آریا بانو
محبی: کار در منزل باید مشارکتی انجام شود/ پاد:دولتمردان ما نکاتی مطرح می‌کنند که نیاز امروز زنان نیست
سه شنبه 27 آذر 1397 - 09:21:57
آریا بانو - مناظره«حقوق اقتصادی زن» با حضور مرضیه محبی، نایب رئیس کمیسیون حقوق شهروندی کانون وکلای دادگستری خراسان رضوی و سکینه سادات پاد،وکیل پایه یک دادگستری و معاون حقوق بشر اسلامی مرکز جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسسه صلح زیبا به نقل از خبرگزاری دانشجو از مشهد، مرضیه محبی امروز در مناظره «حقوق اقتصادی زن» که به همت جامعه اسلامی دانشجویان و بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد در دانشکده دامپزشکی این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به این نکته که در قانون مدنی ما ماده‌ای داریم که اعلام می‌کند زن در اداره اموال خود دخیل است، گفت: قانون حق نفقه و تامین تمام ملزومات یک زیست معمول و تعیین مهریه را بر عهده مرد گذاشته است.
وی ادامه داد: در هیچ کجای دنیا زنان نه به لحاظ امکانات بهره وری از شغل و نه به لحاظ دریافت دستمزد با مردان برابر نیستند و این تنها منحصر به زنان ایران نیست.
این وکیل دادگستری به قانون ارث اشاره و بیان داشت: امروز زن از کل اموال ارث می‌برد و این در حالی بود که در گذشته این گونه نبود و زنان تنها از بخشی از اموال ارث می‌بردند.
اسلام مالکیت را برای زنان محترم شمرده است
در ادامه پاد، معاون حقوق بشر اسلامی مرکز جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این پرسش که آیا اسلام مالکیت زن را قبول دارد؟، گفت: در قوانین ما و مهم‌تر از آن قانون اساسی و در اصول متعددی قطع نظر از جنسیت، مالکیت محترم شمرده شده است.
وی افزود: در قانون اساسی تاکید بسیاری شده که قوانین مبتنی بر مبانی اسلامی است؛ بنابراین ما در حوزه حقوق زنان در اسلام 1300 سال جلوتر از جوامع مترقی هستیم و این به استناد قوانین کشورهای مترقی دنیا و قوانین اسلام است.
این وکیل دادگستری به سوره نساء و تاکیداتی که بر مالکیت زنان در این سوره شده است اشاره و تصریح کرد: قوانین اسلام بسیار متمدن، مترقی و پیشرفته‌تر از قوانین دنیا است و در ماده 30 قانون مدنی مالکیت شناخته شده است.
پاد تاکید کرد: بنابراین در قوانین ما آنچه که لازم است وجود دارد؛ اما آنچه مسئله است، نحوه اجرای قوانین است.
کار در منزل باید مشارکتی انجام شود
در ادامه این مناظره محبی با تاکید بر این موضوع که وضعیت اشتغال زنان نسبت به 40 سال قبل تغییر کرده است، گفت: با وجود تمام نهادهای بین المللی که ایجاد شده و شعارهایی که داده شده است، زنان از امکانات برابر با مردان در خصوص تصدی مشاغل و حقوق برخوردار نیستند.
رئیس کانون حقوقی سورا با بیان این مطلب که مشاغلی به زنان داده می‌شود که کم اهمیت‌تر و کم درامدتر است، گفت: همین مسائل سبب می‌شود فقر در کل دنیا زنانه شود.
وی ادامه داد: تا قبل از انقلاب صنعتی، خانواده کانون تولید و مبادله بود و فضاها نیز خصوصی بودند و همه با هم کار می‌کردند و بهره‌ور می‌شدند؛ اما بعد از انقلاب صنعتی خانواده‌ها تبدیل به خانواده‌های کوچک شد و مردان مجبور شدند برای کار به بیرون از منزل بروند و زنان به دلیل نگه داری از کودکان مجبور شدند در خانه بمانند.
محبی با یادآوری این‌که نیمی از کارهایی که در جهان انجام می‌شود کار خانگی است، بیان داشت: نیمی از تمام کارهایی که در جهان انجام می‌شود و چرخ بشریت را می‌چرخاند بدون دستمزد است.
این وکیل دادگستری اضافه کرد: این فرهنگ باید ایجاد شود که کار در منزل هم مشارکتی انجام شود یعنی زنان و مردان باهم در کارهای خانه مشارکت داشته باشند.
