آریا بانو

آخرين مطالب

شرحی مدرن بر انسان تنهای امروزی / روایت مریم برزگر از نمایش "تهوع" گفتگو

شرحی مدرن بر انسان تنهای امروزی / روایت مریم برزگر از نمایش "تهوع"

  بزرگنمايي:

آریا بانو - مریم برزگر گفت: تئاتر این روزها گویی غایت خود را فراموش کرده و تنها بدل به یک الگو و ویترین انحرافی با عنوان سلبریتی‌پروری و حتی در این بین مریدپروری شده است.
نمایش "تهوع" به نویسندگی، طراحی و کارگردانی مریم برزگر از اول مهر ماه ساعت 20:30 در سالن شماره سه پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است و بازیگران آن شکیب شجره، بنیامین پیروانی، همایون حیدرزاده و ویدا قراگوزلو هستند.
مریم برزگر در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون نمایش "تهوع" گفت: این نمایش از نظر مضمون برای من دنبال و ادامه یک دغدغه است که این دغدغه همزمان با اجرای نمایش "مارا ساد" در سال گذشته آغاز شد؛ یک سوال بنیادین درباره هسته وجودی انسان خصوصاً انسان مدرن امروزی. اجرای "مارا ساد" مهمترین سوالی که به وجود آورد این بود که؛ من که هستم؟
او همچنین در ادامه اضافه کرد: این سوال با اجرای نمایش "تهوع" و نقطه نگاه ژان پل سارتر قوی‌تر و جامع‌تر مورد بررسی قرار می‌گیرد. "تهوع" شرحی مدرن بر انسان تنهای امروزی است، انسان تنهایی که با وجود مدرنیته و تکنولوژی تنهاتر از پیش شده است و در عمق این تنهایی مجبور به انتخاب است، انتخابی که مسئولیت همه عواقب آن چه خوب و چه بد از آن کسی به غیر خودش نیست. انسانی که در وضع بشری خود را بی‌دلیل می‌یابد و اصلاً در این هستی، هستی و نیستی و وجودش لازمه چیست؟
کارگردان نمایش "مارا ساد" درباره سبک و شیوه اجرایی نمایش "تهوع" یادآور شد: فرم اجرایی این نمایش مبتنی بر رئالیسم جادویی است. همه چیز کاملا عادی و طبیعی است اما عناصر غیرطبیعی بیننده را وارد فضاهای ذهنی و پرسش‌ها و استنتاج‌های کاراکتر اصلی یعنی آنتوان روکانتین می‌‌کند. به همین منظور سبک و شیوه بازیگری در این نمایش در تعاملی بین رئالیسم و اکسپرسیونیسم و گاهی استفاده از فرم و فیزیک بازیگر است.
برزگر درباره طراحی صحنه نمایش "تهوع" خاطرنشان کرد: به تناسب شیوه اجرایی نمایش که رئالیسم جادویی است، طراحی صحنه نیز در عین واقع‌گرا بودن بسیار استریلیزه است و چند مکان و موقعیت مختلف را به وجود می‌آورد که شامل اتاق رو کانتین، کافه، اتاق آنی و.....
او در ادامه افزود: عنصر اصلی طراحی صحنه جعبه‌های چوبی را شامل می‌شود که هم به گونه‌ای نشانه‌ای از طبیعت است که به واسطه خشکی مدرنیته از درخت به جعبه‌های چارچوب‌مند و تراشیده بدل شده است و طبیعت اصلی خود را گم کرده است و هم شمایلی از انبار دارد که نشانه‌ای به ذهن مغشوش و گویی پر از جعبه‌های باز نشده دارد.
این کارگردان درباره موسیقی نمایش "تهوع" اظهار کرد: عنصر موسیقی در نمایش "تهوع" در واقع خود یک کاراکتر است. بخش ذهنی آنتوان روکانتین و دل مشغولی و دل آشوبی و دغدغه‌ها و پرسش‌های او به زبان موسیقی تبدیل شده است. بیننده از شروع اجرا صدای موسیقی به معنای موسیقی را نمی‌‌شنود بلکه صدای ذهن و دغدغه‌های روکانتین را می‌شنود و این صدا تا جایی که به کافه می‌رود و با هنر موسیقی آشنا می‌شود ادامه دارد و پس از آگاهی کامل از هستی و وجودش قطع می‌شود. طراحی صدا و موسیقی در این اجرا با آقای امید دولت‌خواه است که البته همزمان به طور کاملاً زنده با اجرا همراه است و نواخته می‌شود.
مریم برزگر ضمن اشاره به اینکه یک سال بررسی و پژوهش و همچنین تحقیقات محیطی برای این نمایش صرف شده که در نهایت پروسه تمرینات و طراحی اصلی برای اجرا سه ماه و نیم به طول انجامید، تصریح کرد: تئاتر این روزها گویی غایت خود را فراموش کرده و تنها بدل به یک الگو و ویترین انحرافی با عنوان سلبریتی‌پروری و حتی در این بین مریدپروری شده است. مریدان چشم و گوش بسته‌ای که هر خوراکی را قابل هضم می‌دانند و ناغافل شیره جان تئاتر را به معنای واقعی می‌مکند. ای کاش تئاتر آلت دست دنیای تجارت و پول برای پول نبود و با همان اندک مخاطب اما فرهیخته به دوام خود ادامه می‌داد.
در خلاصه داستان نمایش "تهوع" آمده است: تهوع داستان زندگی مردی تنها و منزوی به نام آنتوان روکانتین است که در انزوای خود به پرسش‌های بنیادی در خصوص هستی شناسی بر می‌خورد و در این امر در برخورد با آدمیان و اشیاء و محیط اطرافش دچار حالت تهوع می‌شود...
دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: تهیه کننده:همایون حیدرزاده، طراح نور: علی کوزه گر، طراح صدا: امید دولتخواه، ساخت دکور: سینا آقایانی، طراح پوستر و بروشور: امیر رجبی، عکاس: مریم اصلانی، مدیر تبلیغات: مریم شریعتی، ساخت تیزر و روابط عمومی و تبلیغات: گروه هنری پژواک.
علاقمندان به تماشای این اثر نمایشی می‌توانند به سایت فروس بلیت تیکت مراجعه کنند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

