آریا بانو

آخرين مطالب

حسین عالم‌بخش: "خاتون" در عرصه تئاتر حرفه‌ای عرض اندام می‌کند گفتگو

حسین عالم‌بخش: "خاتون" در عرصه تئاتر حرفه‌ای عرض اندام می‌کند

  بزرگنمايي:

آریا بانو - نویسنده و کارگردان نمایش "خاتون" با اشاره به انگیزه‌ها و دغدغه‌های خود از به صحنه بردن این اثر نمایشی در تالار اصلی تئاتر و از تلاش عوامل گروه برای اجرای یک نمایش آبرومند مذهبی سخن گفت.


به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط‌عمومی تئاترشهر، حسین عالم‌بخش نویسنده و کارگردان نمایش "خاتون" که این روزها در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفته درباره واکنش مخاطبان پس از تماشای اجرا بیان کرد: خوشبختانه در این چند روزی که از اجرای نمایش "خاتون" در تالار اصلی تئاتر شهر می‌گذرد، هم مخاطبان غیر تخصصی، هم مخاطبان تخصصی، هم هنرمندان و هم مسئولان از محتوای اجرا بسیار راضی بودند و من بسیار خوشحالم که این نمایش بعد از سه سال پیایی که در پروسه‌های مختلف روی صحنه رفت توانسته در ژانر خود در عرصه تئاتر حرفه‌ای عرض اندام کند. من واقعا از تمام گروه اجرایی نمایش تشکر می‌کنم که در این مدت همراهی صمیمانه‌ای داشتند و کاری کردند که این چنین بتوانیم میان مخاطبان سرافراز باشیم.
وی ادامه داد: ما بر خلاف جریانی کار می‌کنیم که متاسفانه طی این چند دهه در فرهنگ مخاطبان نمایش حک شده که اگر کاری با این ژانر اجرا شود، باید آن را با بلیت رایگان تماشا کرد. اما ما در این سه ساله که از اجرای نمایش "خاتون" می‌گذرد به سهم خودمان این نوع دیدگاه را با حمایت و همراهی همه جانبه هنرمندان و اعضای گروه عوض کردیم و به سمتی می‌رویم تا در سال‌های آینده چه این نمایش و چه نمایش‌هایی با این مضامین دیگر روی پای خود بایستند و هزینه خود را با گیشه تامین کرده و به دنبال تهیه‌کننده دولتی نباشند.
این کارگردان تئاتر در بخش دیگری از صحبت‌های خود توضیح داد: تمام تلاش ما در اجرای نمایش "خاتون" بر این مبنا بوده که اصول و مبانی تئاتر را رعایت کنیم و من خوشحالم که این روند هم در حوزه نویسندگی و هم در حوزه خلق دارم تا اندازه زیادی محقق شده و باعث شده مخاطب نه با ذکر مصیبت صِرف بلکه با در نظر گرفتن مولفه‌های درام محتوای نمایش را دنبال کند. در این راه بازیگران و گروه اجرایی نمایش نهایت کوشش خود را انجام دادند تا به آنجا مدنظر داریم برسند. ما امیدوارم آنچه در این مدت برای مخاطبان اتفاق می‌افتد اجرای یک نمایش با در نظرگرفتن مفاهیم تئاتری در چارچوب مضامین و روایت‌های دینی باشد.
نمایش "خاتون" به نویسندگی و کارگردانی حسین عالم بخش که روز یکشنبه 22 مهر ماه با برگزاری مراسم نکوداشت زنده یاد انوشیروان ارجمند بازیگر پیشکسوت تئاتر و حضور حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی امام جمعه موقت تهران اجرای خود را آغاز کرده تا چهاردهم آبان ماه ساعت 20 به مدت زمان 80 دقیقه و قیمت بلیت 40 هزار تومان در تالار اصلی تئاتر شهر به صحنه می‌رود (به ترتیب حروف الفبا) کریم اکبری مبارکه، علی برجی، سیروس اسنقی، بهار ارجمند، عطیه غبیشاوی، کیمیا ملائی و میلاد محمدزاده به عنوان بازیگر حضور دارند.
در خلاصه داستان این نمایش آمده است: "خرابه معروف شام در کنار قصر سبز یزید، مدتی از رفتن اسرا از شهر می‌گذرد و مسئولین حکومتی برای خرید آن خرابه به نزد آسیه پیرزن صاحب ویرانه می‌آیند. "آریحا" دختر کوچک نصرانی که یتیم است و نزد عمویش یوحنا که تاجر جوانی است به آنجا رفت ­و آمد دارد و با همبازی خود در حجره‌ای مشغول بازی است. مأمورین حکومت در هنگام حضور در خرابه با حمیده یکی از غساله‌های شهر که همدم آسیه است و یوحنا برخورد می‌کنند و..."
برخی از عوامل این نمایش عبارتند از: کارگردان و نویسنده: حسین عالم بخش، دستیار کارگردان: محمد رحمانی، موسیقی: محمد فرشته نژاد، طراح چهره: ماریا حاجیها، طراح صحنه: ساسان فرهادپور، طراح لباس: سهیلا جوادی، طراح نور: رضا خضرایی، طراح حرکت فرم: میلاد محمدزاده، مسئول هماهنگی و پیگیری: حسین بنیاد، مسئول اجرا: مبین دودانگی، پشتیبانی: علیرضا یافتیان، گرافیست: امیر شهرابی، عکاس: ساناز طالبی و نیلوفر افشار و روابط عمومی: رامین سفری، مسئول مدعوین: اعظم توکلی، شورای رسانه و ارتباطات: سید مهدی نقیب، محمدامین قاسمی، علی پازوکی و محراب محمدزاده.
برای کسب آخرین اطلاعات و اخبار تئاتر شهر به سایت این مجموعه به آدرس www.teatreshahr.com مراجعه کنید





