آریا بانو
روند رشد «مستمری» مددجویان ادامه دارد
شنبه 10 آذر 1397 - 16:06:34
آریا بانو - جانشین رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه هزینه اجرای کامل قانون حمایت از حقوق معلولان ١٢ هزار میلیارد تومان است گفت: این قانون باید به شکل گام به گام اجرا شود و پیشنهاد بهزیستی برای اجرای این قانون در سال ٩٨، دو هزار میلیارد تومان است.

به گزارش ایسنا، پهبد پورشبانان در نشست خبری سازمان بهزیستی که به مناسبت روز جهانی معلولان برگزار شد، با بیان اینکه تعداد افراد مستمری‌بگیر ماهیانه، در ابتدای سال ٩6، 5٣٠ هزار نفر بوده‌اند، افزود: حدود 8٠ درصد از این تعداد از میان معلولان بوده‌اند.
وی با بیان اینکه دولت علی رغم مشکل کمبود منابع مالی در برنامه ششم توسعه، منابعی را برای ارتقای مستمری مددجویان از امسال در نظر گرفته است اظهار کرد: رشد ٣.٢ برابری مستمری ماهیانه مددجویان از سال گذشته در همین راستا بوده و افزایش بودجه در سال آینده نیز با وجود مشکلات اقتصادی در بودجه دولت دیده و ادامه دارد.
وی با بیان اینکه به دلیل تاکید دولت برای کمک به اقشار آسیب پذیر در بودجه سال 97، 210 هزار و 700 میلیارد تومان برای مبارزه با فقر مطلق اختصاص یافته است تصریح کرد: در سال 97 نیز 400 هزار نفر از جامعه معلولان به تعداد افراد مستمری‌بگیر افزوده شده است.
پورشبانان با بیان اینکه سازمان بهزیستی متولی اصلی دولت در حمایت از افراد دارای معلولیت است، گفت: بر اساس قانون بهزیستی مکلف شده است تا مطالبه‌گر حقوق معلولان و ارائه دهنده خدمات تخصصی به آنان باشد. دستاورد اصلی و درخشان دولت تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان است که بعد از سال‌ها مطالبه‌گری نسخه اولیه آن به همت خود معلولان، سازمان‌های مردم‌نهاد، سازمان بهزیستی و با همکاری نمایندگان مجلس به شکل لایحه‌ای از سوی دولت نوشته و سال گذشته به مجلس ارائه و بعد از طی مراحل قانونی اردیبهشت امسال تصویب شد.
جانشین رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه قانون حمایت از حقوق معلولان با دستور رئیس جمهور جنبه اجرایی پیدا کرده است، توضیح داد: دستورالعمل اجرایی قانون نیز با همکاری دستگاه‌های ذیربط و سازمان بهزیستی در حال این تهیه شدن است و خوشبختانه بخش عمده‌ای از آن آماده شده است. در نهایت این دستورالعمل‌ها با نظر مشورتی سازمان بهزیستی مراحل آخر طی کرده و بعد از تصویب در کمیسیون های دولت جنبه اجرایی پیدا خواهد کرد.
پورشبانان با بیان اینکه تا پایان امسال بیش از یک میلیون و سیصد هزار نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار گرفته‌اند اظهار کرد: 800 هزار نفر از این افراد تحت پوشش از معلولان هستند که این نشان‌دهنده توجه دولت به این قشر است.
وی با بیان اینکه روند رشد مستمری افراد تحت پوشش با توجه به جلسات متعدد حوزه وزارتی و سازمان برنامه و بودجه ادامه خواهد داشت و تصریح کرد: مشکلات اقتصادی خللی در رشد سنواتی مستمری مددجویان ایجاد نمی‌کند و با وجود تحریم‌های ظالمانه در این مستمری در سال آینده هم افزایش خواهد یافت.
پورشبانان با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی در مورد تامین اعتبار تجهیزات مورد نیاز مددجویان تا پیش از سال 94 هر سال با کمبود اعتبار مواجه بود توضیح داد: از سال 94 به بعد رشد قابل توجهی در این حوزه اتفاق افتاد و با توجه به تغییرات نرخ ارز و همراهی سازمان برنامه و بودجه، اعتبار ارزی برای امسال و سال آینده تخصیص خواهد یافت تا افزایش قیمت ها جبران شود.
