آریا بانو
پدر «ژپتو» درگذشت
دوشنبه 14 آبان 1397 - 13:19:06
آریا بانو -
«کارلو جیوفری» ستاره کهنه‌کار سینما و تئاتر ایتالیا که در سطح بین‌المللی بیشتر برای بازی در نقش «پدر ژپتو» شناخته می‌شود در 90 سالگی درگذشت.
به گزارش ایسنا به نقل از هالیوود ریپورتر، «جیوفری» متولد سوم دسامبر 1928 در طول دوران فعالیت هنری خود در بیش از 90 فیلم به ایفای نقش پرداخت و در دهه 1970 میلادی به ستاره تئاتر همچنین آثار کمدی ایتالیایی تبدیل شد.
وی در عرصه بین‌المللی بیشتر برای بازی در نقش پدر «ژپتو» در فیلم «پینوکیو» ساخته «روبرتو بنینی» در سال 2002 به شهرت رسید.
این فیلم گرچه در آمریکا به یک شکست تجاری تبدیل شد اما در سینمای ایتالیا فروش خوبی داشت. «روبرتو بنینی» قرار است در اقتباس جدید سینمایی از داستان «پینوکیو» به کارگردانی «متئو گارونه» در نقش پدر «ژپتو» بازی کند.
«کارلو جیوفری» که دانش‌آموخته آکادمی ملی نمایش ایتالیاست کار خود را در سال 1947 با برادرش «آلدو جیوفری» آغاز کرد و در سال 1949 برای اولین بار در نقش مقابل «ادواردو د فلیپیو» نویسنده و بازیگر ایتالیایی به روی صحنه رفت و این نمایش آغاز یک همکاری طولانی مدت میان این دو چهره شد که تا دهه 1980 میلادی ادامه پیدا کرد.

«روبرتو بنینی» و «کارلو جیوفری» در فیلم «پینوکیو» (2002)
«جیوفری» در سینما نیز با بازی در فیلم «دختری با تپانچه» در سال 1968 به کارگردانی «موریو مونیسلی» نامی برای خود دست و پا کرد. این فیلم نامزد بهترین فیلم خارجی در جوایز سینمایی اسکار شد.
وی در دهه 1970 میلادی به یکی از ستاره‌های سینمای کمدی ایتالیا تبدیل شد و در سال 1981 میلادی نیز این فرصت را یافت در فیلم «پوست» در کنار بازیگران نامداری چون «مارچلو ماسترویانی»، «برت لنکستر» و «کلودیا کاردیناله» بازی کند و این فیلم جشنواره فیلم کن را افتتاح کرد.
سال 1987 نیز با اعطای جایزه «دیوید دی دوناتلو» معروف به اسکار سینمای ایتالیا به «جیوفری» برای بازی در فیلم «من خوشبختم» ساخته «مائوریزیو پونزی» همراه شد.
آخرین حضور او در صحنه تئاتر به سال 2015 بازمی‌گردد که در اقتباس نمایشی از فیلم «فهرست شیندلر» اسپیلبرگ بازی کرد و در آخرین حضور سینمایی خود نیز در سال 2016 در کمدی «عادلانه نیست مرا ترک کنی» ساخته «وینچنزو سالمه» مقابل دوربین رفت.


http://www.banounews.ir/fa/News/100426/پدر-«ژپتو»-درگذشت
بستن   چاپ