آریا بانو

آخرين مطالب

چگونه نوشابه استخوانتان را پوک می‌کند/سه ماده غذایی که هر روز باید مصرف کنید اجتماعي

چگونه نوشابه استخوانتان را پوک می‌کند/سه ماده غذایی که هر روز باید مصرف کنید

  بزرگنمايي:

آریا بانو - رییس دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: افراد، حداقل 3 واحد شیر و لبنیات را در روز مصرف کنند که می‌تواند شامل یک لیوان شیر، یک ظرف ماست و حدود 30 گرم پنیر باشد تا نیازهای کلسیمی افراد، برطرف شود.

به گزارش سلامت خبرگزاری تسنیم ، دکتر محمدجواد حسین‌زاده با اشاره به فرا رسیدن روز جهانی پوکی استخوان، گفت: ساختار استخوانی بدن در دو دهه اول زندگی افراد ساخته می شود و این قدرت استخوانی می تواند در دوران سالمندی و زمانی که فرد در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارد، مهم و اساسی باشد.
حسین‌زاده با اشاره به اینکه بیماری پوکی استخوان با کاهش تراکم و توده استخوان همراه است و در پی آن، ساختمان استخوان دچار مشکل می‌شود و شکستگی‌های متعددی در استخوان رخ می دهد.
وی تصریح کرد: این بیماری یکی از بیماریهای مهم در سطح جهان است و در افراد در سنین بالا، در زنان بعد از سنین یائسگی و در افرادی که تغذیه مناسب و سبک زندگی صحیحی ندارند، شایع است. نخستین گام برای درمان پوکی استخوان این است که آموزشهای لازم درخصوص دریافت مواد غذایی که در تراکم و استحکام استخوان می تواند موثر باشد را به جامعه ارائه دهیم.
رییس دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد: در دو دهه اول زندگی افراد و در سنین نوجوانی و جوانی، ساختار استخوانی بدن ساخته می شود و این قدرت استخوانی می تواند در دوران سالمندی و زمانی که فرد در معرض ابتلا به پوکی استخوان است، مهم و اساسی است. یکی از راههای پیشگیری از پوکی استخوان توجه به تغذیه افراد در دو دهه اول زندگی به ویژه از نظر برخورداری از کلسیم و ویتامین D است. البته ریزمغذی های دیگر مانند ویتامین B، منیزیم و تا حدی ویتامین A و K نیز در تراکم استخوان موثر هستند که با رژیم غذایی متعادل و مصرف میوه و سبزیجات، تامین می شود.
حسین زاده افزود: اگر مواد غذایی حاوی کلسیم در رژیم غذایی به اندازه کافی وجود نداشته باشد، می تواند منجر به پوکی استخوان شود و سن بروز این بیماری را جلو بیاندازد، بنابراین دریافت و جذب کلسیم باید به گونه ای باشد که وضعیت اسکلتی بدن را به حد ایده آل برساند.
وی ضمن تاکید بر اهمیت عدم مصرف مواد غذایی که جذب کلسیم را دچار اختلال می کنند، یادآور شد: متاسفانه در حال حاضر مشاهده می شود که مصرف نوشابه در نوجوانان زیاد است. در حالیکه فسفر موجود در نوشابه، جذب کلسیم مواد غذایی را با مشکل روبرو می کند، شیر و لبنیات بهترین منابع حاوی کلسیم محسوب می شوند.
رییس دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: نمونه‌های مختلف شیر برای مصرف افراد مختلف در بازار وجود دارد، اما افرادی که به واسطه مشکلات گوارشی نمی توانند شیر را به میزان کافی مصرف کنند می توانند از منابع گیاهی استفاده کنند. اما این مواد غذایی، به اندازه شیر و لبنیات، حاوی کلسیم نیستند و توصیه می‌شود افراد، حداقل 3 واحد شیر و لبنیات را در روز مصرف کنند که می‌تواند شامل یک لیوان شیر، یک ظرف ماست و حدود 30 گرم پنیر باشد تا نیازهای کلسیمی افراد، برطرف شود.
حسین زاده تاکید کرد: در گروه‌های پر خطر و افرادی که احتمال شکستگی خود به خودی استخوان ها در آنها بالا است و دچار پوکی استخوان هستند، باید میزان دریافت کلسیم به اندازه کافی وجود داشته باشد چون در سنین بالا و سالمندی یکی از مشکلات این است که کلسیم در شرایط اسیدی بیشتر جذب می‌شود که ممکن است این روند با اختلال روبرو شود.
وی یکی از مشکلات مردم را کمبود ویتامین D عنوان کرد و افزود: کمبود این ویتامین می‌تواند پوکی استخوان را تشدید کند و جذب کلسیم در دستگاه گوارش به واسطه فرم فعال ویتامین D انجام می شود و اگر ویتامین D با کمبود روبرو باشد، جذب کلسیم نیز دچار مشکل می شود، بنابراین کمبود کلسیم و ویتامین D مهمترین عوامل پوکی استخوان هستند.
رییس دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: ویتامین D می تواند از طریق نور آفتاب و تماس مستقیم با نور خورشید تامین شود و منابع غذایی حاوی این ویتامین، زیاد نیستند و در مواردی که با کمبودهای ویتامین D روبرو می‌شویم، افراد باید به پزشک یا متخصصان تغذیه مراجعه کرده و از مکمل درمانی استفاده کنند.
حسین زاده از نوع رژیم غذایی به عنوان یکی دیگر از عوامل پوکی استخوان یاد کرد و گفت: رژیم غذایی مناسب و متعادل، می تواند در استحکام استخوان و به تعویق افتادن پوکی استخوان، موثر باشد. همچنین در رژیم غذایی، مصرف پروتئین ها به ویژه در سنین کودکی و نوجوانی در تراکم و توده استخوانی، مهم است و میوه و سبزیجات حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها منابع خوبی برای استحکام استخوان به شمار می روند، لذا توصیه می شود که مصرف میوه و سبزیجات در رژیم غذایی مورد توجه باشد تا منابع مختلفی از ویتامین های مورد نیاز بدن تامین شود.
به گزارش وزارت بهداشت-وی وضعیت کمبود ویتامین D در مردم را نگران کننده عنوان کرد و افزود: کمبود این ویتامین، یک هشدار برای جامعه است که برای جبران آن، پروتکلهای مختلف درمانی وجود دارد که مصرف آن باید در دوران کودکی، نوجوانی و بزرگسالی انجام شود. از سوی دیگر نیز رژیم غذایی نامناسب، عدم توجه کافی به مصرف لازم شیر و لبنیات و یا مصرف کم این مواد غذایی به خاطر شرایط اقتصادی، می توانند علائم خطر برای کمبود کلسیم در مردم باشد.
رییس دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان تاکید کرد: باید یکی از سیاستهای کلی کشور این باشد که برای مواد غذایی که کمبود مصرف آن موجب بیماری های مختلف می شود، سوبسید پرداخت شود تا مصرف آن دچار اشکال نشود و افراد بتوانند مواد غذایی و ریزمغذی های مورد نیاز بدن خود را به سهولت دریافت کنند.
انتهای پیام/





