آریا بانو

آخرين مطالب

شرحی مدرن بر انسان تنهای امروزی / روایت مریم برزگر از نمایش "تهوع" گفتگو

شرحی مدرن بر انسان تنهای امروزی / روایت مریم برزگر از نمایش "تهوع"

  بزرگنمايي:

آریا بانو - مریم برزگر گفت: تئاتر این روزها گویی غایت خود را فراموش کرده و تنها بدل به یک الگو و ویترین انحرافی با عنوان سلبریتی‌پروری و حتی در این بین مریدپروری شده است.
نمایش "تهوع" به نویسندگی، طراحی و کارگردانی مریم برزگر از اول مهر ماه ساعت 20:30 در سالن شماره سه پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است و بازیگران آن شکیب شجره، بنیامین پیروانی، همایون حیدرزاده و ویدا قراگوزلو هستند.
مریم برزگر در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون نمایش "تهوع" گفت: این نمایش از نظر مضمون برای من دنبال و ادامه یک دغدغه است که این دغدغه همزمان با اجرای نمایش "مارا ساد" در سال گذشته آغاز شد؛ یک سوال بنیادین درباره هسته وجودی انسان خصوصاً انسان مدرن امروزی. اجرای "مارا ساد" مهمترین سوالی که به وجود آورد این بود که؛ من که هستم؟
او همچنین در ادامه اضافه کرد: این سوال با اجرای نمایش "تهوع" و نقطه نگاه ژان پل سارتر قوی‌تر و جامع‌تر مورد بررسی قرار می‌گیرد. "تهوع" شرحی مدرن بر انسان تنهای امروزی است، انسان تنهایی که با وجود مدرنیته و تکنولوژی تنهاتر از پیش شده است و در عمق این تنهایی مجبور به انتخاب است، انتخابی که مسئولیت همه عواقب آن چه خوب و چه بد از آن کسی به غیر خودش نیست. انسانی که در وضع بشری خود را بی‌دلیل می‌یابد و اصلاً در این هستی، هستی و نیستی و وجودش لازمه چیست؟
کارگردان نمایش "مارا ساد" درباره سبک و شیوه اجرایی نمایش "تهوع" یادآور شد: فرم اجرایی این نمایش مبتنی بر رئالیسم جادویی است. همه چیز کاملا عادی و طبیعی است اما عناصر غیرطبیعی بیننده را وارد فضاهای ذهنی و پرسش‌ها و استنتاج‌های کاراکتر اصلی یعنی آنتوان روکانتین می‌‌کند. به همین منظور سبک و شیوه بازیگری در این نمایش در تعاملی بین رئالیسم و اکسپرسیونیسم و گاهی استفاده از فرم و فیزیک بازیگر است.
برزگر درباره طراحی صحنه نمایش "تهوع" خاطرنشان کرد: به تناسب شیوه اجرایی نمایش که رئالیسم جادویی است، طراحی صحنه نیز در عین واقع‌گرا بودن بسیار استریلیزه است و چند مکان و موقعیت مختلف را به وجود می‌آورد که شامل اتاق رو کانتین، کافه، اتاق آنی و.....
او در ادامه افزود: عنصر اصلی طراحی صحنه جعبه‌های چوبی را شامل می‌شود که هم به گونه‌ای نشانه‌ای از طبیعت است که به واسطه خشکی مدرنیته از درخت به جعبه‌های چارچوب‌مند و تراشیده بدل شده است و طبیعت اصلی خود را گم کرده است و هم شمایلی از انبار دارد که نشانه‌ای به ذهن مغشوش و گویی پر از جعبه‌های باز نشده دارد.
این کارگردان درباره موسیقی نمایش "تهوع" اظهار کرد: عنصر موسیقی در نمایش "تهوع" در واقع خود یک کاراکتر است. بخش ذهنی آنتوان روکانتین و دل مشغولی و دل آشوبی و دغدغه‌ها و پرسش‌های او به زبان موسیقی تبدیل شده است. بیننده از شروع اجرا صدای موسیقی به معنای موسیقی را نمی‌‌شنود بلکه صدای ذهن و دغدغه‌های روکانتین را می‌شنود و این صدا تا جایی که به کافه می‌رود و با هنر موسیقی آشنا می‌شود ادامه دارد و پس از آگاهی کامل از هستی و وجودش قطع می‌شود. طراحی صدا و موسیقی در این اجرا با آقای امید دولت‌خواه است که البته همزمان به طور کاملاً زنده با اجرا همراه است و نواخته می‌شود.
مریم برزگر ضمن اشاره به اینکه یک سال بررسی و پژوهش و همچنین تحقیقات محیطی برای این نمایش صرف شده که در نهایت پروسه تمرینات و طراحی اصلی برای اجرا سه ماه و نیم به طول انجامید، تصریح کرد: تئاتر این روزها گویی غایت خود را فراموش کرده و تنها بدل به یک الگو و ویترین انحرافی با عنوان سلبریتی‌پروری و حتی در این بین مریدپروری شده است. مریدان چشم و گوش بسته‌ای که هر خوراکی را قابل هضم می‌دانند و ناغافل شیره جان تئاتر را به معنای واقعی می‌مکند. ای کاش تئاتر آلت دست دنیای تجارت و پول برای پول نبود و با همان اندک مخاطب اما فرهیخته به دوام خود ادامه می‌داد.
در خلاصه داستان نمایش "تهوع" آمده است: تهوع داستان زندگی مردی تنها و منزوی به نام آنتوان روکانتین است که در انزوای خود به پرسش‌های بنیادی در خصوص هستی شناسی بر می‌خورد و در این امر در برخورد با آدمیان و اشیاء و محیط اطرافش دچار حالت تهوع می‌شود...
دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: تهیه کننده:همایون حیدرزاده، طراح نور: علی کوزه گر، طراح صدا: امید دولتخواه، ساخت دکور: سینا آقایانی، طراح پوستر و بروشور: امیر رجبی، عکاس: مریم اصلانی، مدیر تبلیغات: مریم شریعتی، ساخت تیزر و روابط عمومی و تبلیغات: گروه هنری پژواک.
علاقمندان به تماشای این اثر نمایشی می‌توانند به سایت فروس بلیت تیکت مراجعه کنند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

