آریا بانو

آخرين مطالب

حال دل سالمندان شهرمان خوب است + فیلم اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - می‌گوید هر روز صبح رأس ساعت مشخصی پسرش او را به پارک می‌آورد و روی اولین نیمکت پارک او را می‌نشاند و می‌رود؛ عصر که ساعت کاری تمام می‌شود به دنبال پدرش می‌آید و آن را با خود می‌برد؛ پیرمرد غم‌زده در حالی که عصایش را زیرچانه‌اش گذاشته، آنقدر محو مرور خاطرات گذشته و یا شاید بررسی وضعیت امروزش است که حتی گذر زمان که هیچ، متوجه نگاه متعجب اطرافیان نیز نمی‌شود. مهمان هر روز پارک آنقدر غمگین و مضطرب است که صدای آواز و موسیقی که چند متر آن طرف‌ترش نواخته می‌شود را نمی‌شنود!

به گزارش ایسنا، صدای آواز و موسیقی به گوش می‌رسد، چه تضاد عجیبی؟ کمتر از چند متر آن طرف‌تر صدایی می‌خواند «بوی بارون که می‌شینه روی تن کوچه....» به گوش می‌رسد، گاهی صدای موسیقی قطع می‌شود، صدای خنده یا اعتراضی به گوش می‌رسد! صدا را که دنبال می‌کنیم به سالن آمفی‌تئاتر فرهنگسرای امید می‌رسید که بیش از 50 زن و مرد را می‌بینید که دفترچه‌های نت خود را در دست گرفته و با ریتم دست استادشان آواز می‌خوانند؛ گاهی تپق می‌زنند، گاهی می‌خندند، گاهی یادشان می‌رود اما کلیشه‌ای نیستند، خاص هستند، شعاری نیستند و شبیه پیرمرد و پیرزن‌هایی که در تلویزیون دیده‌ایم که قدشان خمیده و غم زده هستند، نیستند. اینها با وجود پیری سن‌شان و خمیدگی قدشان باز هم یاد می‌گیرند.
چند سالی است که همه‌شان دور هم جمع شده و خط به خط آوازها را با هم مرور کردند. با هم به روی سن رفته و برای دو رییس جمهور و یک شهردار برنامه اجرا کرده‌اند و حالا آماده اجرای برنامه بین‌المللی در آبان‌ماه هستند.
برخی‌هایشان با همسرهایشان آمده‌اند و علاوه بر آواز، تئاتر هم کار می‌کنند، چهره‌شان شبیه سالمندهایی که در تلویزیون و خیابان می‌بینیم نیست. سیاه و خاکستری نیستند، شاد هستند و رنگی؛ با هر آواز جدیدی می‌خندند. شرط می‌بندند و به دنبال شیرینی گرفتن از بازنده قبلی هستند و در آنتراک‌های کلاس در مورد دستکش توری متحدالشکلی صحبت می‌کنند که لازم است برای اجرای بعدی خریداری شود! زن‌ها می‌خندند و شلوغ می‌کنند و گاهی مردهای پیری که در ردیف اول نشسته‌اند یا با آنها همراهی کرده و می‌خندند یا گاهی با تشر مهربانه می‌گویند: «چه خبرتان است آرام‌تر!»
با بالارفتن سن‌شان، دل نازک‌تر شده‌اند، اما شبیه سالمندهایی که تا الان شناختیم نیستند برخی‌هایشان مجددا اینجا ازدواج کرده‌اند و شریک جدید زندگی‌شان را از میان نت و آوازهای محلی پیدا کردند.
