آریا بانو

آخرين مطالب

قرص اکسی بوتینین چیست؟ + موارد مصرف و عوارض پزشکي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - قرص اکسی بوتینین (Oxybutynin) از داروهایی است که با کاهش اسپاسم مثانه و دستگاه ادراری علائم مروبط به مثانه بسیار فعال مانند تکرر ادرار و بی‌‌اختیاری ادرار را برطرف می‌کند. تاری دید، خشکی چشم، خشکی دهان، یبوست، سرگیجه، خواب‌آلودگی و ناتوانی جنسی برخی از عوارض این داروست.


سرویس سلامت - تا به حال شده است که در یک جلسه مهم کاری یا در یک سالن سینما دقیقا زمانی که به سکانس حساس فیلم رسیده‌اید احساس نیاز به ادرار فوری پیدا کنید؟! این وضعیت زمانی ایجاد می‌شود که شما مثانه‌ای پرکار داشته باشید. زمانیکه مثانه بیش از حد فعال باشد تکرر ادرار و در مواردی بی‌اختیاری ادرار ممکن است بروز کند. خوشبختانه برای درمان این مشکلات درمان‌های دارویی مختلفی وجود دارد که پزشک با گرفتن شرح حال بیمار می‌تواند هر کدام را تجویز کند. یکی از این داروها قرص اکسی بوتینین نام دارد که در ادامه قصد داریم بیشتر با آن آشنا شویم.

قرص اکسی بوتینین چیست؟
قرص اکسی بوتینین اسپاسم مثانه و دستگاه ادراری را کاهش می‌دهد. از این دارو برای رفع علائم مثانه بسیار فعال مانند تکرر ادرار و بی‌ اختیاری ادرار و افزایش ادرار شبانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که این دارو در افرادی که سابقه احتباس ادرار دارند با احتیاط باید مصرف شود؛ چرا که مصرف آن ممکن است باعث تشدید این عارضه شود.
نام‌های تجاری، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

نام‌های تجاری
Ditropan, Ditropan XL, Oxytrol, Gelnique
موارد مصرف
درمان تکرر ادرار یا بی‌اختیاری ادرار
عوارض تاری دید، خشکی چشم ، خشکی دهان ، یبوست ، سرگیجه ، خواب‌آلودگی، ناتوانی جنسی ، تهوع ، استفراغ، کاهش تعریق، احتباس ادراری، برافروختگی
اختلال دارویی داروهای خواب‌آور، داروهای ضددرد، داروهای ضدتشنج، داروهای ضداضطراب و افسردگی، داروهای مربوط به مشکلات گوارشی، سایر داروهای برطرف‌کننده مشکلات ادراری مثل دارفناکین، فستوترودین، تولترودین و داروهای آنتی‌هیستامین

مقدار و نحوه مصرف قرص اکسی بوتینین
میزان دقیق مصرف این دارو حتما باید توسط پزشک تعیین گردد. ممکن است میزان اولیه تجویز دارو در بزرگسالان 5 میلی‌گرم دو تا سه بار در روز باشد. اکسی بوتینین را می‌توان همراه با غذا و یا بدون آن مصرف کرد. مصرف این دارو برای کودکان زیر 5 سال مجاز نیست.

