آریا بانو
اجرای مدرن و مینی‌مال از اثر شکسپیر توسط هنرجویان / روایت امین اکبری نسب از اجرای نمایش "مکبث"
دوشنبه 14 آبان 1397 - 13:15:35
آریا بانو - امین اکبری نسب گفت: آموزش،تدریس و پژوهش تئاتر در ایران اصولی نیست و دارای نقاط ضعف است.


سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "مکبث" اثر ویلیام شکسپیر با بازنویسی امین اکبری‌نسب و علی اسدی و کارگردانی امین اکبری نسبت از 3 آبان ماه در تماشاخانه استاد جمشید مشایخی روی صحنه است و بازیگران آن گروهی از هنرجویان آموزشگاه تئاتر پانیذ هستند.
امین اکبری نسب در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: من در آموزشگاه تئاتر پانیذ تدریس تئاتر می‌کنم و این آموزشگاه هر ساله فستیوالی را ترتیب می‌دهد که اساتید باید یک اثر نمایشی را با حضور هنرجویان در این فستیوال آماده و اجرا کنند و من نیز تصمیم به اجرای این اثر از شکسپیر گرفتم.
او در خصوص انتخاب این نمایشنامه از شکسپیر خاطرنشان کرد: این اثر نمایشی از آثار مورد علاقه من است و از آنجا که به لحاظ شخصیت‌پردازی و فضاسازی بسیار جامع و کامل است آن را به منظور اجرا توسط این بچه‌ها که تجربه کمتری دارند، مناسب دیدم چرا که کامل بودن این اثر می‌توانست کم تجربگی بچه‌ها را جبران کند.
این بازیگر و کارگردان تئاتر ضمن اشاره به اینکه در نمایشنامه "مکبث" دخل و تصرف کرده و آن را آداپته کردم، عنوان کرد: طی بازنویسی صورت گرفته ساختار کلی نمایشنامه از بین نرفته و تنها آن را مینی‌مال کردم و مدت زمان اجرای این نمایش 45 دقیقه شده است. تمرینات این نمایش به صورت کارگاهی، ورکشاپ گونه و گام به گام پیشرفته است. از آنجا که نمایشنامه وجوه شخصیتی کاملی دارد مواد لازم برای تحلیل نمایشنامه در اختیار ما قرار داشت و بنابراین بچه‌ها بسیار راحت و بهتر با هدایت درست به متن رسیدند.
اکبری نسب با بیان اینکه تمرینات نمایش دو ماه به طول انجامید، تصریح کرد: به دلیل زمان کمی که تا اجرا داشتیم تمرینات نمایش در مدت زمان کوتاهی انجام شد و بازیگران این نمایش نوجوانان بین 15 تا 18 هستند.
او درباره فضای اجرایی و طراحی دکور نمایش "مکبث" یادآور شد: فضای اجرایی این اثر کاملاً امروزی است و به لحاظ ساختار اجرایی کاملاً مینی‌مال است. این نمایش دکور خاصی ندارد و اجرای ما بیشتر براساس فضاسازی است چرا که بچه‌‌ها بتوانند فضای خفقان، ناامنی و خشونت نمایشنامه مکبث را پیدا کنند. کف سالن بنر سفیدی است که لکه‌های خون بر آن است که این طراحی سمبلیک و استعاره‌ای است.
این مدرس تئاتر درباره موسیقی این نمایش گفت: موسیقی نمایش که فضایی مدرن دارد با استفاده از ساز گیتار بیس و گیتار الکترونیک در فستیوال به صورت زنده اجرا شد اما در اجرای عمومی به دلیل همزمانی با ایام اربعین حسینی به صورت پلی‌بک پخش می‌شود. کاربرد موسیقی در این نمایش بیشتر برای فضاسازی است.
امین اکبری‌نسب در ادامه ضمن انتقاد نسبت به شیوه تدریس و آموزش تئاتر در ایران گفت: متاسفانه آموزش تئاتر در ایران دارای نقاط ضعف بسیاری است و اصلاحاتی بر آن صورت نگرفته است؛ چه در زمانی که خودم در حال تحصیل بوده‌ام و چه اکنون که این هنر را تدریس می‌کنم. در تاریخ تئاتر اروپا کارگردان‌ها و فعالان عرصه نمایش از قرن بیست به بعد متدهای خود را سالیان سال به دیگران آموزش دادند در صورتی‌که ما در ایران چنین نبوده‌ایم.
او در پایان افزود: آموزش، تدریس و پژوهش تئاتر در ایران اصولی نیست و دارای نقاط ضعف است و دلیل آن یا بی‌انگیزگی اساتید است یا هنرجویان هرچند که استثنائاتی وجود داشته است. به نظرم دلمردگی در تئاتر به دلیل آموزش نادرست است و شیوه و متدی در تدریس نمایش در ایران وجود ندارد. هنر تئاتر تماماً از لحظه انتخاب متن تا اجرا و پس از اجرا تماماً کشف، شهود و پژوهش است. این امکان وجود داشت که حتی گونه‌های نمایش‌های ایرانی به صورت متد درآمده و تدریس شود اما تنها سینه به سینه به نسل‌های بعد منتقل شد، هر چند که اساتیدی در این زمینه تلاش‌هایی کردند که غیر قابل انکار است.
بازیگران این نمایش علی اسدی، بهرام افضلی، اشکان احمدیان، آرمین حقانی، محمدباقر باقریان، پویا حسین زاده، عسل حیدری، محمدمهدی خسروی، کیان خوش مکان، متینه راونجی، مهسا سلیمانی، پرهام قادری، علیرضا موسوی و مرجان یوسفی رامندی هستند.
دیگر عوامل نمایش "مکبث" عبارتند از: تهیه کننده: رکسانا خلوتی، طراح صحنه و مشاور کارگردان: محمد رضا غریب زاده، دستیار و برنامه‌ریز: اصغر شیرزاد، مجری طرح: آموزشگاه بازیگری کودک و نوجوان پانیذ، طراح گریم: مهرناز اصفهانی، انتخاب موسیقی: کیان خوش مکان، منشی صحنه: پریماه جمالی، مدیر صحنه: الهه روزبان و محمد امین وزیری، دستیاران کارگردان: متینه روانجی و مهدیس کریمی، طراح پوستر: آراد نویزی و مدیر روابط عمومی و تبلیغات: علیرضا عباسی.
در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است: مکبث بعد از پیروزی در جنگ با وسوسه همسرش تصمیم به قتل فرمانده خود میگیرد تا به مقام اورا تصاحب کند او به کمک همسر خود دست به جنایت می‌زند.
علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.

http://www.banounews.ir/fa/News/100403/اجرای-مدرن-و-مینی‌مال-از-اثر-شکسپیر-توسط-هنرجویان---روایت-امین-اکبری-نسب-از-اجرای-نمایش-"مکبث"
بستن   چاپ