دستمزد ترانه علیدوستی در سریال شهرزاد باید پس داده شود !!!

دستمزد بازیگران «شهرزاد» از نظر قانونی چه حکمی دارد؟

دوچرخه‌ سواری زنان و موضع قوه قضائیه درباره آن!

جامعه نسبت به فرزندان طلاق سوگیری غلطی دارد

18 تا 25 درصد بیماران با خطای پزشکی مواجه می‌شوند

چه کسانی گرفتار شانه های یخ زده می شوند؟

کبدِ چرب حاملگی چیست؟

سخنگوی سازمان انتقال خون: 4 هزار نمونه خون بند ناف ذخیره شده است

کشور در تامین داروهای اساسی کمبودی ندارد

امید صالحی عکاس سال سینمای ایران شد / تقدیر از حسین ملکی / معتمدآریا: بهتر است حرکت عکاسان سینما در پیگیری امنیت شغلی را با جان و دل بپذیریم

رد پای موسیقی‌ خاطره‌انگیز دهه‌های پیشین در یک اجرا / روایت سهراب کاشف و بهرام دهقانیار از کنسرت "شب خاطره‌ها برای بچه‌های ایران‌زمین"

حسین ایمانی جاجرمی: جدایی‌گزینی طبقاتی در محلات به چند پاره شدن جامعه می‌انجامد / شهرسازی و معماری نادرست مردم را به انزوا سوق می‌دهد

اجرایی بسیار زیبا و دراماتیک / نگاهی به نمایش "کریم لوژی" به نویسندگی مجید رحمتی و مهران رنجبر و به کارگردانی رضا بهرامی

آغاز بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استانی صداوسیما / دارابی: اقبال مخاطبان به شبکه‌های استانی رو به افزایش است

فرزاد فرجی: تعدادی از هنرمندان نقش سفال و سرامیک را در هنرهای تجسمی پررنگ کرده‌اند / نمایشگاه پیشکسوتان سفال و سرامیک ایران سالانه برگزار می‌شود

فرار احمدشاه به رخت‌شورخانه دربار / روایت علی یدالهی از نمایش "رخت‌شور شاه" در جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی

رهگذر: نوجوانان در سینمای ما نادیده گرفته شده‌اند / "آخرین داستان" پاییز اکران می‌شود

