آریا بانو
امیرحسین بصیر در پی ساختن نخستین فیلم بلند سینمایی / در جشنواره داخلی شاید نگاه روی فیلم‌هایی باشد که از جنس"زخم" نیستند
جمعه 18 آبان 1397 - 15:09:04
آریا بانو - امیرحسین بصیر فیلم‌ساز گفت: ارتباط برقرار کردن با جشنواره‌های خارجی کار بسیار سخت و تخصصی است و آموزش می‌تواند بسیار به فیلمسازان جوان کمک کند.


سرویس سینمایی هنرآنلاین : امیرحسین بصیر که این روزها درصدد تولید نخستین فیلم بلند سینمایی خود است، پیش از این تجربه ساخت فیلم‌های "یازده و ده دقیقه"، "سگ، اسب است"، "راه‌پله"، "زندگی یک بازی بزرگ است"، "نگرو" و "زخم" را نیز دارد. او به تازگی موفق شد از پنجمین جشنواره فیلم منچستر انگلستان که تحت عنوان "سحر" در تاریخ 3 نوامبر 2018 ـ 12 آبان 1397 برگزار شد، جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را برای فیلم "زخم" کسب کند. فیلم "زخم"، دو روز از زندگی کودکی هفت‌ساله را روایت می‌کند که مورد آزار قرار گرفته و زخمی عمیق بر روح او به جا مانده است. شاهین نمدچی و عسل فراهانی (بازیگر خردسال) در فیلم "زخم" به ایفای نقش پرداخته‌اند.
امیرحسین بصیر در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره حضور جهانی "زخم" بیان کرد: خوشحالم که در اولین حضور جهانی، "زخم" موفق شد، جایزه ویژه نگاه تماشاگران را از آن خود کند. به نظرم وقتی فیلمی این جایزه را دریافت می‌کند دیگر نمی‌شود به آن خورده گرفت و لیبل‌های موجود اعم از پارتی بازی یا زد و بند با داوران را به آن اطلاق کرد.
وی درباره نگاه اجتماعی که دارد و چرایی انتخاب این موضوع گفت: سال گذشته شاهد خبرهای مختلفی از کودک آزاری بودیم و خبرهایی نیز بیرون از این فضا بود که منتشر نشدند و کسی هم از آنها اطلاعی بدست نیاورد. لازم بود که فیلمی در این باره داشته باشیم در واقع این موضوع جهانی است و صرفا مختص به ایران نیست. طبق رصدهایی که انجام دادم در حوزه فیلم کوتاه اثری در این زمینه ندیدم و تصمیم گرفتم که این فیلم را به ثمر برسانم. قصه فیلم درباره یک دختر هفت ساله است که ما شاهد دو روز از زندگی او هستیم و دوربین به نحوی است که در مقام چشم مخاطب قرار گرفته است و به همین دلیل نیز تاثیرگذاری بیشتری دارد. فارغ از هرنوع شعارزدگی و نتیجه‌گیری متداولی که وجود دارد سعی کردم این اثر را تولید کنم و یک روایت ساده از زخم عمیق روی بدن و روح این کودک را نشان دهم. ما درواقع از پیش از اتفاق، اتفاق و بعد از آن را در دو روز می‌بینیم، از زمانی که این کودک رویاهای پیرامونش را بسیار زیبا می‌بیند و بعد از این‌که تراژدی اتفاق می‌افتد خودش و مردم شهر را می‌بیند و در نهایت یک پرش به آینده که او بزرگ شده است و در شرف ازدواج است.
بصیر درباره انتخاب عنوان فیلم نیز توضیح داد: اسم فیلم به فارسی "زخم" است و در انگلیسی از "scar" استفاده کردم که به معنای زخم روح و روان است.
