آریا بانو

آخرين مطالب

داریوش اسکویی: مخاطبان انیمیشن کوتاه باید گسترده‌تر شوند گفتگو

داریوش اسکویی: مخاطبان انیمیشن کوتاه باید گسترده‌تر شوند

  بزرگنمايي:

آریا بانو - کارگردان فیلم برنده جایزه بهترین انیمیشن کوتاه جشنواره کودک و نوجوان اصفهان می‌گوید اکثر انیمیشن‌ها حرفی برای گفتن دارند و می‌توانند خیلی از دردها را دوا کنند.


سرویس سینمایی هنرآنلاین : داریوش اسکویی در عرصه انیمیشن مشغول فعالیت است و آخرین اثرش در این زمینه "باربر" است که در سی و پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان به نمایش درآمد و در بخش سینمای ایران برنده جایزه بهترین فیلم انیمیشن کوتاه شد.
او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره ایده و نحوه شکل گیری این اثر بیان کرد: ایده انیمیشن "باربر" از زندگی امروزی انسان‌ها به ذهنم رسید که در یک چرخه کارخانه‌وار به دنیا می‌آییم و یک مسیری را طی می‌کنیم بدون اینکه نسبت به این مسیر الینه شویم. در واقع شروع به جمع کردن پول، وسایل و کتاب خواندن می‌کنیم و به همین شکل زندگی را طی می‌کنیم و آن‌طور که به ما یاد داده‌اند مسیر را ادامه می‌دهیم تا به انتها برسد. در این مسیر کوله بارمان پر می‌شود از وسایل، خاطره‌ها و تمام چیزهایی که در این سال‌ها جمع کردیم و این کوله بار می‌ماند اینجا و ما بدون حتی لباس‌هایمان به درون قبر گذاشته می‌شویم و همه آنچه را که جمع کردیم جا می‌گذاریم در واقع شبیه به باربری هستیم که دائما یک باری بر دوش داریم.
اسکویی درباره وضعیت حال حاضر انیمیشن ایران، اظهار کرد: وضعیت امروز را خیلی خوب می‌بینم. حضور کارهایمان در جشنواره انسی گویای کیفیت بالای کار ماست. ما حتی انیمیشن‌هایی داشتیم که توانستند به یک قدمی اسکار برسند. البته که در زمینه انیمیشن‌های سینمایی هنوز به آن خوبی نتوانستیم بدرخشیم که در انیمیشن‌های کوتاه این کار را انجام داده‌ایم. این اتفاق هم دلایل بسیار زیادی دارد که مهمترین آن اقتصادی است و تولید انیمیشن سینمایی بسیار هزینه بر است و زیرساخت‌هایی لازم دارد که در ایران در حال شکل گیری هستند، هرچند که انیمیشن‌های سینمایی ما در سال‌های اخیر بسیار پیشرفت داشتند.

