آریا بانو

آخرين مطالب

تنبلی تخمدان و بارداری پزشکي

تنبلی تخمدان و بارداری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - بین تنبلی تخمدان و بارداری رابطه وجود دارد. ابتلا به تنبلی تخمدان یا سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) مهمترین عامل تاخیر در بارداری است. بارداری در شرایط تنبلی تخمدان امکان پذیر است اما احتمال خطراتی چون دیابت بارداری و سقط جنین بالاتر می‌رود.


سرویس مادر و کودک - شواهد نشان داده‌اند که بین تنبلی تخمدان و بارداری رابطه وجود دارد. به عبارتی تنبلی تخمدان یا سندروم تخمدان پلی کیستیک یکی از مهمترین عواملی است که توانایی باروری در زنان را کاهش داده و موجب به تاخیر افتادن بارداری در آنان می‌شود. در عین حال تنبلی تخمدان مانع بارداری نبوده و افراد مبتلا به آن برای باردار شدن تنها نیاز به توجه و مراقبت پزشکی بیشتری دارند.
رابطه تنبلی تخمدان و بارداری
رابطه زیادی بین تنبلی تخمدان و بارداری وجود دارد. در رابطه با تنبلی تخمدان و بارداری ابتدا باید بدانید که چگونه این بیماری بر حاملگی تاثیر می‌گذارد.
بزرگترین مانعی که سندرم تخمدان پلی کیستیک PCOS برای بارداری ایجاد می‌کند، مختل کردن توانایی شما در تخمک گذاری است. در واقع تنبلی تخمدان منجر به تخمک گذاری‌های نامنظم در فرد شده و گاهی به طور کل تخمک گذاری را متوقف کند. در این افراد دوره‌های قاعدگی اغلب از 35 روز بیشتر طول می‌کشد و حتی ممکن است فرد در سال تنها سه بار پریود شود. با این حال باز هم احتمال تخمک گذاری و بارداری وجود دارد.

داشتن تنبلی تخمدان و بارداری دو خطر اصلی به همراه دارد:
خطر سقط جنین در سه ماهه اول بارداری . برای کاهش این خطر توصیه می‌شود در سه ماهه اول بارداری متفورمین مصرف کنید (در این مورد با پزشک خود صحبت کنید). دومین خطر ابتلا به دیابت بارداری است . دیابت بارداری در حدود 4 درصد از همه حاملگی‌ها دیده می‌شود، اما بیشتر در زنان مبتلا به PCOS دیده می‌شود. به خصوص اگر شما بیش از حد وزن دارید یا بیش از 35 سال سن دارید، باید آزمایش غربالگری دیابت حاملگی که در دوران بارداری انجام می‌شود (معمولا بین 24 تا 28 هفته انجام شود) را در همان سه ماهه اول، بارداری انجام دهید. با وجود این خطرات اکثر زنان مبتلا به PCOS می‌توانند بارداری موفقی داشته و نوزادان سالم و نرمالی به دنیا بیاورند.
روش‌های درمانی برای باروری در افراد مبتلا به PCOS
کاهش وزن و سبک زندگی سالم
چاقی با تنبلی تخمدان در ارتباط است. در واقع داشتن شاخص توده بدن سالم (BMI) موجب تعادل سطح هورمون در بدن و کاهش سطح انسولین شده و در نتیجه تخمک گذاری را تحریک می‌کند.
زنان مبتلا به PCOS در معرض اختلال در حفظ تعادل قند خون و مقاومت به انسولین هستند. بنابراین یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند در درمان تنبلی تخمدان و بارداری تاثیر بگذارد. در واقع سبک زندگی سالم که تغذیه سالم، ورزش و کنترل استرس از مولفه‌های اصلی آن به حساب می‌آید، می‌تواند به تعادل هورمونی و باروری سالم کمک کند.
تحقیقات نشان داده کاهش 5 تا 7 درصد از وزن بدن طی 6 ماه، در 75 درصد موارد به تنظیم قاعدگی و تخمک گذاری کمک کرده است. با این حال ممکن است شما دارای تناسب اندام بوده و باز مبتلا به تنبلی تخمدان باشید. در این صورت احتمالا سندرم پلی کیستیک شما از نوع مقاوم به انسولین نبوده و کاهش وزن تاثیری در درمان شما نخواهد داشت.

