آریا بانو

آخرين مطالب

"زیباشناخت" بر محور زیبایی‌شناسی، فلسفه و تاریخ ھنر است / توجه به نیاز فضای آکادمیک و تولید مباحث بومی هنر / روایت بهزاد آقاجمالی از اهداف فصلنامه "زیباشناخت" فرهنگي

"زیباشناخت" بر محور زیبایی‌شناسی، فلسفه و تاریخ ھنر است / توجه به نیاز فضای آکادمیک و تولید مباحث بومی هنر / روایت بهزاد آقاجمالی از اهداف فصلنامه "زیباشناخت"

  بزرگنمايي:

آریا بانو - دبیر تحریریه فصلنامه "زیباشناخت"، زیبایی‌شناسی، فلسفه ھنر و تاریخ ھنر را از محورھای اصلی این نشریه دانست.


سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین : "زیباشناخت" فصلنامه‌ای است برای مطالعات نظری و تاریخی هنر که به همت موسسه توسعه هنرهای معاصر منتشر می‌شود. این فصلنامه در اواخر دهه 80 شمسی در بیش از 20 شماره منتشر شد و پس از چند سال وقفه این روزها دوباره با رویکردهایی متفاوت به بنیان‌های نظری هنر، اعلام حیات کرده است. این نشریه به صاحب امتیازی موسسه توسعه هنرهای معاصر، سردبیری کامران سپهران و با دبیری بهزاد آقاجمالی منتشر می‌شود.
بهزاد آقاجمالی دبیر تحریریه فصلنامه "زیباشناخت"، مدرس دانشگاه است. بیشتر فعالیت او معطوف به نمایشنامه‌نویسی و حوزه پژوهشی تئاتر است و در برخی جشنواره‌های تئاتری هم تجربه داوری داشته است. با او درباره هدف و رویکرد نشریه "زیباشناخت" گفت‌وگویی انجام داده‌ایم. که بازتاب آن را می‌خوانید.
فصلنامه "زیباشناخت" با چه ھدفی منتشر می‌شود؟
این نشریه پیش‌تر در زیرمجموعه وزارت ارشاد در مقاطعی منتشر می‌شد و چند سالی بود که انتشارش متوقف شده بود. پس طبعا بخشی از وظایف سازمانی زیرمجموعه‌ای این وزارتخانه بوده که با اھداف پژوھشی در حوزه ھنر طراحی شده است.
با توجه به این که انتشار فصلنامه مقطعی دچار وقفه شد آیا در این دوره محور و رویکرد اصلی آن تغییری پیدا کرده است؟
از سال گذشته که تصمیم به انتشار مجدد این فصلنامه گرفتند و دکتر سپھران به عنوان سردبیر این نشریه انتخاب شد، تصمیمی مبنی بر تغییر زمینه‌ھای فکری و محتوایی نشریه اتخاذ نکردیم و زیبایی‌شناسی، فلسفه ھنر و تاریخ ھنر را در محورھای اصلی زیباشناخت ھم‌چون گذشته حفظ کرده‌ایم. اما بنا شد نظر به نیازسنجی، شرایط موجود و با توجه به این که سردبیر و خودم ھر دو درگیر کار دانشگاھی ھستیم، بخشی از سیاست‌ھای تولید محتوا معطوف به نیازھای فکری فضای آکادمیک و تولید مباحث و نظریات بومی شود. در ضمن نقش حوزه تجسمی را پررنگ‌تر دیدیم چرا که شاید عرصه تجسمی در بحث‌ھای تئوریک کمی فقیرتر از سایر حوزه‌ھا باشد. پس ھم رویکرد کلی سابقه نشریه لحاظ شده و ھم کوششی برای جبران خلاھای موجود شده است.
دلیل فاصله زمانی طولانی میان انتشار شماره اول و دوم دوره جدید فصلنامه "زیباشناخت" چه بود؟
قصور و دلیل خاصی وجود نداشت. ھرچند که به لحاظ پشتیبانی علی‌رغم حمایت موسسه توسعه هنرهای معاصر و معاونت ھنری وزارت ارشاد، کمبودھایی وجود داشت اما بیشتر به دلیل از نو ساختن این نشریه، نبود امکان برقراری و برپایی تحریریه فاصله بین دو شماره کمی طولانی شد. امیدوارم در ادامه این مسیر بتوانیم این فصلنامه را به شکل منظم منتشر کنیم. البته لازمه آن دغدغه معاونت امورھنری و موسسه برای انتشار این فصلنامه است. جدای از ماجرای حمایت مالی، این که احساس کنیم پشتوانه ما دغدغه فکری ھم دارد، بسیار کمک‌کننده است.
لطفا درباره بخش‌ھای فصلنامه توضیح دھید. آیا در این نشریه، پرونده خاصی را ھم برای موضوعات گوناگون در نظر گرفته‌اید؟