این کارگردان جوان در ادامه درباره وضعیت نمایش انیمیشن‌های کوتاه گفت: نمایش انیمیشن در داخل کشور می‌تواند وضعیت بهتری داشته باشد. اصولا انیمیشن‌های کوتاه در جشنواره‌ها به نمایش درمی‌آیند و بوده‌اند آثاری که از تلویزیون، مترو و یا شبکه‌های مجازی نیز پخش شده‌اند یا در سایت‌های مجازی به نمایش درآمده‌اند، اما اکثرا مخاطب انیمیشن کوتاه در ایران، انیمشن‌سازان، داوران و قشر محدود مخاطبانی هستند که علاقمند به سینما هستند و به جشنواره‌ها می‌آیند تا این آثار را ببینند. اکثریت جامعه اما به همان شیوه می‌توانند آثار را ببینند و راه دیگری وجود ندارد. به نظرم اگر مخاطبان انیمیشن کوتاه گسترده‌تر شوند و قشر اعظمی را در بر بگیرند نه یک قشر محدود و خاص را، اتفاق خیلی بهتری پیش روی انیمیشن خواهد بود، چرا که اکثر این انیمیشن‌ها حرفی برای گفتن دارند و می‌توانند خیلی از دردها را دوا کنند. در واقع از نظر فرهنگی هم می‌توانند اثرگذار باشند.
اسکویی در ادامه درپاسخ به این سوال که برخی به دلیل این که در ایران فضای چندانی برای نمایش آثار انیمیشن وجود ندارد آنها را به نوعی جشنواره‌پسند تولید می‌کنند، اظهار کرد: مسلما برگزاری جشنواره‌ها در دیده شدن آثار بسیار کمک می‌کند، اما باید دید چه کسانی مخاطب هستند: اکثر قشر جامعه یا داوران و مسئولین سینمایی کشور؟ مسلما جشنواره‌ها در بخش دوم بسیار موثر هستند و بیشترین سهم را در دیده شدن آثار دارند؛ اما در بخش اول جشنواره‌ها خیلی بهتر می‌توانند عمل کنند. به طور مثال جشنواره امسال کودک و نوجوان اصفهان چند بخش داشت و در استان‌های مختلف ایران هم برگزار شد. امیدوارم این اتفاق خوب گسترده‌تر و مردمی‌تر شود چرا که حس می‌کنم الان جشنواره‌های فیلم کوتاه و انیمیشن خیلی محدود به افرادسینمارو، داوران و فیلمسازان شده است. این پخش‌های گسترده می‌تواند به دیده شدن آثار توسط باقی جامعه نیز کمک کند. متاسفانه اکثرا اینطور است که جشنواره پسند انیمیشن‌ها را تولید می‌کنند. از نظر اقتصادی به این دوستان حق می‌دهم چه کسانی که در تولید توسط مراکزی که از فیلم کوتاه حمایت می‌کنند همکاری دارند، چه خود شخص تهیه کننده باشد و یا شخص تهیه کننده سفارش دهد همه به دنبال جذب جوایز بیشتری توسط جشنواره‌ها هستند که می‌توان به آنها حق داد تا از طریق دریافت جوایز بتوانند بخش اقتصادی کار را تامین کنند، اما اگر از این منظر نگاه کرد که آیا آن انیمیشن علاوه بر کسب مقام حرفی هم برای گفتن به افرادی غیر از داوران جشنواره دارد یا نه مهم است که در این بخش با عملکرد دوستان موافق نیستم. شاید اگر همان اتفاقی که گفتم در ایران بیفتد و پخش انیمیشن‌ها مردمی شود، به غیر از هدف قرار دادن جوایز جشنواره‌ها بتوان هدف را حرف زدن با مردم قرار داد و این ارزش که چه حرفی قرار است بزنیم مطرح شود که مسئولیت بزرگی برعهده فیلمساز می‌گذارد. به نظرم در این سال‌ها بهترین کارها را می‌توان آثاری دانست که نه فقط جشنواره را بلکه هر دو منظر را رعایت کرده‌اند: هم مفهوم به مخاطب منتقل شده است و هم به جوایز فکر کرده‌اند.
وی در خاتمه خاطرنشان کرد: امیدوارم در آینده خیلی نزدیک به جای انیمیشن‌های هجو و انیمیشن‌های مبتذلی که فقط به دنبال خنداندن مردم از هر راهی هستند و بین مردم دست به دست می‌شوند، انیمیشن‌های کوتاه ما که حرف بسیاری دارند دست به دست شوند. امیدوارم فضای خندیدن در جامعه کم نباشد که به دنبال کارهای هجو باشیم و بیشتر به سمت کارهای معناداری برویم که در جشنواره‌ها حضور پیدا می‌کنند ولی متاسفانه سال به سال به دست مردم نمی‌رسند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

سیروس الوند: سینما پس از انقلاب، دوباره اختراع شد

سیامک زندیه: شرط حفظ کیفیت البسه ایرانی عرضه محصولات با قیمت‌های بسیار بالا است

فیروز فیروز: معماری بیش از هر چیزی هنر است / معماری ایران فلسفه اکولوژیک دارد/ حرف امروز دنیا را ما قبلاً تجربه کرده‌ایم

