آریا بانو
گیشه گرم پاییز سرد می‌شود؟
چهارشنبه 14 آذر 1397 - 14:03:22
آریا بانو -
نیمه دوم آخرین ماه فصل پاییز در حالی آغاز می‌شود که گیشه سینماها قرار است چهار اثر جدید را تجربه کند. تا آغاز سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر تقریباً دو ماه زمان باقی مانده است و اکثر کارگردانان تلاش می‌کنند اثر خود را قبل از شروع این فستیوال اکران کنند. اما بنا بر اعلام سخنگوی شورای صنفی قرار شد فیلم سینمایی «کلمبوس» در پردیس سینمایی کوروش و «میلیونر میامی» در پردیس سینمایی زندگی از امروز 14 آذرماه اکران شوند. علاوه‌بر این دو اثر، قرار است «اسکی‌باز» با موضوع کودک و نوجوان و «بمب؛ یک عاشقانه» به کارگردانی پیمان معادی هم به سینماها بیایند. اکران این چهار فیلم با خارج شدن چند فیلم سینمایی از سردر سینماها هم‌زمان شد. در این گزارش به بررسی وضعیت اکران این آثار پرداخته‌ایم.
**پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران
«هزارپا» پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران است که توانسته تاکنون سی‌وهفت میلیارد تومان بفروشد؛ اثری که در آن رضا عطاران و جواد عزتی توانسته‌اند به‌خوبی به یک زوج موفق و پولساز در این فیلم تبدیل شوند. اما منتقدان خیلی به این فیلم روی خوش نشان ندادند و اکثراً این اثر را فیلمی صرفاً برای گیشه دانستند. تازه‌ترین اثر ابوالحسن داوودی با وجود موفقیت در گیشه سینما نتوانست برای این کارگردان از نظر حرفه‌ای مانند سایر آثارش گامی مثبت تلقی شود. این اثر که از نیمه تیر ماه روی پرده سینماهاست، در حال حاضر تنها در سه پردیس سینمایی در تهران در حال اکران می‌باشد.
**«جاده قدیم» حکمت همراه با حاشیه‌های اکران
نمایش آخرین فیلم سینمایی منیژه حکمت در همان ابتدای اکران با حاشیه همراه شد. این کارگردان که بعد از ده سال دوری از مقام کارگردان «جاده قدیم» را ساخت، با طرح شکایتی از شرایط نمایش این اثر، متنی با عنوان «تخلف یا خیانت» را خطاب به شورای اکران منتشر کرد و در آن از یک روند معیوب و فسادآور در چرخه نمایش فیلم‌ها گفت. «جاده قدیم» که اکرانش از اوایل مهرماه آغاز شده بود، اکنون جز در سه سینما در شهرستان‌ها، دیگر نمایشی ندارد.
**نگاه متفاوت مهدی کرم‌پور
«سوفی و دیوانه» مهدی کرم‌پور در همان آغاز نمایشش در جشنواره فیلم فجر، مخالفان و موافقان صد در صد خود را داشت. اکثر سینمادوستان بعد از ساخت فیلم پرحاشیه این کارگردان یعنی «پل چوبی» منتظر تازه‌ترین اثر کرم‌پور بودند که «سوفی دیوانه» نگاه متفاوتی از این کارگردان ارائه می‌داد. این اثر از اوایل مهر ماه امسال در سینماها به شکل محدود اکران شد و در حال حاضر به اکران خود خاتمه داده است.
**اکران «عرق سرد» همراه با تحریم
دومین اثر سینمایی سهیل بیرقی «عرق سرد» نام داشت؛ کارگردانی که در هر دو اثر خود نشان داده که دغدغه زنان و مشکلات آنان را دارد. داستان اصلی فیلم شبیه به زندگی نیلوفر اردلان، فوتبالیست زن مطرح کشور است، هر چند که بعضی از عوامل این اثر، این موضوع را کاملاً رد کردند. «عرق سرد» با توجه به اینکه با تحریم‌هایی هم از طرف سینماهای حوزه هنری برای اکران مواجه بود، توانست حدود دو میلیارد تومان در گیشه بفروشد. این فیلم هم از اوایل مهرماه امسال روی پرده سینما رفت و در حال حاضر هم علی‌رغم پایان اکرانش، همچنان به‌صورت خیلی محدود، چند سانس در سینماهای کشور دارد.
