آریا بانو

آخرين مطالب

علیرضا خمسه: این یک کوچ زودهنگام بود گفتگو

علیرضا خمسه:  این یک کوچ زودهنگام بود

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
علیرضا خمسه با بیان اینکه "شنیدن خبر فوت یدالله صمدی از تلخ‌ترین اتفاقاتی بود که با آن مواجه شدم" درباره این هنرمند گفت: او اسوه اخلاق بود و من شخصا با کار کردن در کنار او درس‌های زیادی آموختم که مهمترین آن، اخلاق حرفه‌ای است. متاسفانه خیلی زود او را از دست دادیم و شاهد یک کوچ زودهنگام دیگر بودیم.
علیرضا خمسه - بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون - در طول دوران فعالیتش تاکنون در چند پروژه سینمایی با یدالله صمدی همکاری‌هایی کرده است. خمسه در دو فیلم سینمایی «آپارتمان شماره‌13» و «دو نفر و نصفی» به عنوان بازیگر و در دو فیلم‌ «معجزه خنده» و «آپارتمان شماره 13» یدالله صمدی در تیم نویسندگی حضور داشته است.
به گفته خمسه، یدالله فقط برایش یک همکار نبوده، بلکه رابطه دوستانه، صمیمانه و خانوادگی نیز با هم داشتند. به همین دلیل این هنرمند با وجود آنکه اکنون به سفری خارج از کشور رفته است، در گفت‌وگویی تلفنی به بیان خاطراتی از مرحوم یدالله صمدی پرداخت.
این بازیگر در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه "شنیدن خبر فوت یدالله صمدی از تلخ‌ترین اتفاقاتی بود که با آن مواجه شدم" گفت: سال گذشته سرشار از خاطرات ناگواری برایمان بود، با این حال اصلا انتظار مواجه شدن با این اتفاق را نداشتم. من با آقای صمدی ارتباطی بسیار صمیمانه، دوستانه و خانوادگی داشتم.
او ادامه داد: قبل از اینکه به سفر خارج از کشور بیایم با بنفشه (دختر این هنرمند) صحبت می‌کردم و او به من گفت حال پدرش خوب نیست و در بیمارستانی در شیراز بستری شده است. من در همان فرودگاه یک پیام ویدیویی برای یدالله فرستادم. مقداری با او شوخی کردم تا خوشحال شود و روحیه‌اش تغییر کند، زیرا روزهای بدی را پشت سر می‌گذاشت. دخترش دوست داشت تا از طریق دوستانش این پیام‌های صوتی و تصویری را نشان پدر دهد تا حالش بهتر شود زیرا به غیر از جسمش که آزرده شده بود، روحش هم افسرده بود.
خمسه با تاکید بر اینکه "یدالله صمدی فقط یک کارگردان ساده نبود، بلکه انسانی بسیار بزرگ و مردی شریف بود" گفت: یدی اسوه‌ی اخلاق بود. کارهایی که در طول این سالها تولید کرد، منهای ارزش سینمایی، حکایت از آن دارد که یک مرد خوش‌فکر و انسان به تمام معنی پشتشان است. او دغدغه فرهنگ بومی و ملی خودش را داشت و دلش برای ایران و ایرانی می‌تپید. صمدی در سوژه‌های آثارش هم به فرهنگ مردم خودش که آذری بود نگاه تام و تمام داشت. او چه با ساخت فیلم‌های کمدی و چه اجتماعی، باعث تغییر در روحیه مخاطب می‌شد.
بازیگر فیلمهای «من زمین را دوست دارم» و «جیب‌برها به بهشت نمی‌روند» ادامه داد: ما فقط یک دوست یا همکار را از دست ندادیم، بلکه انسانی مثال زدنی را هم من و هم جامعه سینمایی و خانواده‌اش از دست داد.