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

28 درصد ایرانیان کمتر از 18 سال دارند

17درصد ازازدواج‌ها مربوط به دختران زیر 18سال / 14 هزار کودک بیوه زیر 18سال در کشور

کاهش آمار تولد در فرانسه برای چهارمین سال متوالی

تشریح تحول در قوانین ازدواج از سوی «سیاوشی»

کاهش اعتماد به نفس در دختران از چه سنی آغاز می‌شود؟‎

پرداخت هزار میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه به مددجویان و نیازمندان از ابتدای سال

برنامه وزارت علوم برای پیشگیری از طلاق و مفاسد اخلاقی در دانشگاه‌ها

54 درصد معلمان تهرانی فقر درآمدی دارند

نامگذاری پروژه‌های شستا به نام شهدای داروسازی

وجود 1.4 میلیون بیکار محروم در کشور

واریز مبلغ بسته حمایتی برای 100 هزار بیمه شده روستایی تا پس فردا

پاکـانِ بیکار

ایران درکاهش مرگ مادران باردار ازکشورهای برتر دنیاست

شهر دوستدار کودک همه ساله در کشور معرفی می شود

مستمری مددجویان بهزیستی از درآمد کودکان کار کمتر است

ازدواج پس از جدایی؛ آب روی آتش؟

انتقاد از نگاه سیاسی- امنیتی به موضوعات زنان و کودکان در کشور

مصرف گل بین دانش‌آموزان بیشتر شده است

مجری و خبرنگار «پرس‌تی‌وی» در آمریکا بازداشت شد

رفع همپوشانی بیمه‌ای با اتمام اعتبار دفترچه‌ها/ چند دفترچه‌ای‌ها باید یکی را انتخاب کنند

افت شدید دمای کشور/ چک‌های برگشتی داروخانه‌ها و بدقولی بیمه‌ها

شریعتمداری: نگاه قهری به کودکان کار پذیرفته‌شده نیست

4٩ هزار کودک بی‌شناسنامه در کشور وجود دارد

خدمات کمیته‌امداد به خانواده‌های نیازمند در حوزه مرگ مغزی و دریافت عضو

فقر سبب تاخیر تکاملی در کودکان می شود

برخی مسئولان نمی‌ توانند پاسخگوی مطالبات نسل جوان باشند

طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در سکونتگاه ها آغاز شد

آغاز «توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در سکونت گاه‌های غیررسمی»10 استان

آموزش‌ زیرزمینی ملوانی و خلبانی!

چرا برخی زنان به «مُد»های غربی علاقه دارند؟

مشارکت فرهنگی اجتماعی زنان در انقلاب اسلامی واکاوی می‌شود

پیشنهاد بهزیستی برای یارانه درمان معتادان در سال 98

هفته آینده اعضای هیات رئیسه مجمع ملی سمن های جوانان مشخص می‌شوند

سقوط هواپیمای حامل گوشت

جوانانی که به پای هم پیر نمی شوند

نقش سازمان های مردم نهاد در آموزش حقوق شهروندی

اختلاف نظر بهزیستی با برخی نهادها در خصوص بیمار یا مجرم بودن معتادان

شرکت 10 هزار کودک در مسابقه «دوست معلول من حق دارد»

فقرو معلولیت علت بازماندگی از تحصیل حدود 19 هزار کودک

حاشیه و متن «پولی شدن معابر» / کاهش 10 درجه‌ای دما در کشور

جزئیات دستگیری عامل آزار دو کودک گل فروش

حدود 12 درصد تولید ناخالص ملی ایران صرف آسیب‌های مواد مخدر می‌شود

زنگ آسیبهای اجتماعی به صدا درآمده است

تاکید رئیس بهزیستی بر حفظ اطلاعات ژنتیکی کشور

سکه زندگی برگشت

ساعت کار شاغلان دارای شرایط خاص در کمیته امداد کاهش یافت

مصرف قلیان در دختران دانشجو 10 برابر شده است

شریعتمداری خبرداد: احصای اطلاعات حدود 130 هزار کودک بیرون مانده از مدارس

تفاهم وزراء برای بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل به مدارس

2150 کودک تحت پوشش کمیته امداد مدرسه نمی‌روند/بسیاری در مناطق محروم با فرهنگ تحصیل آشنا نیستند