آریا بانو

آخرين مطالب

در پنل چالش‌ها و آسیب‌های حوزه خانواده مطرح شد

تغییر هویت‌ها و نقش‌ها مهمترین تغییر در خانواده‌ها اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - در پنل چالش‌ها و آسیب‌های حوزه خانواده بر لزوم راهکارهای حل آسیب‌های اجتماعی و شروع آن از خانواده تأکید شد و مهمترین بخشی که می توان به عنوان تغییر در خانواده به آن اشاره کرد تغییراتی عنوان شد که در هویت ها و نقش خانوادگی مشاهده می شود.

به گزارش ایسنا، دکتر فاطمه قاسم پور عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده در پنل چالش‌ها و آسیب‌های حوزه خانواده در نخستین کنگره ملی خانواده اظهار کرد: این نکته بسیار مهم است که مواجهه با آمار آسیب‌های حوزه خانواده همه افراد جامعه را ملتهب می‌کند؛ اما در صورتی که برای بیان این آمارها راه حل‌های دیگری داشته باشیم و از راه حل‌های دیگری استفاده کنیم ممکن است این التهاب به شدت حال حاضر نباشد.
قاسم پور ادامه داد: اما همه ما شاهد تغییراتی در حوزه خانواده هستیم و همه می‌دانند که حال خانواده‌ها خوب نیست و درگیر آسیب‌ها و معضلات بسیاری است.
وی با تأکید بر اینکه مهمترین بخشی که می توان به عنوان تغییر در خانواده به آن اشاره کرد تغییراتی است که در هویت ها و نقش خانوادگی مشاهده می شود، گفت: در سالهای گذشته هویت خانوادگی بیشتر از هویت‌های دیگر برای افراد تشکیل دهنده خانواده مهم بود اما در حال حاضر این هویت اهمیت و اولویت خود را از دست داده است و اگر فرد در تعارض هویتی قرار بگیرد ممکن است هویت های دیگر خود مثل هویت کاری و... را به هویت خانوادگی خود ترجیح دهد. بنابراین اگر نگاهی که به نسل جوان امروز داریم مانند نگاهی باشد که به مادران و گذشتگان آنها داشتیم؛ نگاهی غلط است.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده افزود: پرسشی از جوانان دختر مطرح شد مبنی بر اینکه اگر جای مادر خود بودید کدام یک از رفتار او را انجام نمی‌دادید و پاسخ جالب اینجا بود که خیلی از آنها این نظر را داشتند که مادران ما خود را بیش از اندازه وقف کردند. از این پاسخ ها می توان نتیجه گرفت که جوانان امروزی افرادی نیستند که صرفاً به هویت خانوادگی خود اهمیت دهند و هویت های دیگر خود را نیز در زندگی در نظر می‌گیرند.
وی با بیان اینکه به همان نسبت در جامعه مردان نیز دچار تحول شده اند گفت: در حال حاضر همسر بودن مردان امروزه با مردان گذشته تفاوت دارد اما لزوما نمی‌توان گفت که این تفاوت یک تفاوت مثبت است یا منفی، برای مثال امروزه مردان از زنان خود انتظار دارند که در نان آوری خانواده کمک کنند و این خود یک تفاوت میان افکار مردان امروز با مردان گذشته است.
قاسم پور افزود: یکی دیگر از بحث‌های اصلی در حوزه خانواده نپذیرفتن هویت دیگری توسط زنان و مردان است، با توجه به تغییرات جامعه‌ای و تغییرات هویتی افراد هر فرد تغییر خود را درست و به جا می‌داند اما تغییر شریک زندگی خود برای وی قابل قبول نیست که همین مسئله باعث ایجاد تشنج میان افراد می‌شود.
وی با اشاره به اینکه روابط تا قبل از این متفاوت بود، اما در حال حاضر باید تحت تاثیر روابط رمانتیک باشد، گفت: در حال حاضر در شبکه‌های مجازی بازنمایی‌هایی در روابط رمانتیک وجود دارد در صورتی که ممکن است حتی این بازنمایی‌ها به صورت حقیقی نباشد اما این تصور برای فرد بیننده به وجود می آید که تمامی روابط تحت تاثیر مسائل رمانتیک است.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده ادامه داد: نمی‌توان نهاد فرهنگ را از خانواده جدا دید اما زمانی که مصرف‌گرایی ها تبلیغ می شود امکان ندارد که حوزه خانواده با آن مواجه نشود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر خانواده تحت تأثیر آسیب‌های اجتماعی است گفت: مسئله پیش روی این است که آسیب های اجتماعی بر کانون خانواده تاثیر گذارند و باعث می‌شود تا کانون خانواده دچار معضلاتی شود و از سوی دیگر راهکارهای حل آسیب‌های اجتماعی را نیز باید از کانون خانواده شروع کرد و در این شرایط ما یک خانواده داریم که درگیر آسیب ها شده و از طرف دیگر نیز باید این آسیب ها را حل کند.
محمد باقر عباسی مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور نیز در این نشست اظهار کرد: مشکلات ناشی از فهم غیر اجتماعی مسئله های اجتماعی، تیتر های منفی رسانه‌ها و محتوای منفی آنها، قطع ارتباط حاکمیت با مراکز علمی، رسانه‌ها، سمن‌ها و بخش های خصوصی و...، همچنین برنامه‌های توسعه‌ای دولت که قرار است به مسائل اقتصادی اجتماعی فرهنگی بپردازند اما عموما به دلیل دیر اثرگذار بودن حوزه اجتماعی و به دلیل در اولویت بودن مسائل اقتصادی برای مردم و حکومت از مسائل اجتماعی چشم پوشی می کند، از مسائل خانواده است.
وی با بیان اینکه تعداد جمعیت بدون همسر در سال 1395 ، 3 میلیون و 800 هزار نفر بوده است گفت: زنان از این تعداد 81 درصد و سهم مردان 19 درصد بوده است. همچنین 25.9 دهم درصد زنان بدون همسر بر اثر طلاق، شاغل و 47.6 دهم درصد آنها بدون شغل بودند، این آمار در مردان 1.9 دهم درصد مردان شاغل و 1.1 دهم درصد مردان بدون شغل بودند.
وی افزود: 85 درصد از خانمها و 75 درصد آقایانی که نسبت به طلاق اقدام کرده‌اند زیر 40 سال هستند.
عباسی با اشاره به تفاوت میان تحصیلات در بین همسران نیز گفت: 4 درصد از موارد تحصیلات بین زن و مرد یکسان، در 60 درصد از موارد تحصیلات مرد بیشتر از زن و در 36 درصد موارد تحصیلات زنان بیشتر از مردان بوده است.
وی ادامه داد: طبق تحقیقات انجام شده در73 درصد از ازدواج های صورت گرفته زن و شوهر هیچ خویشاوندی نداشتند و در 13 درصد از موارد خویشاوند دور و در 12 درصد از موارد خویشاوند نزدیک بودند. همچنین درباره نحوه آشنایی ها نیز 70 درصد این ازدواج ها به وسیله معرفی آشنایان، 3 درصد آشنایی در محیط دانشگاه، 5 درصد آشنایی در محل کار، 12 درصد برخوردهای تصادفی، 2 درصد آشنایی در فضای مجازی و 9 درصد از طریق سایر روابط بوده است.
مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه در سال 85 بالاترین افراد در معرض ازدواج را داشتیم، گفت: این آمار امسال کمتر شده است و کسانی که در معرض طلاق هستند به 21 میلیون نفر رسیده است و در 49 درصد از طلاق ها سابقه طلاق در خانواده وجود داشته است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/95197/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

