آریا بانو
محرمانه‌های سرود تیم‌ملی برای جام ملت‌های آسیا
سه شنبه 15 آبان 1397 - 10:59:02
آریا بانو -
ساخت سرود ویژه برای تیم‌ملی در آستانه تورنمنت‌های بزرگ تبدیل به یک عادت همیشگی برای مدیران فدراسیون فوتبال شده است. بعد از جام‌جهانی ٢٠١٨ روسیه که سرود ویژه تیم‌ملی توسط ارکستر سمفونیک ایران ساخته و توسط سالار عقیلی خوانده شد،‌ حالا برای حضور تیم‌ملی ایران در جام‌ملت‌های آسیا ٢٠١٩ امارات هم قرار است یک سرود ویژه ساخته شود. این درحالی است که سرود قبلی برای جام‌جهانی آن‌طور که باید مورد توجه مردم قرار نگرفت و انتقادهای زیادی را به دنبال داشت. با این وجود با غلامحسین زمان‌آبادی، مسئول فرهنگی فدراسیون فوتبال که خبر ساخت سرود ویژه جام ملت‌های آسیا را اعلام کرد، گفت‌وگویی انجام دادیم تا درباره جزییات آن توضیحاتی ارایه بدهد.
خبر برنامه‌ریزی فدراسیون فوتبال برای ساخت سرود جدید تیم‌ملی در هیاهوی اخبار بازی پرسپولیس برابر کاشیما در فینال لیگ قهرمانان آسیا گم شد و کمتر کسی به آن پرداخت.
فعلا همه چیز در حد برنامه‌ریزی است. ما هنوز هیچ قراردادی امضا نکرده‌ایم، منتهی با توجه به تصمیمی که از قبل برای ساخت سرود داشتیم، تقریبا تمام مراحلی که باید طی شود، مشخص شده و فقط مانده انعقاد قرارداد.
یعنی خواننده این سرود را هم مشخص کرده‌اید؟
نه! ما اخیرا جلسه‌ای را در تالار وحدت با مدیران بنیاد رودکی برگزار کردیم و هر کسی در این جلسه یک خواننده را برای اجرای آهنگ پیشنهاد داد. منتهی طرف قرارداد فدراسیون فوتبال بنیاد رودکی خواهد بود و امور مربوط به آهنگساز،‌ تنظیم‌کننده و انتخاب خواننده بر عهده آنهایی که کارشناس موسیقی هستند، خواهد بود. البته در این زمینه قطعا نظر و مشورت فدراسیون فوتبال هم اهمیت دارد.
گزینه‌های پیشنهادی برای خواندن این آهنگ را هم نمی‌توانید نامشان را اعلام کنید؟
به خاطر تجربه قبلی و حاشیه‌هایی که ایجاد شد، تصمیم گرفته شد تا لحظه انتخاب نهایی و عقد قرارداد با خواننده خبر اعلام نشود. برای جام‌جهانی دیدید که وقتی گزینه‌های پیشنهادی نامشان اعلام شد برخی تکذیب کردند و قبل از اینکه حتی مذاکره‌ای صورت بگیرد، برخی‌ها کناره‌گیری‌ کردند و حالت اتفاقاتی که رخ داد، اصلا خوب نبود. از آنجایی که شأن تیم‌ملی مطرح است، تا انتخاب نهایی صورت نگیرد، هیچ جزییاتی اعلام نخواهد شد.
خیلی‌ها با توجه به تجربه قبلی جام‌جهانی و سرودی که خوانده شد، دوست دارند بدانند قرار است کیفیت ساخت آهنگ بهتر شود یا خیر.
آهنگ قبلی هم یک کار فاخر بود.
اما مورد توجه عموم مردم قرار نگرفت. تیم‌ملی برای تمام مردم ایران است و از نظر بسیاری از مردم کاملا مشخص بود آهنگی که سالار عقیلی خواند، یک کار عامه‌پسند نبود.
من به هیچ عنوان این نظر شما را قبول ندارم و کاری که ساخته و خوانده شد، کاملا فاخر بود. یکی از بهترین خوانندگان حماسی و سنتی ایران کار را اجرا کرد و آهنگ را هم ارکسترسمفونیک ملی کشور نواخت.
اما همان موقع مردم در فضای مجازی در واکنش به آهنگ ساخته شده، اعلام کرده بودند که مدیران فدراسیون فوتبال این آهنگ را برای گوش دادن در خودروهای خودشان ساخته‌اند!
طبیعتا ما وقتی صحبت از کار فاخر در بعد ملی می‌کنیم، کمی با موضوع علایق عموم مردم که روزانه آهنگ‌های پاپ را گوش می‌دهند، تفاوت دارد. کار ملی ترانه و موزیک عاشقانه و احساسی ندارد و باید حماسی و پرمعنا باشد. ما نمی‌توانستیم آهنگ کف خیابانی بسازیم. کار ملی نمی‌تواند ریتم ٦ و ٨ عامه‌پسند داشته باشد.
پس دست فرمان شما برای ساخت سرود جدید هم مثل قبل است و باید منتظر واکنش منفی مردم باشیم.
من اینکه مردم کار را دوست نداشتند، قبول ندارم. وقتی این آهنگ در روسیه نواخته شد، روس‌ها دو دقیقه ایستاده به تشویق و دست‌زدن پرداختند. البته برای سرود جدید بیشتر به سمت پاپ رفته‌ایم، تا جوان‌های بیشتری بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.
فدراسیون چه بودجه‌ای را برای ساخت این سرود در نظر گرفته است؟
صفر ریال! برای کاری که آقای سالار عقیلی خواندند هم پول ساخت آهنگ، سرودن شعر، خواندن آهنگ از سوی سالار عقیلی و ... توسط‌ هاکوپیان که اسپانسر بود، پرداخت شد و تمامی هزینه سفر ارکستر سمفونیک به روسیه را هم‌ هاکوپیان تقبل کرد. الان هم هزینه‌های آهنگ جدید را اسپانسر تقبل می‌کند.
امکان دارد که سالار عقیلی دوباره این آهنگ را بخوانند؟
نه خواننده کار جدید قطعا ایشان نیستند. ما اسمی اعلام نمی‌کنیم، چون وقتی اسم مطرح می‌شود، خوانندگان قیمت خود را‌ بالاتر می‌برند و پول بیشتری می‌خواهند، چون انتخاب‌شدنشان اعلام شده و بازارگرمی می‌کنند. الان اما با توجه به تجربه قبلی در آرامش کارها را پیش می‌بریم.
روزنامه شهروند

http://www.banounews.ir/fa/News/100536/محرمانه‌های-سرود-تیم‌ملی-برای-جام-ملت‌های-آسیا
بستن   چاپ