این کارگردان جوان که این روزها در تدارک ساخت نخستین فیلم بلند خود است، در توضیح داستان فیلم و زمان ساختش اظهار کرد: فیلم بلندم "به مناسبت ورود کیوان" نام دارد که در حال ساخت ماکتی از فیلمنامه آن به شکل فتو رمان هستم تا بتوانم برای فیلم اولم جذب تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار کنم. قصه این فیلم نیز روایتی است از زندگی پنج مرد 40 ساله که از دوران سربازی با هم دوست هستند و یکی از آنها در پرورشگاه بزرگ شده است و حالا تشکیل خانواده داده و همسرش نیز پرورشگاهی است. این دو صاحب فرزند هستند و در اثر یک تصادف هر دو جان خود را از دست می‌دهند و حالا این دوستان باید برای فرزند به جا مانده از دوست‌شان تصمیم بگیرند.
بصیر همچنین در توضیح این که چرا اولین حضور فیلم "زخم" در جشنواره فیلم کوتاه تهران نبوده است، عنوان کرد: در جشنواره داخلی شاید نگاه روی فیلم‌هایی باشد که از این قسم نیستند، بنابراین ترجیح دادم ابتدا در جشنواره‌های خارجی فیلم را شرکت دهم و بعد سال آینده در جشنواره فیلم کوتاه حاضر شوم. در جشنواره منچستر که تحت عنوان سحر فعالیت می‌کند، دو فیلم "زخم" و "یازده و ده دقیقه" را داشتم که "یازده و ده دقیقه" نیز کاندید نهایی بود اما در بخش دریافت جوایز موفق نشد و "زخم" توانست جایزه نگاه ویژه تماشاگران را از آن خود کند.
وی ادامه داد: حضور در جشنواره برای من بسیار اهمیت دارد ولی مجاب شدم، ابتدا فیلم را در فضای بین‌المللی به نمایش درآورم تا اتفاقات بهتری برایش بیفتد. وقتی فیلمی دیده می‌شود می‌توان ارتباطات بهتری برقرار کرد. ضمن این که یکسری از تهیه‌کنندگان نیز این جشنواره را به صورت دائمی دنبال می‌کنند و وقتی عنوانی کسب شود قطعا اتفاقات مثبتی در آینده رقم می‌خورد. از آنجایی که رقابت در جشنواره فیلم کوتاه بسیار زیاد است باید با تامل بیشتری کار کرد.
بصیر در ادامه درباره جشنواره فیلم کوتاه و تعاملی که امسال با تهیه‌کنندگان خارجی برقرار شده است و آموزش به فیلم‌سازان جوان برای ارائه هرچه بهتر آثار خود به خارج از کشور گفت: این اتفاق بسیار فوق‌العاده است، من خودم بسیار سختی کشیدم تا خودم را به این فضا برسانم. البته که مهدی یارمحمدی به عنوان پخش‌کننده فیلم تاثیر زیادی در این جریان دارد، ولی من بدون آموزش این ارتباطات را برقرار کردم و این کار سختی بود. ارتباط برقرار کردن با جشنواره‌های خارجی کار بسیار سخت و تخصصی است و آموزش می‌تواند بسیار به فیلمسازان جوان کمک کند.
وی در خاتمه با اشاره به این که در جشنواره‌های بین‎المللی اطلاع‌رسانی بسیار قوی صورت می‌گیرد اظهار کرد: در خارج از کشور جشنواره در هر شهری که برگزار شود خبررسانی بسیار خوبی دارد و حتی مردم عام نیز به این ماجرا ورود پیدا می‌کنند، اما در جشنواره‌های داخلی این اطلاع‌رسانی چندان قوی نیست و حتی خود فیلم‌سازان نیز گاهی فراموش می‌کنند که چنین جشنواره‌ای وجود دارد.

http://www.banounews.ir/fa/News/100738/امیرحسین-بصیر-در-پی-ساختن-نخستین-فیلم-بلند-سینمایی---در-جشنواره-داخلی-شاید-نگاه-روی-فیلم‌هایی-باشد-که-از-جنس"زخم"-نیستند
بستن   چاپ