آریا بانو

آخرين مطالب

سحر تلقانی: احیای دوخت سنتی در لباس‌های عاشورایی موجب اشتغال‌زایی می‌شود فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - مدیر موسسه مد ولباس "کیمیای سحر" با بیان اینکه احیای دوخت سنتی یکی از ضروریات در طراحی مد و لباس عاشورایی است، گفت هنر دوخت‌های سنتی می‌تواند در بحث اشتغال‌زایی زنان نقش بسیار زیادی ایفا کند.


به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، سحر تلقانی مدیر موسسه مدولباس" کیمیای سحر" درگفت وگو با ستاد خبری سومین نمایشگاه لباس عاشورایی، گفت: چندمدل لباس مرتبط با عاشورا، برای شرکت در سومین نمایشگاه لباس عاشورایی طراحی کرده و آثارم را به دبیرخانه کارگروه ساماندهی مدولباس ارسال کردم. انگیزه من برای شرکت دراین دوره بیشتر به دلیل ضعف‌هایی بود که در نمایشگاه‌های سال‌های قبل دیده بودم و به عنوان یک طراح وظیفه خود می‌دانم که در حوزه طراحی لباس‌های عاشورایی وعرضه لباس‌های متناسب در شأن ماه محرم و عزاداری امام حسین علیه‌السلام قدمی بردارم.
وی درباره مجموعه آثاری خود برای حضور در سومین نمایشگاه لباس عاشورایی، افزود: در نمایشگاه سوم لباس عاشورایی، بیشتر بر روی چاپ سمبل‌ها والمان‌ها روی پارچه به صورت تی‌شرت آثاری ارائه دادم و در بخش لباس اسلامی مانند چادر سعی کردم به جای چاپ نوشته بیشتر از حروف با خطاطی‌های مختلف استفاده کنم و سعی کردم بر روی چادرها با تکیه بر نقوش و رنگ‌ها، جلوه‌های عاشورایی را نمایان سازم.
این طراح و کارآفرین لباس‌های عاشورایی تصریح کرد: واقعه عاشورا به دلیل اتفاقات زیادی که درآن وجود دارد زمینه بسیارخوبی را برای طراحی لباس عاشورایی توسط طراحان فراهم کرده است. ما ایرانی‌ها می‌دانیم که پیام امام شهیدمان که فرموده‌اند "اگردین ندارید آزاده باشید" مختص همه مردم آزادی‌خواه جهان است واین پیام را می‌توان در قالب لباس‌های مختلف عاشورایی، به جهان صادرکرد.
تلقانی خاطرنشان کرد: درچندمدل لباسی که برای شرکت درنمایشگاه عاشورایی طراحی کردم بیشتراز المان‌های دوران کودکی‌ام مانند پنجره فولاد، گره زدن پارچه‌های سبز به منظور دخیل بستن، تصویری ازقامت سرو، پر بر روی علم‌های عزاداری، الهام گرفتم وهمه المان هارا بر روی پارچه، بخصوص چادر پیاده کردم.
وی بابیان اینکه برگزاری نمایشگاه لباس عاشورایی یک نیازاصلی برای تأمین زائقه مردم بخصوص قشرجوان امروز است، در ادامه افزود: از زمان برپایی اولین نمایشگاه مد ولباس ازسوی کارگاه ساماندهی مد ولباس کشور تاکنون، شاهد استقبال چشمگیر مردمی بوده‌ایم به طوری که توجه مسئولین را به این نکته مهم معطوف کرده است که حوزه مد ولباس، دو حوزه مهم "فرهنگ" و"اقتصاد" را فعال‌تر می‌کند.
این طراح لباس عاشورایی واسلامی ادامه داد: نمایشگاه لباس عاشورایی و نمایشگاه‌هایی از این قبیل، ویترین تلاش‌ها و فعالیت‌های طراحان و مسئولان عرصه فرهنگ و هنر مد ولباس است که همه برای ارائه ایده‌های خلاق و کاربردی در زمینه مد و لباس و ارائه الگویی متناسب با تاریخ، فرهنگ و عرف جامعه ایرانی اسلامی، درتکاپو، تلاش و رقابت هستند.
وی نیاز اصلی طراحان را توجه و حمایت عنوان کرد و گفت: یکی از مشکلات اصلی طراحان، تأمین فضاومکان مناسب برای حضور در نمایشگاه‌های مد و لباس با هدف تعامل با مردم است که مسئولان باید در جهت حمایت معنوی از طراحان و تأمین فضای مناسب برای آنها گام بردارند. طراحان احتیاج به فضایی دارند تا بتوانند در بخش مدولباس ایرانی اسلامی سبک‌سازی کنند
وی بابیان اینکه یک طراح باید دربین مردم باشد وهنرهایش را در معرض دید عموم قراردهد تأکید کرد: طراحان همه ذائقه قشرهای مختلف جامعه اعم اززنان، مردان، کودکان، نوجوانان، جوانان و سالمندان را می‌دانند، فقط فضای مناسبی برای ارائه آثار و فروش محصولات خود را ندارند.
مدیر برند" کیمیای سحر" خاطرنشان ساخت: هنگامی که نمایشگاهی برگزار می‌شود و رسانه‌ها با اطلاع رسانی دقیق آثارطراحان لباس را به مردم معرفی می‌کنند، دیگرشاهد گمنامی یک طراح نیستیم بلکه عموم مردم جامعه باحضور دریک نمایشگاه، طراح وآثارش را می‌شناسند.
