آریا بانو
معرفی برلیانس h220 و نقاط قوت و ضعف این خودرو
شنبه 26 آبان 1397 - 11:23:47
آریا بانو - برلیانس h220 یک خودروی سواری شهری محسوب می‌شود که توسط شرکت چینی برلیانس تولید شده و به موجب قراردادی دوجانبه توسط شرکت پارس خودرو در بازار ایران عرضه شده است.


سرویس خودرو - برلیانس h220 یکی از محصولات خانواده‌ی H شرکت برلیانس به شمار می‌رود. این شرکت چینی در ابتدای فعالیت خود در دهه‌ی نود میلادی به مدت یک دهه تنها به تولید اتوبوس‌های کوچک یا همان مینی بوس مشغول بود. پس از آن فعالیت این شرکت وارد فاز جدید مونتاژ خودروهای خارجی شد. به گونه‌ای که به مدت چند سال به مونتاژ خودروهای شاخص اروپایی و ژاپنی پرداخت.
اکنون چند سالی است که شرکت برلیانس محصولات برند خود را به بازار عرضه می‌کند. خودروهایی که راهشان را به بازار ایران نیز باز کرده‌اند. از میان این محصولات می‌توان به خودروی سواری برلیانس h220 اشاره کرد. این خودرو در عمل نسخه‌ی هاچ بک خودروی برلیانس H230 محسوب می‌شود و به جز برخی تفاوت‌های ظاهری، تفاوت قابل ذکر دیگری با خودروی مذکور ندارد. با توجه به این نکته که محصولات هاچ بک در ایران هواداران فراوانی دارند، مسلما در بازار ایران توجه بیشتری به خودروی اچ 220 نسبت به خودروی اچ 230 شده است.
خودروی برلیانس اچ 220 در قالب دو مدل دنده دستی و دنده اتوماتیک در بازار خودروی ایران حضور دارد. محصولاتی که علاوه بر نوع جعبه دنده از نظر برخی قابلیت‌ها و امکانات نیز با یکدیگر متفاوت هستند. در واقع مدل دنده اتوماتیک این خودرو از قابلیت‌ها و امکانات بیشتری نسبت به مدل دنده دستی آن برخوردار است. البته این دو مدل از نظر مشخصات فنی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

مشخصات فنی خودروی برلیانس h220
خودروی برلیانس h220 در عمل از وجود همان موتور به کار رفته در خودروی برلیانس h320 بهره می‌برد. با این حال از آنجایی که خودروی برلیانس اچ 320 تا حدی تنومندتر از خودروی برلیانس اچ 220 طراحی شده است، مسلما عملکرد موتور آن نیز به همان نسبت ضعیف‌تر از خودروی برلیانس اچ 220خواهد بود. موضوعی که می‌توان آن را یک نکته‌ی مثبت برای خودروی برلیانس اچ 220 قلمداد کرد.
به هر حال موتور به کار رفته در این خودرو یک موتور بنزین‌سوز تنفس طبیعی مدل BM15L است که گنجایش آن معادل 1498 سی‌سی ارزیابی می‌شود. موتوری که از وجود چهار سیلندر خطی و شانزده سوپاپ DOHC بهره می‌برد. حداکثر توان خروجی این موتور معادل 103 اسب بخار با احتساب 5800 دور در دقیقه است و حداکثر گشتاوری تولیدی آن نیز به 138 نیوتن‌متر با احتساب 3800 دور در دقیقه می‌رسد.
مدل دستی خودروی برلیانس اچ 220 از وجود یک جعبه دنده‌ی دستی پنج سرعته برخوردار است و مدل دنده اتوماتیک آن نیز از یک جعبه دنده‌ی خودکار شش سرعته مدل AMT بهره می‌برد.