نکاتی که در ارتباط با مصرف قرص اکسی بوتینین باید بدانید
اگر مجاری ادرار شما بسته شده است و نمی‌توانید به آسانی ادرار کنید، نباید از این دارو استفاده کنید. در صورتیکه مبتلا به بیماری‌هایی مثل گلوکوم ( آب سیاه )، بیماری کبد یا کلیه، بزرگ شدن پروستات ، انسداد در معده یا روده یا برخی اختلالات معده مانند ریفلاکس معده هستید قبل از مصرف قرص اکسی بوتینین با پزشک مشورت کنید. طی درمان با این دارو از قرار گرفتن در محیط‌های خیلی گرم و خشک پرهیز کنید. در صورت داشتن سابقه حساسیت دارویی قبل از مصرف این مکمل دارویی پزشک را در جریان قرار دهید. این دارو ممکن است روی میزان هوشیاری شما تاثیر بگذارد؛ بنابراین در صورت انجام رانندگی و سایر فعالیت‌هایی که نیازمند هوشیاری بالا هستند احتیاط کنید. در صورت نارسایی کبدی و کلیوی شدید به هیچ عنوان این دارو نباید تجویز گردد. مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی باید زیر نظر پزشک باشد. فهرست تمامی داروهایی را که در حال استفاده از آن هستید (چه گیاهی و چه پزشکی) در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است برخی از داروها میزان اثربخشی داروهای دیگر را تحت تاثیر قرار دهند. در مورد نحوه صحیح قطع مصرف دارو با پزشک معالج مشورت کنید. اکسی بوتینین را طبق دستور پزشک مصرف کنید. در صورت فراموش کردن یک دوز دارو، به محض به خاطر آوردن دوز فراموش شده آن را میل کنید. اما اگر تقریبا زمان نوبت بعدی رسیده است، نوبت فراموش شده را رها کرده طبق برنامه منظم خود عمل کنید و مقدار دارو را دو برابر نکنید. برای اثرگذاری بیشتر، دارو را هر روز در زمان‌های منظمی مصرف کنید. ممکن است سالمندان نسبت به عوارض این دارو حساس‌تر باشند. بنابراین مقدار مصرف آن حتما باید توسط پزشک تجویز شود. چنانچه با مصرف این دارو به عوارضی مثل خشکی پوست، تشنگی شدید، درد شدید معده، یبوست، توقف ادرار، درد و یا سوزش ادرار مبتلا شدید، با پزشک خود تماس بگیرید. چنانچه با مصرف این دارو دچار تنفس سخت، تورم چهره، لب‌ها، زبان یا گلو شدید مصرف را قطع و به اورژانس مراجعه کنید. این موارد نشانه حساسیت بدن شما به داروست.
درمان بی‌اختیاری ادرار با روش‌های خانگی
سال‌هاست که استفاده از طب سنتی و گیاهی جایگاه خاص خود را داشته و در درمان بیماری‌ها می‌تواند کمک‌کننده باشد. همانند بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها برای درمان بی‌اختیاری ادرار هم علاوه بر درمان‌های دارویی برخی از درمان‌های خانگی و البته موثر هم وجود دارد. به این منظور پیشنهاد می‌کنیم لینک‌های زیر را در این زمینه مطالعه کنید.
بیشتر بدانید: درمان بی اختیاری ادرار در طب سنتی
امیدواریم از این مطلب استفاده کافی را برده باشید. خواهشمندیم درصورتیکه تجربه مصرف این دارو را داشته‌اید، نظرات و دیدگاه‌های خود را در این‌باره با دیگر خوانندگان مجله ستاره در قسمت "ارسال نظر" به اشتراک بگذارید.
صفورا دادخواه

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/94474/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قطعه ای زیبا با تکنوازی ساز «ابوا»

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو ژاپن موسیقی رو اینجوری آموزش میدن!

خواص مصرف لیموی یخ زده در طول روز که تا به حال نشنیده اید

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

تو مثل منی برف...

دستِ خالی امان هندی و 12 آسیایی که در بیشکک سهمیه گرفتند

نساجی با درخشش یک برزیلی امیدوار به بقاست

منفور بارسلون بازیکن هفته چمپیونزلیگ شد!‏

گل دوم استقلال از روی نقطه پنالتی توسط محمدی

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

پرسپولیس با ذخیره‌ها تیم رضا عنایتی را شکست داد

تراکتور سهمیه آسیا را به ملوان تعارف زد

شوت ابوالفضل جلالی در دقیقه 58 به تیرک عمودی دروازه شمس آذر برخورد کرد

بازگشت امید به نساجی با برد خانگی؛ تراکتور بدون خمس هم باخت

پیشنهاد میلیاردر فنلاندی؛ اینتر را به من بفروش!‏

گزارش زنده؛ استقلال 2-0 شمس‌آذر قزوین

دیبی:نفهمیدم تکرار کن! یه مرتیکه رو اسب سفید نشسته؟

دلبری های پیمان معادی در سریال افعی تهران

پشت صحنه جذاب صداتو با حضور جواد هاشمی

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

آهنگ «سلام عزیزم» با صدای مسیح و آرش ای پی

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

این نوشیدنی خوشمزه و اقتصادی رو از دست نده

سس قارچ ویژه برای سیب زمینی سرخ شده

کمبود این ویتامین‌ها مساوی است با سردردهای مکرر

ترفندهای تمیزکاری خانگی

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

خاص‌ترین خوش و بش هفته در دربی کوچک

گل اول استقلال به شمس‌آذر توسط مهرداد محمدی

گل اول نساجی از روی نقطه پنالتی توسط باقری

اعتراف پوچتینو به عادت عجیب؛ خرافاتی نیستم

آلوز صدر جدول پاسورها را برای جلالی آب و جارو کند!

حضور پر رنگ نکونام روی سکوها

تراکتور، حسرت پیروزی در 1403

عباس‌زاده گره نساجی مقابل تراکتور را باز کرد

بدشانسی و فرصت‌سوزی مدافع استقلال!

رئال رونمایی می‌کند؛ قله فناوری برای چمن مخملی

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

گزارش زنده؛ استقلال 1-0 شمس‌آذر قزوین

خاطره تلخ ملیکا شریفی‌نیا از تصادفش

دلیل ازدواج نکردن امیر آقایی

موزیک ویدئوی «با تو» با صدای ماکان بند

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

جنگل حرا خلیج نایبند عسلویه

نحوه مصرف کرم ضدآفتاب برای مادران باردار و کودکان

شخصی که تناقص رفتاری دارد باید درمان شود

تراکتور و نساجی به یاد نادر دست نشان

سهرابیان از لیست استقلال خط خورد