آریا بانو
تست با ملاحظه بودن؛ تا چه اندازه مستعد کمک به دیگران هستید؟
دوشنبه 21 آبان 1397 - 00:43:58
آریا بانو - تست روانشناسی با ملاحظه بودن با بیان کردن موقعیت‌هایی خاص و سنجیدن احساسات ما نسبت به آن موقعیت، میزان توجه ما به دیگران و میل ما به کمک کردن را اندازه می‌گیرد. علاوه بر این از طریق این آزمون عوامل موثر در این صفت را شناسایی خواهیم کرد.


سرویس روانشناسی – آیا به یاد دارید وقتی کسی بسته سنگین شما را حمل کرد یا در را به روی شما باز نگه داشت، چه احساس خوبی پیدا کردید؟ باملاحظه بودن دیگران حس خوبی به آدم می‌دهد. شما خودتان چقدر باملاحظه هستید؟ چقدر حاضر هستید به دیگران کمک کنید؟ چه عواملی بر روی با ملاحظه بودن ما موثر هستند و چه انسان‌‌هایی کمک‌های بیشتری جلب می‌کنند؟
عوامل موثر در باملاحظه بودن
ما انسان‌ها موجودات غریبی هستیم و عوامل مختلفی در کار هستند که مشخص می‌کنند برای دیگران حاضر هستیم کاری انجام دهیم یا نه. روحیه، روابط ما با دیگران و حتی وضع آب و هوا روی رفتار ما تاثیر می‌گذارد. سن و سال دیگران و نیازمند بودن آن‌ها هم روی سخاوت ما تاثیر می‌گذارد. در جریان یک بررسی در نیویورک، از تعدادی از افراد خواسته شد به اشخاصی که در حالت پریشانی به سر می‌برند کمک کنند. پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که سالمندان کمک بیشتری دریافت کردند و سهم میان‌سالان و جوان‌ها کمتر بود.

در ضمن مشخص گردید احتمال کمک به زنان بیشتر از مردان است. از سوی دیگر، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که زنان زیبا و خوش‌لباس کمکی بیشتر از سایر زن‌ها دریافت می‌کنند؛ بنابراین همانطور که ملاحظه می‌کنید، در زمینه کمک کردن به دیگران عوامل بسیار متعددی دخالت می‌کند. اگر از خود تصویر ذهنی خوبی داشته باشیم و اگر خود را فردی یاری‌دهنده ارزیابی کنیم، امکان اینکه به نیازمندی کمک کنیم بیشتر می‌شود.
بیشتر بخوانید: تست همدلی؛ چقدر با دیگران همدل هستید؟
تست با ملاحظه بودن
سوالات زیر باملاحظه بودن شما را اندازه‌گیری می‌کند. صادقانه به هر سوال پاسخ آری یا نه بدهید و امتیازات خود را با هم جمع کنید.
1- وقتی به شما می‌گویند شماره حساب بانکی‌تان را روی چک بنویسید این کار را می‌کنید؟
بله (1 امتیاز) خیر (0 امتیاز)
2- وقتی کسی را ملاقات می‌کنید، طوری می‌ایستید که آفتاب چشم او را نزند؟
بله (1 امتیاز) خیر (0 امتیاز)
3- وقتی پیشخدمت رستوران میز را جمع می‌کند، ظرف‌هایی را که برای او برداشتن‌شان دشوار است به او می‌دهید؟
بله (1 امتیاز) خیر (0 امتیاز)
4- وقتی در خیابان با کسی صحبت می‌کنید، عینک آفتابی‌تان را برمی‌دارید؟
بله (1 امتیاز) خیر (0 امتیاز)
5- بعد از خواندن روزنامه در منزل، صفحات را به همان شکلی که از اول بوده مرتب می‌کنید؟
بله (1 امتیاز) خیر (0 امتیاز)
6- وقتی از ظرف میوه، میوه‌ای برمی‌دارید، میوه‌ای را که دارد خراب می‌شود برمی‌دارید؟
بله (1 امتیاز) خیر (0 امتیاز)
7- وقتی در رستوران از سر میزتان بلند می‌شوید، صندلی‌تان را به سر جای اولش برمی‌گردانید؟
بله (1 امتیاز) خیر (0 امتیاز)
8- قبل از مراجعه به دندان‌پزشک، دندان‌هایتان را به خوبی مسواک می‌زنید؟
بله (1 امتیاز) خیر (0 امتیاز)
9- اگر در ظرف میوه تنها یک عدد میوه باقی مانده باشد، در برداشتن آن تردید می‌کنید؟
بله (1 امتیاز) خیر (0 امتیاز)
10- وقتی کالای کوچکی را از فروشگاه می‌خرید، آن را به همان شکلی که هست برمی‌دارید تا فروشنده زحمت بسته‌بندی آن را به خود ندهد؟
بله (1 امتیاز) خیر (0 امتیاز)
11- در صف صندوق، اقلام خریداری شده را طوری در برابر صندوق‌دار قرار می‌دهید که بتواند قیمت روی آن‌ها را به راحتی بخواند؟
بله (1 امتیاز) خیر (0 امتیاز)
12- وقتی شماره تلفن اشتباهی را می‌گیرید، گوشی را بدون یک کلمه حرف روی تلفن می‌گذارید؟
بله (0 امتیاز) خیر (1 امتیاز)
تفسیر نتایج
امتیاز نتیجه
امتیاز 8 به بالا شما تمایل زیادی دارید که به دیگران کمک کنید و اگر احساس کردید مورد نیاز هستید لحظه‌ای در این کار تعلل به خرج نمی‌دهید.
امتیاز 5 تا 7 شما در زمینه باملاحظه بودن در حد متوسط هستید. اگر کسی از شما بخواهد به او کمک می‌کنید، اما اغلب اوقات به کسی پیشنهاد کمک نمی‌دهید.
امتیاز 0 تا 4 شما علاقه کمی دارید که به دیگران کمک کنید. ممکن است به نیاز دیگران بی‌توجهی کنید. سعی کنید به اطرافیان خود توجه بیشتری داشته باشید.

چه می‌شود که به بعضی‌ها کمک می‌کنیم؟

مهم است که وقتی کسی از شما تقاضایی می‌کند، چگونه به او واکنش نشان می‌دهید. پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که اگر درخواست‌کننده کمک درخواستش را با صراحت و مستقیم‌تر مطرح کند، امکان اینکه به او کمک شود بیشتر می‌شود. به خصوص اگر این درخواست دلیل موجهی نیز داشته باشد؛ بنابراین تقاضای کمک کردن همراه با دلیل، امکان دریافت کمک را افزایش می‌دهد. این نکته مهمی است که باید به خاطر داشته باشید. مثلا اگر در صف صندوق سوپر مارکت جلو می‌زنید، اگر توضیح بدهید که فرزندتان حالش خوب نیست با اعتراض بسیار کمتری مواجه می‌شوید.

پژوهشگران در دانشکده منهتن ویل نیویورک به این نتیجه رسیدند که مشتریان فروشگاه‌های بزرگ اگر کسی با تبسم گرم از آن‌ها کمک بخواهد به راحتی به این کار تن می‌دهند.
اینکه شما تا چه اندازه به دیگران کمک می‌کنید، بستگی به این دارد که در دوران کودکی چه الگو‌هایی داشته‌اید. موسسه ملی سلامت روان در شهر واشنگتن به این نتیجه رسید که حتی بچه‌های یک ساله هم می‌توانند کسانی را که از شدت درد گریه می‌کنند آرام کنند. شما هم می‌توانید اگر بخواهید، به دیگران بیشتر کمک کنید.
پریسا رودحله

http://www.banounews.ir/fa/News/101046/تست-با-ملاحظه-بودن؛-تا-چه-اندازه-مستعد-کمک-به-دیگران-هستید؟
بستن   چاپ