آریا بانو

آخرين مطالب

نبوی: ما در سینمای ایران با خلأ جدی موضوع پژوهش روبرو هستیم گفتگو

نبوی: ما در سینمای ایران با خلأ جدی موضوع پژوهش روبرو هستیم

  بزرگنمايي:

آریا بانو - عضو شورای سیاستگذاری جایزه پژوهش سینمایی گفت پژوهش در امر سینما که یک هنر، صنعت و رسانه است باید از جایگاهی مناسب و متناسب با اهمیت و نقش تاثیرگذار سینما در حوزه زیست فردی و جمعی ما برخوردار باشد.


به گزارش هنرآنلاین ، اکبر نبوی با بیان اینکه برگزاری جایزه پژوهش سینمایی سال به چند دلیل اهمیت دارد، گفت: پژوهش بنیاد انجام کارهای رو به تعالی است و در دنیای امروز نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم هیچ کاری بدون پژوهش آغاز خوب و در نهایت نتیجه خوبی به همراه داشته باشد.
عضو شورای سیاستگذاری جایزه پژوهش سینمایی ادامه داد: در سینما مانند بخش‌های دیگر با خلاء جدی موضوع پژوهش روبرو هستیم. سینما موضوع پیش پا افتاده‌ای نیست. گرچه برخی از خانواده سینما و مسئولین سینمایی، سینما را امری بسیط و ساده‌ای تلقی می‌کنند اما سینما در زمره پدیده‌های مرکب است و این پدیده نیازمند توجه در زمینه‌های مختلف است البته نه صرفا در زمینه‌های سخت افزاری، اعتبارات و بودجه‌ها.
وی با بیان اینکه یکی از موضوعات جدی و خطیر امر پژوهش است، اظهار داشت: پژوهش در امر سینما که یک هنر، صنعت و رسانه است باید از جایگاهی مناسب و متناسب با اهمیت و نقش تاثیرگذار سینما در حوزه زیست فردی و جمعی ما، برخوردار باشد. از سوی دیگر از دید من سینما یک نهاد اجتماعی بسیار قدرتمند به شمار می‌آید و یک نهاد اجتماعی، بخواهد یا نخواهد، با مسئله پژوهش پیوندی ناگسستنی و پیوسته دارد.
نبوی ادامه داد: در مجموع، سینمای ما نیاز به پژوهشهای جدی نظری و کاربردی دارد. شاید جایزه پژوهش سینمایی بتواند کاری کند تا امر پژوهش در سینما جدی تلقی شود و بتواند به پژوهشگران این حوزه امید دهد که کارهایشان دیده می‌شود و مورد تشویق قرار می‌گیرند. از نظر من برگزاری جایزه پژوهش سینمایی سال بسیار ضروری است و باید زودتر از این‌ها در سینما بوجود می‌آمد.
نبوی همچنین گفت: شاید روزگاری تصورها بر این بود که سینمای ایران مشکل فیلمنامه دارد اما امروز آنچه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، داستان خوب است . سینمای ما از داستان‌ها و ایده‌های خوب کم بهره است و متاسفانه فقر شدیدی در این زمینه داریم. اگر ایده خوبی باشد و بر مبنای ایده داستان خوبی نوشته شود متناسب با موضوع داستان، پژوهش به میدان می‌آید به ویژه در آثاری که به اصلاح به آنها سینمای اجتماعی می‌گوییم.
وی ادامه داد: اگر در فیلم های پلیسی، اکشن، حادثه‌ای و آثار ملودرام امر پژوهش را جدی تلقی نکنیم که در این گونه‌ها هم پژوهش لازم و ضروری است اما در آثار اجتماعی حتما و حتما به پژوهش نیاز داریم. این مهم را آثاری که در این سالها ساخته شده و ضعف مفرط پژوهش در آنها جدی است، بیش از پیش مورد تاکید قرار می‌دهد.
وی با بیان اینکه پژوهش درواقع رکن یک امر جمعی است، گفت: پژوهش یک اتفاق و تصمیم است که رویکردها را سامان می‌دهد و کمک می‌کند تا ذهن منسجمی پیدا کنیم. منطقا دانشجو به دلیل شادابی روحی که دارد می‌تواند در این زمینه موثر باشد البته منظور ما تنها دانشجویان سینما نیست بلکه منظورمان همه دانشگاه‌ها و همه رشته‌های علوم انسانی است که باید به امر پژوهش‌های اجتماعی توجه کنند. دانشجویان رشته‌های فلسفه، ادبیات ، تاریخ و روانشناسی هم باید به امر پژوهش و سینما توجه داشته باشند. اگر امر پژوهش درباره سینما را جدی بگیرند در این صورت جایزه پژوهش سینمای توانسته فرایندی مناسب را طراحی کند و دانشکده‌های علوم اجتماعی و دانشجویان و اساتید را با امر سینما آشنا کند.
دومین دوره جایزه پژوهش سینمایی به دبیری احمد ضابطی جهرمی نیمه دوم آذرماه همزمان با هفته پژوهش برگزار می‌شود.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

