آریا بانو

آخرين مطالب

نبوی: ما در سینمای ایران با خلأ جدی موضوع پژوهش روبرو هستیم گفتگو

نبوی: ما در سینمای ایران با خلأ جدی موضوع پژوهش روبرو هستیم

  بزرگنمايي:

آریا بانو - عضو شورای سیاستگذاری جایزه پژوهش سینمایی گفت پژوهش در امر سینما که یک هنر، صنعت و رسانه است باید از جایگاهی مناسب و متناسب با اهمیت و نقش تاثیرگذار سینما در حوزه زیست فردی و جمعی ما برخوردار باشد.


به گزارش هنرآنلاین ، اکبر نبوی با بیان اینکه برگزاری جایزه پژوهش سینمایی سال به چند دلیل اهمیت دارد، گفت: پژوهش بنیاد انجام کارهای رو به تعالی است و در دنیای امروز نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم هیچ کاری بدون پژوهش آغاز خوب و در نهایت نتیجه خوبی به همراه داشته باشد.
عضو شورای سیاستگذاری جایزه پژوهش سینمایی ادامه داد: در سینما مانند بخش‌های دیگر با خلاء جدی موضوع پژوهش روبرو هستیم. سینما موضوع پیش پا افتاده‌ای نیست. گرچه برخی از خانواده سینما و مسئولین سینمایی، سینما را امری بسیط و ساده‌ای تلقی می‌کنند اما سینما در زمره پدیده‌های مرکب است و این پدیده نیازمند توجه در زمینه‌های مختلف است البته نه صرفا در زمینه‌های سخت افزاری، اعتبارات و بودجه‌ها.
وی با بیان اینکه یکی از موضوعات جدی و خطیر امر پژوهش است، اظهار داشت: پژوهش در امر سینما که یک هنر، صنعت و رسانه است باید از جایگاهی مناسب و متناسب با اهمیت و نقش تاثیرگذار سینما در حوزه زیست فردی و جمعی ما، برخوردار باشد. از سوی دیگر از دید من سینما یک نهاد اجتماعی بسیار قدرتمند به شمار می‌آید و یک نهاد اجتماعی، بخواهد یا نخواهد، با مسئله پژوهش پیوندی ناگسستنی و پیوسته دارد.
نبوی ادامه داد: در مجموع، سینمای ما نیاز به پژوهشهای جدی نظری و کاربردی دارد. شاید جایزه پژوهش سینمایی بتواند کاری کند تا امر پژوهش در سینما جدی تلقی شود و بتواند به پژوهشگران این حوزه امید دهد که کارهایشان دیده می‌شود و مورد تشویق قرار می‌گیرند. از نظر من برگزاری جایزه پژوهش سینمایی سال بسیار ضروری است و باید زودتر از این‌ها در سینما بوجود می‌آمد.
نبوی همچنین گفت: شاید روزگاری تصورها بر این بود که سینمای ایران مشکل فیلمنامه دارد اما امروز آنچه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، داستان خوب است . سینمای ما از داستان‌ها و ایده‌های خوب کم بهره است و متاسفانه فقر شدیدی در این زمینه داریم. اگر ایده خوبی باشد و بر مبنای ایده داستان خوبی نوشته شود متناسب با موضوع داستان، پژوهش به میدان می‌آید به ویژه در آثاری که به اصلاح به آنها سینمای اجتماعی می‌گوییم.
وی ادامه داد: اگر در فیلم های پلیسی، اکشن، حادثه‌ای و آثار ملودرام امر پژوهش را جدی تلقی نکنیم که در این گونه‌ها هم پژوهش لازم و ضروری است اما در آثار اجتماعی حتما و حتما به پژوهش نیاز داریم. این مهم را آثاری که در این سالها ساخته شده و ضعف مفرط پژوهش در آنها جدی است، بیش از پیش مورد تاکید قرار می‌دهد.
وی با بیان اینکه پژوهش درواقع رکن یک امر جمعی است، گفت: پژوهش یک اتفاق و تصمیم است که رویکردها را سامان می‌دهد و کمک می‌کند تا ذهن منسجمی پیدا کنیم. منطقا دانشجو به دلیل شادابی روحی که دارد می‌تواند در این زمینه موثر باشد البته منظور ما تنها دانشجویان سینما نیست بلکه منظورمان همه دانشگاه‌ها و همه رشته‌های علوم انسانی است که باید به امر پژوهش‌های اجتماعی توجه کنند. دانشجویان رشته‌های فلسفه، ادبیات ، تاریخ و روانشناسی هم باید به امر پژوهش و سینما توجه داشته باشند. اگر امر پژوهش درباره سینما را جدی بگیرند در این صورت جایزه پژوهش سینمای توانسته فرایندی مناسب را طراحی کند و دانشکده‌های علوم اجتماعی و دانشجویان و اساتید را با امر سینما آشنا کند.
دومین دوره جایزه پژوهش سینمایی به دبیری احمد ضابطی جهرمی نیمه دوم آذرماه همزمان با هفته پژوهش برگزار می‌شود.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

