آریا بانو
محبوبه الهی: تأسیس موزه لباس عاشورایی در حفظ تاریخ فرهنگی و دینی زمانه مؤثر است
يکشنبه 13 آبان 1397 - 10:59:21
آریا بانو - دبیر بخش علمی سومین نمایشگاه لباس عاشورایی امیدوار است شرایطی فراهم شود تا در قالب یک نمایشگاه دائمی از لباس‌های عاشورایی، فضای پژوهشی در این عرصه بیش از پیش فراهم شود.


سرویس مد و لباس هنرآنلاین: محبوبه الهی، مدرس دانشگاه در حوزه مد و لباس، پژوهشگر و دبیر بخش علمی سومین نمایشگاه لباس عاشورایی که هفته پیش به پایان رسید، درباره مزیت‌های بخش مسابقه زنده طراحی لباس عاشورایی با عنوان "از ایده تا اجرا" به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: بدون شک مهم‌ترین وجه این بخش از نمایشگاه سال جاری، حضور پرشور جوانان، دانشجویان و علاقه‌مندان به عرصه مد و لباس به ویژه طراحی و دوخت لباس‌های آئینی و دینی بود که نشان از ظرفیت‌های بالای این بخش در راستای استفاده از مقوله پوشش در انتقال فرهنگ عاشورایی داشت.
الهی با اشاره به اینکه تمرکز بخش مسابقه زنده در رفع یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف در عرصه طراحی مد و لباس کشور است، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین نیازهای فعلی جامعه ما در امر پوشش، توجه به طراحی و دوخت با کیفیت و دارای اصالت اسلامی و ایرانی در حیطه لباس اجتماع است و داوری آثاری ارائه شده در مسابقه زنده طراحی نیز با این نگاه انجام شد و آثار برگزیده انتخاب شدند.
دبیر بخش علمی سومین نمایشگاه لباس عاشورایی تصریح کرد: این رویداد هر سال بهتر از گذشته برگزار شده است، اما همچنان در تمام بخش‌ها آزمون و خطاهایی وجود دارد که زمینه کسب تجربه برای دوره‌های آتی را فراهم کرده و به این جریان فرهنگی، هنری و اجتماعی غنای بیشتری می‌بخشد.
الهی در ادامه گفت: یکی از نکات مهم در مسابقه زنده طراحی لباس عاشورایی، وجود پارچه مشخص بود چرا که این امر موجب شد طراحان لباس با تکیه بر پارچه موجود و در شرایطی برابر به طراحی لباس پرداخته و البته با توجه به نقش و طرح مورد نظر، از پارچه‌ها و وسایل تزئینی دلخواه خود بهره گیرند.
این مدرس دانشگاه با تأکید بر لزوم تأسیس موزه لباس عاشورایی در حفظ تاریخ فرهنگی و دینی زمانه، اذعان داشت: چنین حرکتی در انتقال وضع موجود در حوزه مد و لباس بسیار مؤثر است و امید است شرایطی فراهم شود تا در قالب یک نمایشگاه دائمی، فضای پژوهشی در این عرصه بیش از پیش فراهم شود.
الهی افزود: جریانات جشنواره‌ای و نمایشگاهی باید برای تمامی علاقه‌مندان و شرکت کنندگان توجیه شده باشد و دراین صورت است که از هم نشینی نگاه هنری و کاربردی، آثاری خلاقانه، فاخر و ماندگار به ثبت خواهد رسید.
او در خاتمه به برخی دشواری‌های طراحی لباس به شکل موضوعی اشاره کرد و گفت: تدابیر خطی و تناسب رنگ و نقش یکی از مهمترین نکات در پرداختن به این هنر کاربردی است که خوشبختانه طی سال‌های اخیر با ورود جدی نگاه علمی و دانشگاهی به حوزه مد و لباس شاهد پیشرفت قابل توجه در این بخش ها هستیم و بدون شک رویدادهایی همچون نمایشگاه لباس عاشورایی و جشنواره مد و لباس فجر، کمک قابل توجهی به تحقق این مهم کرده است.
در ادامه تصاویری از آثار برگزیده سومین نمایشگاه لباس عاشورایی در بخش مسابقه زنده "از ایده تا اجرا" را ببینید:


http://www.banounews.ir/fa/News/100223/محبوبه-الهی--تأسیس-موزه-لباس-عاشورایی-در-حفظ-تاریخ-فرهنگی-و-دینی-زمانه-مؤثر-است
بستن   چاپ