لی‌لا رضایی: این روزها همه خود را ترانه‌سرا می‌دانند

نباید معماری به چاه بازی‌های نوستالوژیک بغلتد / معماران هنوز عاشق بتن هستند / روایت مسعود تقوی از بحران محیط زیست و تأثیرات معماری

ایوبی: خوشنویسان پرچم‌دار فرهنگ اصیل هستند / نکوداشت استاد یدالله کابلی برگزار شد

کتایون ریاحی: اداره شبکه ویژه ناشنوایان را به ناشنوایان بسپارید

باید انباشت جمعیت مجرد را هر چه سریعتر ساماندهی کرد

نوروزبیگی: «محسن تنابنده» تنها بازیگر قطعی عنکبوت است

رسول نظرزاده: هنوز داریم تفکر را مونتاژ می‌کنیم / ایران دریای ایده‌های تحقیقی و پژوهش‌های انجام نشده است / به تولید فکر و اندیشه که می‌رسیم دیگر حمایتی وجود ندارد

زهرا جهانبخش: هنر ایران در حال پیدا کردن یک ساختار خیلی جدی است / رویداد تیرآرت جایگاه هنرمندان معاصر را تبیین می‌کند / گی دوینوا: بحث نمایشگاه "ایران فوتو" ستاره‌های عکاسی نیست / در فرانسه آموزشی که مخاطب از کودکی دیده دسترسی به هنر را راحت‌ می‌کند

ضرغامی: سریال گاندو فیلم بود؛ می‌خواست جنبه‌های نمایشی قضیه را بزرگ کند

شادی مختاری: چرا خانمِ بازیگر 40 ساله نقش دختر 20 ساله را هم بازی می کند؟

روایت مسعود کیمیایی از فشار ساواک برای تغییر پایان «گوزن‌ها»

با فرزندانتان طوری رفتار نکنید که فضای بیرون را به داخل خانه ترجیح دهند

سیروس الوند: سینما پس از انقلاب، دوباره اختراع شد

سیامک زندیه: شرط حفظ کیفیت البسه ایرانی عرضه محصولات با قیمت‌های بسیار بالا است

فیروز فیروز: معماری بیش از هر چیزی هنر است / معماری ایران فلسفه اکولوژیک دارد/ حرف امروز دنیا را ما قبلاً تجربه کرده‌ایم

ندا بهزاد: بانوان موزیسین چیزی از آقایان کم ندارند / گروه دلیار با دو خواننده روی صحنه می‌رود

مطالعه را فقط کتاب خواندن نمی‌دانیم / روایت محمدرضا رضاییان از فصل چهارم برنامه "کتاب باز"

نگاهی سایکودرام به نمایش تنسی ویلیامز / روایت کامبیز بنان از نمایش "نمی‌دونم فردا چی میشه؟"

مهم‌ترین معضلات عرصه مد و لباس از نگاه یک استاد دانشگاه

رواج پدیده شبه کودک همسری برای دریافت مستمری

‍‍ ‍‍پیروز حناچی: مهم‌ترین هدف سمپوزیوم مجسمه‌سازی کشف استعدادهای جوان است / برزین ضرغامی: شورای شهر تهران ما را در تصویب لایحه ایجاد حریم برای مجسمه‌های شهری همراهی کند

گفت و گویی با یک‌راننده زن تاکسی‌های اینترنتی

تاجبخش فنائیان: لازمه‌ تئاتر ملّی بازشناسی ریشه‌های فرهنگی است / استعداد جهانی شدن تئاتر ما کمتر از سایر کشورهای نیست

