آریا بانو
نیره اخوان:
‌ ‌ارزش‌گذاری برای کار خانم‌های خانه‌دار نیازمند لایحه است
پنجشنبه 8 آذر 1397 - 15:49:24
ایسنا - زنان
آریا بانو - نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت:‌ همه دردهای جامعه را از مجلس می‌دانم و اگر خوبی‌هایی هم مشاهده می‌کنیم باز هم بنای آن‌ها مجلس است. اگر یک مسئول به خارج برود، هزینه هواپیما، محل اقامت و... بر عهده بیت‌المال است.

به گزارش ایسنا، نیره اخوان در نشست «راه دشوار زن بودن» که با موضوع بررسی عملکرد فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی و قوانین حمایتی از زنان در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، مدعی شد:‌ در آن دوران که من نماینده مجلس بودم به ‌ازای هر روز حضور در خارج کشور 180 دلار دریافت می‌کردند. این حق مأموریت جایگاهی ندارد. از افرادی بودم که طرح بردم برای این‌که این هزینه کاهش یابد و برداشته شود، اما طرح را تصویب نمی‌کردند. با این طرح موافقت نکردند، زیرا منافع خودشان در خطر بود.
این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به برخی قوانینی که در دوران فعالیتش در مجلس‌ در در حوزه زنان به تصویب رسیده است، گفت: از جمله مواردی که در مجلس هفتم کلید خورد و در مجلس‌ نهم به تصویب رسید، دریافت حقوق کامل زنانی است که دارای فرزند معلول هستند، با وجود کاهش ساعات کار. ارزش‌گذاری برای کار خانم‌های خانه‌دار در حد حداقل دستمزد در دوره مجلس هشتم در مرکز امور زنان کلید خورد و از آن موقع تا دوره یازدهم ریاست‌جمهوری هنوز به انجام نرسیده است، زیرا بار مالی دارد و نمایندگان نمی‌توانند طرح بیاورند حتما باید لایحه بیاید.
اخوان ادامه داد: قانون سقط درمانی با تشخیص سه پزشک متخصص مبنی بر ناقص‌الخلقه بودن فرزند با رضایت مادر قبل از چهارده ماهگی در مجلس ششم به تصویب رسید. محاسبه مهریه به نرخ روز هم در مجلس هفتم تصویب شد. قانون اصلاح قانون افزایش مستمری والدین شهدا که این مستمری باید به اندازه حداقل یک شروع به کار تأمین اجتماعی باشد از دیگر مصوبات ما بوده است. قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در سال 85 تصویب شد. در این قانون فرزندان حاصل از چنین ازدواج‌هایی بعد از هجده سالگی می‌توانند تابعیت ایران را بپذیرند.
عضو فراکسیون‌ زنان مجلس پنجم، هفتم و نهم شورای اسلامی با بیان این‌که «قانون ساماندهی مد و لباس با الگوی ایرانی اسلامی و قانون حمایت از حقوق و مسئولیت‌های زنان در عرصه‌های داخلی و بین المللی از دیگر مصوبات بوده است»، گفت: همچنین طرح اصلاح بر بند 3 ماده 80 قانون تأمین اجتماعی را داشتیم که پس از فوت مرد، در ازای هر سال سابقه پرداخت بیمه او، به خانواده‌اش مستمری داده شود. قانون اصلاح ماده 3 قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی مصوب سال 74 است که براساس آن مادران حداکثر تا 24 ماهگی ساعت شیر داشته باشند و هم‌چنین مرخصی زایمان خانم‌ها از چهار ماه به شش ماه افزایش یافت.
وی افزود: قانون پرداخت مستمری به فرزندان زن متوفی مشمول قانون تأمین اجتماعی و سایر صندوق بازنشستگی از دیگر مصوبات بوده. در گذشته اگر خانمی فوت می‌کرد، علی‌رغم پرداخت حق بیمه، به فرزندان او چیزی داده نمی‌شد. در سال 86 مصوب کردیم صندوق بازنشستگی برای چنین فرزندانی مستمری پرداخت کند که نظر شورای نگهبان این بود که موضوع اصل 94 قانون اساسی واصل نشد درنتیجه مصوبه همانطور مانده که باید توسط نمایندگان دنبال شود.
این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: در گذشته زنانی که همسرانشان فوت می‌کرد و آن‌ها از جانب شوهر مستمری دریافت می‌کردند، حق نداشتند ازدواج کنند زیرا در این صورت مستمری قطع می‌شد. ما این موضع را تصویب کردیم که در صورت ازدواج، مستمری قطع نشود. با تصویب قانونی در مورد مهریه در مجلس هشتم که بر اساس آن دادگاه تا 110 سکه را قرارداد ببندد و به خانم‌ها مستمری یک ماهه با توجه به وسع مرد پرداخت شود، بسیاری مردان از زندان آزاد شدند.
اخوان با اشاره به تصویب قانونی در خصوص ارث بردن زن از عرصه و اعیان، گفت: مقام معظم رهبری تنها مجتهدی بودند که در رساله خود چنین اجازه‌ای را داده بودند و شورای نگهبان هم صحبتی روی آن نداشت. خانم‌ها قبلاً از قیمت خانه و ثمره درختان باغ می‌توانستند ارث ببرند، اما با این قانون مصوب شد زن از عرصه و اعیان هم ارث ببرد. یعنی اگر مرد خانه‌ای دارد، هم از زمین هم از خود خانه و همچنین از باغ و زمین باغ ارث ببرد. در گذشته، در صورت فوت مرد، زنی که در زمین کشاورزی و باغ کلی کار می‌کرد، هیچ بخشی از آن زمین به زن تعلق نمی‌گرفت.
وی در خصوص حضور نمایندگان زن مجلس در مجامع بین‌المللی، عنوان کرد: حضور در اجلاس کمیسیون مقام زن، حضور در نشست‌های دوره‌ای اتحادیه بین‌المجالس جهان، حضور و فعالیت سخنرانی و ارائه دیدگاه جمهوری اسلامی در اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی، حضور فعال در نشست‌های صندوق جمعیت توسعه سازمان ملل و... از جمله این موارد است. با این رفت و آمدها اثر تبلیغات سوء دشمن در مورد وضعیت ایران خنثی می‌شود.
عضو فراکسیون زنان مجلس‌ پنجم، هفتم و نهم شورای اسلامی در خصوص قوانین نگهداری از فرزندان طلاق، گفت: کودک تا هفت سالگی به دلیل نیازهای عاطفی پیش مادر نگهداری می‌شود. در 7 سالگی دادگاه با توجه به صلاحیت پدر یا مادر تعیین می‌کند کودک پیش چه کسی باشد. در سن رشد هم از خود بچه می‌پرسند دوست دارد در کجا باشد.
وی یادآور شد: مقام معظم رهبری در مورد مسائل زنان خیلی تاکید کردند که در این حوزه با این نگاه قدم برداریم که زنان نمی‌توانند حق خود را دریافت کنند.‌ یعنی قانون را جایی ببریم که زنان نمی‌توانند حق خود را بگیرند.
انتهای پیام

http://www.banounews.ir/fa/News/105181/‌-‌ارزش‌گذاری-برای-کار-خانم‌های-خانه‌دار-نیازمند-لایحه-است
بستن   چاپ