آریا بانو

آخرين مطالب

داریوش اسکویی: مخاطبان انیمیشن کوتاه باید گسترده‌تر شوند گفتگو

داریوش اسکویی: مخاطبان انیمیشن کوتاه باید گسترده‌تر شوند

  بزرگنمايي:

آریا بانو - کارگردان فیلم برنده جایزه بهترین انیمیشن کوتاه جشنواره کودک و نوجوان اصفهان می‌گوید اکثر انیمیشن‌ها حرفی برای گفتن دارند و می‌توانند خیلی از دردها را دوا کنند.


سرویس سینمایی هنرآنلاین : داریوش اسکویی در عرصه انیمیشن مشغول فعالیت است و آخرین اثرش در این زمینه "باربر" است که در سی و پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان به نمایش درآمد و در بخش سینمای ایران برنده جایزه بهترین فیلم انیمیشن کوتاه شد.
او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره ایده و نحوه شکل گیری این اثر بیان کرد: ایده انیمیشن "باربر" از زندگی امروزی انسان‌ها به ذهنم رسید که در یک چرخه کارخانه‌وار به دنیا می‌آییم و یک مسیری را طی می‌کنیم بدون اینکه نسبت به این مسیر الینه شویم. در واقع شروع به جمع کردن پول، وسایل و کتاب خواندن می‌کنیم و به همین شکل زندگی را طی می‌کنیم و آن‌طور که به ما یاد داده‌اند مسیر را ادامه می‌دهیم تا به انتها برسد. در این مسیر کوله بارمان پر می‌شود از وسایل، خاطره‌ها و تمام چیزهایی که در این سال‌ها جمع کردیم و این کوله بار می‌ماند اینجا و ما بدون حتی لباس‌هایمان به درون قبر گذاشته می‌شویم و همه آنچه را که جمع کردیم جا می‌گذاریم در واقع شبیه به باربری هستیم که دائما یک باری بر دوش داریم.
اسکویی درباره وضعیت حال حاضر انیمیشن ایران، اظهار کرد: وضعیت امروز را خیلی خوب می‌بینم. حضور کارهایمان در جشنواره انسی گویای کیفیت بالای کار ماست. ما حتی انیمیشن‌هایی داشتیم که توانستند به یک قدمی اسکار برسند. البته که در زمینه انیمیشن‌های سینمایی هنوز به آن خوبی نتوانستیم بدرخشیم که در انیمیشن‌های کوتاه این کار را انجام داده‌ایم. این اتفاق هم دلایل بسیار زیادی دارد که مهمترین آن اقتصادی است و تولید انیمیشن سینمایی بسیار هزینه بر است و زیرساخت‌هایی لازم دارد که در ایران در حال شکل گیری هستند، هرچند که انیمیشن‌های سینمایی ما در سال‌های اخیر بسیار پیشرفت داشتند.

