آریا بانو

آخرين مطالب

گالوپ:

افزایش احساسات منفیِ مردم دنیا در یک دهه گذشته اجتماعي

افزایش احساسات منفیِ مردم دنیا در یک دهه گذشته

  بزرگنمايي:

آریا بانو - آیا اکثر ساعت‌های روز گذشته، غمگین یا عصبانی بودید و حتی در بخش‌هایی از بدنتان احساس درد کردید؟ اینها بخشی از سوال‌هایی است که موسسه تحقیقاتی گالوپ از بیش از 154 هزار نفر از 140 کشور جهان پرسیده است.

به گزارش ایسنا، نتایج این بررسی که در گزارش سال 2018 این موسسه منتشر شده نشان می‌دهد احساسات منفی مردم در یک دهه گذشته به بالاترین حد خود رسیده است.
البته در جریان این تحقیق، سوال‌هایی در باب تجربه‌های مثبت مردم نیز پرسیده شده که نشان دهنده کاهش اندک آن در مقایسه با سال گذشته است.
در مجموع آن چنان که "محمد یونس"، مدیر این موسسه در مقدمه این گزارش نوشته، جهان امروز پراسترس‌تر، غم‌انگیزتر و دردآورتر از همه زمان‌های گذشته شده است.
جهان، آبستن تحولات و بی‌ثباتی
یورونیوز در گزارشی در این باره آورده است: "نانسی مولیتور"، استاد روانپزشکی و علوم رفتاری در دانشگاه «نورث وسترن» معتقد است که نتایج این گزارش باید مورد توجه رهبران سیاسی جهان قرار گیرد.
مولیتور تاکید می‌کند که بخشی از رویدادهایی همچون جنگ در یمن، بی ثباتی در اتحادیه اروپا به دلیل برکسیت، درگیری ایالات متحده آمریکا با سایر کشورها و تهدیدهای تغییرات اقلیمی، ناشی از تصمیم‌های سیاسی است که مردم جهان را با این انگاره ذهنی مواجه کرده که در میان انبوهی از بی‌ثباتی محاصره شده‌اند.
او که تجربه بررسی های مشابه را از سال 2000 میلادی تاکنون دارد، تاکید می کند که با وجود از سرگذراندن تجربه های تلخی همچون بحران اقتصادی سال 2008 میلادی، مردم جهان هیچ‌گاه تا این حد تحت استرس نبوده‌اند و در عین حال امید خود را به حل مسائل و بهبود اوضاع از دست نداده بودند.
غفلت از روان‌درمانی
در تحلیل دلایل گرفتار آمدن عموم مردم جهان در محاصره یاس و ناامیدی، "جفری بورنشتاین"، استاد روانشناسی دانشگاه کلمبیا می‌گوید، دلیل آن ساده است، مردم سال‌ها به متخصصان بهداشت روان مراجعه نکرده‌اند.
بورنشتاین یادآوری می‌کند که فارغ از اتکائی که مردم به ادیان و مذاهب یا باورهای قومی برای برخورداری از بهداشت روان دارند، نقش مراجعه به متخصصان بهداشت روان غیرقابل‌انکار است.
به اعتقاد او، وضعیت حاکم بر جهان نشان می‌دهد که خدمات بهداشت روان باید بیش از پیش در دسترس عموم مردم قرار گیرد و در این خصوص دیگر خیلی تفاوتی میان درد فیزیکی و درد روحی و روانی وجود ندارد.
جهان جای بهتری می‌شود؟
تهدید غذا و سرپناه هر فردی زمینه استرس، عصبانیت و غم را فراهم می‌کند. اما "رابین سرتر"، پژوهشگر دانشگاه ییل آمریکا معتقد است که با وجود تمام شرایط بد حاکم بر جهان، هنوز راه‌کارهایی وجود دارد که هر فرد با توسل به آنها می‌تواند بهترین درمانگر روح و روان خود باشد و از تاثیر بالای رویدادهای منفی بر احساساتش بکاهد.
به گزارش یورونیوز، سرتر برای این منظور شش راهکار زیر را پیشنهاد می‌کند:
1- مشارکت
مشارکت اجتماعی و تلاش برای کمک کردن به دیگران ضمن افزایش احساس رضایت‌مندی فردی، موجب کاهش محسوس استرس فردی می‌شود. سرتر تاکید می‌کند که نتایج تحقیقات نشان داده این کاهش استرس افزون بر تاثیر مثبت روانی، موجب کاهش آلام فیزیکی انسان نیز می‌شود.
2- یادگیری
سلطه سیاست بر زندگی ما موجب شده تا بدل به افرادی شویم که در پس رخداد هر رویدادی تلاش کنیم تا به سرعت در مورد آن قضاوت کنیم یا نظر بدهیم. اما این روش درستی در مواجهه با رویدادها نیست. بلکه باید همانند متخصصان بهداشت روان یاد بگیریم که به مسائل گوش کنیم و آنها را کاملا درک کنیم.
3- سپاسگزاری
قدردانی از آنچه در زندگی دارید و همه چیزها و افرادی که می‌توانید روی آنها حساب کنید از دوستان و خانواده گرفته تا دارایی شما شواهدی از شرایط خوب شما هستند. همین که افرادی را دوست دارید و افرادی هم شما را دوست دارند، مهمترین عامل برای کاهش استرس شما خودنمایی می‌کند. پس سپاسگزار همه این خوبی‌ها باشید.
4- تمرکز
شما مطمئنا قادر نیستید تا همه آن چیزهایی را که می‌خواهید، تغییر دهید. همین حقیقت ساده عامل تشدید ناراحتی شماست . در مقابل بهتر است از خودتان بپرسید که چه کاری می‌توانید انجام دهید. وقتی در قبال برخی مسائل منفی کاری از دستتان برنمی‌آید پس نباید در مورد آنها چندان نگران و غمگین باشید.
براساس این الگوی ذهنی بهتر است هر چه زودتر کارهایی که از دست شما برمی‌آید و برنمی‌آید را برای خودتان فهرست کنید و از خودتان مدام سوال کنید که چه چیزی را می‌توانید تغییر دهید؟
5- مراقبت
با سر و سامان دادن به شرایط و امکاناتی که در اختیار دارید خوب بخوابید و خوب غذا بخورید. ورزش کنید و لبخند را فراموش نکنید. به سر و وضع خودتان برسید و به نیازهای اساسی خودتان بی‌توجه نباشید. فراموش نکنید که راهی طولانی در مواجهه با مشکلات و چالش‌های مختلف در پیش دارید پس مراقب خودتان باشید.
6- شناسایی
عواملی را که موجب برانگیخته شدن احساسات منفی شما می‌شوند شناسایی کنید. مثلا اگر بحث‌ها و مجادله‌ها در شبکه‌های اجتماعی مثل توئیتر شما را ناراحت و خشمگین می‌کند از آنها دوری کنید یا کمتر برای آنها وقت بگذارید.
انتهای پیام





