آریا بانو

آخرين مطالب

نبوی: ما در سینمای ایران با خلأ جدی موضوع پژوهش روبرو هستیم گفتگو

نبوی: ما در سینمای ایران با خلأ جدی موضوع پژوهش روبرو هستیم

  بزرگنمايي:

آریا بانو - عضو شورای سیاستگذاری جایزه پژوهش سینمایی گفت پژوهش در امر سینما که یک هنر، صنعت و رسانه است باید از جایگاهی مناسب و متناسب با اهمیت و نقش تاثیرگذار سینما در حوزه زیست فردی و جمعی ما برخوردار باشد.


به گزارش هنرآنلاین ، اکبر نبوی با بیان اینکه برگزاری جایزه پژوهش سینمایی سال به چند دلیل اهمیت دارد، گفت: پژوهش بنیاد انجام کارهای رو به تعالی است و در دنیای امروز نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم هیچ کاری بدون پژوهش آغاز خوب و در نهایت نتیجه خوبی به همراه داشته باشد.
عضو شورای سیاستگذاری جایزه پژوهش سینمایی ادامه داد: در سینما مانند بخش‌های دیگر با خلاء جدی موضوع پژوهش روبرو هستیم. سینما موضوع پیش پا افتاده‌ای نیست. گرچه برخی از خانواده سینما و مسئولین سینمایی، سینما را امری بسیط و ساده‌ای تلقی می‌کنند اما سینما در زمره پدیده‌های مرکب است و این پدیده نیازمند توجه در زمینه‌های مختلف است البته نه صرفا در زمینه‌های سخت افزاری، اعتبارات و بودجه‌ها.
وی با بیان اینکه یکی از موضوعات جدی و خطیر امر پژوهش است، اظهار داشت: پژوهش در امر سینما که یک هنر، صنعت و رسانه است باید از جایگاهی مناسب و متناسب با اهمیت و نقش تاثیرگذار سینما در حوزه زیست فردی و جمعی ما، برخوردار باشد. از سوی دیگر از دید من سینما یک نهاد اجتماعی بسیار قدرتمند به شمار می‌آید و یک نهاد اجتماعی، بخواهد یا نخواهد، با مسئله پژوهش پیوندی ناگسستنی و پیوسته دارد.
نبوی ادامه داد: در مجموع، سینمای ما نیاز به پژوهشهای جدی نظری و کاربردی دارد. شاید جایزه پژوهش سینمایی بتواند کاری کند تا امر پژوهش در سینما جدی تلقی شود و بتواند به پژوهشگران این حوزه امید دهد که کارهایشان دیده می‌شود و مورد تشویق قرار می‌گیرند. از نظر من برگزاری جایزه پژوهش سینمایی سال بسیار ضروری است و باید زودتر از این‌ها در سینما بوجود می‌آمد.
نبوی همچنین گفت: شاید روزگاری تصورها بر این بود که سینمای ایران مشکل فیلمنامه دارد اما امروز آنچه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، داستان خوب است . سینمای ما از داستان‌ها و ایده‌های خوب کم بهره است و متاسفانه فقر شدیدی در این زمینه داریم. اگر ایده خوبی باشد و بر مبنای ایده داستان خوبی نوشته شود متناسب با موضوع داستان، پژوهش به میدان می‌آید به ویژه در آثاری که به اصلاح به آنها سینمای اجتماعی می‌گوییم.
وی ادامه داد: اگر در فیلم های پلیسی، اکشن، حادثه‌ای و آثار ملودرام امر پژوهش را جدی تلقی نکنیم که در این گونه‌ها هم پژوهش لازم و ضروری است اما در آثار اجتماعی حتما و حتما به پژوهش نیاز داریم. این مهم را آثاری که در این سالها ساخته شده و ضعف مفرط پژوهش در آنها جدی است، بیش از پیش مورد تاکید قرار می‌دهد.
وی با بیان اینکه پژوهش درواقع رکن یک امر جمعی است، گفت: پژوهش یک اتفاق و تصمیم است که رویکردها را سامان می‌دهد و کمک می‌کند تا ذهن منسجمی پیدا کنیم. منطقا دانشجو به دلیل شادابی روحی که دارد می‌تواند در این زمینه موثر باشد البته منظور ما تنها دانشجویان سینما نیست بلکه منظورمان همه دانشگاه‌ها و همه رشته‌های علوم انسانی است که باید به امر پژوهش‌های اجتماعی توجه کنند. دانشجویان رشته‌های فلسفه، ادبیات ، تاریخ و روانشناسی هم باید به امر پژوهش و سینما توجه داشته باشند. اگر امر پژوهش درباره سینما را جدی بگیرند در این صورت جایزه پژوهش سینمای توانسته فرایندی مناسب را طراحی کند و دانشکده‌های علوم اجتماعی و دانشجویان و اساتید را با امر سینما آشنا کند.
دومین دوره جایزه پژوهش سینمایی به دبیری احمد ضابطی جهرمی نیمه دوم آذرماه همزمان با هفته پژوهش برگزار می‌شود.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