این کارگردان جوان در ادامه درباره وضعیت نمایش انیمیشن‌های کوتاه گفت: نمایش انیمیشن در داخل کشور می‌تواند وضعیت بهتری داشته باشد. اصولا انیمیشن‌های کوتاه در جشنواره‌ها به نمایش درمی‌آیند و بوده‌اند آثاری که از تلویزیون، مترو و یا شبکه‌های مجازی نیز پخش شده‌اند یا در سایت‌های مجازی به نمایش درآمده‌اند، اما اکثرا مخاطب انیمیشن کوتاه در ایران، انیمشن‌سازان، داوران و قشر محدود مخاطبانی هستند که علاقمند به سینما هستند و به جشنواره‌ها می‌آیند تا این آثار را ببینند. اکثریت جامعه اما به همان شیوه می‌توانند آثار را ببینند و راه دیگری وجود ندارد. به نظرم اگر مخاطبان انیمیشن کوتاه گسترده‌تر شوند و قشر اعظمی را در بر بگیرند نه یک قشر محدود و خاص را، اتفاق خیلی بهتری پیش روی انیمیشن خواهد بود، چرا که اکثر این انیمیشن‌ها حرفی برای گفتن دارند و می‌توانند خیلی از دردها را دوا کنند. در واقع از نظر فرهنگی هم می‌توانند اثرگذار باشند.
اسکویی در ادامه درپاسخ به این سوال که برخی به دلیل این که در ایران فضای چندانی برای نمایش آثار انیمیشن وجود ندارد آنها را به نوعی جشنواره‌پسند تولید می‌کنند، اظهار کرد: مسلما برگزاری جشنواره‌ها در دیده شدن آثار بسیار کمک می‌کند، اما باید دید چه کسانی مخاطب هستند: اکثر قشر جامعه یا داوران و مسئولین سینمایی کشور؟ مسلما جشنواره‌ها در بخش دوم بسیار موثر هستند و بیشترین سهم را در دیده شدن آثار دارند؛ اما در بخش اول جشنواره‌ها خیلی بهتر می‌توانند عمل کنند. به طور مثال جشنواره امسال کودک و نوجوان اصفهان چند بخش داشت و در استان‌های مختلف ایران هم برگزار شد. امیدوارم این اتفاق خوب گسترده‌تر و مردمی‌تر شود چرا که حس می‌کنم الان جشنواره‌های فیلم کوتاه و انیمیشن خیلی محدود به افرادسینمارو، داوران و فیلمسازان شده است. این پخش‌های گسترده می‌تواند به دیده شدن آثار توسط باقی جامعه نیز کمک کند. متاسفانه اکثرا اینطور است که جشنواره پسند انیمیشن‌ها را تولید می‌کنند. از نظر اقتصادی به این دوستان حق می‌دهم چه کسانی که در تولید توسط مراکزی که از فیلم کوتاه حمایت می‌کنند همکاری دارند، چه خود شخص تهیه کننده باشد و یا شخص تهیه کننده سفارش دهد همه به دنبال جذب جوایز بیشتری توسط جشنواره‌ها هستند که می‌توان به آنها حق داد تا از طریق دریافت جوایز بتوانند بخش اقتصادی کار را تامین کنند، اما اگر از این منظر نگاه کرد که آیا آن انیمیشن علاوه بر کسب مقام حرفی هم برای گفتن به افرادی غیر از داوران جشنواره دارد یا نه مهم است که در این بخش با عملکرد دوستان موافق نیستم. شاید اگر همان اتفاقی که گفتم در ایران بیفتد و پخش انیمیشن‌ها مردمی شود، به غیر از هدف قرار دادن جوایز جشنواره‌ها بتوان هدف را حرف زدن با مردم قرار داد و این ارزش که چه حرفی قرار است بزنیم مطرح شود که مسئولیت بزرگی برعهده فیلمساز می‌گذارد. به نظرم در این سال‌ها بهترین کارها را می‌توان آثاری دانست که نه فقط جشنواره را بلکه هر دو منظر را رعایت کرده‌اند: هم مفهوم به مخاطب منتقل شده است و هم به جوایز فکر کرده‌اند.
وی در خاتمه خاطرنشان کرد: امیدوارم در آینده خیلی نزدیک به جای انیمیشن‌های هجو و انیمیشن‌های مبتذلی که فقط به دنبال خنداندن مردم از هر راهی هستند و بین مردم دست به دست می‌شوند، انیمیشن‌های کوتاه ما که حرف بسیاری دارند دست به دست شوند. امیدوارم فضای خندیدن در جامعه کم نباشد که به دنبال کارهای هجو باشیم و بیشتر به سمت کارهای معناداری برویم که در جشنواره‌ها حضور پیدا می‌کنند ولی متاسفانه سال به سال به دست مردم نمی‌رسند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

کمال یوسف‌پور: مسابقات معماری در چهره شهرهای امروزی تأثیر چندانی ندارند / آثار برنده اغلب ساخته نمی‌شوند

"تولدت مبارک" فیلمی است با موضوعی جهانی/ فیلم از تمام مراحل ارشاد سربلند بیرون آمد اما مورد حمایت واقع نشد / گلایه انسیه جهان آرا از وضعیت اکران فیلمش

مرضیه ابراهیمی قربانی معروف اسیدپاشی: اعدام نمی‌خواهیم، چرخه خشونت باید متوقف شود

نسل دوبلورهای قدیمی ما دیگر تکرار نمی‌شود / محدودیت‌ها در رادیو زیاد و متن‌ها شبیه همدیگر شده است / وقتی یک کار انیمیشن را دوبله می‌کنم، اصلاً خسته نمی‌شوم / روایت تورج نصر از سال‌ها فعالیت در دوبله و بازیگری

ویژگی‌های موسیقی کودک از نگاه اردشیر کامکار

محمدمهدی فخری‌زاده: انتشار کتاب سینمایی مقبولیت عمومی ندارد / در اتحادیه ناشران می‌توانیم جلوی فعالیت‌های مخرب را بگیریم / "راهنمای فیلم‌های سینمای ایران" در دست تدوین است

مهران نائل: "دل‌دار" روایتی متفاوت از عشق است

حسینی: نمایشگاه عکس افغانستان در نیاوران بستر مناسبی برای همدلی است

دوست دارم آرام آرام بیایم و ماندگار شوم / پژمان جمشیدی اول باید بازیگر می‌شد بعد فوتبالیست / گفت‌و‌گو با علی شمس الهی خواننده پاپ

کلیشه شدن در یک نقش خطرناک است / حسام محمودی از بازی در سریال "دل‌دار" می‌گوید

مهسا علامیر: حقوق استادان گرایش‌های هنری در دانشگاه‌های ایران پایین است / اغلب طراحان لباس توان پرزنت آثارشان را ندارند

بهترین راه لاغری شکم | جراحی‌هایی که فقط جیبتان را خالی می‌کند!