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

مطالعه را فقط کتاب خواندن نمی‌دانیم / روایت محمدرضا رضاییان از فصل چهارم برنامه "کتاب باز"

نگاهی سایکودرام به نمایش تنسی ویلیامز / روایت کامبیز بنان از نمایش "نمی‌دونم فردا چی میشه؟"

مهم‌ترین معضلات عرصه مد و لباس از نگاه یک استاد دانشگاه

رواج پدیده شبه کودک همسری برای دریافت مستمری

‍‍ ‍‍پیروز حناچی: مهم‌ترین هدف سمپوزیوم مجسمه‌سازی کشف استعدادهای جوان است / برزین ضرغامی: شورای شهر تهران ما را در تصویب لایحه ایجاد حریم برای مجسمه‌های شهری همراهی کند

گفت و گویی با یک‌راننده زن تاکسی‌های اینترنتی

تاجبخش فنائیان: لازمه‌ تئاتر ملّی بازشناسی ریشه‌های فرهنگی است / استعداد جهانی شدن تئاتر ما کمتر از سایر کشورهای نیست

یکتاناصر:نقش خوب پیشنهاد شود، بازی می‌کنم

محمدپور: "دختر شیطان" در پاییز می‌توانست 15 میلیارد بفروشد / اشتباه کردیم اکران عید فطر را پذیرفتیم

پایان کار هفتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش بدون برگزیده در بخش هنری / فاطمی: کپی نقش‌های گذشته ارزشی ندارد

ظلم تاریخی و هدیه‌های مدرنیته / روایت ابوالفضل رفیعی از نمایشگاه "ساکنان مویه" در گالری سیحون

سید محمد بهشتی: توجه به بازشناسی هویت در معماری ضروری است / شهر شیراز دارای ارزش تاریخی و معماری خاصی است

بیوک میرزایی از نمایش "نویی تضاد منافع" تا سریال "افسانه هزارپایان"

تأکید بر موسیقی آوازی و تجلیل از دستاوردهای هنرمندان و ذاکران فرهنگ رضوی / همه چیز درباره چهارمین جشنواره سراسری آواها و نواهای رضوی

امیر سرتیپ کیومرث حیدری: کسانی که در مسیر صراط قرار می‌گیرند رستگار می‌شوند / از یادداشت تجلیل مقام معظم رهبری بر کتاب شهید مجتبی ذوالفقارنسب و کتاب شهدای مدافع حرم و تازه‌های نشر نیروی زمینی ارتش رونمایی شد

زمان اعلام نتایج کنکور 98 +ظرفیت دانشگاه‌های سراسری

ابوالفضل صفری گفت: سرنوشت «سلام صبح بخیر» با برگشت «حالا خورشید»/ عصرگاهی می‌شویم

توحید معصومی خبر داد؛ «مگس» از 23 تیرماه به تالار سایه می‌آید/ یک اقتباس گروتسک

"الف دزفول" همچنان در انتظار / مرجان اشرفی‌زاده: با حذف پروانه‌ها به تسریع جریان فیلمسازی کمک می‌شود

احسان دانش فرید: نه از کسی تقلید کرده‌ام و نه الگوبرداری

آرش قاسمی : تمرکزم بر صداگذاری «نهنگ آبی» است/ همکاری در چند فیلم کوتاه

چرا کودک آزاری رخ می‌دهد؟/ پدر و مادر را به زندان بیندازیم، آسیب به کودکان کم نمی‌شود/ قصور جامعه را نادیده نگیریم

نمایش "یک زن و یک مرد" یک کار تمام آناهیتایی است / وجه درمانگری تئاتر باید حفظ شود تا حال مردم بهتر شود / روایت هوشمند هنرکار، کاظم هژیرآزاد و ناهید مسلمی از نمایش "یک زن و یک مرد"

یک کمدی سیاه با پایانی متفاوت / محسن قصابیان از "نیوکاسل" می‌گوید

حلقه مفقوده تولیدات فرهنگی و هنری نوجوانان هستند / حسین بختیاری و نگارش سه‌گانه‌ای آمیخته از وحشت و فانتزی برای نوجوانان

عروسی‌های 600میلیونی!