وی از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد: وزارت ارشاد باید فضاهای مناسبی را برای شناساندن آثار هنرمندان عرصه مد ولباس اختصاص دهدتا آن‌ها بتوانند با مردم درطول سال به طور دائم در ارتباط باشند وآثارشان را عرضه کنند. اگر چنین شود درپی این حمایت، اشتغال زایی درجامعه اتفاق خواهد افتاد. عرصه مد ولباس هم از لحاظ فرهنگی و هم از لحاظ اقتصادی باعث پیشرفت صنعت کشور و رونق بازارهای داخلی وخارجی پوشاک ایرانی واسلامی می‌شود.
تلقانی نبود یک "برند مشخص" درحوزه مد ولباس رایکی از مشکلات عرصه مد ولباس عنوان کرد و افزود: برند سازی در عرصه مد ولباس زمانی اتفاق می افتد که نمایشگاه‌های مدولباس با عناوین مختلف مانند نمایشگاه اقوام، نمایشگاه مد ولباس فجر، نمایشگاه لباس عاشورایی و... به صورت دائم برگزار شود تاطراحان با ایده‌های خلاقی که دارند هنرهای خودرا بر روی لباس به مردم نشان دهند.
وی حمایت مردمی را در برند سازی مد ولباس کشور مهم دانست و تصریح کرد: هرطراح برای موفقیت در کارش به حمایت مردمی نیاز دارد. برای اینکه متوجه بشوید مثالی می‌زنم. درتهران یک "مرکزپوشاک اسلامی گل یاس" دایراست. چندین سال پیش تعدادی طراح به این مرکز دعوت شدند وفعالیت خودراآغاز کردند. اگرچه این مرکز، چندان مرکز توانایی نیست اما برای مردم شناخته شده است که اگر به این مرکز خرید مراجعه کنند می‌توانند با هرسلیقه ای که دارند پوشاک ایرانی اسلامی موردنظرشان را تهیه کنند. باید بگویم پاساژهای زیادی درسطح کشور و تهران داریم که هنوزمدیریت نشده‌اند، به نظرم اگر الگوهای درستی را با مدیریت کارشناسان این حوزه انتخاب کنیم تابتوانند همه پاساژهای خرید سطح کشور را ارزیابی، مدیریت و به مردم معرفی کنند.
تلقانی با بیان اینکه برندسازی در حوزه مد ولباس تنها با حمایت مردم اتفاق خواهد افتاد، در ادامه گفت: طراح به همراه اثری که خلق کرده باید به مردم معرفی شود تاازحمایت مردم بهره مندشود.
وی با بیان اینکه در طراحی وعرضه یک مدل مناسب لباس عاشورایی نباید از کیفیت پارچه غافل شد، افزود: پارچه‌های داخلی باید استاندارد و کیفیت لازم برای دوخت را داشته باشند. اگر طرحی در نمایشگاه لباس عاشورایی برای تولید انبوه برگزیده شود تولید کننده وطراح باید ازپارچه هایی استفاده کنند که کیفیت بالایی داشته باشد. درحال حاضر در زمینه پوشش چادر، پارچه‌هایی که در بازار مشاهده می‌کنیم بیشتراز کشورچین و کره است. با توجه به شعار سال حمایت از کالای ایرانی طراحان باید ازتولیدات پارچه کارخانه داران داخل استفاده کنند. شناخت زائقه مردم، طراحی پارچه در زمینه تولیدات لباس عاشورایی بسیار مهم است.
این طراح لباس عاشورایی با تاکید براینکه نمایشگاه‌های مد و لباس باید به عنوان "برند" شناخته شود بیان کرد: دربخش عفاف وحجاب، دونمایشگاه بسیارتاثیرگذار و شناخته شده هرساله برگزارمی گردد. یکی نمایشگاه عفاف وحجاب درماه مبارک رمضان در مصلی امام خمینی (ره) ودیگری دربوستان گفتگو است که احتیاج به تبلیغ ندارد زیرا زمان و مکان آن برای مردم جاافتاده است. مردم حتی از شهرستان‌های مختلف کشور برای خرید از نمایشگاه عفاف و حجاب به مصلی امام خمینی (ره) می‌آیند. این نمایشگاه، تبدیل به یک برند مشخص شده است که مردم آن را می‌شناسند.
وی با بیان اینکه لباس حاصل عقل و دانایی است، خاطرنشان ساخت: "احیای دوخت‌های سنتی" یکی از ایده‌ها و آرزوهای من به عنوان یک طراح لباس عاشورایی است. چراکه این هنر درکشورهای خارجی مسلمان بسیار اشتغال زا و پرطرفدار است. احیای دوخت‌های سنتی در کشور از جمله هنرهای مهمی است که در اشتغال‌زایی زنان بسیار مؤثر است به عنوان مثال دوخت‌های سنتی زنان بلوچی استان سیستان و بلوچستان که هنرمندانه بر روی لباس، سوزن می‌زنند و طرح‌های جالبی را خلق می‌کنند، به دلیل فقری که در این استان حاکم است این هنر می‌تواند سهم عمده‌ای را در تولید و صادرات لباس‌های ایرانی اسلامی و اشتغال‌زایی زنان این استان به خود اختصاص دهد.
تلقانی در پایان با اشاره به "فشن اسلامی" و ناشناخته بودن آن در ایران خاطرنشان ساخت: "فشن اسلامی"یکی از موضوعاتی است که کسی درکشور آن را نمی‌شناسد اما در کشورهای مسلمان همچون اندونزی و ترکیه شناخته شده است. این کشورها درزمینه "فشن اسلامی" نمایشگاه‌های متعددی برگزار می‌کنند و برندهای موجود در این حوزه را تبلیغ می‌کنند. به نظرم باید تبلیغاتی در این حوزه نیز انجام شود.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/97939/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

