آریا بانو
بررسی یک پیشنهاد جدید برای فرهنگیان؛
تاسیس «صندوق بازنشستگی فرهنگیان»
دوشنبه 5 آذر 1397 - 05:29:53
آریا بانو - چند روز قبل کوچکی نژاد - نماینده مجلس شورای اسلامی - پیشنهاد داد تا صندوق ویژه فرهنگیان در کشور راه‌اندازی و بازنشستگان فرهنگی از صندوق بازنشستگی کشوری منفک شوند.

به گزارش ایسنا، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ناراضی بودن فرهنگیان بازنشسته از عملکرد صندوق بازنشستگی کشوری را علت طرح این پیشنهاد عنوان و اظهار کرد که با توجه به موج بازنشستگی فرهنگیان، پیشنهاد می‌دهم تا صندوق ویژه آنها تأسیس شود زیرا ضرورت دارد برای تامین اجتماعی و رفاه این قشر به دنبال ایده جدید باشیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر صندوق بازنشستگی کشوری متولی امور مالی فرهنگیان بازنشسته است گفت: صندوق بازنشستگی فرهنگیان باید یک صندوق نوپا و چابک باشد و شاکله آن به گونه‌ای تعریف شود که خودگردان باشد و از این روش بتواند خدمات بیشتری به فرهنگیان ارائه کند. با توجه به اینکه نیمی از جمعیت دولت را فرهنگیان تشکیل می‌دهند، ایده تأسیس و راه‌اندازی صندوق بازنشستگی فرهنگیان می‌تواند رویکرد خوبی را به دنبال داشته باشد. اکنون صندوق بازنشستگی کشوری یک صندوق عادی و زیان‌ده است که در بیشتر موارد دولت به آن کمک می‌کند؛ در نتیجه این صندوق توان ندارد غیر از حقوق، خدمات دیگری به فرهنگیان ارائه دهد.
کوچکی‌نژاد تاسیس این صندوق را ایده‌ای دو سر برد دانست و گفت که در حال حاضر برای وزارت اطلاعات، نیروهای نظامی و تامین اجتماعی، صندوق وجود دارد و من معتقدم با توجه به اینکه فرهنگیان، نیمی از پرسنل دولت هستند، یک صندوق ویژه آنان نیاز است که اتفاقا صندوق بزرگی نیز خواهد شد.
ریسک ایجاد صندوق بازنشستگی فرهنگیان
کوچکی نژاد در حالی این ایده را مطرح کرده است که صندوق‌های بازنشستگی جزو سه چالش اساسی کشور معرفی می شوند و با مشکلات بسیاری دست به گریبان‌اند. البته لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به این پیشنهاد واکنش نشان داد و اظهار کرده که اگرچه صندوق بازنشستگی کشوری رونقی ندارد و از پس خدمات‌دهی به نیروهای تحت پوشش خود برنمی‌آید ولی نمی‌توان ریسک کرد و صندوقی ویژه بازنشستگان فرهنگی راه‌اندازی کرد.
وی با تاکید بر اینکه صندوق‌ها معضل بزرگ کشور هستند لذا تأسیس صندوق بازنشستگی فرهنگیان ضرورتی ندارد و تعدد صندوق‌های متفاوت می‌تواند مشکل‌زا باشد گفت: صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق نیروهای مسلح در کار اقتصادی موفق نبودند؛ اگر آن پول‌ها را در بانک می‌گذاشتند و سودش را می‌گرفتند، عایدی بیشتری داشتند. با این حال باید به دنبال تقویت و اصلاح همین‌ها بود.
تشکیل صندوق ویژه فرهنگیات موضوع جالبی است
پیشنهاد تبدیل صندوق بازنشستگی به سازمان بازنشستگی
کارشناسان و نمایندگان تشکل‌های بازنشستگی نیز دیدگاه‌هایی در این باره دارند. احمد صافی، مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور بازنشستگی با بیان اینکه می‌توان این پیشنهاد را به طور جدی مورد کار کارشناسی قرار داد اما مهمتر از آن این است که صندوق بازنشستگی کشوری از صندوق بودن خارج و به سازمان تبدیل بشود گفت: وقتی رئیس صندوق، رئیس سازمان و معاون رئیس جمهور بشود می‌تواند در هیئت دولت شرکت داشته باشد و بهتر نقش ایفا کند. در گذشته اینطور بوده و مسئول بازنشستگی از حقوق بازنشستگان دفاع می کرده که بعدا به صندوق تبدیل و وظایفش محدودتر شد.