بھترین توضیح در یادداشت سردبیر در شماره اول آمده است. ولی در پاسخ شما اضافه کنم پرونده به معنای رایج خیر. اما بخش "ھنر آزمایی" در فصلنامه، موضوعاتی که مورد مناقشه و بحث بوده‌اند را بررسی می‌کند. در شماره قبل درباره تاثیر ھنر بر بھتر شدن ما در ابعاد مختلف مقاله‌ای داشتیم و این شماره "رابطه نقد و فلسفه" در بوته آزمون و مباحثه گذاشته شده است. این بخش با یک مقاله ترجمه و جوابیه‌هایی تالیفی شکل می‌گیرد. چیزی تقریبا شبیه پرونده. اما باقی بخش‌ھا به لحاظ موضوعی متنوع است. بخش دیگر "ھنر شناخت" است که مطالب و مقالات جریان‌ساز روز جھان و مھم در حوزه تئوری را رصد و ترجمه می‌کند. در این شماره متفکران به روز و اثرگذار معرفی می‌شوند. در بخش "تبار شناخت" ھم به سراغ تئوری‌ھا و نظریه‌ھای کلاسیک مغفول مانده در ایران می‌رویم که در این شماره به ھگل پرداخته‌ایم. در بخش "کتاب شناخت" ھم به آثاری می‌پردازیم که در حوزه زیبایی‌شناسی، ھنر و فلسفه ھنر در یک سال اخیر منتشر شده‌اند؛ کتاب‌ھایی که مھم ھستند یا ترجمه فارسی آن‌ھا موجی ایجاد کرده و یا حتی اصل کتاب‌ھای انگلیسی مورد اھمیت است. تلاش می‌کنیم کتاب‌ھای به روز را معرفی کنیم اما در مواردی ممکن است به برخی آثار مھم منتشر شده در گذشته ھم بپردازیم.
آیا برنامه‌ای برای تبدیل شدن این فصلنامه به ماھنامه دارید؟
تصمیم‌گیری در ارتباط با این موضوع از حیطه وظایف ما خارج است. "زیباشناخت" فصلنامه و دو فصلنامه بوده و اگر قرار است چیزی به شکل ماھنامه منتشر شود، نیاز به یک تحریریه دارد و توان مالی و سخت‌افزاری بیشتری دارد. ھمین که ما بتوانیم فصلنامه را منظم منتشر کنیم، کار کمی نیست ضمن این که در نظر بگیرید مطالب تئوریک، تخصصی و مفصل است و امکان تولید آن برای ماھنامه چندان وجود ندارد. شماره قبل این نشریه علی‌رغم وجود بازخوردھا، آن‌گونه که باید دیده نشد. اما امیدواریم این بار با توجه به ھمکاری انتشارات ققنوس در توزیع، اتفاقات بھتری برای نشریه رقم بخورد. البته پروسه‌ھای اداری زمان‌بر و طولانی است و انرژی زیادی از دست‌اندرکاران برای تولید، انتشار و توزیع نشریه می‌گیرد. تاریخ انتشار فصلنامه تابستان 97 درج شده اما ھم اکنون در پایان مھر پخش این فصلنامه شروع شده است. در پایان مردادماه فایل آماده بود اما نه به دلیل کوتاھی و قصور بلکه به واسطه پروسه‌های سخت و طولانی اداری، ھم اکنون موفق به چاپ و انتشار آن شده‌ایم. البته این بخشی از واقعیتی است که با آن مواجھیم. اما بھتر است در زمینه سرعت بخشیدن به انتشار فصلنامه تلاش شود اما در سایر موارد ھم‌چون تولید محتوا نھایت تلاش را به خرج داده‌ایم که اثری درخور منتشر شود. در زمانه‌ای بسر می‌برم که حتی نھادھای دولتی ھم سفارش‌ھای خود را به دست بخش خصوصی می‌سپارند در صورتی که به یاد دارم زمانی چاپخانه وزارت فرھنگ و ارشاد اسلامی متولی چاپ روزنامه‌ای پرتیراژ بود. ماھنامه نیاز به نیروی کار دارد اما ما نه امکان سخت‌افزاری و نه امکان مالی آن را داریم پس با کمک دوستان و با بھره‌گیری از روابط تلاش کردیم بدون صرف ھزینه این فصلنامه را معرفی کنیم.

شماره بعدی فصلنامه "زیباشناخت" چه زمانی منتشر می‌شود؟
احتمالا به روزھای پایانی فصل پاییز موکول شود. البته مشکلی در زمینه تولید محتوا وجود ندارد اما شرایط فنی و پشتیبانی مالی ھم از اھمیت ویژه‌ای برخوردار است. بنابراین باید از وجود بودجه‌ای برای ادامه کار مطمئن باشیم وگرنه با ھمان عرف نادرستی مواجه می‌شویم که مولف مطلب را ارائه می‌دھد و دو سال بعد به دستمزد خود می‌رسد. اما امیدواریم به ھمت موسسه توسعه ھنرھای معاصر، این بخش به خوبی مورد حمایت قرار بگیرد.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

به من گفتند این فیلم را نساز!

