دهد.
شهیدی به فرایند بررسی درخواست افزایش درصد جانبازی به بالای 50 درصد نیز اشاره کرده و گفته است: در صورتی که درخواست افزایش درصد جانبازی به بالای 50 درصد باشد این درخواست پس از ثبت در سیستم سجایا باید در کمیسیون‌ های پزشکی تخصصی در استان به تأیید برسد و علاوه بر آن شورای عالی پزشکی بنیاد شهید نیز باید پرونده را مجدد بررسی و افزایش درصد را تأیید کند که این فرآیند به زمان طولانی‌تری نسبت به سایر درخواست‌ها نیاز دارد.
معاون رئیس جمهوری افزود: بنیاد شهید دقت و حساسیت فراوان در مورد درصدهای جانبازی دارد و این موضوع را صیانت از ارزش ‌های جامعه ایثارگری می‌داند و بر آن تأکید می ‌کند ضمن اینکه رعایت امانتداری در این زمینه به حفظ و ارتقای شأن و جایگاه ایثارگران به عنوان نمادهای ارزشمند فرهنگ ایثار و شهادت منجر می ‌شود.
شهیدی با اشاره به فعالیت ‌های تخصصی کمیسیون‌های پزشکی بنیاد تصریح کرد: پزشکان متخصص در کمیسیون پزشکی در بنیاد شهید شاغل نیستند و منتخبی از متخصصان متعهد کشور هستند که با انطباق مدارک و مستندات با قوانین و آیین نامه ‌های مصوب و شاخص های دقیق علمی به درخواست جانبازان رسیدگی می ‌کنند و در این رسیدگی کوچکترین تفاوتی بین درخواست ‌کنندگان وجود ندارد و رسیدگی خارج از روال نیز به طور کلی ممنوع است.
بحث افزایش درصد جانبازی برای فرار از بازنشستگی برخی مدیران هنوز داغ است،اما قانون، قانون است و باید اجرا شود.
گزارش از مهناز بیرانوند
* 7268 * 3063

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/90921/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود

حردانی: هواداران سنگ تمام گذاشتند

شجاعی جمله معروف کمالوند را بازسازی کرد

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

کری ستاره بارسا برای رئال؛ با 200 درصد توان بازی می کنیم

رضاوند: بازی‌ها با VAR برگزار شود تا حق تیمی‌ خورده نشود

واکنش بادامکی به استفاده از VAR در هفته‌های پایانی

بادامکی: اسماعیلی فر به هواداران لایک نشان داده

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

قطعه «گلادیاتور» اثر هانس زیمر با ساز دودوک

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

خوشمزه ترین سوپ قارچی که میتونی درست کنی

افزایش قد نرمال برای دختران در سنین بلوغ

توصیه ای برای چیدمان منزل کسانی که فرزند اوتیسم دارند

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند