آریا بانو

آخرين مطالب

وزیر آموزش و پرورش: مدرسه پادگان نیست گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو - وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از مشکلات و موانع ما در آموزش و پرورش این است که برنامه‌های درسی انطباق کامل با نیازهای فردی و اجتماعی دانش آموزان ندارد گفت: همسویی برنامه های آموزشی که 14 میلیون دانش آموز می گذرانند با نیازهای جامعه کم است که از نقاط ضعف ماست.

سرویس اخبار - سیدمحمد بطحائی در افتتاحیه نهمین مجلس دانش آموزی با بیان اینکه آغاز بکار مجلس با حضور 150نماینده از کشور نشان می‌دهند که آموزش و پرورش مهمترین ماموریت تمدن سازی کشور را برعهده دارد گفت: تمرین مهارت‌های اجتماعی و فردی از بزرگترین ماموریت‌های مجلس دانش آموزی است.
وی افزود: 14 میلیون محصل، آینده سازان آینده کشور هستند. نمایندگان مجلس دانش آموزی از اقصی نقاط کشور و از مذاهب و آداب و رسوم مختلف گرد هم آمده‌اند و تمرین گفت و گو و تعامل می‌کنند، همان مهارتی که جامعه امروز ما به شدت به آن نیاز دارد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از مشکلات و موانع ما در آموزش و پرورش این است که برنامه های درسی انطباق کامل با نیازهای فردی و اجتماعی دانش آموزان ندارد گفت: برنامه‌های آموزشی که 14 میلیون دانش آموز می گذرانند همسویی‌اش با نیازهای جامعه کم است که از نقاط ضعف ماست و پیامدهایی داشته است. یکی از دلایل اینکه مدارس نمی‌توانند انگیزه لازم را برای حضور دانش آموز در مدرسه ایجاد کنند همین است و چیزهایی را می‌آموزیم که ارتباط آن با مسائل اجتماعی اندک و در حدکفایت نیست.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش وظیفه دارد که این ارتباط و همبستگی بین محتوا و برنامه‌ها را با نیازهای اجتماعی دانش آموزان بیشتر کند که معنای آن ایجاد تحول است. اگر از تحول صحبت می کنیم برای آن است که شما دانش آموزان بتوانید با مهارت های کافی و جامع مسئولیت های آینده را در اختیار بگیرید.
بطحائی با بیان اینکه در سند تحول تاکید شده که شش ساحت تربیتی باید به صورت متوازن در وجود دانش آموزان رشد کند اظهار کرد: سند تحول می گوید باید علاوه بر ساحت علمی و آموزشی به سایر ساحت های تربیتی توجه کرد. یکی از اینها ساحت تربیت هنری است و باید اعتراف کنیم دچار نقص در این زمینه هستیم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: ساحت اقتصادی و حرفه ای نیز در مدارس کمرنگ است. دانش آموزان ما در مدرسه باید مهارت های اقتصادی و حرفه‌ای را نیز تمرین کنند.
وی با تاکید بر اینکه باید ارتباط نظام آموزش و پرورش با دانش آموزان پررنگ‌تر از گذشته بشود عنوان کرد: همه ما دور هم جمع شده ایم تا شرایط تحصیل مناسب را برای دانش آموزان ایجاد کنیم و مخاطب اصلی دانش آموز است. به این اصل مهم به اندازه کافی توجه نشده است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اظهارات رئیس جمهور در زنگ اول مهر مبنی بر به نقد کشیدن کتب درسی توسط دانش آموزان گفت: کجای این کتاب بی‌فایده و بی ثمر است و کجا ادبیات دروس نارساست؟ باید از سوی دانش آموزان بیان شوند. دانش آموزان هستند که این کتب را می گذرانند. از سازمان پژوهش خواستم فرایندی را طراحی کنند که بتوانیم از نقدهای دانش آموزی به محتوای درسی استفاده کنیم. مجلس دانش آموزی نیز در دو سال آینده همین موضوع را در دستورکار قرار دهند.
بطحائی تصریح کرد: به عنوان مثال بارها دانش آموزان گفته‌اند فلان درس سنگین است و آموزش آن در یک هفته کافی نیست و یا از تکراری بودن برخی محتواها گلایه کرده‌اند که باید همه این نقدها هدفمند باشند. اگر بتوانیم تطابق برنامه درسی را با نیازهای دانش آموزان انجام دهیم محیط های آموزشی به محیطهای شاداب تبدیل خواهد شد.
وی ادامه داد: در برخی کشورها بچه ها سخت به مدرسه می‌روند و دعا می‌کنند برف و بارانی بیاید تا مدرسه تعطیل شود. اگرحرف و سخن دانش آموز را به عنوان مخاطب اصلی بشنویم آن وقت مدرسه ما بتدریج به محیط بانشاط تبدیل می‌شوند که حضور در آن لذت بخش است.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید دیدگاه‌های دانش آموزان در طراحی برنامه‌ها لحاظ شود اظهار کرد: روش های ما باید تغییر کنند. ما همانقدر که بر حقوق معلمان و جامعه فرهنگیان تاکید داریم حقوق دانش آموزان نیز باید همواره مورد توجه باشد، متاسفانه برخی مواقع شاهد تضییع حقوق دانش آموزان در مدارس هستیم و ناخواسته به آنها می‌آموزیم که حقوق دیگران را تضییع کند.
بطحائی با اشاره به ضرورت احترام و تکریم در مدارس عنوان کرد: تهدید و تنبیه و رفتارهایی که شخصیت دانش آموزان را تحت تاثیر قرار می‌دهد نباید در مدارس وجود داشته باشد. اینها همان موانع جدی یادگیری است. یادگیری مطلوب اتفاق نمی افتد مگر با رفع این موانع. البته دانش آموز تکالیفی هم دارد که باید متقابلا ایفا شود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: مدرسه پادگان نیست و با قواعد خشک و غیرقابل تغییر اداره نمی‌شود و یک محیط زنده است که باید خلاقیت و نوآوری در آن شکوفا شود. شما و خانواده‌هایتان کمک کنید تا موانعی چون کنکور برطرف شوند. در دوره ابتدایی مصمم هستیم تا آزمون های مخرب را ریشه کن کنیم. تکالیف جمعه و روز تعطیل و کتب کمک آموزشی مطلقا در مدارس ما ممنوع است.
وی افزود: گزارشاتی می‌رسد و بازرسان نظارت می‌کنند و اگر تخلفاتی تکرار شود مدیر عزل می‌شود. ما نمی‌توانیم چشم خود را به روی این موارد ببندیم.
منبع: ایسنا
میلاد براهیمی

