آریا بانو

آخرين مطالب

داریوش اسکویی: مخاطبان انیمیشن کوتاه باید گسترده‌تر شوند گفتگو

داریوش اسکویی: مخاطبان انیمیشن کوتاه باید گسترده‌تر شوند

  بزرگنمايي:

آریا بانو - کارگردان فیلم برنده جایزه بهترین انیمیشن کوتاه جشنواره کودک و نوجوان اصفهان می‌گوید اکثر انیمیشن‌ها حرفی برای گفتن دارند و می‌توانند خیلی از دردها را دوا کنند.


سرویس سینمایی هنرآنلاین : داریوش اسکویی در عرصه انیمیشن مشغول فعالیت است و آخرین اثرش در این زمینه "باربر" است که در سی و پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان به نمایش درآمد و در بخش سینمای ایران برنده جایزه بهترین فیلم انیمیشن کوتاه شد.
او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره ایده و نحوه شکل گیری این اثر بیان کرد: ایده انیمیشن "باربر" از زندگی امروزی انسان‌ها به ذهنم رسید که در یک چرخه کارخانه‌وار به دنیا می‌آییم و یک مسیری را طی می‌کنیم بدون اینکه نسبت به این مسیر الینه شویم. در واقع شروع به جمع کردن پول، وسایل و کتاب خواندن می‌کنیم و به همین شکل زندگی را طی می‌کنیم و آن‌طور که به ما یاد داده‌اند مسیر را ادامه می‌دهیم تا به انتها برسد. در این مسیر کوله بارمان پر می‌شود از وسایل، خاطره‌ها و تمام چیزهایی که در این سال‌ها جمع کردیم و این کوله بار می‌ماند اینجا و ما بدون حتی لباس‌هایمان به درون قبر گذاشته می‌شویم و همه آنچه را که جمع کردیم جا می‌گذاریم در واقع شبیه به باربری هستیم که دائما یک باری بر دوش داریم.
اسکویی درباره وضعیت حال حاضر انیمیشن ایران، اظهار کرد: وضعیت امروز را خیلی خوب می‌بینم. حضور کارهایمان در جشنواره انسی گویای کیفیت بالای کار ماست. ما حتی انیمیشن‌هایی داشتیم که توانستند به یک قدمی اسکار برسند. البته که در زمینه انیمیشن‌های سینمایی هنوز به آن خوبی نتوانستیم بدرخشیم که در انیمیشن‌های کوتاه این کار را انجام داده‌ایم. این اتفاق هم دلایل بسیار زیادی دارد که مهمترین آن اقتصادی است و تولید انیمیشن سینمایی بسیار هزینه بر است و زیرساخت‌هایی لازم دارد که در ایران در حال شکل گیری هستند، هرچند که انیمیشن‌های سینمایی ما در سال‌های اخیر بسیار پیشرفت داشتند.

