آریا بانو

آخرين مطالب

داریوش اسکویی: مخاطبان انیمیشن کوتاه باید گسترده‌تر شوند گفتگو

داریوش اسکویی: مخاطبان انیمیشن کوتاه باید گسترده‌تر شوند

  بزرگنمايي:

آریا بانو - کارگردان فیلم برنده جایزه بهترین انیمیشن کوتاه جشنواره کودک و نوجوان اصفهان می‌گوید اکثر انیمیشن‌ها حرفی برای گفتن دارند و می‌توانند خیلی از دردها را دوا کنند.


سرویس سینمایی هنرآنلاین : داریوش اسکویی در عرصه انیمیشن مشغول فعالیت است و آخرین اثرش در این زمینه "باربر" است که در سی و پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان به نمایش درآمد و در بخش سینمای ایران برنده جایزه بهترین فیلم انیمیشن کوتاه شد.
او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره ایده و نحوه شکل گیری این اثر بیان کرد: ایده انیمیشن "باربر" از زندگی امروزی انسان‌ها به ذهنم رسید که در یک چرخه کارخانه‌وار به دنیا می‌آییم و یک مسیری را طی می‌کنیم بدون اینکه نسبت به این مسیر الینه شویم. در واقع شروع به جمع کردن پول، وسایل و کتاب خواندن می‌کنیم و به همین شکل زندگی را طی می‌کنیم و آن‌طور که به ما یاد داده‌اند مسیر را ادامه می‌دهیم تا به انتها برسد. در این مسیر کوله بارمان پر می‌شود از وسایل، خاطره‌ها و تمام چیزهایی که در این سال‌ها جمع کردیم و این کوله بار می‌ماند اینجا و ما بدون حتی لباس‌هایمان به درون قبر گذاشته می‌شویم و همه آنچه را که جمع کردیم جا می‌گذاریم در واقع شبیه به باربری هستیم که دائما یک باری بر دوش داریم.
اسکویی درباره وضعیت حال حاضر انیمیشن ایران، اظهار کرد: وضعیت امروز را خیلی خوب می‌بینم. حضور کارهایمان در جشنواره انسی گویای کیفیت بالای کار ماست. ما حتی انیمیشن‌هایی داشتیم که توانستند به یک قدمی اسکار برسند. البته که در زمینه انیمیشن‌های سینمایی هنوز به آن خوبی نتوانستیم بدرخشیم که در انیمیشن‌های کوتاه این کار را انجام داده‌ایم. این اتفاق هم دلایل بسیار زیادی دارد که مهمترین آن اقتصادی است و تولید انیمیشن سینمایی بسیار هزینه بر است و زیرساخت‌هایی لازم دارد که در ایران در حال شکل گیری هستند، هرچند که انیمیشن‌های سینمایی ما در سال‌های اخیر بسیار پیشرفت داشتند.