روح‌انگیز 60 ساله است و با همسرش آقا رسول 67 ساله در گروه کر سالمندان و گروه تئاتر هنرنمایی می‌کند. او که 12 سال است در این گروه "کر" عضویت دارد می‌گوید نه تنها احساس پیری نمی‌کنم، بلکه با انرژی بیشتری کار کرده و جوان‌تر می‌شوم.
او می‌گوید وقتی به اینجا آمدم به من گفتند که این گروه برای سالمندان بالای 50 سال است و من دو سال کم داشتم ولی آنقدر رفتم و آمدم که قبول کردند.
روح‌انگیز با بیان این‌که همسرم را هم به این راه آوردم، می‌خندد و می‌گوید: باورتان می‌شود قبلا قرص خواب می‌خوردم اما الان از بس خسته می‌شوم نمی‌دانم کی به خواب می‌روم.
او با بیان این‌که بچه‌هایمان خوشحالند که من و پدرشان سرگرم هستیم ادامه می‌دهد: دوتایی با هم شعرها را تمرین می‌کنیم و یا دیالوگ‌های نمایش تئاترمان را حفظ می‌کنیم.
نصرت‌الله نیز بازنشسته وزارت نیرو است . او می‌گوید وقتی که بازنشسته شدم با حجمی از اوقات فراغت مواجه شدم که نمی‌دانستم چه کاری کنم اما یکی از دوستانم فهمید که «ته‌صدایی» دارم اصرار کرد که به اینجا بیایم و از من تست گرفتند و قبول شدم.
او با اشاره به خاطراتش در مورد اجرا در مقابل احمدی‌نژاد، روحانی و قالیباف می‌گوید: خوشحالم که به جای گوشه‌نشینی اوقات فراغتم را اینگونه سپری می‌کنم و حتی یک روز هم فکر نمی‌کردم در دوران میانسالی این اتفاق برایم بیفتد و آنقدر درگیر بچه‌ها و ... و دیگران بودم که یادم رفته بود که چه استعدادهایی دارم و حالا با همسرم به کلاس‌ها می‌آییم.
معصومه خانم همسر نصرت‌الله نیز که شال قرمزش را با لباس همسرش هماهنگ کرده، می‌گوید: در خانه دل مشغولی زیادی داشتم و تا بچه‌هایم مجرد بودند به آنها رسیدگی می‌کردم و بعد هم نوه‌هایم آمدند و سرگرم آنها بودم، اما حالا می‌بینم که چقدر این کارها برای سلامتی و روح و روان خوب است و مهم‌تر از آن بچه‌هایم خوشحال هستند و تشویق‌مان می‌کنند و حتی پسرم گفته که می‌خواهد برایم پیانو بخرد تا در عرصه‌های دیگر فعالیت کنیم.
به گزارش ایسنا، محل برگزاری کلاس‌های ویژه سالمندان در فرهنگسرای امید واقع در پارک خیام است و مرضیه خسروی سرپرست مدیریت فرهنگی منطقه 13 و مدیر فرهنگسرای امید با بیان این‌که در گذشته این فرهنگسرا به نام سالمند نام گرفته بود، اظهار می‌کند: از سال 73 این فرهنگسرا با هدف توانمندسازی سالمندان و جلب مشارکت آنها تأسیس شد و فعالیت‌های مختلفی را در راستای افزایش مشارکت سالمندان و تکریم آنها انجام داد به گونه‌ای که یکی از مهم‌ترین اقدامات اجرایی کردن طرح «کارت منزلت» بود که در اختیار سالمندان بالای 65 سال قرار گرفت تابتواند از بسته‌های متعدد فرهنگی و هنری شهرداری تهران استفاده کند به گونه‌ای که سالمندان با استفاده از این کارت می‌توانند از تخفیف بالای مترو و دوره‌های آموزشی و ... استفاده کند.
