آریا بانو
برزو نیک‌نژاد: فیلمی برنده است که 70 درصد مخاطبان را راضی نگه دارد
دوشنبه 14 آبان 1397 - 09:41:35
آریا بانو - کارگردان فیلم "لونه زنبور" می‌گوید این مخاطب سینماست است که تعیین می‌کند سازندگان به سمت ساخت کدام ژانر بروند.


سرویس سینمایی هنرآنلاین : برزو نیک‌نژاد کارگردان در اواخر سال 96 فیلم سینمایی "لونه زنبور" را به روی پرده سینماها فرستاد که فروش خوبی داشت.
او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره ساخت قسمت دوم فیلم سینمایی "لونه زنبور" که مدتی قبل خبری شده بود، گفت: فعلاً صحبت‌هایی درباره ساخت قسمت دوم فیلم "لونه زنبور" شده است، اما تا زمانی که محسن کیایی فیلمنامه را ننویسد، صحبت درباره آن خیلی درست نیست.
نیک‌نژاد در ادامه درباره ساخت سریال تلویزیونی و ادامه همکاری با تلویزیون بیان کرد: من هیچ مشکلی با هیچ بخشی از مدیوم‌ها ندارم. مهم این است که آن اثر من را ترغیب به کار کردن کند که متاسفانه تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.
کارگردان"ناخواسته" در ادامه در پاسخ به این سؤال که آثار کمدی تا چه اندازه می‌توانند در سینما و جذب مخاطب موفق باشند، اظهار کرد: تا وقتی که مخاطب پذیرا باشد، این ژانر از سینما جوابگو خواهد بود. کمدی فرم‌های مختلفی دارد و بعضی را مخاطب همین الان نیز پس زده است و دیگر آن‌ها را نگاه نمی‌کند.
وی توضیح داد: به طور مثال یک سبک از کمدی‌‌ها با حضور یکسری بازیگران کمدی در کنار هم ساخته شدند که محتوایی نداشتند. این فیلم‌ها کاملاً با تعاریف کمدی در سینما متناقض هستند و نمی‌توان اسم کمدی روی آنها گذاشت. از سوی دیگر از ژانر کمدی کمی فرهیخته هم استقبال نشد، به این دلیل که حال مخاطب امروز به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه خیلی خوب نیست و با دیدن فیلم‌ها می‌خواهد کمی حالش بهتر شود و در مدتی که در سالن به سر می‌برد از این فضا دور باشد، بنابراین نمی‌توان خیلی فیلم کمدی خاصی ساخت.
نیک‌نژاد تاکید کرد: به نظر من مخاطب هر نوع سینما و هر نوع کمدی را بپسندد خود به‌خود سازندگان نیز به سراغ آن خواهند رفت. از عید تا به امروز چیزی حدود 17 فیلم کمدی اکران شده است که از این میان تنها شاید پنج فیلم مورد استقبال واقع شدند. اینکه بگوییم صرفاً اگر فیلم کمدی باشد، حتماً مورد توجه واقع می‌شود اینطور نیست. به طور مثال این روزها می‌بینیم که فیلم "مغزهای کوچک زنگ زده" در حال اکران است و با اینکه فیلم کمدی نیست، اما از فروش خوبی برخوردار است و فیلم دیده شد.
کارگردان "زاپاس" در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا به دلیل اکران فیلم‌های کمدی، بسیاری از فیلم‌های اجتماعی بیرون از اکران مانده‌اند، گفت: به هیچ وجه. در تمام دنیا کل ژانرها ساخته می‌شوند. این در حالی است که ما در ایران برخی از ژانرها را خود به خود نداریم، چون اساساً در آن حوزه کاری ساخته نمی‌شود مثل ژانر وحشت یا اکشن؛ از سوی دیگر وقتی در سال حدوداً نزدیک به 80 فیلم دارید که در این بین 30 تای آن‌ها کمدی است اگر بخواهید در 12 ماه سال آن‌ها را اکران کنید که در این بین برخی از ماه‌ها را نیز بنا به دلایل مذهبی نداریم، چیزی حدود 10 ماه خواهیم داشت که این تعداد فیلم را اگر در این تعداد ماه تقسیم کنیم هر ماه به طور متوسط سه فیلم کمدی خواهیم داشت که هر فیلم اگر یک ماه روی پرده باشد از قبل و بعد هم فیلم‌های دیگر باقی می‌مانند و همین باعث می‌شود تا حجم آثار کمدی در اکران بالا برود. این وسط اگر یک فیلم اجتماعی درست ساخته شود بعید است که این فیلم خوب هم بیرون بماند و از آن استقبال نشود. البته که سینمادار نیز فیلمی که خوب بفروشد را کنار نمی‌گذارد.
وی تاکید کرد: من فیلم "ناخواسته" را بسیار دوست دارم و به نظرم فیلم شریفی است، اما این فیلم در زمانی اکران شد که اصطلاحاً اکران مرده بود و در گیشه نتوانست موفق باشد و دیده شود. هرچند برای فیلم احترام قائل هستم اما این مخاطب است که تصمیم می‌گیرد فیلمی را ببیند یا نبیند. ما نمی‌توانیم به او چیزی را القا کنیم، چرا که ولی‌نعمت همه ما در تمام عرصه‎ها مخاطب است و هرچه بخواهد و دوست داشته باشد کار می‌کنیم. برای من مهم این است که حداقل 70 درصد مخاطب داشته باشم که راضی باشند. آن 30 درصد باقی نیز هرگز اتفاق نمی‌افتد که راضی باشند، چرا که اصولاً نمی‌شود مخاطب را صد در صد راضی نگه داشت و همواره کسانی هستند که از کار خوششان نمی‌آید. به نظرم اگر کاری بتواند همان 70 درصد از مخاطبان را راضی نگه دارد یعنی برنده است.
وی در خاتمه گفت: اگر امروز صحبت از ساخت قسمت دوم "لونه زنبور" می‌شود، به این دلیل است که فکر می‌کنم در قسمت اول مخاطب 70 درصدی را داشتیم. بنابراین اگر مخاطب قسمت دوم آن را بخواهد، قطعاً این اتفاق خواهد افتاد.

http://www.banounews.ir/fa/News/100372/برزو-نیک‌نژاد--فیلمی-برنده-است-که-70-درصد-مخاطبان-را-راضی-نگه-دارد
بستن   چاپ