آریا بانو
پماد دیلتیازم موثر در درمان شقاق مقعد
سه شنبه 15 آبان 1397 - 05:02:26
آریا بانو - پماد دیلتیازم (Diltiazem) از داروهای موضعی است که به منظور درمان شقاق مقعد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو عارضه جانبی خاصی به همراه ندارد اما در برخی موارد سردرد، سرگیجه و سوزش مقعد ممکن است ایجاد شود.


سرویس سلامت - شقاق مقعدی وضعیت دردناکی است که بر اثر زخم و پارگی اطراف مقعد ایجاد می‌شود. این حالت، بیشتر بر اثر یبوست یا ضربه ایجاد شده و بهبودی آن به طور معمول به شش هفته زمان نیاز دارد. گاه فرد در اثر زایمان یا داشتن رابطه مقعدی هم می‌تواند به این عارضه مبتلا شود. شقاق به دو نوع حاد و مزمن تقسیم می‌شود. شقاقی که زیر دوازده هفته طول کشیده باشد، شقاق حاد در نظر گرفته می‌شود. به جز مواردی که در ناحیه مقعد زخم شدید ایجاد شده باشد نیاز به جراحی وجود ندارد و می‌توان با استفاده از داروهای تجویزی، این عارضه را درمان کرد.
برای این که بتوانید از بروز این عارضه پیشگیری کنید باید در درجه اول عادات غذایی خود را بررسی و مواردی که نادرست هستند، از آن حذف کنید. مصرف زیاد مایعات در طول روز، استفاده از مواد غنی از فیبر (مثل سبوس جو و گندم، برنج قهوه‌ای، حبوبات و نان)، مصرف مرکبات، استفاده از سبزیجاتی مثل کاهو، فلفل دلمه‌ای، قارچ و... در وعده‌های غذایی می‌تواند وضعیت گوارشی را بهبود بخشیده و در نتیجه مانع بروز یبوست و به دنبال آن شقاق مقعد شود. برای رفع سوزش، درد و ناراحتی ناحیه مقعد، داروهای مختلفی وجود دارد. پماد دیلتیازم یکی از این داروهاست که در ادامه قصد بررسی آن را داریم.

پماد دیلتیازم چیست؟
دیلتیازم از داروهای موضعی است که به منظور درمان شقاق مقعد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو میزان ناراحتی و درد را کاهش داده و معمولا عارضه جانبی خاصی به همراه ندارد. توصیه می‌شود این دارو را تنها با تجویز پزشک و مطابق دستور وی، استفاده کنید. شاید برای بهبودی کامل، نیاز به مصرف طولانی مدت این دارو داشته باشید. بر اساس احقیقات صورت گرفته، ژل یا پماد دیلتیازم بر کاهش درد موقع اجابت مزاج و همچنین درد پس از جراحی‌های ناحیه مقعد، کاملا موثر است.
نام‌های تجاری، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی
نام‌های تجاری
Cardizem, Cartia XT, Dilacor XR, Dilt-CD, Diltia XT, Dilt-XR, Diltzac, Matzim LA, Taztia XT, Tiazac
موارد مصرف درمان شقاق مقعد
عوارض سردرد ، سرگیجه ، سوزش یا خارش یا خونریزی مقعد
تداخل دارویی پروپرانولول ، کاربامازپین ، کینیدین، میدازولام، تریازولام ، استاتین‌ها مثل لواستاتین ، سیمواستاتین ، سایمتیدین ، دیگوکسین ، سیکلوسپورین ، بتابلاکرها مثل آتنولول ، مهار‌کننده‌ها یا القاکننده‌های متابولیسم کبدی مثل ریفامپین ، بوسپیرون ، کلونیدین ، داروهای بی‌حسی، دانترولن، داروهای قلبی، داروهای ضد فشار خون، داروهای ضد افسردگی سه‌حلقه‌ای، فنوباربیتال ، فنی توئین ، تئوفیلین ، داروهای مدر (ادرار آور)، کورتیکواستروئیدها مثل پردنیزولون

مقدار و نحوه مصرف پماد دیلتیازم
میزان دقیق مصرف این دارو باید توسط پزشک تعیین شود. مقدار کمی (تقریبا دو و نیم سانتی‌متر) از ژل را روی انگشت خود قرار دهید و در انتهای مقعد استعمال کنید. معمولا این دارو در دو نوبت صبح و شب استعمال می‌شود. پس از استعمال دارو لازم است دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.

نکاتی که در رابطه با مصرف پماد دیلتیازم باید بدانید
در صورتیکه سابقه هر نوع حساسیت را نسبت به این دارو دارید و همچنین در صورت داشتن حساسیت به هر ماده دیگری مانند غذاها، مواد نگهدارنده یا رنگ‌ها، به پزشک خود اطلاع دهید. مصرف این دارو در بارداری توصیه نمی‌شود. در صورت بارداری یا تصمیم به باردار شدن حتما قبل از مصرف دارو، به پزشک خود اطلاع دهید. چنانچه در دوران شیردهی به سر می‌برید، قبل از مصرف این دارو با پزشک مشورت کنید. فهرست تمامی داروهایی را که در حال استفاده از آن هستید (چه گیاهی و چه پزشکی)، در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است برخی از داروها میزان اثربخشی داروهای دیگر را تحت تاثیر قرار دهند. دارو را مطابق با دستور پزشک، مصرف کنید.
هر گونه مشکل پزشکی دیگر خود را، به پزشک خود اطلاع دهید. معمولا درمان با پماد دیلتیازم حداکثر 8 هفته ادامه می‌یابد. در صورت مصرف این دارو، هنگام برخاستن از وضعیت نشسته یا خوابیده، اگر شروع به احساس سرگیجه نمودید، بنشینید یا دراز بکشید تا این احساس برطرف گردد. امیدوارم از این مطلب استفاده کافی را برده باشید. درصورتیکه تجربه مصرف این دارو را داشته و دیدگاهی در این باره دارید با دیگر خوانندگان مجله "ستاره" به اشتراک بگذارید.
صفورا دادخواه

http://www.banounews.ir/fa/News/100517/پماد-دیلتیازم-موثر-در-درمان-شقاق-مقعد
بستن   چاپ