کمال یوسف‌پور: مسابقات معماری در چهره شهرهای امروزی تأثیر چندانی ندارند / آثار برنده اغلب ساخته نمی‌شوند

"تولدت مبارک" فیلمی است با موضوعی جهانی/ فیلم از تمام مراحل ارشاد سربلند بیرون آمد اما مورد حمایت واقع نشد / گلایه انسیه جهان آرا از وضعیت اکران فیلمش

مرضیه ابراهیمی قربانی معروف اسیدپاشی: اعدام نمی‌خواهیم، چرخه خشونت باید متوقف شود

نسل دوبلورهای قدیمی ما دیگر تکرار نمی‌شود / محدودیت‌ها در رادیو زیاد و متن‌ها شبیه همدیگر شده است / وقتی یک کار انیمیشن را دوبله می‌کنم، اصلاً خسته نمی‌شوم / روایت تورج نصر از سال‌ها فعالیت در دوبله و بازیگری

ویژگی‌های موسیقی کودک از نگاه اردشیر کامکار

محمدمهدی فخری‌زاده: انتشار کتاب سینمایی مقبولیت عمومی ندارد / در اتحادیه ناشران می‌توانیم جلوی فعالیت‌های مخرب را بگیریم / "راهنمای فیلم‌های سینمای ایران" در دست تدوین است

مهران نائل: "دل‌دار" روایتی متفاوت از عشق است

حسینی: نمایشگاه عکس افغانستان در نیاوران بستر مناسبی برای همدلی است

دوست دارم آرام آرام بیایم و ماندگار شوم / پژمان جمشیدی اول باید بازیگر می‌شد بعد فوتبالیست / گفت‌و‌گو با علی شمس الهی خواننده پاپ

کلیشه شدن در یک نقش خطرناک است / حسام محمودی از بازی در سریال "دل‌دار" می‌گوید

مهسا علامیر: حقوق استادان گرایش‌های هنری در دانشگاه‌های ایران پایین است / اغلب طراحان لباس توان پرزنت آثارشان را ندارند

بهترین راه لاغری شکم | جراحی‌هایی که فقط جیبتان را خالی می‌کند!

بهمن کیارستمی: منیر فرمانفرماییان تا آخرین روز تصویربرداری مقابل دوربین راحت نبود / نمایش مستند "منیر" در خانه سینما

مستر کیتون شخصیتی است که تعریف مشخص دارد / روایت یوسف مرادیان از بازی در سریال "از یادها رفته"

عباس مجیدی: در دوسالانه مجسمه شهری مشهد هنرمندان براساس فضای تعریف شده مجسمه می‌سازند

علی نصیریان:لزوم تجدیدنظر تلویزیون در سریال‌سازی/ قصه‌هایی که درد مردم نیست

از سوءاستفاده تا قاچاق‌فروشی کودکان کار

نمایشی که 30 سال پیش اجرای آن در تئاترشهر متوقف شد / روایت حسن انصاریان از اجرای نمایش "شاپرک خانوم" با بازیگران حرفه‌ای