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/94768/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حرف زدن کودکان در خواب + راههای درمان

آیا فعالیت‌های فرزندتان در مدرسه نا امید کننده است؟

مهر و محبت خود به فرزندان‌تان نشان دهید !

درمان جویدن ناخن در کودکان

نشانه های کودکان مبتلا به اوتیسم را بشناسیم!

تفسیر نقاشی های کودکان

یرای تقویت اعتماد به نفس کودک چه کنیم؟

عوارض ناشى از مکیدن انگشت در کودکان

در تعطیلات نوروز چگونه کودک مان را سرگرم کنیم؟

از ترس های کودکان چه می دانید؟

اجازه دهید کودکانتان، کودکی کنند

پرخاشگری در کودکان نوپا

هر کودکی نیازمند شنیدن این 8 کلمه است

نشانه‌های استرس در کودکان

برای پاسخ به سوالات کودکان در مورد خدا،چه جوابی دارید؟

آیا کودک شما لجباز است؟

با این بازی ها کمرویی کودکان را درمان کنید!

کودکان را هر چند وقت یکبار برای معاینه پیش پزشک ببرید!

قصه گفتن در خانه شما هم مثل خیلی از خانه‌ها فراموش شده؟

افزایش مسئولیت پذیری کودکان با مشارکت در کارهای خانه

کودکان 3 تا 7 ساله چقدر باید بخوابند؟

استرس امتحان در دانش آموزان

این معلم‌ها را برای کودکانتان انتخاب نکنید!

فواید دوستی در کودکان

برای نوزادتان مادر خلاقی باشید!

با کودکان طلاق چگونه رفتار کنیم؟

چرا کودکان بازی دالی موشه را دوست دارند؟

درمان اختلال «کم توجهی – بیش فعالی» بدون دارو

گریه روشی برای رسیدن به خواسته‌های کودک

از چندسالگی بچه‌ها را به اردوهای تابستانی بفرستیم؟

بچه ها از چه سنی می توانند گوشی هوشمند بگیرند و چقدر از آن استفاده کنند؟

چگونه با شب‌ ادراری کودکان برخورد کنیم؟

کودکمان را برای نگهداری نزد بستگان بگذاریم یا مهد کودک؟

چگونه یک کلاس تابستانه مناسب برای کودکمان انتخاب کنیم؟

چطور از کودکم در برابر پدوفیل‌ها (بچه بازی) محافظت کنم؟

دوست‌دارید در خانه به فرزندتان بیشتر خوش بگذرد؟

با خیالپردازی کودکان چه برخوردی داشته باشیم؟

چگونه فرزندم را از قرص های روانگردان دور نگه دارم؟

شعر خواندن برای بچه‌ها چه فایده ای دارد؟

8 روش ساده برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان

چرا باید در مقابل کودک، خشم خود را کنترل کنیم؟

چیزهای که ممکن است فرزندان به دلیل ترس و اضطراب نتواند به شما بگوید

چگونه کودکم سال تحصیلی جدید را هدفمند آغاز کند؟

با نقاشی و کاردستی های فرزندمان چه کنیم؟

تفاوت بین اوتیسم و اضطراب اجتماعی

در هنگام بیماری مادر چگونه کودک را سرگرم کنیم؟

راه های برخورد موثر با کودکان در مقابل استفاده از بازی های کامپیوتری

علل افسردگی در کودکان

کودکان را برای بازی به فضای باز ببرید

چه کنیم بچه ها از آرایشگاه رفتن نترسند؟