وی با اشاره به این موضوع که در قانون آمده است که زن می‌تواند برای نگهداری از کودک خود و کار خانه درخواست اجرت کند، تصریح کرد: اما این کار با ساختار خانواده تناسب ندارد و به طور کلی هیچ فردی نمی‌تواند برای کاری که زنان در خانه انجام می‌دهند دستمزدی در نظر گیرد و طلب دستمزد کردن در این خصوص نوعی فروکاستن از کار زنان در خانه است.
محبی تاکید کرد: فرهنگ باید بپذیرد که در کار خانه اساس و اصل بر مشارکت باشد و صرف جنسیت نباید تعیین کننده این باشد که فقط زن کار خانه را انجام دهد.
وی به صحبتهای دیروز رییس جمهوردرخصوص اینکه زنها نباید درآشپزخانه باشند اشاره کرد و گفت: اینکه وضعیت اشتغال زنان برای دولت مهم است.
نگاه اسلام به شغل زنان یک نگاه اجباری نیست
پاد در ادامه گفت: صحبتهای رییس جمهور متناسب با وضعیت الان زنان درجمهوری اسلامی ایران نیست و شاید در سال 1340 چنین تفکری بوده و خوب است مسوولین شعار ندهند و در عمل در جهت رفع مشکل زنان اقدام کنند. ما نگاهمان به اشتغال با دنیا فرق می کند چون زن تکلیفی برای امرار معاش ندارد اما زن ابن اختیار را دارد برای خود کسب و کارداشته باشد و این عدم اجبار ناظر به نقش محوری زن درقالب خانواده است.
وی با تاکید بر این موضوع که نگاه اسلام به شغل زنان یک نگاه اجباری نیست، بیان داشت: در کشور سوئد با توجه به این‌که خانواده یک قرارداد مشارکتی محسوب می‌شود زنان هم باید در کار کردن مشارکت داشته باشند؛ اما در اسلام کار بانوان اجباری نیست که این امتیازی و جایگاهی برای بانوان است.
وی ادامه داد: زن حق حضور در اجتماع را دارد که این حضور کاملا متفاوت با آن چیزی است که در غرب وجود دارد و جنبش‌های عظیم زنانه در غرب شکل گرفت تا زنان بتوانند به بخشی از حقوق برسند.
معاون حقوق بشر اسلامی مرکز جمهوری اسلامی ایران به چالش‌های جدی اشتغال در دنیا اشاره و با بیان به این مطلب که مجریان و دولتمردان باید این چالش را برطرف کنند، خاطرنشان کرد: دولت‌ها و به خصوص معاونت زنان ریاست جمهوری چه میزان توانسته‌اند در برطرف کردن چالش‌های مربوط به زنان فعالیت کنند.
پاد تاکید کرد: البته من معتقد نیستم که در جامعه شغل‌های پایین دست از آن زنان است؛ چراکه ما بانوان وکیل و پزشک و معلم بسیار داریم. کلا درمعاونت زنان ریاست جمهوری دوتالایحه دردست تهیه بوده که هنوز به نتیجه نرسیده لایحه زنان خانه دارکه اززمان دولت قبل شروع شده وهمچنان به نتیجه نرسیده. ربطی به این دولت وآن دولت ندارد واقعا در عمل چه اقداماتی در چند سال اخیردرحوزه زنان خصوصاموضوع بحث مایعنی اقتصادی صورت گرفته است؟
در ادامه محبی بیان داشت: ممکن است که شعار دهیم زنان مجبور به کار کردن نیستند؛ اما باید ببینیم که در واقعیت چه اتفاقی رخ می‌دهد.
این وکیل دادگستری اضافه کرد: هر چقدر هم شعار دهیم که زنان درخانه بمانند؛ چراکه برای خانواده و تربیت فرزندان مفیدتر است؛ اما در واقعیت اتفاق دیگری رخ نمی‌دهد به طوری که حتی افرادی هم که این شعار را می‌دهند هم خودشان کار می‌کنند و هم دخترانشان.
وی ابراز داشت: در چند سال اخیر معاونت زنان ریاست جمهوری منسجم و مستمر کار کرده و لایحه تامین امنیت زنان یکی از اقدامات مثبت این معاونت در چند سال اخیر بود، همچنین علاوه بر آن برای بیمه زنان خانه دار و زنان سرپرست خانوار اقدامتت مثبتی صورت گرفته است.
محبی گفت: گفته می‌شود که زنان حق دارند که چنانچه خواستند، اشتغال داشته باشند؛ اما در همین قانون آمده است که چنانچه مرد تشخیص دهد کار زن برخلاف شئون خانواده است، می‌تواند او را از ادامه کار منع کند.