جانشین رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه با حمایت سازمان برنامه و بودجه برای اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان منابعی در اعتبارات سال 98 لحاظ شده است افزود: علی‌رغم اینکه دولت منابع جدیدی در اختیار نداشت، بخش مهمی از منابع سال 98 سازمان بهزیستی به این بخش اختصاص می‌یابد.
پورشبانان با بیان اینکه یارانه مراکز نگهداری با توجه به نرخ دستمزدها، داروها و هزینه پزشکی با نرخ تورم برابری نمی کند و تکافوی هزینه‌های این مراکز را نمی‌دهد افزود: اما دولت اعلام کرده است که در مورد این موضوع همراهی کامل خواهد کرد و قیمت یارانه تمام شده خدمات در سال 97 و 98 افزایش می‌یابد.
وی با اشاره به مشارکت سازمان بهزیستی با بخش غیردولتی توضیح داد: 2200 مرکز خدمات معلولان، بیش از ١٢٠٠ معلول جسمی حرکتی و یا ذهنی را نگهداری می‌کنند. همچنین با توجه به وظیفه سازمان بهزیستی در حفاظت از کیان خانواده خدمات مددجویان از مراکز نگهداری به منازل انتقال خواهد یافت. به طوریکه سازمان بهزیستی از نگهداری معلولان به شکل اردوگاهی به سمت نگهداری از معلولان در خانه حرکت می‌کند و خدمات توانبخشی از سوی اعضای خانواده یا مراقبین آموزش دیده ارائه می‌شود.
پورشبانان با اشاره به فعالیت خانه‌های کوچک برای معلولان خفیف ذهنی با مشارکت کشورهای پیشرو از دو سال پیش نیز توضیح داد: معتقدیم که معلولان باید توانمند شده و از مراکز شبانه روزی به سمت مراکز نگهداری روزانه حرکت کنند تا به این ترتیب از جامعه ایزوله نشود. معلولان و سالمندان در ساعات روز خدمات مورد نیازشان را دریافت کنند و شب‌ها در کنار خانواده باشند.
وی با اشاره به اقدامات سازمان بهزیستی برای پیشگیری از معلولیت زایی نیز توضیح داد: بر اساس ماده 75 برنامه ششم توسعه مشاوره‌های ژنتیکی پیش از ازدواج برای جلوگیری از معلول زایی در دستور کار سازمان بهزیستی قرار گرفته است. هرسال بین 25 تا 30 هزار معلول در کشور به دنیا می‌آیند که با استفاده از این مشاوره‌ها می‌توان از تولد آنان پیشگیری کرد.
به گفته جانشین رئیس سازمان بهزیستی کشور از ابتدای اجرای برنامه ششم توسعه 200 هزار زوج از مشاوره های ژنتیک برخوردار شده‌اند. همچنین در صورتی که خانواده دارای یک یا چند فرزند معلول باشد می‌تواند به مراکز مربوطه زیر نظر سازمان بهزیستی مراجعه کنند و به شکل رایگان آزمایش ژنتیک بدهند تا ازمعلولیت فرزند بعدیشان جلوگیری کنند.
وی با اشاره به اینکه تا سال 97 برای 13 هزار و 737 تن اشتغال محقق شده است توضیح داد: آماده سازی شغلی نیز برای دو برابر این تعداد فراهم شده است.
پورشبانان با بیان اینکه سازمان بهزیستی موظف است عوارض ناشی از تورم و فقر را بر جامعه هدفش ارزیابی و رصد کند اظهار کرد: دولت نیز با برنامه‌ریزی بر اساس این اطلاعات، منابع مشخصی را برای مبارزه با فقر و افزایش مستمری مددجویان تخصیص می‌دهد.
ادامه دارد

http://www.banounews.ir/fa/News/105462/روند-رشد-«مستمری»-مددجویان-ادامه-دارد
بستن   چاپ