دارودرمانی
محققان معتقدند که مصرف متفورمین دیابتی ممکن است احتمال ابتلا به مشکلات در دوران بارداری را کاهش دهد، زیرا هورمون مردانه را کاهش داده و اگر اضافه وزن داشته باشید به کاهش وزن شما کمک می‌کند. البته به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است، اما نتایج مطالعاتی که تاکنون انجام شده امیدوار کننده بوده است. با پزشک خود در این مورد صحبت کنید که آیا این یک گزینه برای شما مناسب است یا نه.
پزشکان همچنین با تجویز داروهایی مانند کلومیفن سیترات و متفورمین به تحریک تخمک گذاری کمک کرده و در صورت تاثیر نداشتن در بارداری احتمالا درمان با داروی گنادوتروپین توصیه می‌شود. در این روش درمان به علت تحریک زیاد تخمدان احتمال دوقلوزایی بالا می‌رود.
روش‌های دیگر درمان تنبلی تخمدان و بارداری خانم‌های مبتلا به PCOS عمل جراحی لاپاراسکوپی تخمدان و آی وی اف است.
نقش مکمل امگا 3 و ویتامین دی در تنبلی تخمدان و بارداری
طبق جدیدترین تحقیقاتی که نتیجه آن در اکتبر 2018 منتشر شده است، استفاده از مکمل‌های ویتامین دی و روغن ماهی به خصوص برای زنان مبتلا به تنبلی تخمدان به شدت توصیه می‌شود. در واقع انواع مکمل‌های روغن ماهی امگا 3 به کاهش علائم PCOS و همچنین به رشد کودک در رحم کمک می‌کنند.
یافته‌های مطالعه جدیدی که در سال 2018 انجام شد، نشان داد که استفاده همزمان از مکمل ویتامین D و روغن ماهی نتایج مثبتی برای زنان مبتلا به تنبلی تخمدان دارد. محققان دریافتند افرادی که به جای دارونما از ویتامین D و روغن ماهی مصرف کرده بودند نمرات بهتری در سلامت عمومی، اضطراب ، افسردگی و مقیاس‌های استرس به دست آوردند.

تعدادی دیگر از مطالعات اخیر نشان داده است که روغن ماهی و ویتامین دی بر روی سلامت روانی زنان باردار و هم زنان مبتلا به PCOS تاثیر مثبت دارد. ویتامین D و روغن ماهی می‌تواند فرآیندهای شناختی و رفتار این بیماران را بهبود بخشد. بر اساس این یافته‌ها مصرف مکمل‌های ویتامین D و مکمل‌های ماهی احتمالا به بیماران مبتلا به PCOS که مستعد ابتلا به اختلالات خلقی هستند،‌ بسیار کمک می‌کند.
یافته‌ها در سال 2017 نیز این نظریه را تأیید می‌کند که مکمل‌های ویتامین D و روغن ماهی می‌توانند نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به پره اکلامپسی، در دوران بارداری پروتئینوری داشته باشند.
با توجه به نتایج مطالعه اخیری که بر روی بیماران مبتلا به دیابت بارداری انجام شد نیز مشخص شده است که، مصرف ویتامین D و روغن ماهی در دوران بارداری نه تنها با سلامت مادر که به سلامت کودک نیز کمک می‌کند.
بنابراین به زنان توصیه می‌شود از پزشک خود بخواهند این مکمل‌ها را به رژیم آنان اضافه کنند.
باردار شدن با وجود تنبلی تخمدان
ابتلا به تنبلی تخمدان یا PCOS مانعی برای بارداری نیست. اما باید بدانید که احتمال اینکه شما عوارض حاملگی خاصی را تجربه کنید بیشتر است. زنان مبتلا به سندروم پلی کیستیک سه برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری، التهاب، افسردگی پس از زایمان، بیماری قلبی، فشار خون بالا و پره اکلامپسی هستند. همچنین احتمال زایمان زودرس و اینکه نوزادشان بالاجبار مدتی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شود،‌ بیشتر است. لذا لازم است تا در طول دوران بارداری تحت نظر پزشک بوده و در مورد کنترل فشار خون و رژیم غذایی خود توجه بیشتری کنند.