متامدرن نه مبهم است و نه جدید / دیدگاه انتقادی محمد آزرم نسبت به مانیفست "متامدرنیسم"

"بی‌سر" در مراحل پایانی تولید است / "زالاوا" به دنبال جذب سرمایه

مرضیه برومند: متولی سینمای کودک باید کانون پرورش فکری کودکان باشد

راضیه ابراهیمیان: حمایت از برندسازی یا کارآفرینی به شکل اصولی و حرفه‌ای انجام نمی‌شود

سیدحسین ملکی: خط تحریری در زندگی روزمره مردم قابل استفاده است / از ابداع خط ترنم تا اقتصاد هنر خوشنویسی

سعید خاقانی: معماری ما فضای تجربه درست نداشت که بخواهد سالم بماند / هویت امری ارجاعی و بیرونی نیست

لازم نیست دستتان را محکم روی دف بکوبید / تئوری موسیقی از نان شب هم واجب‌تر است / توصیه‌های داوران به شرکت‌کنندگان جشنواره ملی موسیقی جوان

محمدعلی سجادی: "سودابه" ادامه سینمای داستانی من است

رادیو سوینا آغاز به کار کرد / شهاب حسینی: حضور جامعه محترم نابینایان در سالن‌های سینما خبر خوبی است

مرادیان: ضرورت ساخت مجسمه در جامعه نابه سامان امروز بیش از گذشته احساس می‌شود / تبدیل درختان خشکیده تهران به مجسمه توسط بخش خصوصی

اثر نمایشی برگرفته از آئین و سنت‌های استان بوشهر / روایت حسین اسدی از اجرای نمایش "آبگوشت زهرماری" در جشنواره آئینی و سنتی

فعال مدنی درحوزه زنان وخانواده:امنیت مهمترین اولویت و دغدغه زنان شهری است

زنانه شدن سالمندی در آینده جدی است

مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران: داروی جدید دفرازیروکس در داروخانه‌ها وجود ندارد

تلفن همراه حریم خصوصی کودکان نیست

انجام ماموگرافی سبب ابتلا به سرطان سینه می‌شود؟

دلایل جامعه شناختی کودک همسری

فرآیند کار مراکز مشاوره قبل «ازدواج»

معیارهای جوانان امروزی برای ازدواج

گفت‌وگو با مَلِک‌آرا رحیمی، زنی که احمد پسربچه افغان را جهانی کرد

«ازدواج»؛ هندوانه‌ای که دیگر در بسته نیست

چرا آمار اشتغال زنان پایین است؟

مسعود کیمیایی: فیلم‌ها ده‌ها میلیارد می‌فروشند اما برای من و مهرجویی سرمایه‌گذار نیست

اقبال واحدی: خودم را مجری نمی‌دانم من یک بسیجی‌ام!

رضا کیانیان خطاب به رضا رشیدپور: دوستت دارم اما شفاف بگو کی پول کثیف آورده سینما؟

منصوره ثابت‌زاده: من خادم فرهنگ هستم / برای نخستین بار موسیقی حرکتی ایران را آنالیز و طبقه‌بندی کردم / موسیقی می‌تواند در زبان تاثیر بسزایی بگذارد

بهار ایلچی: هدف گروه پلاریس ارتباط با همه مردم در هر جغرافیای دنیاست

رامتین لوافی: "هت تریک" در شرایط متعادل می‌توانست پرفروش شود

گفت و گوی اعضای خانواده یک مسئولیت زنانه نیست

لیلا کردبچه: می‌توان از روی شعر برخی شاعران تقویم تهیه کرد / صنایع ادبی ما نیاز مبرم به نوسازی دارند

علیرضا صفاری: برندسازی وابسته به رفتار مصرف است / اگر پول اولویت بود تمام برندهای پوشاک در ایران تعطیل می‌شدند

ضعف شناخت و به کارگیری ناآگاهانه تکنولوژی تأثیر مخربی بر معماری دارد / احصاء و یکپارچگی از مهم‌ترین اصول مرمت است / پول نفت باعث شد تا درست زندگی کردن را فراموش کنیم / روایت سجاد موذن از مرمت در سامرا تا خانه‌های تاریخی ایران

کارگردان «قدیس»: فقط 20 درصد نقدها علیه شاملو را گفتم!