خوشحالم که بخشی از خاطرات دهه شصتی‌ها هستم

ضبط «برادرجان» ادامه دارد/80 درصد تصویربرداری سریال به انجام رسید

کامبیز دیرباز : برایم مهم است نقشی که بازی می‌کنم توده مردم را نمایندگی کند

ندا لهردی: در ترجمه "همسران تابستانی" به سبک و لحن نویسنده وفادار بودم / شخصیت‌های واقعی لارنس الیویه و ویوین لی در رمان بئاتریز ویلیامز

شریعتمداری: موضوعی برای پنهان کردن از مردم نداریم

حسینی: به مدد اساتید می‌شود بر دشواری‌های حوزه آموزش پیروز شد / رونمایی از سامانه صدور کارت تدریس مربیان آموزشگاه‌های آزاد هنری

حسینی: خلیج فارس دُر و مروارید علم و هنر را برآورده است / معاون هنری وزیر ارشاد در روز ملی خلیج فارس به بوشهر رفت

«کودک‌شو» به لرستان، خوزستان و زاهدان می‌رود/ بازغی: هیچ خداحافظی در کار نبود؛ گلایه‌ام را فریاد کردم

علی شیرازی: هنر خوشنویسی وارد دوران طلایی خود شده است

هادی حاجتمند: "مدیترانه" قصه آب و دفاع از مرزهاست / بازخوردها در جشنواره جهانی فیلم فجر زلال‌تر است

طراحان، تولید‌کنندگان و هنرمندان هستند که تعیین می‌کنند بازار چگونه باشد نه مردم / روایت حسامی از کیف و کفش‌های برند "ویزلند"

تأکیدی بر سنتی یا مدرن بودن کار نداشتم / روایت شریف لطفی از آلبوم "آوای ایران (محلی‌ها)"

فرزندتان در چه زمینه‌ای استعداد دارد؟

بیماری مادرم عظیم‌ترین حادثه سخت زندگی ما بود / کارمان در گیشه بسیار سخت است / روایت کارگردان فیلم "شکستن همزمان بیست استخوان" از حضور در جشنواره جهانی فجر

احمد مسجدجامعی: عکاسان در سطح شهر با مشکلات متعددی روبرو هستند / برگزیدگان مسابقه عکس مترو معرفی شدند

محمدرضا علیمردانی: ترجیح دادم نه به فرش قرمز "غلامرضا تختی" بروم نه مصاحبه‌ای کنم / سه بار قرار بود با مهران مدیری همکاری کنم اما نشد

گفت وگوی خراسان با عکاس مبتکر آمریکایی درباره پروژه «حذف شده»

با خنده به استقبال مردها بروید

انتظامی: وارش مصداق ایفای نقش مسئولیت اجتماعی سینما است

پیمان سلطانی: رپرتورا ارکستر ملی مضمون ملی، میهنی، عاشقانه دارد / انتشار یک اثر ملی بعد از 10 سال

عموهایی که در آینده تنها یک اسم از آنها باقی است

شریعتمداری: تامین اجتماعی از دولت 180هزار میلیارد تومان طلب دارد

سرمربی تیم فوتسال دانشجویان دختر: شناختی کافی از حریفان نداریم

باور به دختران دنیای IT

رضا کیانیان: به ما سنگ می‌زنند چون در حال پیشرفت هستیم

نقش نظام آموزشی و تربیتی در ایجاد آسیب‌های اجتماعی

در بند فروشندگی در خیابان...

گفتگو با حامد بهداد: جسارت در سینمای ایران را من ایجاد کردم!

وقتی سیل روح را می آزارد!

نادر مشایخی: پدرم خیلی‌ها را دوستدار سینما کرد

نظر حامد عنقا درباره تهیه‌کنندگان سریال‌های نوروزی/ مردم به ما اعتماد کردند

«زنبور کارگر» 15 اردیبهشت کلید می‌خورد/ دلیل انتخاب حمید فرخ‌نژاد