سخن آخر
اگر قصد دارید باردار شوید با پزشکتان مشورت کنید تا با یک برنامه‌ریزی مناسب بتوانید شرایط مناسب بارداری را به دست آورید. کاهش وزن و رسیدن به BMI مناسب با تغذیه درست و تحرک کافی، اولین قدم برای کاهش خطر ابتلا به عوارض حاملگی در افراد مبتلا به تنبلی تخمدان است. به هر حال با اینکه تنبلی تخمدان و بارداری در ارتباط بوده و PCOS می‌تواند بر باروری و حاملگی تاثیر بگذارد، اما با مراقبت و درمان مناسب، داشتن یک حاملگی سالم کاملا امکان پذیر است.
اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید آنرا از طریق بخش "ارسال نظر" با ما و سایر مخاطبان ستاره در میان بگذارید.
برگرفته از: parents ، whattoexpect ، pcosdiva
سمیه قندهاری





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

چاره ای برای تورم بعد از زایمان

انواع ترشحات دوران بارداری

هر دارویی را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟

با خشکی چشم چه کنیم؟

با نوشیدن نوشیدنی‌هایی مثل نوشابه چقدر شکر مصرف می‌کنید؟

نوسانات کلسترول خون را چه طور کنترل کنیم؟

ریزش موی سر را با این محلول گیاهی از بین ببرید

تاثیر رژیم غذایی پرفیبر در کمک به درمان دیابت

آشنایی با پروتز مو و فواید و مضرات آن برای خانم ها و آقایان

تزریق سرم در موارد غیرضروری، ممنوع

تغذیه/ دیابتی ها مراقب قند میوه ها باشند

خوردن روزانه یک سیب، شما را از پزشک بی نیاز می‌کند

ماسک‌هایی برای از بین بردن منافذ باز پوست

مکمل‌های روغن ماهی چقدر مفیدند؟

درمان التهاب معده با طب سنتی

نحوه صحیح شستن صورت‌تان را بلدید؟

ملکه دانه‌های روغنی را می‌شناسید؟

خونی که از لثه می‌آید نشانه چیست؟

آیا رژیم‌های سم‌زدا واقعاً مفیدند؟

7 نکته برای کاهش وزن پس از بارداری

نکته‌هایی برای ترک عادت ناخن جویدن

دکتر سلام/ چند نکته درباره بریدگی انگشت با کاغذ

تغذیه/ رابطه مصرف سدیم و سرگیجه

دکتر سلام/ حواستان به تغییر بوی بدنتان باشد

درد کمر بدون سابقه قبلی را جدی بگیرید

دکتر سلام/ عوامل بروز درد و سوزش معده

اگر مدام سردرد می‌گیرید، حتما نگاه کنید!

با بالا رفتن وزن دقیقاً چه اتفاقی در بدن می‌افتد؟

وقتی راه شکم بسته می‌شود!

رمز سلامتی با انتخاب روغن سالم

برای چربی‌سوزی بیشتر صبح ورزش کنیم یا شب؟

توصیه‌های برای پیشگیری از پیری پوست

گرانی لبنیات چه بلایی سر سلامت مردم می‌آورد؟

مهم‌ترین علل ناباروری در زوج‌های جوان؛ سمی خطرناک که عقیم‌تان می‌کند

چگونه شکمی صاف داشته باشیم؟

بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای برای مزاج‌های مختلف

اگر مدام سردرد می‌گیرد، حتما نگاه کنید!

چگونه ضربان نامنظم قلب را کنترل کنیم؟

صوت/ 9 نشانه نداشتن خواب خوب و تأثیر بد آن روی موفقیت

چه زمانی باید درمان دارویی فشار خون را آغاز کرد؟

11 غذای سرشار از امگا 3 که باید بشناسید

خواص دمنوش سماق برای کاهش وزن

هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره استفاده از هندزفری

درمان جوش‌های سرسیاه بینی، چانه و کمر

20 ماده غذایی ضروری که افراد بالای 45 سال باید مصرف کنند

بیماری‌هایی که فکر می‌کنید دارید، اما در واقع ندارید!

به روش ژاپنی‌ها آب بنوشید تا بیشتر عمر کنید

20 روش ایمن برای کاهش وزن و لاغر شدن

چگونه قند خون را کنترل کنیم؟

بلایی که لاک پاک‌کُن‌ها و استون سرتان می‌آورند