آریا بانو

آخرين مطالب

شرحی مدرن بر انسان تنهای امروزی / روایت مریم برزگر از نمایش "تهوع" گفتگو

شرحی مدرن بر انسان تنهای امروزی / روایت مریم برزگر از نمایش "تهوع"

  بزرگنمايي:

آریا بانو - مریم برزگر گفت: تئاتر این روزها گویی غایت خود را فراموش کرده و تنها بدل به یک الگو و ویترین انحرافی با عنوان سلبریتی‌پروری و حتی در این بین مریدپروری شده است.
نمایش "تهوع" به نویسندگی، طراحی و کارگردانی مریم برزگر از اول مهر ماه ساعت 20:30 در سالن شماره سه پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است و بازیگران آن شکیب شجره، بنیامین پیروانی، همایون حیدرزاده و ویدا قراگوزلو هستند.
مریم برزگر در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون نمایش "تهوع" گفت: این نمایش از نظر مضمون برای من دنبال و ادامه یک دغدغه است که این دغدغه همزمان با اجرای نمایش "مارا ساد" در سال گذشته آغاز شد؛ یک سوال بنیادین درباره هسته وجودی انسان خصوصاً انسان مدرن امروزی. اجرای "مارا ساد" مهمترین سوالی که به وجود آورد این بود که؛ من که هستم؟
او همچنین در ادامه اضافه کرد: این سوال با اجرای نمایش "تهوع" و نقطه نگاه ژان پل سارتر قوی‌تر و جامع‌تر مورد بررسی قرار می‌گیرد. "تهوع" شرحی مدرن بر انسان تنهای امروزی است، انسان تنهایی که با وجود مدرنیته و تکنولوژی تنهاتر از پیش شده است و در عمق این تنهایی مجبور به انتخاب است، انتخابی که مسئولیت همه عواقب آن چه خوب و چه بد از آن کسی به غیر خودش نیست. انسانی که در وضع بشری خود را بی‌دلیل می‌یابد و اصلاً در این هستی، هستی و نیستی و وجودش لازمه چیست؟
کارگردان نمایش "مارا ساد" درباره سبک و شیوه اجرایی نمایش "تهوع" یادآور شد: فرم اجرایی این نمایش مبتنی بر رئالیسم جادویی است. همه چیز کاملا عادی و طبیعی است اما عناصر غیرطبیعی بیننده را وارد فضاهای ذهنی و پرسش‌ها و استنتاج‌های کاراکتر اصلی یعنی آنتوان روکانتین می‌‌کند. به همین منظور سبک و شیوه بازیگری در این نمایش در تعاملی بین رئالیسم و اکسپرسیونیسم و گاهی استفاده از فرم و فیزیک بازیگر است.
برزگر درباره طراحی صحنه نمایش "تهوع" خاطرنشان کرد: به تناسب شیوه اجرایی نمایش که رئالیسم جادویی است، طراحی صحنه نیز در عین واقع‌گرا بودن بسیار استریلیزه است و چند مکان و موقعیت مختلف را به وجود می‌آورد که شامل اتاق رو کانتین، کافه، اتاق آنی و.....
او در ادامه افزود: عنصر اصلی طراحی صحنه جعبه‌های چوبی را شامل می‌شود که هم به گونه‌ای نشانه‌ای از طبیعت است که به واسطه خشکی مدرنیته از درخت به جعبه‌های چارچوب‌مند و تراشیده بدل شده است و طبیعت اصلی خود را گم کرده است و هم شمایلی از انبار دارد که نشانه‌ای به ذهن مغشوش و گویی پر از جعبه‌های باز نشده دارد.
این کارگردان درباره موسیقی نمایش "تهوع" اظهار کرد: عنصر موسیقی در نمایش "تهوع" در واقع خود یک کاراکتر است. بخش ذهنی آنتوان روکانتین و دل مشغولی و دل آشوبی و دغدغه‌ها و پرسش‌های او به زبان موسیقی تبدیل شده است. بیننده از شروع اجرا صدای موسیقی به معنای موسیقی را نمی‌‌شنود بلکه صدای ذهن و دغدغه‌های روکانتین را می‌شنود و این صدا تا جایی که به کافه می‌رود و با هنر موسیقی آشنا می‌شود ادامه دارد و پس از آگاهی کامل از هستی و وجودش قطع می‌شود. طراحی صدا و موسیقی در این اجرا با آقای امید دولت‌خواه است که البته همزمان به طور کاملاً زنده با اجرا همراه است و نواخته می‌شود.
مریم برزگر ضمن اشاره به اینکه یک سال بررسی و پژوهش و همچنین تحقیقات محیطی برای این نمایش صرف شده که در نهایت پروسه تمرینات و طراحی اصلی برای اجرا سه ماه و نیم به طول انجامید، تصریح کرد: تئاتر این روزها گویی غایت خود را فراموش کرده و تنها بدل به یک الگو و ویترین انحرافی با عنوان سلبریتی‌پروری و حتی در این بین مریدپروری شده است. مریدان چشم و گوش بسته‌ای که هر خوراکی را قابل هضم می‌دانند و ناغافل شیره جان تئاتر را به معنای واقعی می‌مکند. ای کاش تئاتر آلت دست دنیای تجارت و پول برای پول نبود و با همان اندک مخاطب اما فرهیخته به دوام خود ادامه می‌داد.
در خلاصه داستان نمایش "تهوع" آمده است: تهوع داستان زندگی مردی تنها و منزوی به نام آنتوان روکانتین است که در انزوای خود به پرسش‌های بنیادی در خصوص هستی شناسی بر می‌خورد و در این امر در برخورد با آدمیان و اشیاء و محیط اطرافش دچار حالت تهوع می‌شود...
دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: تهیه کننده:همایون حیدرزاده، طراح نور: علی کوزه گر، طراح صدا: امید دولتخواه، ساخت دکور: سینا آقایانی، طراح پوستر و بروشور: امیر رجبی، عکاس: مریم اصلانی، مدیر تبلیغات: مریم شریعتی، ساخت تیزر و روابط عمومی و تبلیغات: گروه هنری پژواک.
علاقمندان به تماشای این اثر نمایشی می‌توانند به سایت فروس بلیت تیکت مراجعه کنند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

