آریا بانو

آخرين مطالب

عوارض و مزایای خوردن نارنگی در بارداری پزشکي

عوارض و مزایای خوردن نارنگی در بارداری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - مصرف نارنگی در بارداری موجب کاهش ویار در زنان باردار می‌شود. هم چنین دخایر اسید فولیک و ویتامین C در نارنگی سلامت و ایمنی مادر و جنین را در دوران بارداری تضمین می‌کند. البته باید در نظر داشت که مصرف آن به 1 تا 2 عدد در روز محدود شود.


سرویس مادر و کودک - آیا مصرف نارنگی در بارداری برای زنان باردار مفید است؟ در دوران بارداری مادران نسبت به برخی غذا‌ها تمایل پیدا می‌کنند و برخی دیگر را پس می‌زنند. از این رو زنان باردار اغلب ترجیح می‌دهند ترکیبی از غذا‌ها با طعم‌های تند، شیرین یا شور را امتحان کنند؛ اما از سوی دیگر، آن‌ها باید مراقب تغذیه خود نیز باشند تا به جنین در حال رشد آسیبی نرسد.
مزایای و معایب خوردن نارنگی در بارداری
بهترین دوره برای لذت بردن از نارنگی‌های رسیده، سه ماهه اول بارداری است. زمانی که جنین در حال تشکیل شدن است. اما از ماه پنجم بارداری به بعد، بهتر است مصرف مرکبات را محدود کنید.
زنان باردار باید از یک رژیم غذایی متعادل و دارای محصولات طبیعی، سبزیجات، میوه‌ها و پروتئین پیروی کنند. نارنگی میوه‌ای دلپذیر و مفید است. بیشتر مادران مرکبات آبدار و خوشمزه را دوست دارند و آن‌ها را به مقدار زیاد مصرف می‌کنند. آیا مصرف بی‌رویه هر گونه مواد غذایی مانند نارنگی کاملا بی خطر است؟

در ادامه مزایا و عوارض جانبی مصرف بیش از حد نارنگی در بارداری را بررسی می‌کنیم.
مزیت‌ها
نارنگی به عنوان یکی از بهترین راه‌های درمان ویار زنان باردار شناخته شده است. همان گونه که می‌دانید در سه ماهه اول بارداری، بیشتر زنان از ویار رنج می‌برند. در این زمان زنان باردار حتی نسبت به غذا‌هایی که قبلا دوست داشته اند، احساس تهوع می‌کنند و بوی آن را نیز تحمل نمی‌کنند. این حالت به دلیل تغییرات هورمونی در حین بارداری است و کاملا طبیعی است. اما احساس ضعف، سردرد، تهوع و استفراغ برای زنان باردار بسیار خسته کننده است. در چنین شرایطی، یافتن یک خوراکی اشتها آور و مغذی به بهبود حال آنان کمک شایانی می‌کند. نارنگی یک راه حل آبدار، معطر و خوشمزه است که نشانه‌های ویار را کاهش می‌دهد.
نارنگی سرشار از اسید فولیک است. اسید فولیک برای رشد جنین، تشکیل استخوان ها، سیستم عصبی و جفت مورد نیاز است. هم چنین در صورتی که زنان باردار به طور منظم محصولات دارای اسید فولیک را مصرف کنند، خطر سقط جنین کاهش چشم گیری می‌یابد. به همین دلیل، نارنگی میوه‌ای مفید برای زنان در دوران بارداری است.
نارنگی دارای مقدار زیادی ویتامین C است. در فصول سرد سال، خوردن چند برش نارنگی به صورات روزانه، بدن شما را در برابر سرماخوردگی ایمن می‌کند. نارنگی دارای خواص ضد تهاجمی و ضد التهابی است.
نارنگی دارای آهن است. حضور آهن سطح هموگلوبین خون (اکسیژن رسانی به بافت ها) را افزایش می‌دهد.
حضور ترکیباتی از فسفر، سدیم، کلسیم، پتاسیم و ویتامین های A، B، P در نارنگی موجب حفظ تعادل الکترولیت بدن و از بین رفتن ورم دست و پا می‌شود.
اسانس نارنگی، ماده معطر مورد علاقه بسیاری از طرفداران آروماتراپی است. این بوی ملایم، گرم و اشتها آور باعث می‌شود که احساس راحتی و امنیت داشته باشید. به همین دلیل بوییدن نارنگی در بارداری موجب کاهش سطح اضطراب در زنان باردار می‌شود.

به طور کلی، مصرف نارنگی در بارداری برای درمان موارد زیر مفید است:
ویار کمبود ویتامین کم خونی بیماری‌های معده تورم دست و پا اختلالات گوارشی یبوست اختلالات در متابولیسم تنش، اضطراب بیشتر بخوانید: علت کم خونی در بارداری چیست؟ + علائم و راه های درمان
عوارض جانبی و منع مصرف نارنگی در بارداری
مصرف نارنگی در بارداری برای زنان بسیار مفید است. اما با این وجود مصرف این میوه در برخی شرایط باید محدود شود.
زنان باردار مبتلا به آلرژی. نارنگی میوه خوشمزه‌ای است، اما می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک مانند التهابات پوستی، خارش، و آبریزش بینی شود. اگر خانم بارداری که مبتلا به آلرژی است، نارنگی در بارداری بخورد، ممکن است نوزاد دچار حساسیت مادرزادی شود و مستعد ابتلا به آسم، درماتیت، اگزما گردد. به همین دلیل مصرف زیاد نارنگی در بارداری توصیه نمی‌شود و بهتر است به روزانه 1-2 عدد محدود شود.
زنان باردار مبتلا به گاستریت، بیماری روده، هپاتیت ، نفریت . از آنجایی که نارنگی موجب افزایش اسیدیته معده می‌شود و برای این بیماران مشکل ایجاد می‌کند.
به طور کلی، مقدار زیاد ویتامین C موجود در نارنگی عضلات رحم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و موجب انقباضات رحمی می‌شود. این ویژگی در دیگر مرکبات نیز وجود دارد.

