آریا بانو
گزارش ایرنا از مشکلات کوتاه قامتان بلند همت
ما یکی از شماییم
سه شنبه 15 آبان 1397 - 14:28:59
ایرنا - زن و خانواده
آریا بانو - تهران- خیلی از افراد کوتاه قامت، تحصیلات دانشگاهی دارند اما عده زیادی از آنها به علت نداشتن اعتماد به نفس، خودشان را از فعالیت های اجتماعی محروم کرده اند. به همین دلیل در انجمن کوچولوها (کوتاه قامتان بلند همت) کلاس هایی با عنوان طرح رشد و مهارت آموزی برگزار می شود.

«می خواهم دیده شوم. نقش خوبی به من بدهند. دیگر از سرگرم کردن دیگران در قالب نقش های خنده دار خسته شده ام». این حرف ها را حسین یکی از اعضای انجمن کوچولوها به زبان می آورد. آن سوی میز اما تهیه کننده ای که به صورت داوطلبانه برای کمک به کوتاه قامتان آمده، با دقت به صحبت های حسین گوش می دهد.
بعد از حسین نوبت به دیگر کوتاه قامتانی است که گرد میز نشسته اند و از سرخوردگی هایشان در جامعه می گویند. از دیده نشدن از سوی صاحبان مشاغل تا بی توجهی مردم به آنها.
این نگاه غریبه افراد عادی با آنها باعث شده تا خیلی از اعضای انجمن دنبال علاقه هایشان نروند و خودشان را از نگاه مردم عادی مخفی نگه دارند.
یکی از بچه ها می گوید: وقتی در کوچه و خیابان راه می روم، رهگذران و مردم به من و کارهایم خیره می شوند. در حالی که من هم یکی از آنها هستند و باید این موضوع را قبول کنند.
همه اعضای انجمن کوچولوها درد واحد و مشترکی دارند. دردی که قدرت حرکت از آنها را گرفته و توانایی هایشان را به زانو درآورده و آن هم یک چیز است. «بی اعتمادی جامعه به آنها».
در این میان اما محبوبه ابراهیم خانی، رئیس انجمن در تلاش است تا قوت قلبی باشد برای کوتاه قامتان. او که خودش نیز از جنس کوتاه قامتان است درد آنها را به خوبی درک می کند. به همین دلیل با همه قوا در تلاش است تا با برنامه های آموزشی حس اعتماد به نفس آنها را بالا ببرد و انجمن سکوی پرتابی باشد برای رسیدن کوتاه قامتان به آرزوهای بلندشان.
*تلاش برای تقویت اعتماد به نفس
ابراهیم خانی از سال 91 رئیس انجمن کوچولوهای ایرانی شد. او در اولین قدم محل مناسبی را برای فعالیت های انجمن در نظر گرفت تا پاتوقی برای دورهمی های کوتاه قامتان شود.
حالا آنها اهداف بزرگی را دنبال می کنند که مهمترین آن تقویت عزت نفس و اعتماد به نفس کوتاه قامتان جامعه است.
به همین دلیل ابراهیم خانی و دوستانش با همفکری یکدیگر تصمیم گفتند، درهای انجمن را به سوی داوطلبان متخصص که می توانند باری از دوش کوتاه قامتان برداشته، کمکی به آنها کنند، باز کرد. افرادی که سعی دارند دست کوتاه قامتان را گرفته و آنها را به جامعه بازگردانند.
به همین دلیل در هفته جلساتی با حضور تهیه کنندگان، جامعه شناسان، کارگردانان، پژوهشگران، روانشناسان و... در انجمن برگزار می شود تا مشکل زیرساختی کوتاه قامتان که باورنداشتن خودشان است حل شود.
ابراهیم خانی می گوید: خیلی از کوتاه قامتان خودشان را متفاوت از مردم عادی و جامعه می دانند. در مقابل متاسفانه با وجود بالا رفتن سطح تحصیلات و آگاهی مردم هنوز خیلی ها دید درستی به کوتاه قامتان ندارند و گاهی حتی آنها را مسخره می کنند.
به گفته ابراهیم خانی، به دلیل همین نوع نگاه است که انجمن کوچولوها نمی تواند همپای دیگر سمن های فعالیت کند چرا که مردم به این انجمن کمک زیادی نمی کنند و توانایی های کوتاه قامتان را باور ندارند. حتی افراد داوطلب نیز این انجمن را برای انجام فعالیت های مدنی خود مناسب نمی دانند و شاید همه این دلایل کافی باشد تا کوتاه قامتان خودشان را در جامعه تنها بدانند.
اتفاق خوبی که این روزها در انجمن رخ داده، جلساتی است که نقش اهرم را برای کوتاه قامتان دارند. در این جلسات قرار است متخصصان حوزه های مختلف دست به دست هم بدهند تا نگاه کوتاه قامتان را به خودشان و جامعه عوض کنند.
