آریا بانو
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان:
20میلیارد تومان وام امسال به تشکل های جوانان پرداخت شد
يکشنبه 13 آبان 1397 - 14:30:33
ایرنا - زن و خانواده
آریا بانو - تهران- معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: از ابتدای سال تا کنون 20 میلیارد تومان وام به سازمان‌های مردم نهاد پرداخت شده است و 90 میلیارد تومان نیز مربوط به طرح‌هایی بوده است که تایید شده‌اند و در نوبت دریافت وام هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، محمد مهدی تندگویان روز یکشنبه در نشستی با خبرنگاران در وزارت ورزش و جوانان افزود: در صورتی که سازمان مردم نهادی به سود انباشته برسد باید از تشکل‌های مردم نهاد خارج شود و ثبت شرکت کند یا اینکه تعداد افراد شاغل در سازمان مردم نهاد را افزایش دهد.
*قانون منع بکارگیری بازنشستگان برای بهره گیری از ظرفیت جوانان است
تندگویان با اشاره به قانون منع بکارگیری بازنشستگان افزود: اگر چه صراحتی برای بکارگیری جوانان در این قانون وجود ندارد اما مدافع انتصاب جوانان به جای افراد بازنشسته هستیم.
وی گفت: برخی از نهادهایی که اجرا کننده این قانون هستند از جوانان به عنوان افراد جایگزین استفاده نمی‌کنند. اگر قرار بود افرادی که سن بالایی دارند اما بازنشسته نیستند به جای افراد مشمول قانون انتخاب شوند دیگر نیازی به تغییر قانون منع بکارگیری بازنشستگان نداشتیم.
تندگویان گفت: در قانون منع بکارگیری بازنشستگان قرار بود با کنار رفتن بازنشستگان، جوانان پست های مدیریتی را به دست بگیرند؛ به ازای تمام مشاغلی که شامل این قانون می‌شوند جوانانی با لیاقت و شایستگی وجود دارند. در انتخاب چهار وزیری که اخیرا در دولت تغییر کردند نیز از جوانان استفاده نشده است.
وی افزود: اگر چه به لحاظ قانونی نمی‌توانم دخالت یا نظارتی در مورد عملکرد دستگاه‌ها داشته باشم اما درخواستم از همه نهادها، قانونگذاران و مجلس، نظارت بر انجام قانون و انتصابات جایگزین است.
* امریه سربازی برای تشکل ها فعال از سال آینده اجرایی می شود
تندگویان اضافه کرد: توافق با ستاد کل نیروهای مسلح دو طرفه بوده و هر دو طرف نیز باید به آن پایبند باشند. این توافق از یک سو به امضای وزیر ورزش و جوانان و از سوی دیگر به امضای سرلشگر باقری نیز رسیده است. در یک جلسه رسمی نیز به نمایندگی از وزیر در این مورد صحبت کردم و ستاد کل نیروهای مسلح نیز حتما به این توافق پایبند خواهند بود.
معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: در مورد امریه حوزه جوانان این توافق در دو بخش مربوط به ورزش و سازمان‌های مردم نهاد اجرا می‌شود. در حوزه ورزش تعهداتی از سوی وزارتخانه پذیرفته شده اما هنوز در بخشی از آن به جمع بندی نرسیده‌ایم.
وی اظهار داشت: در حوزه تعهدات جوانان نیز در دو بخش اقداماتی را باید انجام دهیم که یکی از آنها آموزش‌های تخصصی به سربازان در رشته‌های ورزشی است که این کار در حال حاضر نیز در حال انجام شدن است.
به گفته وی بخش دیگری از این تفاهم مربوط به آموزش مهارت‌های زندگی به سربازان است که شامل آموزش مهارت‌های حرفه‌ای با زمینه‌های حقوقی، حسابداری و مالی همچنین موضوعات زندگی و خانواده برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی مثل طلاق و کنترل خشونت است.
تندگویان با بیان اینکه قرار است بر اساس این توافقنامه اعضای سازمان‌های مردم نهاد 6 ماه پایان خدمت خود را در قالب امریه در تشکل‌هایشان بگذرانند، افزود: در صورتی که در بخش ورزش نیز به جمع‌بندی برسیم قول داده شده است تا این دستورالعمل تا پایان آبان آماده شود. بعد از ابلاغ این دستورالعمل حداقل از سال آینده اجرایی می شود.
*دفتر گردشگری اسلامی در ایران شکل می گیرد
وی درباره سفر اخیرش به کشور ترکیه افزود: در این مجمع موضوعات مختلف حوزه جوانان را که ابعاد بین‌المللی داشته است پیگیری کردیم و اسناد مختلفی را به امضا رساندیم. تلاش معاونت جوانان برای مجمع اخیر در استانبول بعد از اجلاس باکو آغاز شده بود و در حال حاضر تفاهمنامه‌های خوبی بین معاونت جوانان، یونیسف و یونسکو به امضاء رسیده است. در ارتباط با یونیسف بین 8 تا 9 برنامه کاری برنامه ریزی شده است. همچنین در یونسکو نیز برای اولین بار یک کمیته تخصصی جوانان تشکیل شده و ریاست آن را ایران بر عهده گرفته است.
تندگویان با بیان اینکه ایران در حال حاضر در کمیته بررسی آسیب‌های اجتماعی نیز عضو شده است توضیح داد: پیش از این در برخی از اجلاس‌ها هیچ گاه حضور نداشتیم. اما اکنون ایران توانسته است وضعیت خوبی به لحاظ حضور در این مجامع پیدا کند.
وی گفت: در وزارت امور خارجه دیپلماسی حوزه جوانان در سطح بین‌المللی مغفول مانده است و در بسیاری از موارد به جای وجود یک اداره تخصصی در این زمینه برخی ادارات عمومی یا حقوقی پیگیر موضوعات جوانان می‌شوند. وضعیت جوانان در وزارت امور خارجه بلاتکلیف است.
معاون ساماندهی امور جوانان با بیان اینکه ایران توانست با یک عضو از پنج عضو هیات رئیسه را از بین 54 کشور نصیب خود کند توضیح داد: اولین پیشنهاد مطرح شده از سوی ایران در مورد تشکیل دفتر گردشگران جوان جهان اسلام بود که پیشنهاد دادیم با استناد به بسترهای مناسب شبکه گردشگری در ایران این دفتر در کشور خودمان قرار داشته باشد و ایران تبدیل به پایگاه عملیاتی گردشگری کشورهای اسلامی شود.
* سن جوانی افزایش پیدا می کند
در مورد پیشنهاد معاونت جوانان در مورد تغییر سن جوانی اظهار داشت: پیشنهاد این معاونت تعیین سن جوانی بین 18 تا 35 سال بوده است. این پیشنهاد در آخرین جلسه ستاد ملی ساماندهی جوانان با حضور دستگاه‌های دیگر مطرح شد و قرار است با دریافت پیشنهاد این نهادها و دستگاه‌ها به جمع‌بندی برسیم. با این وجود به نظر می‌رسد با توجه به مدل کسب و کار در ایران باید سن جوانی تا 35 سال تعیین شود.
*3377 * 3063

http://www.banounews.ir/fa/News/100269/20میلیارد-تومان-وام-امسال-به-تشکل-های-جوانان-پرداخت-شد
بستن   چاپ