سعید حق‌مراد: خیاط کت مردانه، پادشاه خیاطان است / تداوم کارگاه‌های آموزشی آکادمی "ژینو" در سراسر کشور

رضا توفیق‌جو: "وَرَن" فیلمی سایکودرام است

علی منتظری: تئاتر و انقلاب به یکدیگر خدمت کرده‌اند / باید به تئاتر استان‌ها توجه خاص داشته باشیم

حمید دهقانپور: سال‌های پیش از انقلاب سینما به حد ورشکستی رسید / سینمای ایران در دهه 60 دچار تحول شگرفی شد

تامین«جهیزیه» قانونا بر عهده زن است؟

نوربخش: اقدامات متعددی در حوزه کپی‌رایت انجام شده است / در نشست مجمع تولیدکنندگان آثار شنیداری چه گذشت؟

نوروزبیگی: "مارموز" تلاش دارد شرایط سیاسی کشور را به صراحت نقد کند

محمدرضا خاکی: در حوزه ترجمه آثار نمایشی عقب مانده‌ایم / "شب نمایشنامه" در خانه هنرمندان برگزار شد

مسعود جعفری‌جوزانی: سینما مطرب‌خانه شده و بیضایی جایی در آن ندارد

اشرف بروجردی: یکی از اهداف کتابخانه ملی قراردادن منابع کتابی و سندی در اختیار همگان است

همایون اسعدیان: جشنواره فیلم فجر ویترین عملکرد سینماگران کشور است

دیه زن و مرد برابر می‌شود؟

تغییر باورها سهم زنان از انقلاب

شبنم فرشادجو: منتظر یک شاه‌نقش دیگر هستم

محمدرضا انصاری: اندیشه‌های نو و جوانان خوش‌فکر به حوزه مد و لباس کشور رونق بخشیده‌اند

پسرم «گل» مصرف می کرد، فکر می کردم گیاه پرورش می دهد

محمد رحمانیان: امنیتی شدن تئاتر، فضای کار را سخت می‌کند

طلاق‌های امروز حاصل طلاق‌های اتفاق نیفتاده‌ی دیروز

آسیب های زنانه و دگردیسی زیست بوم اجتماعی

مردان در موضوع بدحجابی بانوان، 50 درصد مقصرند

خیانتی که پس‌از 5 سال افشاء شد

کودکانتان را بی‌اجازه نبوسید!