یکتاناصر:نقش خوب پیشنهاد شود، بازی می‌کنم

محمدپور: "دختر شیطان" در پاییز می‌توانست 15 میلیارد بفروشد / اشتباه کردیم اکران عید فطر را پذیرفتیم

پایان کار هفتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش بدون برگزیده در بخش هنری / فاطمی: کپی نقش‌های گذشته ارزشی ندارد

ظلم تاریخی و هدیه‌های مدرنیته / روایت ابوالفضل رفیعی از نمایشگاه "ساکنان مویه" در گالری سیحون

سید محمد بهشتی: توجه به بازشناسی هویت در معماری ضروری است / شهر شیراز دارای ارزش تاریخی و معماری خاصی است

بیوک میرزایی از نمایش "نویی تضاد منافع" تا سریال "افسانه هزارپایان"

تأکید بر موسیقی آوازی و تجلیل از دستاوردهای هنرمندان و ذاکران فرهنگ رضوی / همه چیز درباره چهارمین جشنواره سراسری آواها و نواهای رضوی

امیر سرتیپ کیومرث حیدری: کسانی که در مسیر صراط قرار می‌گیرند رستگار می‌شوند / از یادداشت تجلیل مقام معظم رهبری بر کتاب شهید مجتبی ذوالفقارنسب و کتاب شهدای مدافع حرم و تازه‌های نشر نیروی زمینی ارتش رونمایی شد

زمان اعلام نتایج کنکور 98 +ظرفیت دانشگاه‌های سراسری

ابوالفضل صفری گفت: سرنوشت «سلام صبح بخیر» با برگشت «حالا خورشید»/ عصرگاهی می‌شویم

توحید معصومی خبر داد؛ «مگس» از 23 تیرماه به تالار سایه می‌آید/ یک اقتباس گروتسک

"الف دزفول" همچنان در انتظار / مرجان اشرفی‌زاده: با حذف پروانه‌ها به تسریع جریان فیلمسازی کمک می‌شود

احسان دانش فرید: نه از کسی تقلید کرده‌ام و نه الگوبرداری

آرش قاسمی : تمرکزم بر صداگذاری «نهنگ آبی» است/ همکاری در چند فیلم کوتاه

چرا کودک آزاری رخ می‌دهد؟/ پدر و مادر را به زندان بیندازیم، آسیب به کودکان کم نمی‌شود/ قصور جامعه را نادیده نگیریم

نمایش "یک زن و یک مرد" یک کار تمام آناهیتایی است / وجه درمانگری تئاتر باید حفظ شود تا حال مردم بهتر شود / روایت هوشمند هنرکار، کاظم هژیرآزاد و ناهید مسلمی از نمایش "یک زن و یک مرد"

یک کمدی سیاه با پایانی متفاوت / محسن قصابیان از "نیوکاسل" می‌گوید

حلقه مفقوده تولیدات فرهنگی و هنری نوجوانان هستند / حسین بختیاری و نگارش سه‌گانه‌ای آمیخته از وحشت و فانتزی برای نوجوانان

عروسی‌های 600میلیونی!

ماهان پوریان: فضای کنونی مناسب انتشار آلبوم نیست

آزاده عسگری: تنها 20 درصد موفقیت برند حوزه مد و لباس وابسته به طراحی است

امیر جعفری: من کارگرزاده هستم و هیچوقت از جایی رانت نگرفتم/ عذرخواهی می‌کنم

حماقتی که منجر به عذاب وجدان می‌شود / روایت صالح علوی‌زاده از نمایش "تایم لپس"

بهزاد فراهانی: شریف‌تر از ستاره اسکندری چه کسی را می‌توان نام برد/ غبطه می‌خورم برای آنها که هنوز خود را با معیارهای قرن 21 تطبیق نداده‌اند

آرا صلاحی: با «زهرمار» به حقم رسیدم

مهدی کوشکی: تصمیم گرفتم بنویسم تا بتوانم بازی کنم / تئاتر ایران دچار خلأ جادو و تعلیق است / آموزش بازیگری در سالن تئاتر اتفاق می‌افتد

کتابخانه‌ای مغفول‌مانده در دل تئاتر شهر / جواد تولمی: می‌توان با آثار کتابخانه و مرکز اسناد هنرهای نمایشی تئاتر کشور را آباد کرد