اگرچه شتاب صفر تا صد این خودرو به صورت رسمی اعلام نشده است، اما در آزمایش‌های انجام شده حول و حوش 13.5 تا 14 ثانیه اندازه‌گیری شده است. البته رقم مذکور به مدل دنده اتوماتیک این خودرو مربوط می شود و در مدل دنده دستی می‌توان شتابی حول و حوش 13 ثانیه را تجربه کرد. به این ترتیب نمی‌توان این خودرو را یک محصول پر شتاب لقب داد. هر چند که برلیانس اچ 220 در قیاس با محصولات هم رده‌ی ساخت داخل هیچ کم و کسری در زمینه‌ی سرعت و شتاب ندارد.
در مجموع باید خودروی برلیانس h220 را یک خودروی متوسط شهری لقب داد که عملکرد کاملا متوسطی را در بخش فنی از خود به نمایش می‌گذارد. هرچند که این خودرو از نظر میزان مصرف سوخت عملکرد مناسبی دارد. متوسط میزان مصرف سوخت این خودرو در حالت چرخه‌ی ترکیبی حدود 6.5 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت براورد می شود. رقمی که برای محصولی با این مشخصات کم و بیش مناسب به نظر می‌رسد.
به دلیل آن که خودروی برلیانس اچ 220 یک محصول ارزان قیمت به شمار می‌رود، برخی قطعات به کار رفته در آن چندان شاخص نیستند. به عنوان مثال می‌توان به سیستم ترمز عقب این خودرو اشاره کرد که به شکل قدیمی و منسوخ کاسه‌ای طراحی شده است. با این حال سیستم ترمز جلوی این خودرو مانند بسیاری از خودروهای روز از وجود حالت دیسکی خنک شونده بهره می‌برد. سایر مشخصات فنی مربوط به خودروی برلیانس h220 را نیز می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.
مشخصات فنی خودروی برلیانس h220
نوع موتور خودرو بنزین سوز تنفس طبیعی L15BM
گنجایش موتور خودرو 1498 سی سی
تعداد سیلندر 4 سیلندر
تعداد سوپاپ 16 سوپاپ
حداکثر توان خروجی موتور خودرو 103 اسب بخار با احتساب 5800 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور تولیدی موتور خودرو 138 نیوتن متر با احتساب 3800 دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد خودرو 13 ثانیه در مدل دنده دستی – 14 ثانیه در مدل دنده اتوماتیک
نوع جعبه دنده 5 سرعته دستی – 6 سرعته خودکار از نوع AMT
طول خودرو 4170 میلی متر
عرض خودرو 1703 میلی متر
ارتفاع خودرو 1482 میلی متر
فاصله موجود میان دو محور خودرو 2570 میلی متر
وزن خالص خودرو 1184 کیلوگرم
نوع فرمان خودرو الکتریکی
نوع سیستم تعلیق جلوی خودرو مک فرسون
نوع سیستم تعلیق عقب خودرو نیمه مستقل
نوع سیستم ترمز جلوی خودرو دیسکی خنک شونده
نوع سیستم ترمز عقب خودرو کاسه ای
مشخصات و اندازه رینگ خودرو 15 اینچ فولادی در مدل دنده دستی – 15 اینچ آلومینیومی در مدل دنده اتوماتیک
اندازه و ابعاد چرخ خودرو 185/60R15
استاندارد آلایندگی خودرو یورو 5
گنجایش مخزن سوخت خودرو 42 لیتر
میزان مصرف سوخت خودرو در حالت چرخه ترکیبی 6.5 لیتر به ازای پیمودن هر صد کیلومتر مسافت


