آریا بانو
انتخاب سفیر زن اهل سنت نشان عزم دولت برای تحقق عدالت جنسیتی
جمعه 14 دي 1397 - 12:54:28
ایرنا - زن و خانواده
آریا بانو - تهران- صاحبنظران سیاسی، انتخاب یک زن اهل سنت به‌ عنوان سفیر ایران در برونئی را عمل به وعده های انتخاباتی حسن روحانی دانستند و با استقبال از این اقدام آن را نشانه تلاش دولت دوازدهم برای رفع تبعیض برشمردند.

به گزارش ایرنا، «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری روز سه‌شنبه یازدهم دی‌ در زاهدان از معرفی «حمیرا ریگی»، فرماندار قصرقند به عنوان سفیر ایران در برونئی خبر داد. اظهاراتی که مورد تایید بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه قرار نگرفت. اما دیری نگذشت «طیبه سیاوشی» عضو فراکسیون زنان مجلس به نقل از وزیر امور خارجه، گفته های جهانگیری را تایید کرد و گفت: فرماندار کنونی قصرقند در استان سیستان و بلوچستان قرار است به عنوان سفیر ایران در برونئی عازم این کشور شود.
ریگی سومین سفیر زنی است که پس از «مرضیه افخم»، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه و نخستین سفیر زن جمهوری اسلامی ایران در مالزی و «پروین فرشچی» سفیر ایران در فنلاند، انتخاب شده است.
اقدام شایسته دولت دوازدهم برای انتخاب سومین سفیر زن جمهوری اسلامی ایران با واکنش مثبت دو نماینده زن مجلس شورای اسلامی و شورای شهر تهران مواجه شد.
* ارتقا بر اساس شایستگی، فارغ از مذهب، جنسیت و قوم
«فاطمه حسینی» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به انتخاب حمیرا ریگی به عنوان سفیر ایران در برونئی در توییتر نوشت: انتخاب حمیرا ریگی به عنوان سفیر اقدام شایسته محمد جواد ظریف در عمل به وعده‌اش است؛ دکتر ظریف اسفند96 در پاسخ به سوالم درباره چرایی حضور کمرنگ زنان متخصص در جایگاه‌های ارشد وزارت خارجه، قول مساعد داده بود. این تلاش خوب است اما با توجه به تعداد زنان متخصص، هنوز در ابتدای راهیم.
«شهربانو امانی» عضو شورای شهر تهران با تبریک انتخاب حمیرا ریگی در توییتر نوشت: ریگی سفیر ایران که هم زن، هم بلوچ و هم اهل سنت است. همگان فارغ از جنسیت، قوم و مذهب و تنها بر اساس شایستگی باید امکانی برابر برای ارتقا داشته باشند.
* مردم خواهان حضور زنان در پست های مدیریتی کشور هستند
دولت دوازدهم با وجود موانع و مشکلات تا اندازه ای توانسته است بخشی از مطالبات زنان را در خصوص رفع تبعیض و برقراری عدالت جنسیتی برآورده کند اما بانوان به عنوان نیمی از جامعه رأی دهنده به برنامه های انتخاباتی حسن روحانی همچنان به تحقق کامل وعده های وی امیدوار هستند. پس از حضور معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهوری و شهیندخت مولاوردی دستیار سابق رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی در سطوح بالای مدیریتی، شاهد تزریق زنان شایسته و توانمند در بدنه مدیریتی و اجرایی دولت هستیم.
حمیرا ریگی در جایگاه نخستین بخشدار و فرماندار زن بلوچ در حالی به عنوان سومین سفیر زن ایران انتخاب شد که دوم آبان سال گذشته نیز «زهرا اربابی» معاون پیشین استاندار سیستان و بلوچستان با حکم محمد باقر نوبخت به معاونت سازمان برنامه و بودجه کشور برگزیده شده بود. کارشناسان اقدام دولت برای بکارگیری زنان شایسته و توانمند در بدنه مدیریتی کشور را عمل به وعده های انتخاباتی حسن روحانی برای از بین بردن تبعیض و شکاف جنسیتی می دانند.
معصومه ابتکار در چهاردهم اسفند 96 در شورای اداری قزوین از انتصاب 6 زن معاون وزیر و 40 مدیرکل زن در راستای رویکرد دولت دوازدهم برای برقراری عدالت جنسیتی خبر داد و افزود: بخشنامه رئیس جمهوری برای تصدی 30 درصد از پست های مدیریتی دستگاه ها توسط زنان نشان از عزم دولت برای تحقق عدالت جنسیتی دارد.
با شروع به کار دولت دوازدهم، توجه به مطالبات زنان در دستور کار قرار گرفت، زنان به عنوان نیمی از بدنه رأی دهنده به برنامه های حسن روحانی، انتظار دارند رئیس دولت دوازدهم نسبت به شعارهای دوران تبلیغات انتخاباتی متعهد باشد. روحانی در وعده های انتخاباتی، یکی از برنامه های محوری خود را نگاه ویژه به جایگاه زنان و استفاده از توانمندی آنها در زمینه های مختلف عنوان کرد.
همچنین رأی بالای مردم به داوطلبان زن نمایندگی مجلس شورای اسلامی و حضور 17 نماینده زن در مجلس دهم، نشان داد که مردم خواهان حضور زنان در پست های مدیریتی کشور هستند.
سیام *3202 * 3063

http://www.banounews.ir/fa/News/113346/انتخاب-سفیر-زن-اهل-سنت-نشان-عزم-دولت-برای-تحقق-عدالت-جنسیتی
بستن   چاپ