آریا بانو
با حرف خانم ابتکار زندانی‌های مهریه آزاد نمی‌شوند
شنبه 26 آبان 1397 - 01:41:45
آریا بانو - بازنشر
پژوهشگر حوزه زنان:
یک محقق و پژوهشگر حوزه زنان با اشاره به اظهارات اخیر معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: با حرف خانم ابتکار زندانی‌های مهریه آزاد نمی‌شوند.
توران ولی‌مراد محقق و پژوهشگر حوزه زنان در گفتگو با خبرنگار حوزه زنان و خانواده گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در واکنش به اظهارات معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده مبنی براینکه «به نظر من ایده‌آل‌ترین سطح تغییر قانون مهریه این است که باید سکه به قیمت روزی که مهریه تعیین می‌شود (تاریخ عقد) داده شود. نباید تغییر قیمت سکه بار سنگینی بر دوش خانواده‌ها بگذرد.» اظهار کرد: در طول سال‌های اخیر موضوعاتی از قبیل مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت سکه و مهریه باعث بروز مشکلات بسیاری در خانواده‌ها شده است به طوری که در پی افزایش قیمت سکه در بازار شاهد نمود این مشکلات در جامعه بودیم.
وی با اشاره به تغییر و تحولات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اخیر در کشور گفت: در زمان قدیم خانواده‌ها ملک و املاک پشت قباله خانم می‌انداختند، و هیچ وقت نه ملک را می‌داد و نه کسی آن را مطالبه می‌کرد زیرا در آن زندگی می‌کردند و بعد از آن نیز به فرزندان می‌رسید اما در جامعه کنونی که در جریان گذار هستیم مهریه را دریافت می‌کنند.
این فعال حوزه زنان یادآور شد: در گذشته مهریه را به صورت پول و ملک در نظر می‌گرفتند و در دوره‌ای نیز به نرخ روز محاسبه شد اما در نهایت برای جلوگیری از نوسانات اقتصادی مهریه را در قالب سکه ثبت کردند که از چند دهه پیش مهریه باری را به دوش می‌کشد که از ابتدا برای آن به وجود نیامده است.
ولی‌مراد ادامه داد: مهریه صداق زن و نشان مهر مرد به زن است و بقیه مسائل مانند مسکن و نفقه در قانون دیده شده است اما متاسفانه امروز از این منظر به مهریه نگریسته نمی‌شود.
وی با انتقاد از سیاست‌های کلی معاونت امور زنان و خانواده در دوره‌های مختلف گفت: باید در طول این سال‌ها به تناسب تغییرات جامعه و وضعیت اقتصادی و فرهنگی در کشور تغییراتی در وضعیت زنان نیز صورت می‌گرفت اما متاسفانه امور زنان از دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی تاکنون و به ویژه در دولت یازدهم به این مسئله نپرداخته است و زنان در حوزه خانواده با خلائ‌های قانونی بسیاری مواجه هستند.
به گفته این فعال حوزه زنان، براساس تغییراتی که زنان در این چهار دهه داشتند باید قوانین زنان و خانواده نیز متناسب با تغییر جامعه اصلاح و بازنگری می‌شد زیرا زنان به پشتوانه و حمایت حقوقی و قانونی نیاز دارد اما هیچ اقدامی از سوی نهادهای مسئول در این زمینه صورت نگرفته است.
ولی‌مراد ادامه داد: در طول این سال‌ها باید معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در این زمینه لوایحی را تهیه و تنظیم می‌کرد که به تصویب دولت و مجلس می‌رسید به عنوان مثال افزایش میزان مهریه به عنوان یکی از حمایت‌های قانونی از زن مطرح شده بود در حالی که این موضوع آسیب‌های اجتماعی دیگری در جامعه به همراه آورد و حتی باعث شد برخی از جوانان ازدواج گریز شوند.
وی با اشاره به مسئله تأمین اقتصادی زنان در خانواده گفت: باید دولت این لوایح را تهیه و تصویب می‌کرد زیرا مسئله افزایش مهریه و قیمت سکه جامعه را دچار مشکل کرده و به گفته مقامات قضائی در طول این مدت تعداد زندانیان مهریه افزایش یافته است.
این فعال حوزه زنان یادآور شد: این مشکل ریشه در کم کاری، عدم انجام وظیفه و مسئولیت پذیری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری دارد زیرا از سه دهه پیش که امور زنان در کشور ایجاد شده است مسئولان این نهاد از 30 سال پیش تاکنون فرصت داشتند لوایحی را در راستای حقوق زنان تنظیم کنند.
ولی‌مراد ادامه داد: خانواده‌ها در دهه 70 و 80 مهریه‌ها را بالا بردند و جوانان برای ازدواج با چالش‌های بسیاری مواجه کردند در حالی که باید مشکلات ما به صورت ریشه‌ای حل شود البته اشکال اینجاست که جوانان به ازدواج و مهریه به شکل یک منبع درآمد و شغل نگاه می‌کنند در حالی که هدف از فقهی و شرعی مهریه این نبوده است.
وی با اشاره به اظهارات معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: ابتکار هم باید حرفی بزند هرچند این حرف به نفع خانواده مطرح شده است و حتی اگر مردی هم اکنون ازدواج کند توانایی پرداخت 14 سکه هم ندارد و با توجه به اینکه ابتکار مسئول امور زنان و خانواده است نمی‌تواند مشکلات خانواده را نادیده بگیرد.
این فعال حوزه زنان و خانواده تصریح کرد: در این جامعه مردم به حال خود رها شده‌اند به طوری که در یک زمان مهریه و در دوره‌ای قیمت سکه افزایش می‌یابد اما ابتکار باید به تأمین اقتصادی زنان نیز توجه کند و با اجرای طرح‌های ملی که زن از کلیه دارایی‌های خانواده به نسبت آورد اقتصادی سهم داشته باشد.
ولی‌مراد ادامه داد: حرف ابتکار به جایی نمی‌رسد و نقشی در تغییر این مسائل ندارد این مسئولان فقط در مورد بایدها و نبایدها حرف می‌زنند در حالی که با گفتمان چیزی حل نمی‌شود مثلاً با حرف خانم ابتکار زندانی‌های مهریه آزاد نمی‌شوند، با حرف ابتکار، زنان سهم اقتصادی خود را از زندگی نمی‌گیرند و این اظهارات نیز امروز و فردا فراموش می‌شود.
به گزارش آنا، معصومه ابتکار اخیرا در گفتگو با یکی از رسانه‌ها گفته است: « به نظر من ایده‌آل‌ترین سطح تغییر قانون مهریه این است که باید سکه به قیمت روزی که مهریه تعیین می‌شود (تاریخ عقد) داده شود. نباید تغییر قیمت سکه بار سنگینی بر دوش خانواده‌ها بگذارد»

http://www.banounews.ir/fa/News/101654/با-حرف-خانم-ابتکار-زندانی‌های-مهریه-آزاد-نمی‌شوند
بستن   چاپ