اسکار برترین فیلم خارجی به کدام اثر می رسد؟

نگرانی‌های ابراهیم حقیقی برای هنرمندان از کار افتاده

عرق سرد به بخش رقابتی جشنواره فیلم استکهلم راه پیدا کرد

«صبح جمعه با شما» ادامه دارد؟

واکنش پرویز پرستویی به باخت حسن یزدانی مقابل تیلور آمریکایی/ عکس

خطرات همزیستی مسالمت آمیز «پینوکیو»های سینما با «خبربیاران»

معرفی بازیگران نمایش «رسول»

به مسلخ بردن عادل فردوسی‌پور

روایت بازیگر زن از سانحه رانندگی تلخی که برایش رخ داد/ عکس

مجوز پخش برنامه نود صادر شد

افشای راز بازیگر هنرهای رزمی پس از 15 سال

500 میلیارد تومان خسارت فقط برای یک آهنگ!

آلبوم "به یاد لطفی" به بازار آمد

اجرای 2 اثر نمایشی تازه در شهرزاد / سخنرانی "صدرالدین زاهد" در خانه تئاتر/عاقبتی با "از کجا اومدیم" در هنر/معرفی اعضا انجمن طراحان پوستر / انتشار فراخوان تولید نمایش عروسکی و کودک در منطقه16/خانواده شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم مهمان "خاتون" می‌شوند

نمایش آثار 40 خوشنویس دوره قاجار در پاریس

راز و خطوط رمزین در دیونگاشته‌های محسن کرمی/ جستجوی هنر پیشا الفبایی

دانیال حکیمی در سریال "خاک گرم"

نشست هنرمندان آمل با روسای شورای شهر و سازمان فرهنگی ورزشی

نویسنده اتریشی: هرگز گمان نمی‌کردم که "اتاق لودویگ" مرا به تهران بکشاند

قیصر امین‌پور در رادیو

بررسی فرصت‌ها و چالش‌های جشنواره نمایشی عروسکی تهران مبارک

هنرمند حساسی که به دنبال صفای طبیعت بود/ بدرقه پیکر رضا یاراحمدی در میان هنرمندان

افزایش ساعت کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر

تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره بین‌المللی تئاتر کوردی سقز

تنظیم فهرستی از موضوعات حوزه تجسمی و ارزیابی اولویت‌ها در گروه هنرهای تجسمی فرهنگستان هنر

از آهنگ شنیده‌نشده شهرام ناظری تا فراز و فرودهای ارکستر ملی در "شب‌های هنر"

رونمایی از 13مجموعه داستان کوتاه

پارسا پیروزفر در فیلم رضا درمیشیان بازی می‌کند

پوستر فیلم "گرگ‌بازی" را ببینید

حساسیت عزت‌الله ضرغامی به ریمل ساده چشم در انتقاد مجری زن از او/ عکس

گریم هانیه توسلی در «گرگ‌بازی»/ عکس

واکنش «کیانوش عیاری» به اکران نشدن فیلم سینمایی «کاناپه»

محمدرضا احمدی، جایگزین زنده‌یاد بهرام شفیع

مروری بر فیلم‌های کم‌شمار و عموماً موفق کارنامه بازیگری امیر جدیدی

حضور مافیا دردنیای نوازنده ها

علی ضیا در گوشه رینگ! تلویزیون پای او می‌ایستد؟

نخستین همایش "معماری و هویت" برگزار می‌شود

نمایش آثار سرامیست‌های آملی در خانه هنر / روایت درنا ابیاک از هنر تعاملی با محیط زیست

مروری بر "دزفول، شهر آجر"

نمایش آثاری از راشل وایترد در گالری هنر ملی آمریکا / عکس

شهری در آستانه گم شدن... / نگاهی به فیلم "دو لکه ابر"

کت‌های پاییزی: 12 پیشنهاد زنانه

"زندگی بدون زندگی" در جشنواره بین‎المللی دهوک

طلوع خورشید خوشنویسی از پس ابرهای غفلت/از امیرخانی و آغداشلو تا محبوبه کاظمی و صندوق آبادی

حسینی: کاروان هنر همچنان برای عزت انقلاب اسلامی می‌نوازد / تجلیل از اعضای ارکستر سمفونیک تهران در دوران دفاع مقدس

خانه‌های تاریخی شیراز در آستانه مزایده

دومین مسابقه طراحی معماری موکب به پایان راه رسید / برگزاری نمایشگاهی از آثار برگزیده

فراخوان دومین همایش ملی قرآن و هنر منتشر شد

دوبله برای عده‌ای تبدیل به دلالی و "بیزینس" شده است / گویندگی نقش‌های منفی جای بازی بیشتری دارد / با فریبا رمضان‌پور از دوبله تا تبلیغات