وی افزود: در قانون مدیریت خدمات کشوری باید این مسئله مورد بحث و بررسی جدی قرار بگیرد. در حال حاضر 80 تا 85 درصد بودجه صندوق و حقوق بازنشستگان را دولت می‌دهد؛ درصدی از امکانات صندوق و درصدی هم از کسورات شاغلین تامین می‌شود. تشکیل صندوق ویژه فرهنگیان موضوع موضوع جالبی برای بحث و تبادل نظر است. زیرا 60 درصد از بازنشستگان کشوری‌ها را آموزش و پرورشی‌ها تشکیل می‌دهند و در آینده نه چندان دور تعداد بازنشستگان در آموزش و پرورش بیشتر از شاغلین می‌شود.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر نمایندگان در قانون مدیریت خدمات کشوری برای نظام استخدامی و حقوق شاغلین و بازنشستگان آموزش و پرورش یک قانون جدید و خاص وضع کنند در آن صورت می‌توان شاهد اثربخشی بیشتری بود تاکید کرد که باید دولت امکانات بدهد و بازنشسته به صورت همه جانبه حمایت شود.
صافی افزود: یکی از پیشنهادات ما ایجاد فراکسیونی در مجلس برای حمایت از بازنشستگان است. فراکسیون می‌تواند کمک کند؛ معتقدیم نمایندگان مجلس بسیار موثر هستند و می‌توانند در تخصیص اعتباراتی برای بیمه بازنشستگان و همسان سازی حقوق بازنشستگان نقش مهمی داشته باشند. همین که موضوع بازنشستگان در مجلس به طور جدی در مجلس مطرح باشد بسیار حائز اهمیت است. دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد، اینکه آیا با تبدیل دوباره صندوق به سازمان موافقت می‌شود یا اینکه آیا بازنشستگان به خود آموزش و پرورش می‌پیوندند و یا صندوق جداگانه‌ای برایشان تشکیل می‌شود؟ همگی نیازمند کار کارشناسی هستند.
راه اندازی صندوق جدید برای فرهنگیان ، بار مالی بالایی دارد
همچنین حمزه رستمی، رئیس کانون آموزش و پرورش استان فارس از دغدغه‌مندی نمایندگان مجلس در حمایت از بازنشستگان فرهنگی قدردانی کرد و به ایسنا گفت: امروز و در شرایط فعلی دولت به سمت چابک شدن و کوچک سازی می‌رود و راه اندازی صندوق جدیدی حتی برای فرهنگیان به دلیل بار مالی بالایی که دارد و با توجه به فرایند طولانی راه‌اندازی صندوق‌ها مناسب به نظر نمی‌رسد.
رستمی تاکید کرد: ما از نمایندگان انتظار داریم تا برنامه‌ها و طرح‌هایی را که صندوق بازنشستگی کشوری برای حمایت از فرهنگیان و جامعه بازنشستگان ارائه می‌کند در مجلس با رأی حداکثری به تصویب برسانند. خوشبختانه در هشت ماه اخیر اقدامات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری بویژه در پرداخت به موقع حقوق، ارائه تسهیلات بانکی به بازنشستگان در قالب وام ضروری، افزایش خدمات اجتماعی مثل سفرهای زیارتی و کم کردن هزینه‌های توانبخشی و... نشان می‌دهد که صندوق بازنشستگی در مدار ثبات قرار دارد و همچنین رو به جلو حرکت می‌کند. از نمایندگان انتظار داریم با حمایت از برنامه‌ها و سیاست‌های فعلی صندوق زمینه‌های حمایت خود را از جامعه بازنشستگان فراهم کنند.
انتهای پیام

http://www.banounews.ir/fa/News/103721/تاسیس-«صندوق-بازنشستگی-فرهنگیان»
بستن   چاپ