آریا بانو
صلح بیرونی در سایه صلح درونی تقویت می شود
دوشنبه 17 دی 1397 - 12:45:54 AM
ایرنا - زن و خانواده
آریا بانو - تهران- معاون ارتباطات و پیگیری قانون اساسی معاونت حقوقی ریاست جمهوری گفت: جامعه ای که صلح درونی را از دست داده باشد هرگز نمی تواند صلح بیرونی را تقویت کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی اکبر گرجی روز یکشنبه در دوازدهمین جلسه بازخوانی حقوق شهروندی در تالار حافظ خانه اندیشمندان افزود: صلح یک آرمانی است که می توان آن را اصلی ترین آرمان هر زندگی اجتماعی دانست و جامعه ای که در آن صلح ریشه ندارد، باید در جامعه بودن آن شک کرد.
وی ادامه داد: اقتدار و امنیتی ارزشمند است که با زندگی صلح آمیز توام باشد، چرا که صلح درونی و نظم توام با آرامش، رفاه و اخلاق یک نظم عمومی توام با سلامت و امنیت را برای ما به ارمغان می آورد که چنین اقتداری باید منتهی به صلح منطقه و جهان شود.
معاون ارتباطات و پیگیری قانون اساسی معاونت حقوقی ریاست جمهوری گفت: اگر امروز توسعه یافتگی به عنوان یک آرزوی دست نیافتنی تلقی می شود، به دلیل همین فقدان صلح درونی است. چرا که مهربانی با خود و مدارا با دیگران اساس و بنیاد حقوق شهروندی است.
گرجی با بیان این که در فضای قانونمداری حکمرانی هم مبتنی بر قانون اساسی است، افزود: به نظر می رسد اگر این شرایط را محقق کنیم و نگاه ما به حکمرانی مبتنی بر قانون اساسی گرا باشد در چنین نگاهی می توان امیدوار بود که آن فضا، فضای سلم، مسالمت و حاکی از صلح باشد و همین نگاه را می توان به عرصه بین الملل هم تسری داد.
* نگاه به منافع ملی در روابط بین الملل صلح جهانی را به خطر انداخته است
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: در حال حاضر در گفت و گوی بین منافع ملی و ارزشهای مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر، منافع ملی غلبه پیدا کرده است و همین غلبه منافع، حاکمیت قانون در معنای بین الملل و صلح جهانی را به خطر انداخته است.
وی با اشاره به ماده 116 منشور حقوق شهروندی در این باره که سیاست خارجی باید شفاف، صلح طلبانه در چارچوب منافع ملی و امنیت ملی باشد، گفت: در این ماده به مساله مبارزه با خشونت اشاره شده و طبیعی است در جامعه ای که خشونت نهادینه شده باشد و دولت ساز و کارهای کارآمدی برای آن نداشته باشد در چنین جامعه ای صلح و مسالمت وجود نخواهد داشت.
گرجی افزود: البته در تحقق اهداف این ماده دولت نمی تواند از هر ابزاری استفاده کند و باید مبتنی بر دیپلماسی و روش های خردمندانه باشد.
در ادامه این نشست کیومرث اشتریان دبیر کمیسیون اجتماعی و دولت الکترونیک دولت نیز به مساله منشور حقوق شهروندی در حوزه فضای مجازی اشاره کرد و گفت: صلح را بدون قدرت نمی توان پیگیری کرد و عمل دولت و دموکراسی های غربی در این جهت بوده که قدرت نظامی را مبنایی برای صلح قلمداد می کردند.
وی افزود: در همسایگی کشور ما میلیاردها دلار برای تسلیحات نظامی صرف می شود که همه اهداف آنها برقراری صلح است.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: در فضای مجازی صلح و ارتباطات جهانی وارد عرصه جدیدی می شود و حق دسترسی به فضای جهانی و در دسترس بودن در این فضا حقی برای شهروندان محسوب می شود.
وی ادامه داد: مثلا اگر یک فرد روستایی به فضای مجازی دسترسی نداشته باشد و یا در دسترس دولت نباشد نمی تواند از خدمات دولت استفاده کند و همین موضوع در فضای مجازی بین المللی هم قابل تعریف است.
اشتریان گفت: در چنین جوامعی که مردم به واسطه حضور در فضای مجازی بین المللی از یکدیگر باخبر هستند، دولت ها نمی توانند به بهانه های واهی با یکدیگر درگیر شوند و این مساله به نوعی صلح بین المللی را بوجود می آورد.
*1193

http://www.banounews.ir/fa/News/114853/صلح-بیرونی-در-سایه-صلح-درونی-تقویت-می-شود
بستن   چاپ