از چهارشنبه که این خبر را شنیدم، حالم بد است؛ زیرا منتظر شنیدن خبرهای خوب بودم، خصوصاً که شب قبل از اینکه خبر فوت او را بشنوم، تا صبح خوابش را می‌دیدم. زیرا ذهنم درگیر حالش بود و از او دور بودم. دلم می‌خواست شرایطی فراهم می‌شد که از نزدیک او را می‌دیدم و تنها چیزی که انتظارش را نداشتم، این بود که بافاصله‌ای که از کشور دارم، خبر تلخ از دست دادن او را بشنوم. به همین دلیل، هم به جامعه سینمایی و هم به خانواده و دوستانش این اتفاق را تسلیت می‌گویم. این یک غم بزرگ است. آرزو می‌کنم خداوند در کنار این غم بزرگ، صبوری و شکیبایی را هم به نزدیکانش بدهد تا بتوانند نبودش را تحمل کنند.
این هنرمند درباره نحوه آشنایی‌اش با یدالله صمدی نیز گفت: اولین آشنایی ما برمی‌گردد به فیلم «آپارتمان شماره 13». همان زمان متوجه شدم با آدمی آشنا شدم که از نظر فکری بسیار به هم نزدیک هستیم. او با تمام جهان‌بینی‌اش بسیار شوخ‌طبع، بذله‌گو و شاد بود و همیشه می‌خندید و می‌خنداند. این همکاری ما بعد از فیلم «آپارتمان شماره 13 » در فیلم «دو نفر و نصفی» ادامه پیدا کرد. سپس در حوزه هنری در گروه فیلمنامه‌نویسی طنز با ایشان همکار شدم و فیلمنامه «معجزه خنده» را آماده کردیم و ایشان ساختند و این‌چنین، دوستی ما ادامه پیدا کرد.
خمسه افزود: سال گذشته در جشنواره "یاس" که در شهر رامسر برگزار می‌شد، هر دو باهم مهمان بودیم و بزرگداشتی برای آقای صمدی گرفته بودند. او خیلی دوست داشت که «آپارتمان شماره 13» را بعد از این سال‌ها تکرار کند، یعنی بعد از 25 یا 30 سال ببینند آپارتمان نشینی در کشور تغییر کرده یا درش بر همان پاشنه می‌چرخد. بنابراین درباره فیلمنامه این اثر با هم صحبت کردیم و قرار شد روزی راجع به ادامه آن با هم گفت‌وگو کنیم.
بازیگر فیلم سینمایی «دونفر و نصفی» با اشاره به اینکه "یدلله صمدی انسان مثبت‌نگری بود و در مواجهه با هر آدمی ویژگی‌های مثبت او را می‌دید"، بیان کرد: یدی بسیار خوش‌فکر بود. ما به مدت دو هفته برای نمایش فیلم « آپارتمان شماره 13 » که در بخش مسابقه جشنواره پیونگ یانگ پذیرفته شده بود، با هم همسفر بودیم. در آن دوره از 42 کشور فیلم به این جشنواره ارسال شده بود و او نگاهی شادمانه به همه کشورها داشت و همین انرژی مثبتش نسبت به من و فیلمش باعث شد بتوانیم جایزه اول را از این جشنواره بگیریم. متاسفم که دیگر امکان همسفری برای ما وجود ندارد.
خمسه در پایان یادآور شد: همانطور که یدالله صمدی با ساخت آثاری ارزشمند بازیگران و افراد بسیاری را به جامعه سینمایی معرفی کرد، خودش هم به همین صورت وارد سینما شد؛ یعنی همانطور که خودش تعریف می‌کرد، توسط آقای نصرت کریمی که از افراد شناخته شده‌ای در سینما است، وارد این حوزه شد.
چون آدم مثبتی بود، افراد مثبت هم جذبش می‌کردند و انرژی مثبتی که در طول ساخت فیلم به همه می‌داد، همراه آدم‌ها در فیلم‌های دیگر هم می‌رفت. تا زمانی که من با ایشان کار می‌کردم، هیچ گزارشی از درگیری و مشکلات و چیزهایی که الان در سینما زیاد شده است وجود نداشت. من شخصا با کار کردن در کنار او درس‌های زیادی آموختم که مهمترین آن، اخلاق حرفه‌ای است. او هم تایید می‌کرد که از نصرت کریمی اینها را یاد گرفته است. متاسفانه خیلی زود او را از دست دادیم و شاهد یک کوچ زودهنگام دیگر بودیم.






نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

لک‌زاده: ساخت فیلم مستقل از گذشته سخت‌تر شده است

سال مرگ بنگاه‌های کوچک نشر فرهنگی است / نمایشگاه کتاب 1398 از نظر اقتصادی لطمه بزرگی برای نشر بود / نقد و بررسی سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب توسط علیرضا بهرامی

سعید پیردوست: کم‌کار شدم چون یک عده خاص همیشه سرِکارند

زینب دوزالی: بسیاری از ایرادهای طراحی لباس به نبود دانش اوریگامی برمی‌گردد / دلیل فروش شال و روسری‌های چند میلیون تومانی در پایتخت

تلویزیون یک ویترین برای دیده شدن بیشتر است / امروز نبض تئاتر محکم و قرص می‌زند / با آتش تقی‌پور از شبیه‌خوانی و علاقه به تئاتر تا حضور در سینما و تلویزیون

منظر رمزی عراقی: حوزه مد و لباس نیازمند سرمایه‌گذاری‌های هوشمند است

سحر افتخارزاده: "هنرمندان مشغول کارند" مردم را با روند تولید اثر هنری آشنا می‌کند

محمدحسین لطیفی: مردم با رشیدپور مشکلی نداشتند/ تلویزیون و سینما باید به سمت کارهای فاخر بروند

حامد مدرس : دوست نداشتم «عمو حامد» باشم/ خلا مجریان متنوع در حوزه کودک

عبدالجبار کاکایی: مادامی که شعر در انحصار باشد گلخانه‌ای و دولتی باقی می‌ماند / شعرهایم را در جهت آشتی نسل‌ها گفته‌ام / پژوهش می‌تواند کمک بسیار زیادی به وضعیت ترانه کند

نمازی: مخاطب عام وسوسه ساخت سریال‌ را بیشتر می‌کند / صف‌های طویل یکی از مشکلات دریافت پروانه ساخت است

حسین علیشاپور: کار در حوزه موسیقی اصیل ایرانی سخت شده است

پندار اکبری: همیشه پای استقلالی بودنم می‌ایستم

هفته فیلم‌ اروپایی 2019 در خانه هنرمندان آغاز شد / مدیر مؤسسات ملی فرهنگی اتحادیه اروپا در ایران: امیدواریم جامعه ایران از فیلم‌های منتخب ما الهام بگیرد

مهدی محمودی: نمی‌توان با تأثیر اینستاگرام در حوزه مد مقابله کرد / فرشته افکاری: برندبازی به میدان رقابت و سرگرمی مبدل شده است

شکوفایی ادبیات و فرهنگ از دل روستاها/ روایت مدیران انجمن ادبی رشکلای آمل از فعالیت‌های فرهنگی

غفوری: «پایتخت6» در انتظار تکمیل قصه ها/ جایگزین «خشایار الوند» مشخص نشده است

ادبیات عنصر مهمی در ایجاد علاقه‌مندی به فضاست / پیوند ادبیات و معماری بدیهی است

دوست ندارم نقش رونا را تکرار کنم / روایت سوگل خلیق از سریال "دل‌دار"

طراحان لباس ما اِلمان‌ها را با فرهنگ ایرانی به‌روزرسانی نکرده‌اند / روایت منا جهانپور از مؤلفه‌های قومیتی در طراحی نقوش لباس در ایران

والی زاده: کاری نیست که انجام دهم/از دوبله‌های زیرزمینی تنفر دارم

"هملت، شاهزاده اندوه" به کار خود پایان می‌دهد /"جک با لوبیای سحرآمیز " به ارسباران می‌رود / رضا ثروتی "جنایات و مکافات" را در تالار وحدت به صحنه می‌برد / اجرای نمایشی کمدی از کوروش نریمانی در نوفل‌لوشاتو