مدیر فرهنگسرای امید با بیان این‌که کانون‌های سالمندی در مناطق 22‌گانه در سراهای محلات برپا شده است که می‌توانند سالمندان در جلسات مختلف شرکت کنند و از خانه خارج شده و در جامعه مشارکت داشته باشند، می‌گوید: 450 هزار سالمند در حال حاضر کارت منزلت دریافت کرده‌اند؛ اما ما معتقدیم که این تعداد یا 0.2 سالمندان برای شهر تهران هستند و می‌بایست با انجام کارهای فرهنگی مابقی سالمندان را نیز دعوت کنیم تا ضمن دریافت این کارت حضور فعال‌تری در جامعه داشته باشند.
وی با بیان اینکه برنامه‌های ویژه‌ای برای سالمندان در نظر گرفته شده است که یکی از آنها برگزاری تورهای گردشگری و تهرانگردی است، می‌افزاید: در دوره جدید شهرداری تهران علاوه بر تاکید بر مراقبت‌های سالمندی عنوان کرده‌اند که لازم است در گفت‌وگوی بین‌نسلی نیز وارد شویم که بر همین اساس برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است که علاوه بر ارائه‌ خدمات به سالمندان پذیرای نسل جوان نیز باشیم تا گفت‌وگوی بین‌نسلی شکل بگیرد و بتوانیم از حضور همه اقشار سنی استفاده کنند چرا که معتقدیم تعامل این دو گروه سنی نشاط بیشتری را برای سالمندان ایجاد می‌کند و تجربه جوانان نیز افزایش می‌یابد.
خسروی با بیان این که کارگروه‌های ویژه‌ای را برای پرکردن اوقات فراغت سالمندان و همچنین آموزش آنها ایجاد کرده‌ایم، اظهار می‌کند: کانون نقاشی، تئاتر و نمایش، صنایع دستی، موسیقی، گویندگی و ... کانون‌هایی هستند که برای سالمندان و جوانان در نظر گرفته شده است تا آنها بتوانند از خانه خارج شده و در فضای شهری مشارکت‌ داشته باشند.
وی با بیان این‌که در نظر داریم بسته جذاب‌تری را در راستای کارت منزلت به سالمندان شهرمان ارائه کنیم ادامه می‌دهد: می‌توان با همکاری بین بخشی بسته کارت منزلت را جذاب‌تر کرد. مثلا مناطق گردشگری و موزه‌ها را به سبد کارت منزلت اضافه کنیم و برهمین اساس لازم است که مابقی دستگاه‌ها نیز پای کار بیایند.
مدیر فرهنگسرای امید با بیان این‌که دست یاری به سمت تمامی گروه‌های فرهنگی، هنری و استارت‌آپ‌ها دراز می‌کنیم که اگر ایده، برنامه ویژه و ... برای سالمندان دارند با کمک ما آن را اجرایی کنند، می‌گوید: به برکت حضور سالمندان در این منطقه شاهد اتفاقات خوبی هستیم و امیدواریم بتوانیم با کمک سایر بخش‌ها گام‌های خوبی را در راستای کمک به سالمندان شهرمان برداریم تا حال دلشان خوب باشد.
به گزارش ایسنا، حال دل سالمندان گروه "کر" و تئاتر شهرداری تهران خوب است،‌اما حال سالمندان دیگر شهرمان چگونه است؟
گزارش از مژگان انصاری


انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/92647/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین وضعیت مالیات از خودروهای گران قیمت

ایلان ماسک: کارخانه‌های تسلا، کوره پول سوزی هستند

وزیر صمت: خودروهای وارداتی در محدوده 10 هزار دلار و کمتر خواهد بود/ از سرگیری تولید تندر 90 با قطعات روسی!

​​​​​​​ آغاز طرح پیش فروش بدون قرعه کشی محصولات ایران خودرو+جدول

پیش‌فروش 4 محصول ایران خودرو بدون قرعه کشی از فردا (6 تیر 1401)

لغو قرعه‌کشی خودرو تا اطلاع ثانوی/ سامانه یکپارچه تخصیص خودرو اصلا تایید فنی و امنیتی نداشته است

ایست ارزی به ریزش خودرو

فاطمی‌امین:خودروهای اقتصادی سال آینده وارد بازار می‌شوند!

تبعات عبور از اصلاح قیمت خودرو

سلیمی: نباید همه هزینه افزایش قیمت خودرو از جیب مردم جبران شود

شگرد‌ جدید افزایش قیمت خودرو

واردات خودرو به کما رفت؟

قرعه کشی خودرو تا پایان سال حذف می‌شود

روزنامه دولت خطاب به مردم: خودرو نخرید، قطعا ارزان می شود/ محال است امسال قیمت ها بالا برود

قیمت خودرو در دوراهی جدید

برگزاری مرحله دوم قرعه کشی خودرو؛ 25 تیرماه

جزییات تولید خودرو توسط شرکت ماکارونی در ایران!

بن بست خودرو

نماینده مجلس: در آیین‌نامه واردات خودرو نفوذ موثر خودروسازی‌ها مشهود است؛ طوری تنظیم شده که منافع 2 خودرو ساز را تامین می‌کند

شماره‌گذاری تیبا و سمند متوقف شد/ خودروی آمریکایی پلاک نمی‌شود

لقمه اصلاح قیمت خودرو/ بورسی شدن خودرو چه سودی دارد؟

زمان مرحله دوم ثبت نام خودرو مشخص شد

امروز آغاز دومین دور فروش خودرو/ چه خودروهایی عرضه می شوند؟

تعداد خودروهای مانده در پارکینگ‌ خودروسازان شهریور صفر می‌شود/ کیفیت در زنجیره تولید خودرو باید رعایت شود

سیاهکلی: دولت قصد دارد خودرو‌های زیر 10 هزار دلار را وارد کند! که دیگر خودرو نیست، قورباغه است/ می‌خواهند خودرو‌هایی وارد کنند که مردم به پراید و گاری‌های تولید خودمان تعظیم کنند

تولید تیبا فقط تا پایان ماه جاری

ابهامات در مورد زمان واردات خودرو

جزئیات شروط سازمان ملی استاندارد برای شماره گذاری تیبا و سمند/ اسلام پناه: تولید 4 خودرو بی کیفیت را متوقف کردیم

اختلال در سامانه فروش یکپارچه خودرو/ وزارت صمت: مشتریان نگران نباشند

خودرو پس‌از خصوصی‌سازی

ثبت نام 5 میلیون نفر در سامانه یکپارچه خودرو تا 7 صبح امروز 28 تیرماه

خودرو در پارکینگ بلاتکلیفی

وعده وزیر صمت: حذف قرعه کشی خودرو به تدریج اتفاق خواهد افتاد

قرعه کشی مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه امروز انجام می‌شود

مشکل ثبت نام کنندگان تیبا تا قرعه کشی اردیبهشت حل می شود

60 ثانیه‌شمار زیان خودروسازان / میلیارد تومان زیان روزانه در خودروسازی

مرسدس بنز1995 گران‌ترین خودروی تاریخ

این خودرو یک میلیارد تومان گران شد/ افزایش نجومی قیمت خودروهای بی‌ام‌و در بازار

نتایج قرعه‌کشی خودروها مشخص شد

آئین نامه واردات خودرو محرمانه شد؟

هشدار ایران‌خودرو درباره ممنوعیت خرید و فروش حواله

قیمت باورنکردنی از سرویس و نگهداری پراید/ تعویض روغن و فیلتر چند؟

بازار زیرزمینی خودرو شارژ شد

خاک خوردن خودروهای لاکچری در گمرک بوشهر/ تصاویر

حذف شروط برای خودروهای خارج از فرآیند قرعه‌کشی

حذف قرعه کشی برای فروش برخی از خودروها

جاده‌سازی برای خودروی چینی؟

خبر خوب درباره یارانه جدید / شرایط دریافت وام یارانه مشخص شد

عرضه محصولات سایپا بدون قرعه‌کشی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو آغاز شد

واردات خودرو از ریل شراکت