ندا بهزاد: بانوان موزیسین چیزی از آقایان کم ندارند / گروه دلیار با دو خواننده روی صحنه می‌رود

مطالعه را فقط کتاب خواندن نمی‌دانیم / روایت محمدرضا رضاییان از فصل چهارم برنامه "کتاب باز"

نگاهی سایکودرام به نمایش تنسی ویلیامز / روایت کامبیز بنان از نمایش "نمی‌دونم فردا چی میشه؟"

مهم‌ترین معضلات عرصه مد و لباس از نگاه یک استاد دانشگاه

رواج پدیده شبه کودک همسری برای دریافت مستمری

‍‍ ‍‍پیروز حناچی: مهم‌ترین هدف سمپوزیوم مجسمه‌سازی کشف استعدادهای جوان است / برزین ضرغامی: شورای شهر تهران ما را در تصویب لایحه ایجاد حریم برای مجسمه‌های شهری همراهی کند

گفت و گویی با یک‌راننده زن تاکسی‌های اینترنتی

تاجبخش فنائیان: لازمه‌ تئاتر ملّی بازشناسی ریشه‌های فرهنگی است / استعداد جهانی شدن تئاتر ما کمتر از سایر کشورهای نیست

یکتاناصر:نقش خوب پیشنهاد شود، بازی می‌کنم

محمدپور: "دختر شیطان" در پاییز می‌توانست 15 میلیارد بفروشد / اشتباه کردیم اکران عید فطر را پذیرفتیم

پایان کار هفتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش بدون برگزیده در بخش هنری / فاطمی: کپی نقش‌های گذشته ارزشی ندارد

ظلم تاریخی و هدیه‌های مدرنیته / روایت ابوالفضل رفیعی از نمایشگاه "ساکنان مویه" در گالری سیحون

سید محمد بهشتی: توجه به بازشناسی هویت در معماری ضروری است / شهر شیراز دارای ارزش تاریخی و معماری خاصی است

بیوک میرزایی از نمایش "نویی تضاد منافع" تا سریال "افسانه هزارپایان"

تأکید بر موسیقی آوازی و تجلیل از دستاوردهای هنرمندان و ذاکران فرهنگ رضوی / همه چیز درباره چهارمین جشنواره سراسری آواها و نواهای رضوی

امیر سرتیپ کیومرث حیدری: کسانی که در مسیر صراط قرار می‌گیرند رستگار می‌شوند / از یادداشت تجلیل مقام معظم رهبری بر کتاب شهید مجتبی ذوالفقارنسب و کتاب شهدای مدافع حرم و تازه‌های نشر نیروی زمینی ارتش رونمایی شد

زمان اعلام نتایج کنکور 98 +ظرفیت دانشگاه‌های سراسری

ابوالفضل صفری گفت: سرنوشت «سلام صبح بخیر» با برگشت «حالا خورشید»/ عصرگاهی می‌شویم

توحید معصومی خبر داد؛ «مگس» از 23 تیرماه به تالار سایه می‌آید/ یک اقتباس گروتسک

"الف دزفول" همچنان در انتظار / مرجان اشرفی‌زاده: با حذف پروانه‌ها به تسریع جریان فیلمسازی کمک می‌شود

احسان دانش فرید: نه از کسی تقلید کرده‌ام و نه الگوبرداری

آرش قاسمی : تمرکزم بر صداگذاری «نهنگ آبی» است/ همکاری در چند فیلم کوتاه

چرا کودک آزاری رخ می‌دهد؟/ پدر و مادر را به زندان بیندازیم، آسیب به کودکان کم نمی‌شود/ قصور جامعه را نادیده نگیریم

نمایش "یک زن و یک مرد" یک کار تمام آناهیتایی است / وجه درمانگری تئاتر باید حفظ شود تا حال مردم بهتر شود / روایت هوشمند هنرکار، کاظم هژیرآزاد و ناهید مسلمی از نمایش "یک زن و یک مرد"

یک کمدی سیاه با پایانی متفاوت / محسن قصابیان از "نیوکاسل" می‌گوید

حلقه مفقوده تولیدات فرهنگی و هنری نوجوانان هستند / حسین بختیاری و نگارش سه‌گانه‌ای آمیخته از وحشت و فانتزی برای نوجوانان

عروسی‌های 600میلیونی!