نارنگی میوه‌ی اشراف چینی
اولین اسناد باستانی در مورد این میوه به سال 1178 پیس از میلاد بازمی‌گردد. طبق نسخه خطی باستانی چینی، در سالیان دور، کشت نارنگی به قدری هزینه داشته که فقط طبقه اشراف و ثروتمندان توانایی تهیه آن را داشته اند. اما امروزه این میوه شیرین در دسترس همگان قرار دارد. نارنگی امروزه در ایتالیا، برازیلیا، چین، یونان، کره، پاکستان و دیگر کشور‌ها کشت می‌شود.
این میوه نسبت به دیگر مرکبات عمر طولانی تری دارد و برای مدت بیشتری مواد مغذی خود را حفظ می‌کند. نارنگی دارای کلسیم، آهن، پتاسیم، اسید فولیک، بتا کاروتن اسید و ویتامین‌های C، A، P، D، B1، B2، K است. نارنگی به طور موثری موجب کاهش عطش و تشنگی می‌شود. این میوه چون دارای سینفریین است، خلط موجود در نای، نایژه ها و ریه‌ها پاک می‌کند.
خوردن نارنگی سرفه را کاهش می‌دهد، متابولیسم را فعال می‌کند، هضم را تحریک می‌کند و خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. نارنگی میوه‌ای کالری کم است و می‌تواند برای افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند مفید باشد. مقدار شکر موجود در آن کم است و داری مقدار زیادی فیبر است که مراحل گوارش را تسهیل می‌کند.
بیشتر بخوانید: رژیم غذایی در سه ماهه‌ اول بارداری
برگرفته از: pn-mag
لیدا محمودی





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

صوت/ 6 راه خانگی برای سفید کردن دندان‌ها

در طول سفر ظرف‌هایتان را با آب نهر نشویید

خواص فوق العاده خیارشور برای سلامت بدن

چگونه پوستی سفید و بی‌لک داشته باشیم؟

کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی با یک آبمیوه خوشمزه

نخستین داروی افسردگی پس از زایمان تأیید شد

برای چربی‌ سوزی بیشتر به سراغ این حرکات ورزشی بروید

چطور مصدوم را از ماشین تصادفی خارج کنیم؟

20 گام برای پیشگیری از اضافه وزن در عید نوروز

با خواص ناشناخته لیمو ترش آشنا شوید

سکته قلبی در کمین چه کسانی است؟

بهترین غذاهای سرشار از کلاژن و غذاهای کلاژن‌ساز

چند تمرین ساده برای درمان قوز کمر در خانه

12 علامت که نشان می‌دهد سلامت هستید

داشتن قلب سالم در گرو مصرف صبحانه است

تأثیر فوق‌العاده خواب در کاهش وزن

صوت/ پنج نشانه‌ کمبود آهن

5 اشتباه بهداشتی را بعد از 30 سالگی مرتکب نشوید

نکاتی که باید برای خوردن و آشامیدن بدانیم

بایدها و نبایدهای محافظت از دندان در ایام نوروز

عادت‌های خوب سلامتی را به وقت‌شان انجام دهید

چگونه موهایی پر پشت داشته باشیم؟

مصرف روغن حرارت‌دیده، سرطان سینه را گسترش می‌دهد

راهکارهایی برای جلوگیری از جوش‌ صورت و درمان آن‌

روزانه 2 تا 4 واحد میوه مصرف کنید

خطرناک‌ترین زمان‌ها برای زایمان زنان باردار

تصمیم‌های سلامتی برای سال جدید

بایدها و نبایدهای طب ایرانی در مورد تغذیه در فصل بهار

آیا کمربند لاغری باعث کاهش چربی‌های شکم می‌شود؟

بهترین روش‌ها برای سحرخیزی و زود بیدار شدن در صبح

کم پشتی مو در زنان و 7 باور غلط!

صوت/ بیماری شایع در نسل گجت‌زده

این 6 ماده غذایی را قبل از خواب نخورید!

اگر این نشانه ها را دارید فوراً به پزشک مراجعه کنید؛ از خروپف تا پا درد

بد بویی دهان‌تان شاید تقصیر بینی‌تان باشد!

6 ماسک صورت مخصوص شب برای داشتن پوستی رویایی

خوراکی‌هایی که در فصل بهار بدن و کبد را پاکسازی می‌کنند

راهکار‌هایی برای رهایی از کمردرد‌های هنگام رانندگی

کاهش وزن مجاز در ماه چند کیلو است؟

در دید و بازدید عید چه بخورید و چه نخورید؟

یک روتین روزانه برای داشتن حداکثر انرژی

رژیم خوراکی ضد استرس ویژه تعطیلات نوروز

راهکارهای طب سنتی ایرانی برای رهایی از آلرژی‌های بهار

15 عادت روزانه‌ای که صدمه زیادی به پوست ما می‌زنند

چاق شدن صورت؛ این روش‌های شگفت انگیز را امتحان کنید!

دکتر سلام/ آیا سرطان آپاندیس قابل درمان است؟

تناسب اندام/ چگونه در عید وزن اضافه نکنیم؟

دندان های سفید می خواهید، این نکات را رعایت کنید

چقدر احتمال دارد کودک شما اوتیسم بگیرد؟

با کمک ذهن، دردتان را تسکین دهید