رئیس انجمن کوچولوها می گوید: «شاید نشود نگاه مردم و جامعه را عوض کرد اما حداقل کاری که خودمان می توانیم انجام دهیم این است که بچه ها به خودشان باور داشته باشند و شرایط و محیط را به نفع خودشان تغییر بدهند».
* کارت شتاب برای کوتاه قامتان
در حال حاضر انجمن کوچولوها برای 250 نفر از اعضای خود کارت صادر کرده است. کارت های عضویت که شتاب نیز هستند و کوتاه قامتان می توانند با آن تراکنش مالی نیز انجام بدهند.
ابراهیم خانی برای این کار مدتها با مسئولان بانک ملی رایزنی کرد و در نهایت به توافق رسید. او قصدش از این کار شناساندن کوچولوها به عنوان بخشی از جامعه ایرانی به مردم بوده است.
* مسابقه قبل از دربی
از طرفی انجمن در تلاش است تا با برگزاری فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و ورزشی توانایی های کوتاه قامتان را به نمایش بگذارد. به همین دلیل خیلی از کوتاه قامتان عضو تیم فوتبال شده اند. آنها سال گذشته و قبل از شروع بازی استقلال و پرسپولیس، به صورت نمادین و سمبلیک در مقابل چشمان 15 هزار تماشاگر بازی کردند و بسیار مورد توجه قرار گرفتند.
ابراهیم خانی می گوید: گرچه این کار برای انجمن هزینه سنگینی به همراه داشت اما این اولین باری بود که آقایان فوتبالیست کوتاه قامت در مقابل چشمان تماشاگران زیادی در استادیوم آزادی، بازی فوتبال انجام دادند و مورد توجه مردم قرار گرفتند.
اما تیم فوتبال کوتاه قامتان برای اثبات خودشان در مسابقات ورزشی به تمرین نیاز دارند و انجمن به تنهایی قادر به تامین هزینه اجاره زمین چمن برای بازی های تمرینی آنها نیست. «خیلی دوست داشتیم وزارت ورزش، هیئت فوتبال و... به کمک این بچه ها می آمدند و حمایتشان می کردند. آنها نیز به اندازه افراد عادی می توانند روی مستطیل سبز خوب ظاهر شوند و بدرخشند».
این در حالی است که انجمن کوچولوها برای زنان و دختران کوتاه قامت نیز مسابقات دارت یا تنیس روی میز ترتیب داده تا آنها را نیز برای انجام فعالیت های ورزشی تشویق و تقویت کند.
«در انجمن کوچولوها از کودک یک ساله تا کوتاه قامت 70 ساله عضو داریم. اما بیشتر آنها به انجام کارهای هنری تمایل دارند. مثلا خیلی از آنها در برنامه های کودکان تن پوش به تن کرده و در تلاش برای خنداندن مردم هستند. من نمی گویم این بد است اما کافی نیست. کوتاه قامتان نباید خودشان را به این کارها محدود کنند. وقتی خودشان و توانایی هایشان را بشناسند می توانند در زمینه های دیگری نیز فعالیت داشته باشند و به مردم ثابت کنند که کوتاه بودن قد آنها دلیلی بر ناتوانایی شان نیست. ما اینجا هم کارگردان داریم هم بازیگر، تکنسین هواپیما و... اما تعدادشان انگشت شمار است».
به همین دلیل جلساتی برای روانشناسی بچه ها در انجمن برگزار می شود. در این نشست ها کوچولوها از مشکلاتشان می گویند و روانشناسان و افراد متخصص در تلاش هستند تا مشکلات ذهن آنها را برای باورپذیری خودشان و انجام فعالیت های اجتماعی آماده کنند.
*طرح تکاپو
از دیگر اهداف انجمن کوچولوها که این روزها از سوی مسئولان آن در حال پیگیری است، اجرای طرح تکاپو است. یعنی «توسعه کارآفرینی و کسب و کار». ابراهیم خانی می گوید: « در جریان این طرح قصد برگزاری کارگاه هایی را برای شناسایی نقاط ضعف و قوت کوتاه قامتان داریم و می خواهیم آنها را برای کارآفرینی در رشته های مورد علاقه شان تشویق کنیم. اما در این راه به کمک و حمایت مردم نیاز داریم. مردم با کمک های خود می توانند کوتاه قامتان زیادی را به زندگی بازگردانند و آنها را به انجام فعالیت های اجتماعی دلگرم کنند».
گزارش از فاطمه شیری
* ف ش * 3063

http://www.banounews.ir/fa/News/100559/ما-یکی-از-شماییم
بستن   چاپ