بهمن کیارستمی: منیر فرمانفرماییان تا آخرین روز تصویربرداری مقابل دوربین راحت نبود / نمایش مستند "منیر" در خانه سینما

مستر کیتون شخصیتی است که تعریف مشخص دارد / روایت یوسف مرادیان از بازی در سریال "از یادها رفته"

عباس مجیدی: در دوسالانه مجسمه شهری مشهد هنرمندان براساس فضای تعریف شده مجسمه می‌سازند

علی نصیریان:لزوم تجدیدنظر تلویزیون در سریال‌سازی/ قصه‌هایی که درد مردم نیست

از سوءاستفاده تا قاچاق‌فروشی کودکان کار

نمایشی که 30 سال پیش اجرای آن در تئاترشهر متوقف شد / روایت حسن انصاریان از اجرای نمایش "شاپرک خانوم" با بازیگران حرفه‌ای

خوشحالم که بخشی از خاطرات دهه شصتی‌ها هستم

ضبط «برادرجان» ادامه دارد/80 درصد تصویربرداری سریال به انجام رسید

کامبیز دیرباز : برایم مهم است نقشی که بازی می‌کنم توده مردم را نمایندگی کند

ندا لهردی: در ترجمه "همسران تابستانی" به سبک و لحن نویسنده وفادار بودم / شخصیت‌های واقعی لارنس الیویه و ویوین لی در رمان بئاتریز ویلیامز

شریعتمداری: موضوعی برای پنهان کردن از مردم نداریم

حسینی: به مدد اساتید می‌شود بر دشواری‌های حوزه آموزش پیروز شد / رونمایی از سامانه صدور کارت تدریس مربیان آموزشگاه‌های آزاد هنری

حسینی: خلیج فارس دُر و مروارید علم و هنر را برآورده است / معاون هنری وزیر ارشاد در روز ملی خلیج فارس به بوشهر رفت

«کودک‌شو» به لرستان، خوزستان و زاهدان می‌رود/ بازغی: هیچ خداحافظی در کار نبود؛ گلایه‌ام را فریاد کردم

علی شیرازی: هنر خوشنویسی وارد دوران طلایی خود شده است

هادی حاجتمند: "مدیترانه" قصه آب و دفاع از مرزهاست / بازخوردها در جشنواره جهانی فیلم فجر زلال‌تر است

طراحان، تولید‌کنندگان و هنرمندان هستند که تعیین می‌کنند بازار چگونه باشد نه مردم / روایت حسامی از کیف و کفش‌های برند "ویزلند"

تأکیدی بر سنتی یا مدرن بودن کار نداشتم / روایت شریف لطفی از آلبوم "آوای ایران (محلی‌ها)"

فرزندتان در چه زمینه‌ای استعداد دارد؟

بیماری مادرم عظیم‌ترین حادثه سخت زندگی ما بود / کارمان در گیشه بسیار سخت است / روایت کارگردان فیلم "شکستن همزمان بیست استخوان" از حضور در جشنواره جهانی فجر

احمد مسجدجامعی: عکاسان در سطح شهر با مشکلات متعددی روبرو هستند / برگزیدگان مسابقه عکس مترو معرفی شدند

محمدرضا علیمردانی: ترجیح دادم نه به فرش قرمز "غلامرضا تختی" بروم نه مصاحبه‌ای کنم / سه بار قرار بود با مهران مدیری همکاری کنم اما نشد

گفت وگوی خراسان با عکاس مبتکر آمریکایی درباره پروژه «حذف شده»

با خنده به استقبال مردها بروید

انتظامی: وارش مصداق ایفای نقش مسئولیت اجتماعی سینما است

پیمان سلطانی: رپرتورا ارکستر ملی مضمون ملی، میهنی، عاشقانه دارد / انتشار یک اثر ملی بعد از 10 سال

عموهایی که در آینده تنها یک اسم از آنها باقی است

شریعتمداری: تامین اجتماعی از دولت 180هزار میلیارد تومان طلب دارد

سرمربی تیم فوتسال دانشجویان دختر: شناختی کافی از حریفان نداریم

باور به دختران دنیای IT

رضا کیانیان: به ما سنگ می‌زنند چون در حال پیشرفت هستیم

نقش نظام آموزشی و تربیتی در ایجاد آسیب‌های اجتماعی

در بند فروشندگی در خیابان...

گفتگو با حامد بهداد: جسارت در سینمای ایران را من ایجاد کردم!

وقتی سیل روح را می آزارد!

نادر مشایخی: پدرم خیلی‌ها را دوستدار سینما کرد

نظر حامد عنقا درباره تهیه‌کنندگان سریال‌های نوروزی/ مردم به ما اعتماد کردند

«زنبور کارگر» 15 اردیبهشت کلید می‌خورد/ دلیل انتخاب حمید فرخ‌نژاد