«پدر» مهم‌ترین رکن تربیت فرزندان در خانواده

گفتگو با اولین زن خلبان هلیکوپتر در ایران

زن و دفاع مقدس، تار و پود در هم تنیده

«شهریه» و «کلاس‌های فوق برنامه»؛ بیشترین شکایات خانواده‌ها از مهدهای کودک

علی اصغر کاراندیش: اعتبارات حوزه سینما، یارانه کتاب و مطبوعات سال آینده افزایش می‌یابد

آسیب پذیری فرزندان دارای مادر زندانی بسیار بالا است

شهرداری تهران فرصت حضور بانوان معلول را درجامعه فراهم می کند

20 ایده برتر جشنواره کودکآنلاین معرفی شدند / آذری جهرمی: اگر امروز به فرهنگ کودکان فکر نکنیم آینده را از دست خواهیم داد

از بیماری تا "توهم" بیماری

جملات آرایش‌شده روانشناسان در فضای مجازی را باور نکنید

کودکان چمدان نیستند!

خانواده متشنج و آشفته احتمال ارتکاب فرزندان را به بزهکاری‌ها افزایش می‌دهد

4 روایت جذاب از خشایار الوند

عباسی: حقوق بازنشستگان در بودجه سال آینده مورد توجه قرار بگیرد

زنان در خانواده فقر را بیشتر از سایر اعضا درک می کنند

‌بانویی که ورزشکارانی نام‌آور تربیت کرده

ما خودمان سپندارمذگان داریم

سن ازدواج برای دختران و پسران چند سال باشد؟

عشق و احساسات عاشقانه در مردان

در آستانه 30 سالگی احساس پوچی می کنم

والدین معتاد «عزت نفس» فرزندانشان را کاهش می‌دهند

سیرصعودی رفتار «سیگار» کشیدن دختران نوجوان نسبت به پسران

مریم دوستی: "آسیه در زمستان" حمایت نشد / می‌توان با تاسیس کمپانی‌های فیلم کوتاه گام‌های مثبت برداشت

بهزاد عبدی: استفاده نادرست از برنامه‌هاى کامپیوترى باعث نزول سطح موسیقى فیلم شده است / تور اروپایی گروه خنیاگران مهر

حضور یک سوم کودکان «کاروخیابان» در پایتخت /عدم همکاری وزارت بهداشت برای درمان کودکان معتاد

500 محله آسیب‌خیز شناسنامه‌دار شدند

نگاه و زاویه دید جدید به قصه معروف آنشرلی/ "آقا محمدخان" یک انتزاع نمایشی از تاریخ / روایت دو کارگردان از آثارشان در جشنواره تئاتر فجر

«کافه دانتیسم»؛ رویای بی‌رونق

اختلاف سن ازدواج چقدر اهمیت دارد؟

«جشن طلاق» یا سوگواری جدایی ؟

فضای مجازی به محل چشم و هم‌چشمی تبدیل شده است

ژنتیک؛ یکی از عوامل گرایش فرد به اعتیاد

چه کسانی «جشن طلاق» می‌گیرند؟

ازدواج با این افراد، ممنوع

برایم مهم است که اول من را به عنوان بازیگر بشناسند

موسیقی ما برای سرگرمی نیست / سلیقه شنیداری مردم به‌شدت افت کرده است / شاهد سبحانی‌فر و فهام گوهری از آلبوم "پیدای پنهان" می‌گویند

ژان کلود کریر: تئاتر زنده‌ترین نوع هنرهاست / نشان عالی خانه تئاتر به فیلمنامه‌نویس و نمایشنامه‌نویس فرانسوی اعطا شد

«جشن طلاق»؛ یک لاکچری‌ ایرانی در قاب خودنمایی

طلاق عاطفی و زوج های از هم دور افتاده

غزال بهمنی: طراح لباس بنگاه‌دار اقتصادی نیست

افزایش سن ازدواج، تغییر سبک زندگی یا تخریب بنیان خانواده

ضعف خانواده‌های ایرانی در فرزند پروری

زنان دارای همسر معتاد در معرض آسیب اعتیاد

ارتباط شعر و معارف دینی دوسویه است / شاعران آیینی برای روشنگری معارف دینی به میدان بیایند

تجرد قطعی و منفی نگری چالشی جدی در برابر جوانان

"میلیونر میامی" تا حدی ادای دین به سینمای ایران است / ساخت فیلم کمدی از جدی سخت‌تر است / صابر ابر بازیگری کمیاب است

سعید حق‌مراد: خیاط کت مردانه، پادشاه خیاطان است / تداوم کارگاه‌های آموزشی آکادمی "ژینو" در سراسر کشور

رضا توفیق‌جو: "وَرَن" فیلمی سایکودرام است

علی منتظری: تئاتر و انقلاب به یکدیگر خدمت کرده‌اند / باید به تئاتر استان‌ها توجه خاص داشته باشیم

حمید دهقانپور: سال‌های پیش از انقلاب سینما به حد ورشکستی رسید / سینمای ایران در دهه 60 دچار تحول شگرفی شد