حسینی: فارغ‌التحصیلان هنرستان موسیقی تهران ستاره‌های سپهر هنر ایران هستند

دبیر جشنواره فجر: هیچ ممیزی و سفارش برای انتخاب شدن یا نشدن فیلم ها، خارج از هیات انتخاب نداشتیم

مینا وحید: مردم مرا با کاراکتر سریال بانوی عمارت اشتباه گرفته اند

انتقال جنسی ایدز بین زنان کشور 10 برابر شده است

اسکویی: مازندران نوروز 98 میزبان طراحان لباس کشور می‌شود / تداوم روند برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای ارائه کالکشن "مکران"

هاشمی: نمی‌دانیم چرا "زعفرانیه 14 تیر" از جشنواره فجر حذف شد / "ماه در آب" در قشقایی به صحنه می‌رود

علی مسعودی: من که نباید در مورد ماندن یا رفتن کی‌روش صحبت کنم/ اگر 2 میلیون دلاری که کی‌روش دریافت می‌کند را صرف کشتی می‌کردند...

خشایار الوند: طرح اولیه سریال نوروزی شبکه یک متعلق به تنابنده بود/ تغییر نام «اسقاطی» به «ن.خ»

شهرام کرمی: ابطال مجوز تماشاخانه شهرزاد به دستور دادگستری است

حناچی: باید شهر را به هنرمندان بسپاریم / مسجد جامعی: یکی از ملزومات ایجاد آرامش در شهر وجود آثار هنری است / منتخبین ششمین دوسالانه مجسمه‌های شهری معرفی شدند

شهرام پوراسد: "ستایش 3" جذاب‌تر از دو فصل قبلی خواهد بود

وضعیت پلیس زن در ایران در گفت‌وگو با رییس پلیس زنان کشور

انتقاد بازیگر زن از مدیران تلویزیون/ فریده سپاه‌منصور: همه هم و غم‌شان حفظ میزشان است

ترک یک رابطه خشن به معنای پایان آزار است؟

سلحشوری: زنان در مقابل هم نباشند

طلایی: دلسرد شدن هنرمندان به ضرر موسیقی کشورمان است

وضعیت نشر ما کاملاً غیر حرفه‌ای است/ غم‌انگیز است که مترجم به دقت ترجمه‌اش فکر نکند / وضعیت مخاطب در حوزه نمایشنامه و تئاتر بغرنج است / گفت‌وگو با رضا دادویی، مترجم، کارگردان و مدرس

عضو شورای پیشبردی جشنواره مد و لباس فجر: مجموعه‌سازی موجب استاندارد سازی آثار طراحان می‌شود

ندا مجیدی: استارت‌آپ طراحان زیورآلات ایران درصدد رفع کمبودهای این حوزه است

راننده تریلی زن: جنسیت مانع راهم نشد

همتی: سهم حوزه مد و لباس در عرصه پژوهش ناچیز است

محبی: کار در منزل باید مشارکتی انجام شود/ پاد:دولتمردان ما نکاتی مطرح می‌کنند که نیاز امروز زنان نیست

نیک‌طبع: چالش اصلی صنعتگران نساجی و پوشاک مالیات است

شهرام کرمی: بهره‌برداری از زیرساخت‌های موجود نیازمند برنامه‌ریزی است / آیین افتتاح کارگاه‌های آموزشی برگزیدگان تئاتر استانی

مسجدجامعی: پیوند وزارتخانه‌ها پیرامون موضوع کودک پیوند مبارکی است

فلسفی: به دنبال رویشی نوین از ریشه‌های کهن هستیم/ کابلی: در داوری آثار احساس مسئولیت می‌کنیم

یک نماینده مجلس: مجازات حبس برای محکومان مهریه حذف شود

سید مجتبی حسینی: شیراز شهر فعال هنرهای تجسمی است