شهرام کرمی: در شرایط کنونی تئاتر، تحلیل علمی و نشریات بسیار حائز اهمیت هستند

خشونتی که رفته‌رفته عادی شده است / روایت الهام یوسفی از نمایش "میدان نبرد، پیکر زن"

نسیم ادبی: علی نصیریان یک کلاس بازیگری است

نصیریان: پرویز بهرام کارهای ماندگاری انجام داد / اسماعیلی: "ما" بودیم که دوبله به اینجا رسید / پیکر دوبلور باسابقه به خانه ابدی تشییع شد

آهنج: «برادرجان» شعاری نیست

منوچهر والی‌زاده: صدای پرویز بهرام به این زودی‌ها پیدا نمی‌شود

خواننده ایرانی که 100 میلیون برای تیتراژ خوانی سریال‌ داد!!

اعظم سعادتمند: دیدار مقام معظم رهبری با شاعران موجب پیشرفت شعر انقلاب شده است

تهیه‌کنندگان دستمزد فیلمبرداری پروژه‌ها را نمی‌دهند

لیلی رشیدی درباره فیلم یه وا چه گفت؟

سریال‌هایی که در جذب مخاطب موفق نیستند / نگاهی به سریال‌های شبکه نمایش خانگی

تهیه‌کننده «رنگین کمان»، اظهارات خاله نرگس را تکذیب کرد

کارگردان سریال «دلدار»: نقش‌فروشی میلیون‌ها سال نوری با من فاصله دارد

شدت افزایش طلاق نداریم

آخرین وضعیت جمعیتی ایران تا سال 1430

کمال یوسف‌پور: مسابقات معماری در چهره شهرهای امروزی تأثیر چندانی ندارند / آثار برنده اغلب ساخته نمی‌شوند

"تولدت مبارک" فیلمی است با موضوعی جهانی/ فیلم از تمام مراحل ارشاد سربلند بیرون آمد اما مورد حمایت واقع نشد / گلایه انسیه جهان آرا از وضعیت اکران فیلمش

مرضیه ابراهیمی قربانی معروف اسیدپاشی: اعدام نمی‌خواهیم، چرخه خشونت باید متوقف شود

نسل دوبلورهای قدیمی ما دیگر تکرار نمی‌شود / محدودیت‌ها در رادیو زیاد و متن‌ها شبیه همدیگر شده است / وقتی یک کار انیمیشن را دوبله می‌کنم، اصلاً خسته نمی‌شوم / روایت تورج نصر از سال‌ها فعالیت در دوبله و بازیگری

ویژگی‌های موسیقی کودک از نگاه اردشیر کامکار

محمدمهدی فخری‌زاده: انتشار کتاب سینمایی مقبولیت عمومی ندارد / در اتحادیه ناشران می‌توانیم جلوی فعالیت‌های مخرب را بگیریم / "راهنمای فیلم‌های سینمای ایران" در دست تدوین است

مهران نائل: "دل‌دار" روایتی متفاوت از عشق است

حسینی: نمایشگاه عکس افغانستان در نیاوران بستر مناسبی برای همدلی است

دوست دارم آرام آرام بیایم و ماندگار شوم / پژمان جمشیدی اول باید بازیگر می‌شد بعد فوتبالیست / گفت‌و‌گو با علی شمس الهی خواننده پاپ

کلیشه شدن در یک نقش خطرناک است / حسام محمودی از بازی در سریال "دل‌دار" می‌گوید

مهسا علامیر: حقوق استادان گرایش‌های هنری در دانشگاه‌های ایران پایین است / اغلب طراحان لباس توان پرزنت آثارشان را ندارند

بهترین راه لاغری شکم | جراحی‌هایی که فقط جیبتان را خالی می‌کند!

بهمن کیارستمی: منیر فرمانفرماییان تا آخرین روز تصویربرداری مقابل دوربین راحت نبود / نمایش مستند "منیر" در خانه سینما