خطر از بیخ گوش «گلنار» گذشت

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

ازدواج بدون حلقه ازدواج!

تو این همه خواستگار یواشکی داشتی؟!

آرایش سحر دولت‌شاهی در «افعی تهران» دردسرساز شد!

تیپ جذاب و متفاوت سلنا گومز در شهر نیویورک / جدیدترین استایل خیابانی خانم بازیگر برای فیلم جدیدش

عکس یادگاری طاها پسر علیرضا بیرانوند در کنار رونالدو / لایک جالب رونالدو برای پسر رقیبش

اجرای زیبای آهنگ ناصر عبداللهی توسط پسرش

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان

فتوای جهاد او انگلیسی‌ها را از خاک ایران خارج کرد!

حمله دلفین‌ها به گله موتوماهیان

تولد عجیب‌ترین توله سگ دنیا که همه را حیرت‌زده کرد

ظهر بارانی در حرم مطهر رضوی

فرار خنده دار کروکودیل از رویارویی با سگ

دسر شکلاتی را خلاقانه بساز

پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم

اخاذی مرد شیاد با جلب اعتماد زنان پس از مرگ مادرشان

نشانه‌گیری اتفاقی اما بسیار دقیق فران تورس در پایان ال‌کلاسیکو

مطهری: تراکتور همیشه مدعی بوده

آزمون در ترکیب اصلی رُم برابر اودینزه

واکنش دین محمدی به قهرمان لیگ برتر امسال

واکنش رجب زاده به اتفاقات بازی با استقلال ملاثانی

مطهری: همه تیم‌ها را می‌شناسم

مطهری: در تراکتور باید کمتر حرف زد، بیشتر عمل کرد

اشکش: ای کاش نتایج داخل زمین رقم بخورد

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

هاشمی: نیم همت برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها درنظر گرفتیم

بررسی ابعاد مختلف سریال «جنگل آسفالت»

هفتمین «پاتوق فیلم کوتاه» برگزار می‌شود

وقتی که یک عطسه باعث بهمن می شود

ماجرای عکس تکان دهنده «آلن دلون» چه بود؟

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

درگذشت معصومه حائری عروس بزرگ امام خمینی و همسر سیدمصطفی خمینی+ عکس

عکس سه نفره سینا مهراد و برادرزاده هایش / خوش گذرانی پسران ساعد سهیلی با عموشان

سورپرایز جالب مردم در کنسرت توسط گرشا رضایی

بازگشایی گردنۀ برف‌گیر تته پس از 5 ماه