ماهان پوریان: فضای کنونی مناسب انتشار آلبوم نیست

آزاده عسگری: تنها 20 درصد موفقیت برند حوزه مد و لباس وابسته به طراحی است

امیر جعفری: من کارگرزاده هستم و هیچوقت از جایی رانت نگرفتم/ عذرخواهی می‌کنم

حماقتی که منجر به عذاب وجدان می‌شود / روایت صالح علوی‌زاده از نمایش "تایم لپس"

بهزاد فراهانی: شریف‌تر از ستاره اسکندری چه کسی را می‌توان نام برد/ غبطه می‌خورم برای آنها که هنوز خود را با معیارهای قرن 21 تطبیق نداده‌اند

آرا صلاحی: با «زهرمار» به حقم رسیدم

مهدی کوشکی: تصمیم گرفتم بنویسم تا بتوانم بازی کنم / تئاتر ایران دچار خلأ جادو و تعلیق است / آموزش بازیگری در سالن تئاتر اتفاق می‌افتد

کتابخانه‌ای مغفول‌مانده در دل تئاتر شهر / جواد تولمی: می‌توان با آثار کتابخانه و مرکز اسناد هنرهای نمایشی تئاتر کشور را آباد کرد

سعیده سروش‌فر: قیمت پارچه هر دو هفته بالا می‌رود

"وانهاده" اجرا نخواهد شد / رویا میرعلمی بازیگر نمایش"مثبت فکر کن" شد / سیامک صفری با "گورخواب‌ها" به نوفل‌لوشاتو می‌رود

اجرایی که نشانگر یک ناتورالیسم آمریکائی است / نگاهی به نمایش "نفرین قحطی‌زدگان" اثر سام شپارد به کارگردانی اشکان خطیبی

غلامحسین لطفی: دعوت به کار با دستمزد ٣٠ سال پیش توهین به هنرمند است

علاقمند بودم درباره کارگران روزمزد کار کنم / کارهایم متکی به دیالوگ و زبان است / نمایش اجتماعی به نوعی مردم‌نگاری است / نمایش "کمیته نان" به روایت لیلی عاج، شاهرخ استخری و الهام شعبانی

اشرف‌زاده: تک‌آهنگ‌ بیشتر شنیده می‌شود / آغاز تور کنسرت‌های خواننده "ماه و ماهی" از لاهیجان

منشأ هنر همیشه بیرون از هنر است/ هنر ایران بیش از حد درگیر تکنیک است / شیفتگی به توانایی گاهی یک هنرمند را منحرف می‌کند / روایت مسعود سعدالدین از نمایشگاه "حیرت در آن" تا زندگی هنری در آلمان

محمد آزرم: جشنواره‌های ادبی زمانی تاثیرگذار هستند که تداوم داشته باشند / روایت در شعر باید به چگونه بیان کردن و فرم‌سازی روایی منجر شود

رونمایی کتاب "پارتیتور دست‌نویس نی‌نوا" در فرهنگسرای نیاوران / حسین علیزاده: موسیقی با وجود محدودیت‎ها جنب‌وجوش دارد

اجرای نمایش "وانیک" با بازی بهاره رهنما و علی اوجی در تماشاخانه سپند/ "حضار قیام کنند" در تماشاخانه استاد مشایخی/ تخفیف ویژه "عاشقانه‌های خیابان" به دانشجویان

صابر سهرابی: جشنواره‌های فجر به شهرستان‌های استان فارس می‌روند

محمدرضا خاکی: روند فاصله‌گیری از مقولات اجتماعی در تئاتر کشور به وجود آمده / تئاتر ما نیاز به گفتمان میان مدیران، تئاتر حرفه‌ای، محققین و مترجمین دارد / الان زمانی است که تئاتر ما نیازمند تمرکززدایی است

سینمای ایران دیگر مشتی‌گری ندارد چون آدم‌هایش کم‌لطف شده‌اند / با حسن رضایی از کشتی کج تا "شبح کژدم"

علی مسعودی: "آخر خط" یک سریال طنز به معنای واقعی است / منتظر تصمیم مدیران شبکه سه هستیم

در این تراس کمدی بولوار اجرا می‌شود / نگاهی به نمایش "تراس" نوشته ژان کلود کریر و کارگردانی مسعود کرامتی

لزوم همراهی فعالان عرصه مد و لباس با جریان اعطای نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی