آریا بانو
تعریف اکانت ارزی سوئیفت و هر آنچه از سوئیفت باید بدانید
پنجشنبه 24 آبان 1397 - 18:29:51
آریا بانو - اگر بخواهید از اینجا به ایتالیا پول بفرستید چگونه این کار را انجام می‌دهید؟ تعریف اکانت ارزی سوئیفت اینجا اهمیت پیدا می‌کند. شما باید قبل از هر چیز از زیر و بم سوئیفت سر در بیاورید.


سرویس عمومی – بهترین و معتبرترین روش برای انتقال پول جهت ارسال به خارج از کشور استفاده از حواله سوئیفت است. چرا؟ چون این سرویس یک سرویس جهانی، 24 ساعته و بسیار امن است. اگر می‌خواهید بدانید اصلا سوئیفت چیست و اکانت ارزی سوئیفت به چه کاری می‌آید با ستاره همراه باشید.
سوئیفت چیست؟
سوئیفت (SWIFT) مخفف عبارت Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication به معنی جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی است و یک انجمن تعاونی غیرانتفاعی است که هدفش جایگزینی روش‌های ارتباطی غیراستاندارد کاغذی در سطح بین‌المللی با یک روش استاندارد شده جهانی است. این انجمن که در ماه مه 1973 میلادی توسط 239 بانک از پانزده کشور اروپایی و آمریکای شمالی راه‌اندازی شد درحال حاضر بیش از 9700 (عنوان) بانک و مؤسسه مالی در 209 کشور جهان به عنوان عضو دارد. فقط در سال 2018 به‌طور روزانه بیش از 28 میلیون پیام از طریق سیستم سوئیفت در سطح جهان مبادله شده است که همین خودش نشان‌دهنده ضرورت استفاده از آن در جامعه جهانی برای مبادلات اقتصادی است.

سوئیفت کجاست؟
مرکز اصلی شبکه سوئیفت در کشور بلژیک است بنابراین طبق قوانین آن کشور عمل می‌کند. کشور‌های آمریکا، هلند، انگلیس و هنگ کنگ هم به عنوان مراکز پشتیبان اعضا فعالیت دارند. سوئیفت در هر کشوری دارای یک SAP است. هر نقطه دسترسی به سوئیفت که توسط مؤسسه سوئیفت کنترل می‌شود را SAP می‌گویند. (در ایران SAP در بانک مرکزی قرار دارد.)

کاربرد سوئیفت
سیستم سوئیفت جهت ارسال و دریافت هرگونه پیام ارزی در بین واحد‌های ارزی بانک‌های داخل کشور و بانک‌های خارج از کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. تمام بانک‌های داخلی از طریق خطوط Leased یا ماهواره به یک مرکز SAP در بانک مرکزی متصل هستند و از طریق سیستم ماهواره‌ای پیام‌ها را برای بانک‌های مورد نظر ارسال می‌کنند. این سیستم به خاطر سرعت بخشیدن به انجام معاملات ارز، جلب رضایت مشتریان و همچنین هماهنگی تمام عملیات ارزی در سطح جهانی با استفاده از یک نرم‌افزار استاندارد محبوبیت و اعتبار فراوانی دارد.
بیشتر بخوانید: انتقاد از فشار دولت ترامپ به سوئیفت برای قطع سیستم بانکی ایران

تعریف اکانت ارزی سوئیفت
حال اگر بخواهید از این سیستم برای مبادلات ارزی خود استفاده کنید به این صورت که بتوانید برای کسی خارج از ایران ارز بفرستید یا او برای شما ارز بفرستد باید چه کار کنید؟ شما نیاز به یک اکانت ارزی سوئیفت دارید. نقل و انتقالات ارزی در سیستم سوئیفت از طریق حواله ارزی سوئیفت انجام می‌شود. شما پس از اینکه اکانت ارزی سوئیفت خودتان را ساختید برای ارسال حواله ارزی به اطلاعات زیر نیاز دارید:
نام صاحب حساب - Account Holder Name: نام و نام‌خانوادگی شناسنامه‌ای شما برای ثبت و ارسال حواله ارزی سیستم سوئیفت. آدرس صاحب حساب - Address: نشانی دقیق محل سکونت فعلی شما برای ثبت در سیستم سوئیفت. شماره حساب - Account Number: شماره حساب بانک سوئیفتی. نام بانک - Name of Bank: نام بانک سوئیفتی. آدرس بانک - Bank"s Address: آدرس دقیق بانک سوئیفتی که می‌توانید آن را از شعبه بانک خود دریافت نمایید. کد سوئیفت بانک - Swift Code: برای ثبت سفارش صدور حواله ارزی سوئیفت لازم است از سوئیفت کد حسابی که می‌خواهید وجه درخواستی شما به آن منتقل شود، اطلاع داشته باشید. کد سوئیفت
این تصویر یک کد سوئیفت است:

چهار کاراکتر اول کد سوئیفت: معرف کد بانک است که تنها می‌تواند حروف باشد. دو کاراکتر دوم: معرف کشور بانک است، به طور مثال برای ایران IR است. دو کاراکتر سوم: کد موقعیت مکانی بانک است. سه کاراکتر آخر: کد شعبه بانک است که بدون این کد نیز شماره سوئیفت کامل است و این مورد انتخابی است.
چه ارز‌هایی را می‌توان با سیستم سوئیفت انتقال داد؟

بسیاری از ارز‌ها را می‌توان با سیستم سوئیفت انتقال داد و شما می‌توانید برای ارسال حواله یورو به اروپا، دلار به کانادا، دلار به آمریکا، دلار به استرالیا، رینگیت به مالزی، حواله درهم به امارات، پوند به انگلستان، روپیه به هند، یوان به چین، لیر به ترکیه، ین به ژاپن و دلار به سنگاپور از سیستم سوئیفت استفاده کنید. خود بانک‌ها در این زمینه به شما مشاوره کاملی ارائه خواهند داد.
واریز نقدی به حساب ارزی و یا صدورحواله از محل دریافتی نقدی حداکثر تا سقف 10.000 (ده هزار) دلار بلامانع است. واریز بیش از سقف مذکور مشروط به رعایت قانون مبارزه با پولشویی و مقررات مربوطه است که تقاضای سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های سازمان‌های بین‌المللی از شمول بند فوق مستثنی هستند.
شما تا به حال برای انتقال ارز از داخل کشور به خارج از آن دچار مشکل شده‌اید؟ چگونه مشکل خود را حل کرده‌اید و بانک‌ها شما را چگونه راهنمایی کرده‌اند؟ آیا به این فکر کرده‌اید که یک اکانت ارزی سوئیفت داشته باشید؟
پریسا رودحله

http://www.banounews.ir/fa/News/101558/تعریف-اکانت-ارزی-سوئیفت-و-هر-آنچه-از-سوئیفت-باید-بدانید
بستن   چاپ