امکانات و قابلیت‌های خودروی برلیانس h220
شاخص‌ترین امکانات و قابلیت‌های موجود در خودروی برلیانس h220 را می‌توانید در قالب لیست زیر مشاهده کنید.
بهره‌مندی خودرو از کامپیوتر اطلاعات سفر برخورداری خودرو از سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر وجود صندلی عقب با امکان پشتیبانی از قابلیت ایزوفیکس و وجود قفل شیشه و محافظ کودک مجهز به قابلیت هشدار دهنده هنگام بسته نبودن کمربند ایمنی وجود کیسه هوای ایمنی برای راننده و سرنشین صندلی جلو (در برخی از مدل‌های مونتاژ شده از این خودرو در ایران این قابلیت وجود ندارد) مجهز به سیستم الکترومغناطیسی درب صندوق عقب برخورداری خودرو از سیستم تهویه مطبوع بهره‌مندی صندلی راننده و سرنشین جلو از قابلیت تنظیم در چهار جهت مختلف مجهز به ترمز ضد قفل ABS و سیستم کمکی EBD برای حفظ هر چه بیشتر ثبات و پایداری خودرو وجود شیشه بالابرهای برقی در شیشه‌های جلو و عقب خودرو برخورداری از قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو امکان باز شدن خودکار درهای خودرو هنگام وقوع تصادف وجود قفل مرکزی به همراه کنترل از راه دور مجهز به یک سیستم صوتی کاربردی که از رادیو، ورودی یو اس بی و دو بلندگو برخوردار است و در مدل اتوماتیک این خودرو قابلیت پخش سی‌ دی به همراه دو بلندگوی اضافه نیز به آن افزوده می‌شود امکان تنظیم برقی آینه‌های جانبی وجود میله فرمان جمع شونده در خودرو برخورداری صندلی‌های عقب خودرو از سیستم تاشونده بهره‌مندی خودرو از قابلیت قفل شدن اتوماتیک درها هنگام رسیدن به سرعت 20 کیلومتر در ساعت دریافت پنج ستاره‌ی ایمنی از موسسه‌ی چینی سی ان سی ای پی مواردی که به آن اشاره شد جزو امکاناتی به شمار می‌روند که در هر دو مدل دستی و اتوماتیک این خودرو می‌توان آنها را مشاهده کرد. با این حال تعدادی از امکانات در نظر گرفته شده برای این خودرو تنها در مدل اتوماتیک آن یافت می‌شود. از میان این امکانات می توان موارد زیر را بر شمرد.
مجهز به سان‌روف برقی برخورداری از سنسور پارک دنده عقب وجود چراغ مه شکن جلو سوای سان‌روف که قابلیتی جذاب اما کم و بیش تزیینی به شمار می‌رود، قابلیتی مانند سنسور پارک عقب یک قابلیت کاملا کاربردی است و وجود آن در مدل اتوماتیک این خودرو می‌تواند برای راننده بسیار سودمند باشد. در مجموع نمی‌توان از خودرویی در این حد و اندازه امکانات و قابلیت‌های بیشتر و متنوع‌تری را انتظار داشت.

مشخصات ظاهری خودروی برلیانس h220
اگرچه ظاهر خودروی برلیانس h220 در قیاس با شکل و شمایل سایر محصولات خارجی کاملا معمولی به نظر می‌رسد، اما در مقایسه با خودروهای ساخت داخل حداقل یک سر و گردن بالاتر قرار می‌گیرد. به عنوان مثال می‌توان به کاپوت این خودرو اشاره کرد که روی آن تعدادی خط حجم دهنده‌ به کار رفته است. خطوطی که نمونه‌ی مشابه با آنها در خودروهای ساخت داخل مشاهده نمی‌شود. همچنین طراحی سپر این خودرو، به خصوص بخش هواکش مانند پایینی آن نیز نسبت به خودروهای ساخت داخل بسیار بهتر و تاثیرگذارتر صورت گرفته است.
نمای جلو
بخش جلو پنجره‌ی این خودرو حالتی پهن و نسبتا کم عرض دارد و تناسب چندانی با چراغ‌های جلوی برلیانس برقرار نمی‌کند. در مجموع اگر چراغ‌های جلوی خودروی برلیانس اچ 220 تناسب بیشتری با بخش جلو پنجره‌ی آن برقرار می‌کردند، می‌توانستیم تاثیرگذاری بیشتری را در نمای جلوی این خودرو شاهد باشیم.

نمای کناری
در نمای کناری خودروی برلیانس h220 شاهد وجود یک خط حجم دهنده‌ی فرو رفته‌ در بخش پایینی بدنه‌ی این خودرو هستیم. خطی که از میانه‌های گلگیر جلو آغاز شده و به میانه‌های گلگیر عقب می‌پیوندد. نظیر همین خط حجم دهنده، البته به شکل نازک و برجسته‌‌ی آن، در بخش بالایی نمای کنار این خودرو نیز مشاهده می‌شود. خطی با برخورداری از طول بیشتر که از دو دستگیره‌ی در این خودرو عبور می‌کند.