این کارگردان جوان در ادامه درباره وضعیت نمایش انیمیشن‌های کوتاه گفت: نمایش انیمیشن در داخل کشور می‌تواند وضعیت بهتری داشته باشد. اصولا انیمیشن‌های کوتاه در جشنواره‌ها به نمایش درمی‌آیند و بوده‌اند آثاری که از تلویزیون، مترو و یا شبکه‌های مجازی نیز پخش شده‌اند یا در سایت‌های مجازی به نمایش درآمده‌اند، اما اکثرا مخاطب انیمیشن کوتاه در ایران، انیمشن‌سازان، داوران و قشر محدود مخاطبانی هستند که علاقمند به سینما هستند و به جشنواره‌ها می‌آیند تا این آثار را ببینند. اکثریت جامعه اما به همان شیوه می‌توانند آثار را ببینند و راه دیگری وجود ندارد. به نظرم اگر مخاطبان انیمیشن کوتاه گسترده‌تر شوند و قشر اعظمی را در بر بگیرند نه یک قشر محدود و خاص را، اتفاق خیلی بهتری پیش روی انیمیشن خواهد بود، چرا که اکثر این انیمیشن‌ها حرفی برای گفتن دارند و می‌توانند خیلی از دردها را دوا کنند. در واقع از نظر فرهنگی هم می‌توانند اثرگذار باشند.
اسکویی در ادامه درپاسخ به این سوال که برخی به دلیل این که در ایران فضای چندانی برای نمایش آثار انیمیشن وجود ندارد آنها را به نوعی جشنواره‌پسند تولید می‌کنند، اظهار کرد: مسلما برگزاری جشنواره‌ها در دیده شدن آثار بسیار کمک می‌کند، اما باید دید چه کسانی مخاطب هستند: اکثر قشر جامعه یا داوران و مسئولین سینمایی کشور؟ مسلما جشنواره‌ها در بخش دوم بسیار موثر هستند و بیشترین سهم را در دیده شدن آثار دارند؛ اما در بخش اول جشنواره‌ها خیلی بهتر می‌توانند عمل کنند. به طور مثال جشنواره امسال کودک و نوجوان اصفهان چند بخش داشت و در استان‌های مختلف ایران هم برگزار شد. امیدوارم این اتفاق خوب گسترده‌تر و مردمی‌تر شود چرا که حس می‌کنم الان جشنواره‌های فیلم کوتاه و انیمیشن خیلی محدود به افرادسینمارو، داوران و فیلمسازان شده است. این پخش‌های گسترده می‌تواند به دیده شدن آثار توسط باقی جامعه نیز کمک کند. متاسفانه اکثرا اینطور است که جشنواره پسند انیمیشن‌ها را تولید می‌کنند. از نظر اقتصادی به این دوستان حق می‌دهم چه کسانی که در تولید توسط مراکزی که از فیلم کوتاه حمایت می‌کنند همکاری دارند، چه خود شخص تهیه کننده باشد و یا شخص تهیه کننده سفارش دهد همه به دنبال جذب جوایز بیشتری توسط جشنواره‌ها هستند که می‌توان به آنها حق داد تا از طریق دریافت جوایز بتوانند بخش اقتصادی کار را تامین کنند، اما اگر از این منظر نگاه کرد که آیا آن انیمیشن علاوه بر کسب مقام حرفی هم برای گفتن به افرادی غیر از داوران جشنواره دارد یا نه مهم است که در این بخش با عملکرد دوستان موافق نیستم. شاید اگر همان اتفاقی که گفتم در ایران بیفتد و پخش انیمیشن‌ها مردمی شود، به غیر از هدف قرار دادن جوایز جشنواره‌ها بتوان هدف را حرف زدن با مردم قرار داد و این ارزش که چه حرفی قرار است بزنیم مطرح شود که مسئولیت بزرگی برعهده فیلمساز می‌گذارد. به نظرم در این سال‌ها بهترین کارها را می‌توان آثاری دانست که نه فقط جشنواره را بلکه هر دو منظر را رعایت کرده‌اند: هم مفهوم به مخاطب منتقل شده است و هم به جوایز فکر کرده‌اند.
وی در خاتمه خاطرنشان کرد: امیدوارم در آینده خیلی نزدیک به جای انیمیشن‌های هجو و انیمیشن‌های مبتذلی که فقط به دنبال خنداندن مردم از هر راهی هستند و بین مردم دست به دست می‌شوند، انیمیشن‌های کوتاه ما که حرف بسیاری دارند دست به دست شوند. امیدوارم فضای خندیدن در جامعه کم نباشد که به دنبال کارهای هجو باشیم و بیشتر به سمت کارهای معناداری برویم که در جشنواره‌ها حضور پیدا می‌کنند ولی متاسفانه سال به سال به دست مردم نمی‌رسند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

«پدر» مهم‌ترین رکن تربیت فرزندان در خانواده

گفتگو با اولین زن خلبان هلیکوپتر در ایران

زن و دفاع مقدس، تار و پود در هم تنیده

«شهریه» و «کلاس‌های فوق برنامه»؛ بیشترین شکایات خانواده‌ها از مهدهای کودک

علی اصغر کاراندیش: اعتبارات حوزه سینما، یارانه کتاب و مطبوعات سال آینده افزایش می‌یابد

آسیب پذیری فرزندان دارای مادر زندانی بسیار بالا است

شهرداری تهران فرصت حضور بانوان معلول را درجامعه فراهم می کند

20 ایده برتر جشنواره کودکآنلاین معرفی شدند / آذری جهرمی: اگر امروز به فرهنگ کودکان فکر نکنیم آینده را از دست خواهیم داد

از بیماری تا "توهم" بیماری

جملات آرایش‌شده روانشناسان در فضای مجازی را باور نکنید

کودکان چمدان نیستند!