فقه شیعه ظرفیت حل مشکلات مربوط به مسائل اقتصادی زنان را دارد
در ادامه پاد گفت: عمر دولت تمام شده لایحه به نتیجه نرسیده است. مادرعمل میخواهیم اتفاقی بیفتد درست است که جامعه ما در خصوص این‌که غربی هستیم یا شرقی دچار آشوب شده‌؛ اما این‌گونه نیست که سیاه نمایی کنیم و بگوییم امنیتی برای زنان وجود ندارد.
این وکیل دادگستری با اشاره به این موضوع که اسلام حق اقتصادی زنان را محترم شمرده و فقه پویای شیعه باید به حل مشکلاتی که در این عرصه وجود دارد، بپردازد، تصریح کرد: قبول دارم که بسیاری از قوانین ما مردانه است؛ اما فقه شیعه این ظرفیت را دارد که به اصلاح قوانین بپردازند همان گونه که در قوانین ارث و دیه مشاهده شد.
وی بیان داشت: اسلام قوانین مترقی دارد ؛ اما چنانچه مشاهده می‌کنید که این قوانین به درستی اجرا نمی‌شود این امر به نحوه اجرا باز می‌گردد و نه اسلام.
آمار خشونت علیه زنان بسیار بالا است
در ادامه محبی با بیان این مطلب که ما جزو دنیا هستیم و به واسطه شبکه‌های مجازی همه ما به هم وصل هستیم، بیان کرد: فراوان دیده‌ام که زن با سن کم ازدواج کرده و از تمام وجود خود مایه گذاشته و در کنار فرزند داری و همسرداری تحصیل کرده و به جایی رسیده است؛ اما همسر این زن او را از هستی ساقط کرد، بنابراین ماده‌ای که پیش از این گفتم در خصوص منع اشتغال زنان توسط مردان صحت دارد.
نایب رئیس کمیسیون حقوق شهروندی کانون وکلای دادگستری خراسان رضوی تاکید کرد: همچنین آمار خشونت علیه زنان در کشور ما بسیار بالا است و بسیاری از زنان به دلایلی از جمله مسائل فرهنگی از همسران خود شکایت نمی‌کنند.
وی با تاکید بر این موضوع که زن خشونت دیده نخواهد توانست فعالیت اجتماعی انجام دهد، ابراز داشت: مسائل خانواده نیازمند همراهی همه است؛ دانشجویان پرچمداران فرهنگ هستند، بنابراین شما دانشجویان باید در خصوص کاهش مهریه کار کنید؛ دانشجویان هستند که باید پرچمدار کار مشارکت باشند.
بیمه زنان خانه دار از آن دولت سابق بود
در ادامه پاد با تاکید بر این موضوع که دانایی، توانایی می‌آورد، گفت: بانوان باید حقوق خود را بدانند. همچنین این‌که گفته می‌شود زنان و مردان باید در تامین اقتصاد خانواده مشارکت داشته باشند و مردان نباید مکلف به پرداخت نفقه به زنان شاغل خود باشند نادرست است؛ چراکه در اسلام و در قانون ما آمده است که مردان مکلف به تامین نفقه زنان خود باشند صرف نظر از این‌که زن میلیارد باشد و مرد شغلی همپای او نداشته باشد.
وی تاکید کرد: من نیز معتقدم ما نباید از دنیا جدا باشیم؛ اما بر این باورم آن چیزی را که داریم را نباید منکر شویم.
این وکیل دادگستری با اشاره به این موضوع که زنان ما اسیر سیاست هستند، تصریح کرد: بیمه زنان خانه دار از آن دولت سابق بود و نه این دولت.
پاد ابراز داشت: دولتمردان ما نکاتی را در خصوص حقوق زنان مطرح می‌کنند که به واقع نیاز امروز زنان نیست.
در پایان معاون حقوق بشر اسلامی مرکز جمهوری اسلامی ایران گفت: اینکه ماتلاش کنیم دربحث خشونت علیه زنان بگوییم مثل بقیه دنیا هستیم و امنیت نیست اجحاف است. عقلا و منطقا منکرخشونت به طور مطلق نیستم اما بحران هم نیست و قابل مقایسه با غرب و آمارهای جهانی نیستیم.
لازم به ذکر است، در این مناظره حضار به عدم پاسخگویی محبی به سئوالات مکرر دانشجویان اعتراض داشتند؛ اما وی به دلیل حضور در برنامه دیگر سالن را ترک کرد.
تاریخ انتشار مطلب:1395/12/16

http://www.banounews.ir/fa/News/109432/محبی--کار-در-منزل-باید-مشارکتی-انجام-شود--پاد-دولتمردان-ما-نکاتی-مطرح-می‌کنند-که-نیاز-امروز-زنان-نیست
بستن   چاپ