4گوشه دنیا/ خاص‌ترین خانه در ژاپن

تلاقی هیجان و ترس روی پلی در آسمان

وضعیت عجیب زیرگذرها در پورتلند آمریکا

زاتریکی یا دیپ ماست یونانی رو درست کن

طرز تهیه تیرامیسو توت فرنگی

دمنوش‌های شفابخشی که بی‌حالی و رخوت بهار را از بدن دور می‌کند

تابستون نزدیکه و هندوانه رو اینجوری برش بزن

گام‌های اصلی در تربیت جنسی کودکان

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

بنر زیبای هواداران الهلال برای بازی امشب

ماجرای تمرد بازیکنان خوشه طلایی از خسرو حیدری

حیدری: دوست داشتم در استقلال خداحافظی کنم

ستاره بایرن: برای بازی برابر رئال لحظه‌شماری می‌کنم

شاگردان نکونام میزبان یک استقلالی متفاوت

گل اول العین به الهلال توسط اریک

ترکیب آرسنال-چلسی؛ پوچتینو علیه صدرنشین

خیال کورتوا راحت است؛ لونین به خوبی جایم را پر کرده

عقب‌نشینی یوفا؛ لیست‌‌های اروپایی 26 نفره شد

پایان پیولی؛ زلاتان سرمربی میلان را انتخاب کرد

سفر پریناز ایزدیار با رضا عطاران به کاخ صدام حسین!

کلیه ناخدا رو به اسم نورالدین خریدند!

مجری سابق برنامه «هفت»: با زور و تهمت و تهدید فیلمساز نمی‌شوید!

جشن تولد ساده و بی ریای بازیگر پیشکسوت

اجرای فوق حرفه ای و 4 نفره با یک «گیتار»

چرا به سوالات اپراتورهای اورژانس باید پاسخ داد

هوای تهران گرم می شود!

عملیات ویژه نیروهای امدادی برای نجات سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

گلایه‌ی رئیس پلیس راهور از ابلاغ نشدن قانون افزایش جرایم رانندگی

طوفان شن در لیبی

خیاط زبردست طبیعت

دریاچه‌ زیبای بَرم اَلوان در شهرستان بهمئی

یک آپارتمان مخفی در برج ایفل!

این اسنک رو میتونی هم صبحانه استفاده کنی هم به عنوان شام

از این ترفندهای خلاقیتی که حسابی به کارت میاد!

با این رفتار، همیشه از جاری هات سرتر و جلوتری

اگر اینکارها رو انجام میدی بدون که آبرسان برای پوستت ضرر داره

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

برف‌روبی توسط اولتراها!

یازده مرد منتخب کرسپو برای فتح فینال غرب آسیا

ستاره یونایتد: عذرخواهی چرا، جواب کاونتری را دادم!‏

جانشین عالیشاه در اراک هم بازوبند می‌خواهد

گلایه خسرو حیدری از علی دایی

حسین وفایی، به مکان مقدس ما توهین کردی!

سیوهای بی نظیر دروازه بانان لالیگا با پا!

تمجید شواین اشتایگر از گواردیولا

خط و نشان مدافع ذوب آهن برای تراکتوری‌ها

توصیه به لیورپول؛ مورینیو دوای درد شماست!‏