**«کلمبوس»، اثر کمدی علیمردانی
هاتف علیمردانی که بعد از اکران «آباجان» در رسانه‌ها کمتر صحبتی از وی به میان می‌آمد، تیزر تازه‌ترین اثرش در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شده است. «کلمبوس» که در ژانر کمدی هم ساخته شده است، از امروز و در گروه پردیس سینمایی کوروش اکران می‌شود. این کمدی که از بازیگران مطرح سینمای کشور همچون فرهاد اصلانی، مسعود کرامتی و هانیه توسلی بهره برده است، می‌تواند خود به یکی از شانس‌های پرفروش گیشه این فصل تبدیل شود.
**رقابت دو فیلم در گیشه
فیلم «میلیونر میامی» با عنوان قبلی «بی‌حساب» در ژانر کمدی-اجتماعی به‌حساب می‌آید که قرار است در پردیس سینمایی زندگی از امروز روی پرده رود. این فیلم که مصطفی احمدی آن را کارگردانی کرده است، داستانی بر خلاف داستان فیلم اولش یعنی «نزدیک‌تر» دارد و در فضای کمدی-اجتماعی روایت می‌شود. با توجه به بازیگرانی که در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند، این اثر می‌تواند رقیب جدی برای فیلم «کلمبوس» که هم‌زمان با «میلیونر میامی» اکرانشان آغاز می‌شود و ژانرشان هم تقریباً شبیه یکدیگر است، باشد. حمید فرخ‌نژاد، علی قربانزاده، صابر ابر و طناز طباطبایی بازیگران این فیلم هستند.
**روایت فضای دهه شصت در «بمب؛ یک عاشقانه»
بازیگر نقش نادر در «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی بعد از 6 سال دوباره سراغ کارگردانی رفته است. پیمان معادی در حالی دومین اثر سینمایی خود «بمب؛ یک عاشقانه» را ساخته که توانست در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر جایزه ویژه هیأت داوران را برای دومین اثر سینمایی خود یعنی «بمب؛ یک عاشقانه» به دست آورد. این فیلم در فضای دهه شصت روایت می‌شود. باید دید آیا تازه‌ترین اثر معادی در میان چند فیلم کمدی و طبع مخاطبان گیشه سینما، قادر به فروش چند میلیاردی خواهد بود یا خیر؟ لیلا حاتمی، سیامک انصاری، حبیب رضایی، سیامک صفری به همراه پیمان معادی بازیگران «بمب؛ یک عاشقانه» هستند.
**اولین ساخته یک کارگردان با نگاه انسانی و عاطفی
فیلم سینمایی «اسکی‌باز» نخستین ساخته سینمایی فریدون نجفی در ارتفاعات زردکوه بختیاری است. این اثر بنا به اظهارت سخنگوی شورای صنفی نمایش در نوبت صبح ویژه کودکان به نمایش درخواهد آمد. این فیلم نگاهی انسانی و عاطفی به زندگی کودکان و نوجوانان دارد و به نقد چالش‌های اجتماعی و تربیتی در این زمینه می‌پردازد. امیررضا فرامرزی، آوا دارویت، رضا موری، حبیب تاجمیری، الهه صالحی، سید شهاب‌الدین طباطبایی، مژگان امیدی، مژگان محمودیان، غلامشاه قنبری و منور رشیدی بازیگران فیلم «اسکی‌باز» هستند.
اکران فیلم سینمایی «هزارپا» در اوایل مهرماه سال جاری، هرچند رونق بسیاری به گیشه سینماها بخشید، اما باید منتظر ماند و دید کمتر از ٦٠ روز به آغاز مهم‌ترین جشنواره سینمایی کشور، اکران فیلم‌های جدید در روزهای واپسین پاییز هم به تداوم این وضعیت ختم می‌شود یا سرنوشت دیگری در انتظار «کلمبوس»، «میلیونر میامی»، «بمب؛ یک عاشقانه» و «اسکی‌باز» خواهد بود؟
ایرنا

http://www.banounews.ir/fa/News/106047/گیشه-گرم-پاییز-سرد-می‌شود؟
بستن   چاپ