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

نحوه استفاده از ژل ابرو

کاردستی ساده برای سرگرمی کودکان

آموزش دوخت لباس هایی زیبا برای کودکان

چگونه کودکان را به بازی خارج از خانه تشویق کنیم؟

با دستمال کاغذی ناخن مصنوعی درست کنید

بازدید شریعتمداری از موسسه خیریه "ریحانه" همزمان با آغاز سال نو

فواید و خطرات پابرهنه راه رفتن کودک

صبح اولین روز سال 98 بخیر و شادی

با این ترفند‌های آرایشی در وقت صرفه‌جویی کنید!

ماده‌ای که کودکتان را مثل ملوان زبل قوی می‌کند!

چرا مسافرت با نوزاد آسان است؟!

پیام نوروزی رئیس سازمان زندان‌ها

موشن‌گرافی / چند نکته مهم برای سفرهای نوروزی

آزادی 100 هزار زندانی در سال 97 کام مردم را شیرین کرد

خصوصیات یک همسر دوست داشتنی چیست؟

6 توصیه امنیتی درباره کودکان

حنا درمان گیاهی همه نوع مو

لباس مبل، مقرون به صرفه ترین راه تغییر دکوراسیون منزل

به «تکلم» کودکتان سرعت بخشید

وقتی کودک از شیر خوردن امتناع می کند چه کنیم؟

چگونه لباس هایمان را نو نگه داریم؟

«آینه و شمعدان» برای سفره هفت سین فراموش نشود!

یک عاشقانه زیبای دختر و پدری

چگونه خط چشم را حرفه‌ای بکشیم؟

معیارهای اصلی برای انتخاب همسر چیست؟

شیوه رفتار با کودکان بی‌ادب در مهمانی

خاص ترین موبایل فامیل را داشته باشید

آیا ازدواج کلید خوشبختی است؟

چگونه موهایم را حالت‌دار کنم؟

17 ترفند برای خانه تکانی در دقیقه 90

سر همسرتان غُر می‌زنید یا راهنمایی‌اش می‌کنید؟

عیدانه/ مراقبت از ناخن‌ها در زمان خانه تکانی

اسباب بازی خانگی برای تقویت هوش کودک

اینفوگرافی / چند درصد از ایرانی‌ها عید امسال کمتر از پارسال خرید کردند؟

18 تا 25 سالگی؛ اوج مصرف مواد مخدر بین جوانان

می خواهم پدر باشم، نه عابر بانک

عیدانه/ حفظ سلامت پوست در برابر مواد تمیزکننده

همیشه افکار مثبت رو انتخاب کن

بادکنک آرایی به شکل ساعت برای جشن تولد

تازه عروس اصفهانی مادر شوهرش را داخل آتش چهارشنبه سوری هل داد

در دید و بازدید‌های نوروزی، کنجکاوی ممنوع!

آموزش رنگ ها با بازی به کودک

ویدئو / مهاجرت روستائیان مرزنشین به دلیل خشکسالی

«جوراب»؛ سمبل روز پدر

چطور در خانه ناخن ها را مانیکور کنیم؟

عیدانه/ تغییرات بهاری برای سرویس بهداشتی

واکنش مناسب والدین به عیدی کودکان چیست؟

ساده ترین رازهای زیبایی، آرایش و تناسب اندام «اما واتسون»

حقوق قانونی زن در صورت ازدواج مجدد همسرش

خلاقیت در استفاده از بطری‌های پلاستیکی