خانواده متشنج و آشفته احتمال ارتکاب فرزندان را به بزهکاری‌ها افزایش می‌دهد

4 روایت جذاب از خشایار الوند

عباسی: حقوق بازنشستگان در بودجه سال آینده مورد توجه قرار بگیرد

زنان در خانواده فقر را بیشتر از سایر اعضا درک می کنند

‌بانویی که ورزشکارانی نام‌آور تربیت کرده

ما خودمان سپندارمذگان داریم

سن ازدواج برای دختران و پسران چند سال باشد؟

عشق و احساسات عاشقانه در مردان

در آستانه 30 سالگی احساس پوچی می کنم

والدین معتاد «عزت نفس» فرزندانشان را کاهش می‌دهند

سیرصعودی رفتار «سیگار» کشیدن دختران نوجوان نسبت به پسران

مریم دوستی: "آسیه در زمستان" حمایت نشد / می‌توان با تاسیس کمپانی‌های فیلم کوتاه گام‌های مثبت برداشت

بهزاد عبدی: استفاده نادرست از برنامه‌هاى کامپیوترى باعث نزول سطح موسیقى فیلم شده است / تور اروپایی گروه خنیاگران مهر

حضور یک سوم کودکان «کاروخیابان» در پایتخت /عدم همکاری وزارت بهداشت برای درمان کودکان معتاد

500 محله آسیب‌خیز شناسنامه‌دار شدند

نگاه و زاویه دید جدید به قصه معروف آنشرلی/ "آقا محمدخان" یک انتزاع نمایشی از تاریخ / روایت دو کارگردان از آثارشان در جشنواره تئاتر فجر

«کافه دانتیسم»؛ رویای بی‌رونق

اختلاف سن ازدواج چقدر اهمیت دارد؟

«جشن طلاق» یا سوگواری جدایی ؟

فضای مجازی به محل چشم و هم‌چشمی تبدیل شده است

ژنتیک؛ یکی از عوامل گرایش فرد به اعتیاد

چه کسانی «جشن طلاق» می‌گیرند؟

ازدواج با این افراد، ممنوع

برایم مهم است که اول من را به عنوان بازیگر بشناسند

موسیقی ما برای سرگرمی نیست / سلیقه شنیداری مردم به‌شدت افت کرده است / شاهد سبحانی‌فر و فهام گوهری از آلبوم "پیدای پنهان" می‌گویند

ژان کلود کریر: تئاتر زنده‌ترین نوع هنرهاست / نشان عالی خانه تئاتر به فیلمنامه‌نویس و نمایشنامه‌نویس فرانسوی اعطا شد

«جشن طلاق»؛ یک لاکچری‌ ایرانی در قاب خودنمایی

طلاق عاطفی و زوج های از هم دور افتاده

غزال بهمنی: طراح لباس بنگاه‌دار اقتصادی نیست

افزایش سن ازدواج، تغییر سبک زندگی یا تخریب بنیان خانواده

ضعف خانواده‌های ایرانی در فرزند پروری

زنان دارای همسر معتاد در معرض آسیب اعتیاد

ارتباط شعر و معارف دینی دوسویه است / شاعران آیینی برای روشنگری معارف دینی به میدان بیایند

تجرد قطعی و منفی نگری چالشی جدی در برابر جوانان

"میلیونر میامی" تا حدی ادای دین به سینمای ایران است / ساخت فیلم کمدی از جدی سخت‌تر است / صابر ابر بازیگری کمیاب است

سعید حق‌مراد: خیاط کت مردانه، پادشاه خیاطان است / تداوم کارگاه‌های آموزشی آکادمی "ژینو" در سراسر کشور

رضا توفیق‌جو: "وَرَن" فیلمی سایکودرام است

علی منتظری: تئاتر و انقلاب به یکدیگر خدمت کرده‌اند / باید به تئاتر استان‌ها توجه خاص داشته باشیم

حمید دهقانپور: سال‌های پیش از انقلاب سینما به حد ورشکستی رسید / سینمای ایران در دهه 60 دچار تحول شگرفی شد