آریا بانو
احمد فخاری درگذشت
دوشنبه 14 آبان 1397 - 19:48:00
آریا بانو - احمد فخاری هفدهمین مدیر تاریخ کتابخانه ملی ایران، شنبه 12‌ آبان‌ماه در 80 سالگی و به سبب کهولت سن از دنیا رفت.


به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، فخاری که متولد 14 اردیبهشت 1317 در تهران بود، دیپلم خود را در رشته طبیعی از مدرسه دارالفنون در سال 1337 گرفت و در دانشگاه تهران، به تحصیل در رشته علوم اجتماعی پرداخت. او در سال 1346 فوق لیسانس را اخذ کرد.
فخاری که در بازه زمانی اول مرداد 1363 تا 24 آذر 1364، سرپرستی کتابخانه ملی ایران را برعهده داشت، برای رفع مشکلات عدیده کتابخانه ملی در آن برهه زمانی بسیار کوشید و راه‌حل‌هایی برای رفع آن‌ها پیشنهاد داد؛ کمبود جا و انبوه کتابی که روی هم قرار گرفته و وضعیت نابسامان کتابداران که لابه‌لای قفسه‌های مملو از کتاب و نزدیک به هم که دالان تنگ و تاریکی را به وجود آورده، به دنبال کتاب برای متقاضیان می‌گشتند و در نتیجه وضعیت اسفباری را برای مخازن پدید آورده بود.
او که از سال 1368 عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بود، سرپرستی موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی(1361)، مدیریت اداره کل گزینش دانشجو سازمان سنجش آموزش کشور، معاونت اجرایی و قائم‌مقامی کمیسیون ملی یونسکو، ریاست اداره آموزش کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی، مدیریت اداره کل فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی و کارشناسی امور فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو در دهه 60 و 70 را در کارنامه دارد.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در پیامی درگذشت احمد فخاری را تسلیت گفت. در پیام اشرف بروجردی آمده است:
"خبر درگذشت آقای احمد فخاری موجب تاثر خاطر شد. ایشان در سال‌های 63-64 در کتابخانه ملی در سمت سرپرست این مجموعه منشا اثر و خدمت به جامعه فرهنگی کشور بودند و به عنوان معاون اجرایی و قائم‌مقام یونسکو و کارشناس امور فرهنگی در کمیسیون ملی یونسکو نیز در طی سالیان متمادی خدمات ارزنده‌ای را به جامعه فرهنگی کشور ارائه کردند. این ضایعه را به اهالی فرهنگ و اندیشه و عموم جامعه فرهنگ‌دوست کشور به‌ویژه خانواده گرامی فخاری، تسلیت عرض کرده و برای آن مرحوم، علو درجات را از خداوند منان خواستارم".

http://www.banounews.ir/fa/News/100481/احمد-فخاری-درگذشت
بستن   چاپ