«پدر» مهم‌ترین رکن تربیت فرزندان در خانواده

گفتگو با اولین زن خلبان هلیکوپتر در ایران

زن و دفاع مقدس، تار و پود در هم تنیده

«شهریه» و «کلاس‌های فوق برنامه»؛ بیشترین شکایات خانواده‌ها از مهدهای کودک

علی اصغر کاراندیش: اعتبارات حوزه سینما، یارانه کتاب و مطبوعات سال آینده افزایش می‌یابد

آسیب پذیری فرزندان دارای مادر زندانی بسیار بالا است

شهرداری تهران فرصت حضور بانوان معلول را درجامعه فراهم می کند

20 ایده برتر جشنواره کودکآنلاین معرفی شدند / آذری جهرمی: اگر امروز به فرهنگ کودکان فکر نکنیم آینده را از دست خواهیم داد

از بیماری تا "توهم" بیماری

جملات آرایش‌شده روانشناسان در فضای مجازی را باور نکنید

کودکان چمدان نیستند!

خانواده متشنج و آشفته احتمال ارتکاب فرزندان را به بزهکاری‌ها افزایش می‌دهد

4 روایت جذاب از خشایار الوند

عباسی: حقوق بازنشستگان در بودجه سال آینده مورد توجه قرار بگیرد

زنان در خانواده فقر را بیشتر از سایر اعضا درک می کنند

‌بانویی که ورزشکارانی نام‌آور تربیت کرده

ما خودمان سپندارمذگان داریم

سن ازدواج برای دختران و پسران چند سال باشد؟

عشق و احساسات عاشقانه در مردان

در آستانه 30 سالگی احساس پوچی می کنم

والدین معتاد «عزت نفس» فرزندانشان را کاهش می‌دهند

سیرصعودی رفتار «سیگار» کشیدن دختران نوجوان نسبت به پسران

مریم دوستی: "آسیه در زمستان" حمایت نشد / می‌توان با تاسیس کمپانی‌های فیلم کوتاه گام‌های مثبت برداشت

بهزاد عبدی: استفاده نادرست از برنامه‌هاى کامپیوترى باعث نزول سطح موسیقى فیلم شده است / تور اروپایی گروه خنیاگران مهر

حضور یک سوم کودکان «کاروخیابان» در پایتخت /عدم همکاری وزارت بهداشت برای درمان کودکان معتاد

500 محله آسیب‌خیز شناسنامه‌دار شدند

نگاه و زاویه دید جدید به قصه معروف آنشرلی/ "آقا محمدخان" یک انتزاع نمایشی از تاریخ / روایت دو کارگردان از آثارشان در جشنواره تئاتر فجر

«کافه دانتیسم»؛ رویای بی‌رونق

اختلاف سن ازدواج چقدر اهمیت دارد؟

«جشن طلاق» یا سوگواری جدایی ؟

فضای مجازی به محل چشم و هم‌چشمی تبدیل شده است

ژنتیک؛ یکی از عوامل گرایش فرد به اعتیاد

چه کسانی «جشن طلاق» می‌گیرند؟

ازدواج با این افراد، ممنوع

برایم مهم است که اول من را به عنوان بازیگر بشناسند

موسیقی ما برای سرگرمی نیست / سلیقه شنیداری مردم به‌شدت افت کرده است / شاهد سبحانی‌فر و فهام گوهری از آلبوم "پیدای پنهان" می‌گویند

ژان کلود کریر: تئاتر زنده‌ترین نوع هنرهاست / نشان عالی خانه تئاتر به فیلمنامه‌نویس و نمایشنامه‌نویس فرانسوی اعطا شد

«جشن طلاق»؛ یک لاکچری‌ ایرانی در قاب خودنمایی

طلاق عاطفی و زوج های از هم دور افتاده

غزال بهمنی: طراح لباس بنگاه‌دار اقتصادی نیست

افزایش سن ازدواج، تغییر سبک زندگی یا تخریب بنیان خانواده

ضعف خانواده‌های ایرانی در فرزند پروری

زنان دارای همسر معتاد در معرض آسیب اعتیاد

ارتباط شعر و معارف دینی دوسویه است / شاعران آیینی برای روشنگری معارف دینی به میدان بیایند

تجرد قطعی و منفی نگری چالشی جدی در برابر جوانان

"میلیونر میامی" تا حدی ادای دین به سینمای ایران است / ساخت فیلم کمدی از جدی سخت‌تر است / صابر ابر بازیگری کمیاب است

سعید حق‌مراد: خیاط کت مردانه، پادشاه خیاطان است / تداوم کارگاه‌های آموزشی آکادمی "ژینو" در سراسر کشور

رضا توفیق‌جو: "وَرَن" فیلمی سایکودرام است

علی منتظری: تئاتر و انقلاب به یکدیگر خدمت کرده‌اند / باید به تئاتر استان‌ها توجه خاص داشته باشیم

حمید دهقانپور: سال‌های پیش از انقلاب سینما به حد ورشکستی رسید / سینمای ایران در دهه 60 دچار تحول شگرفی شد