این کارگردان جوان در ادامه درباره وضعیت نمایش انیمیشن‌های کوتاه گفت: نمایش انیمیشن در داخل کشور می‌تواند وضعیت بهتری داشته باشد. اصولا انیمیشن‌های کوتاه در جشنواره‌ها به نمایش درمی‌آیند و بوده‌اند آثاری که از تلویزیون، مترو و یا شبکه‌های مجازی نیز پخش شده‌اند یا در سایت‌های مجازی به نمایش درآمده‌اند، اما اکثرا مخاطب انیمیشن کوتاه در ایران، انیمشن‌سازان، داوران و قشر محدود مخاطبانی هستند که علاقمند به سینما هستند و به جشنواره‌ها می‌آیند تا این آثار را ببینند. اکثریت جامعه اما به همان شیوه می‌توانند آثار را ببینند و راه دیگری وجود ندارد. به نظرم اگر مخاطبان انیمیشن کوتاه گسترده‌تر شوند و قشر اعظمی را در بر بگیرند نه یک قشر محدود و خاص را، اتفاق خیلی بهتری پیش روی انیمیشن خواهد بود، چرا که اکثر این انیمیشن‌ها حرفی برای گفتن دارند و می‌توانند خیلی از دردها را دوا کنند. در واقع از نظر فرهنگی هم می‌توانند اثرگذار باشند.
اسکویی در ادامه درپاسخ به این سوال که برخی به دلیل این که در ایران فضای چندانی برای نمایش آثار انیمیشن وجود ندارد آنها را به نوعی جشنواره‌پسند تولید می‌کنند، اظهار کرد: مسلما برگزاری جشنواره‌ها در دیده شدن آثار بسیار کمک می‌کند، اما باید دید چه کسانی مخاطب هستند: اکثر قشر جامعه یا داوران و مسئولین سینمایی کشور؟ مسلما جشنواره‌ها در بخش دوم بسیار موثر هستند و بیشترین سهم را در دیده شدن آثار دارند؛ اما در بخش اول جشنواره‌ها خیلی بهتر می‌توانند عمل کنند. به طور مثال جشنواره امسال کودک و نوجوان اصفهان چند بخش داشت و در استان‌های مختلف ایران هم برگزار شد. امیدوارم این اتفاق خوب گسترده‌تر و مردمی‌تر شود چرا که حس می‌کنم الان جشنواره‌های فیلم کوتاه و انیمیشن خیلی محدود به افرادسینمارو، داوران و فیلمسازان شده است. این پخش‌های گسترده می‌تواند به دیده شدن آثار توسط باقی جامعه نیز کمک کند. متاسفانه اکثرا اینطور است که جشنواره پسند انیمیشن‌ها را تولید می‌کنند. از نظر اقتصادی به این دوستان حق می‌دهم چه کسانی که در تولید توسط مراکزی که از فیلم کوتاه حمایت می‌کنند همکاری دارند، چه خود شخص تهیه کننده باشد و یا شخص تهیه کننده سفارش دهد همه به دنبال جذب جوایز بیشتری توسط جشنواره‌ها هستند که می‌توان به آنها حق داد تا از طریق دریافت جوایز بتوانند بخش اقتصادی کار را تامین کنند، اما اگر از این منظر نگاه کرد که آیا آن انیمیشن علاوه بر کسب مقام حرفی هم برای گفتن به افرادی غیر از داوران جشنواره دارد یا نه مهم است که در این بخش با عملکرد دوستان موافق نیستم. شاید اگر همان اتفاقی که گفتم در ایران بیفتد و پخش انیمیشن‌ها مردمی شود، به غیر از هدف قرار دادن جوایز جشنواره‌ها بتوان هدف را حرف زدن با مردم قرار داد و این ارزش که چه حرفی قرار است بزنیم مطرح شود که مسئولیت بزرگی برعهده فیلمساز می‌گذارد. به نظرم در این سال‌ها بهترین کارها را می‌توان آثاری دانست که نه فقط جشنواره را بلکه هر دو منظر را رعایت کرده‌اند: هم مفهوم به مخاطب منتقل شده است و هم به جوایز فکر کرده‌اند.
وی در خاتمه خاطرنشان کرد: امیدوارم در آینده خیلی نزدیک به جای انیمیشن‌های هجو و انیمیشن‌های مبتذلی که فقط به دنبال خنداندن مردم از هر راهی هستند و بین مردم دست به دست می‌شوند، انیمیشن‌های کوتاه ما که حرف بسیاری دارند دست به دست شوند. امیدوارم فضای خندیدن در جامعه کم نباشد که به دنبال کارهای هجو باشیم و بیشتر به سمت کارهای معناداری برویم که در جشنواره‌ها حضور پیدا می‌کنند ولی متاسفانه سال به سال به دست مردم نمی‌رسند.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

شکوفه اسفندیاری: بخش دولتی کمک کرد حوزه مد و لباس از سردرگمی خارج شود / بزرگترین معضل ما فارغ‌التحصیلان بدون مهارت است

صالحی: بخشی از حیات فرهنگ عمومی، مدیون هنر "تعزیه" است

زندگی دوباره فرش‌ها پس از انهدام / روایت بیژن قاسمی‌نژاد از نمایشگاه "بود و تار" در گالری پروژه‌های آران

ردپای اعتیاد در نیمی از دادخواست های طلاق مشاهده می شود

والدین «تک‌فرزند»ها بخوانند

ویژگی‌های کودکان تیزهوش

امیر کریمی: شرایط امروز موسیقی پاپ بسیار نابسامان است / هیچ مطالبه‌ای از هیچ فرد یا نهادی ندارم

نباید از پا نشست و صحنه عاشقی هنر را رها کرد / چکناوریان، مرادی، کیایی و رستگاری از مشکلات هنرمندان پیشکسوت می‌گویند

ازدواج های زودهنگام و پیامدهای اجتماعی آن

مدیر شبکه سه: "ماه عسل" دو برابر برنامه "نود" مخاطب دارد / "هفت" با اجرای بهروز افخمی روی آنتن می‌رود / بازیگر نباید بتواند پایان یک سریال را عوض کند