ماهان پوریان: فضای کنونی مناسب انتشار آلبوم نیست

آزاده عسگری: تنها 20 درصد موفقیت برند حوزه مد و لباس وابسته به طراحی است

امیر جعفری: من کارگرزاده هستم و هیچوقت از جایی رانت نگرفتم/ عذرخواهی می‌کنم

حماقتی که منجر به عذاب وجدان می‌شود / روایت صالح علوی‌زاده از نمایش "تایم لپس"

بهزاد فراهانی: شریف‌تر از ستاره اسکندری چه کسی را می‌توان نام برد/ غبطه می‌خورم برای آنها که هنوز خود را با معیارهای قرن 21 تطبیق نداده‌اند

آرا صلاحی: با «زهرمار» به حقم رسیدم

مهدی کوشکی: تصمیم گرفتم بنویسم تا بتوانم بازی کنم / تئاتر ایران دچار خلأ جادو و تعلیق است / آموزش بازیگری در سالن تئاتر اتفاق می‌افتد

کتابخانه‌ای مغفول‌مانده در دل تئاتر شهر / جواد تولمی: می‌توان با آثار کتابخانه و مرکز اسناد هنرهای نمایشی تئاتر کشور را آباد کرد

سعیده سروش‌فر: قیمت پارچه هر دو هفته بالا می‌رود

"وانهاده" اجرا نخواهد شد / رویا میرعلمی بازیگر نمایش"مثبت فکر کن" شد / سیامک صفری با "گورخواب‌ها" به نوفل‌لوشاتو می‌رود

اجرایی که نشانگر یک ناتورالیسم آمریکائی است / نگاهی به نمایش "نفرین قحطی‌زدگان" اثر سام شپارد به کارگردانی اشکان خطیبی

غلامحسین لطفی: دعوت به کار با دستمزد ٣٠ سال پیش توهین به هنرمند است

علاقمند بودم درباره کارگران روزمزد کار کنم / کارهایم متکی به دیالوگ و زبان است / نمایش اجتماعی به نوعی مردم‌نگاری است / نمایش "کمیته نان" به روایت لیلی عاج، شاهرخ استخری و الهام شعبانی

اشرف‌زاده: تک‌آهنگ‌ بیشتر شنیده می‌شود / آغاز تور کنسرت‌های خواننده "ماه و ماهی" از لاهیجان

منشأ هنر همیشه بیرون از هنر است/ هنر ایران بیش از حد درگیر تکنیک است / شیفتگی به توانایی گاهی یک هنرمند را منحرف می‌کند / روایت مسعود سعدالدین از نمایشگاه "حیرت در آن" تا زندگی هنری در آلمان

محمد آزرم: جشنواره‌های ادبی زمانی تاثیرگذار هستند که تداوم داشته باشند / روایت در شعر باید به چگونه بیان کردن و فرم‌سازی روایی منجر شود

رونمایی کتاب "پارتیتور دست‌نویس نی‌نوا" در فرهنگسرای نیاوران / حسین علیزاده: موسیقی با وجود محدودیت‎ها جنب‌وجوش دارد

اجرای نمایش "وانیک" با بازی بهاره رهنما و علی اوجی در تماشاخانه سپند/ "حضار قیام کنند" در تماشاخانه استاد مشایخی/ تخفیف ویژه "عاشقانه‌های خیابان" به دانشجویان

صابر سهرابی: جشنواره‌های فجر به شهرستان‌های استان فارس می‌روند

محمدرضا خاکی: روند فاصله‌گیری از مقولات اجتماعی در تئاتر کشور به وجود آمده / تئاتر ما نیاز به گفتمان میان مدیران، تئاتر حرفه‌ای، محققین و مترجمین دارد / الان زمانی است که تئاتر ما نیازمند تمرکززدایی است