نمای عقب
در نمای عقب خودروی برلیانس h220 نقش خطوط حجم دهنده چندان محسوس به نظر نمی‌رسد. علاوه بر آن نوع طراحی چراغ‌های عقب این خودرو هم ظرافت خاصی را بازتاب نمی‌دهد. در صورت بزرگ‌تر یا درازتر طراحی شدن این چراغ‌ها نتیجه‌ی نهایی می‌توانست بسیار بهتر از حالت فعلی باشد. وجود یک اسپویلر در نزدیکی سقف تاثیرگذاری نمای عقب خودروی برلیانس اچ 220 را افزایش داده است. اما این موضوع به تنهایی نمی‌تواند جور عدم وجود جزییات کافی در نمای عقب خودروی برلیانس اچ 220 را بکشد.
از دیگر نکات قابل اشاره در نمای عقب این خودرو می‌توان به نوع طراحی شیشه‌ی عقب آن اشاره کرد که دید چندان مناسبی را در اختیار راننده قرار نمی‌دهد. از همین رو وجود سنسور پارک دنده عقب در نسخه‌ی اتوماتیک این خودرو اهمیت دو چندانی می‌یابد. نوع طراحی سپر عقب این خودرو نیز کاملا معمولی به نظر می‌رسد.

نمای داخل
فضای درون کابین خودروی برلیانس h220 از نظر جادار بودن کم و کسری خاصی ندارد. این موضوع را علاوه بر فضای مخصوص نشستن سرنشینان در فضای مختص به حمل بار نیز می‌توان مشاهده کرد. به طور کل اگر قصد انجام سفر با این خودروی هاچ بک را دارید، نگرانی خاصی از بابت کمبود جا نخواهید داشت. این در حالی است که معمولا خودروهای هاچ بک از نظر برخورداری از فضای کافی برای نشستن سرنشینان یا حمل بار عملکرد چندان چشم‌گیری ندارند.
با این حال از نظر نوع و کیفیت طراحی نمی‌توان نکته‌ی خاصی را در فضای داخلی خودروی برلیانس اچ 220 مشاهده کرد. طراحی داشبورد و اجزای آن بسیار ساده انجام شده است و جزییات خاصی را بازتاب نمی‌دهد. جنس مواد به کار رفته در طراحی اجزای کابین این خودرو نیز مانند بسیاری از خودروهای هم رده کیفیت چندان مناسبی ندارد و به هیچ وجه مرغوب نیست. با این حال این کاستی‌ها با توجه به ارزان قیمت و اقتصادی بودن این خودرو چندان دور از انتظار جلوه نمی‌کند.
به طور کل اگرچه شکل و شمایل ظاهر خودروی برلیانس اچ 220 چه در نمای داخلی و چه در نمای خارجی به گونه‌ی کاملا ساده‌ای طراحی شده است و از وجود جزییات اندکی بهره می‌برد، اما در قیاس با خودروهای داخلی می‌توان جایگاه بالاتری را به آن اختصاص داد.

قیمت خودروی برلیانس h220
خودروی برلیانس h220 چه در زمان پیش از جهش ناگهانی قیمت‌ها در بازار خودروی ایران و چه در شرایط فعلی یکی از خودروهای سواری ارزان قیمت حاضر در بازار محسوب می‌شود. البته این ارزان قیمت بودن را باید در قیاس با سایر محصولات چینی بررسی کرد. چرا که در غیر این صورت قیمت این خودرو نه در شرایط فعلی و نه در زمان پیش از جهش قیمت‌ها به هیچ وجه منصفانه به نظر نمی‌رسد.
قیمت نسخه‌ی دنده دستی این خودرو در بازار آزاد هم اکنون به طور متوسط حدود 60 میلیون تومان است. البته اگر خواهان در اختیار داشتن رینگ آلومینیومی باشید باید حدود دو میلیون تومان بیشتر بپردازید. مدل دنده اتوماتیک این خودرو نیز هم‌ اکنون با متوسط قیمتی حول و حوش 78 میلیون تومان در بازار آزاد معامله می‌شود. این در حالی است که تقریبا چهار ماه قبل قیمت مدل دستی این خودرو حدود 46 میلیون تومان بود و مدل اتوماتیک این خودرو نیز با قیمتی در حدود 50 میلیون تومان معامله می‌شد.
به هر حال اگر قصد خرید یک خودروی سواری نسبتا ارزان قیمت را دارید و نمی‌خواهید این خودرو از محصولات ساخت داخل باشد می‌توانید به سراغ خودروی برلیانس h220 بروید. در پایان توجه شما را به مشاهده‌ی ویدیویی از این خودرو جلب می‌کنیم.


رضا حسینی

http://www.banounews.ir/fa/News/101685/معرفی-برلیانس-h220-و-نقاط-قوت-و-ضعف-این-خودرو
بستن   چاپ