مجید مظفری: اطلاعی از ورود پول‌های کثیف به سینما ندارم/ هزینه تولید یک فیلم در سینمای ایران به‌طور متوسط 3 میلیارد تومان است

تنها ثروتم آرشیو کاملی از دهه 20 تاکنون است / هیچ فردی در جهان به‌اندازه من در زمینه صدابرداری و صداگذاری فعالیت نداشته / روایت اسحاق خانزادی از همکاری با شهیدثالث، لاموریس، بیضایی و ضبط شعار "مرگ بر شاه" در تهران

مهدی صبایی: متأسفم که به فیلم "ماهورا" توجه نشد

حسین عالم‌بخش: "خاتون" در عرصه تئاتر حرفه‌ای عرض اندام می‌کند

نبوی: ما در سینمای ایران با خلأ جدی موضوع پژوهش روبرو هستیم

وضعیت ترجمه آثار نمایشی به سامان نیست / گروه‌ تئاتری در حوزه دینی و ارزشی شکل نگرفت / روایت داود دانشور از دنیای ترجمه تا مشکلات تئاتر دینی

برنامه‌های نوین دولت برای تغذیه و پیشگیری از بیماریها/ بهبود شرایط بهداشتی سلامت زنان ایران

تنبیه مجرمان کوچک، آزادی مجرمان بزرگ

حسین زمان: راه سختی در پیش دارم / هنوز ته ذهن خیلی‌ها مانده‌ام

رمضانی: مدل آستین‌ها و یقه لباس‌های بانوان به دهه 1360 بازگشته است

نادر مشایخی: به موسیقی کلاسیک کمتر توجه می‌شود

چرا کوله پشتی کمتر از کیف به کمر آسیب می‌زند

چرا باید ورم دست را جدی گرفت

علمشاهی: خواننده‌های پاپ باید حرفی برای گفتن داشته باشند

غفلت ؛ چهره پنهان و مخوف کودک آزاری

یک روان‌شناس: اضطراب جدایی، دلیل اصلی مدرسه‌هراسی کودکان است

آسیب‌های فضای مجازی؛ زنگ خطر پیش‌روی ارتباطات انسانی

بیماران قلبی بخوانند

کودکان کار، اصلی‌ترین قربانیان خشونت اقتصادی

چگونه کودکان و نوجوانان را در برابر مشکلات و بحران‌ها واکسینه کنیم؟

پایان هزار و یک مشکل

علیرضا خمسه: این یک کوچ زودهنگام بود

ابتکار: دولت از ورزش معلولان حمایت می کند

ابوالفضل شاهی: آزادی جزئی از ماهیت هنر تجسمی است / متریال‌های منسوخ شده را دوباره زنده می‌کنم

صدیقه پا‌ک‌بین: بخش علمی دانشگاهی در جشنواره مد و لباس فجر مستقل شد / برپایی استارت‌آپ‌ها در هشتمین گام

داریوش اسکویی: مخاطبان انیمیشن کوتاه باید گسترده‌تر شوند

شرحی مدرن بر انسان تنهای امروزی / روایت مریم برزگر از نمایش "تهوع"

خواب موبایلی چیست

آنچه که سیستم آموزشی ایران ندارد...

ژن خوب بهانه تنبل‌هاست / تاریخ مملو از معلول‌های موفق است

کنجکاوی؛ مهمترین دلیل گرایش به مواد مخدر

علت گرایش کودکان به شخصیت‌های بازی‌های رایانه‌ای چیست؟

انتقاد «بیژن بیرنگ» از اسپانسرمحور شدن برنامه‌های تلویزیونی: تلویزیون برنامه‌ساز نیست

حذف مهریه با وضع قانون، پایمال کردن حقوق زنان است

حتی سلبریتی‌های عرصه موسیقی هم مشکل جذب اسپانسر دارند / گفت‌وگو با امین غفاری نوازنده ویولن

درناز حاجیها: جشنواره فیلم کوتاه تهران به جدی گرفته شدن فیلمسازان این عرصه کمک می‌کند

6/5 میلیون ایرانی از ابتلای خود به فشار خون بالا بی‌خبرند /بحران مرگ زودرس نیمی از ایرانیان

همه آسیب های اجتماعی اعتیاد و طلاق نیست

صنعت نساجی را از صنعت مد مجزا بدانیم / هنوز با الفبای مد و فشن آشنا نیستیم / گفت‌وگو با تهمینه مولانا و علی انصاریان از "پریمیر ویژن" تا "نساجی امروز"

کمک به مردم 20 روستایی که چیزی برای از دست دادن ندارند